رفتن به مطلب

ایرانی عزیز از قلعه رودخان چه خبر؟!


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

"قلعه رودخان یا قلعه حسام قلعه ای تاریخی در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن در استان گیلان می باشد. گفته می شود که ساخت این قلعه در دوران ساسانیان صورت گرفته و در دوره ی سلجوقیان این قلعه تجدید بنا شده و جالب آنکه در طول تاریخ قلعه هیچ گاه دشمنی به آن نفوذ نکرده و نتوانسته آن را فتح کند. این قلعه یکی از قطب های مهم گردشگری استان گیلان محسوب می شود و به راستی دارای یکی از بی نظیرترین عرصه های طبیعی در ایران می باشد.

 

حدود 5 سال پیش بود که سفری به این منطقه داشتم. هرچند که وصف کردن آن در قالب این جملات،کار بسیار سختی ست اما وقتی که گام های ابتدایی خود را بر روی پله های سنگی اش گذاشتم گویی که در یک سفر رویایی به سر می برم. صدای آب و پرندگان از یک طرف و دیدن درختان بلند و باشکوه،سنگ های بزرگ پای رودخانه و پیچ و خم های پله های سنگی از طرف دیگر و بیش از همه سکوت دلنشین آنجا، و این همه گویی تنها درک نزدیک شدن دنیای واقعی مان را به دنیای تخیلی میسر می کردند.

 

 

حال بعد از گذشت ۵ سال

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را دیدم. هرچند که در شرایطی که هر لحظه ضربات سهمگین تخریب و صدای زمخت اره برقی وجودت را می لرزاند ۵ سال زمانی بس کوتاه برای تغییراتی این چنینی می باشد. شگفتا که مناظر پیرامون قلعه را تخریب می کنیم تا به جای درختان ارزشمند هیرکانی مان،سازه هایی همچون هتل سه ستاره،پارکینگ و بازارچه بدست آوریم سازه هایی که هر کدام را در محیط های شهری و دور از این مناطق طبیعی می توان یافت! گویی تنها چیزی که در این گیر و دار دست نخورده باقی مانده(شما بخوانید جان سالم به در برده)همان قلعه است .

 

 

حال بعد از گذشت چند روز از هفته ای به نام منابع طبیعی و به رقم ترتیب دادن همایش ها و مراسم ها و سخنرانی های چنین و چنانی،شاهد عملکردی مغایر با برنامه های صورت گرفته هستیم متاسفانه ما حتی از حفاظت و حراست از سرمایه های تاریخی و طبیعی خود نیز عاجزیم.

 

 

با توجه به غنا و زیبایی طبیعت اطراف قلعه رودخان باید که به دنبال همخوانی و هماهنگی هرچه بیشتر معماری قلعه با محیط طبیعی اطراف آن بود و در غیر این صورت دیگر نمی توان انتظار داشت که همچنان قلعه رودخان یکی از نقاط دیدنی و بی نظیر ایران به شمار رود."

 

 

 

چیزی نمونده که اینجا هم بشه یه چیزی مثل دربند و درکه و امام زاده داوود که دیگه طبیعتی نمیبینی هرچی هست رستوران و پارگینگ و سازه های انسانی...

 

واقعا تاسف آوره... بی فکری...!

 

 

 

2009-07-10_12.12.53_IMG_1321.jpg

 

19_8704200001_L600.jpg

 

0.944122001298487444_taknaz_ir.jpg

 

rodkhan01.jpg

لینک به دیدگاه

بی خیال ویرایش...!!!

 

در ادامه:

 

 

باید قلعه رودخان را دید.

پای در پله های آن گذاشت و کوه را آرام آرام پیمود تا به بلندای تاریخ بلند این سرزمین که در این قلعه متجلی شده است،رسید. در چند سال اخیر تبلیغات بسیاری برای بازدید از این اثر تاریخی دربرنامه های گردشگری و تفریحی انجام شده است. و به دنبال آن شاهد حضور هر چه بیشتر افراد برای بازدید از آن و کل منطقه بوده ایم.، که نتیجه آن درابتدا نصب کیوسک برای پرداخت عوارض پارکینگ و سپس ایجاد دکه های فروش تنقلات و...بود.

تعداد دکه های فروش چیپس و پفک و آب و...در چند سال اخیر آنچنان فزونی گرفت که به قول گردشگری اروپایی که به همراه دوستی بدانجا آمده بود."انگار ایرانیان بدون خوردن تنقلات نمی توانستند به دیدن یک اثرتاریخی بروند."

و هر آنچه را نیز که مصرف می کردند البته در راه جنگل رهامی کردند.

 

 

اما دل نگرانی ها برای این قلعه تاریخی به آنچه گفته شد، پایان نگرفت و دوستداران منابع طبیعی و میراث این سرزمین اگر بار دیگر برای دیدن دوباره قلعه رودخان بدانجا روند، شاهد استقرار پرده های بزرگی هستند که نوید ساخت وسازهای جدید در منطقه را می دهد.

 

برگه های پرداخت ورودی پارکینگ هم به نام این شرکت است.

شرکتی که می گویندمنطقه را 99 ساله از اداره کل منابع طبیعی اجاره نموده است.icon_surprised.gif

اولین چیزی که بعد از ورودی پارکینگ جلب توجه می کند، منطقه ای است که درختانش قطع شده وبا بولدوزر صاف شده است.frown.gif

 

بعد از پیچ دوم نیز منطقه دیگری به همین ترتیب هموار شده تا به پارکینگ اصلی مقابل ورودی می رسیم.

در آن جا آهن ها و میلگرده ا بر روی هم انبار شده است. بعد کنار رودخانه که قبلا پر از سنگ هایبزرگ و طبیعی کوهستان که در میان درختان سر به فلک کشیده آرمیده بودند ،سبز و خزه بسته.

 

اما اکنون دیگر همه چیز تخریب شده ، درختان همه بریده شدهاند، قطعه بزرگی دو طرف –میان کوه و رودخانه- کاملا تسطیح و قطعه بندی شدهاست.

 

آن طور که مردم محلی می گفتند، قرار است در سمت کوه بازارچه و محل خرید و سمت رودخانه یک هتل سه طبقه ساخته شود.cry.gif

البته پله هایی نیز که آغازراه رفتن به قله بود کاملا تخریب شده است.

آن فضای رویایی جنگلی، راه میان رودخانه و کوه و جنگل و همه آن سکوت وصدای پرنده و باد و...را باید جانشین فضای خرید و ازدحام دستفروشان کنیم.

راستی مگر در شهرها به اندازه کافی مراکز خرید، غذاخوری و گردشگاههای شهری بنا نکرده ایم .

آیا بر اساس قوانین اداره کل منابع طبیعی ، اجاره یک منطقه جنگلی با تخریب و امحاء جنگل، چشمه و...و بتون ریزی و ایجاد سازه های غیر معمول و خارج ازبافت طبیعی امکان پذیر است؟

آیا می توان منطقه ای تاریخی، گردشگری را با بولدوزر، آهن و به تصرفدرآورد و هتل 3 طبقه و بازارچه ساخت و آیا این کارها با قوانین مصوب سازمان جنگل ها و مراتع و سازمان میراث فرهنگی مطابقت دارند؟

فراموش نکنیم که:

-می توان بازارچه های فراوان برپا نمود

-می توان کالاهای رنگین از نقاط مختلف گیتی وارد کرد

-حتی میتوان خریداران رنگارنگ نیز یافت

اما دیگر جنگل پهن برگ هیرکانی را نمی توان بنا نمود.

دیگر قلعه رودخان تازه ای نمی توان ساخت.

دیگر قلعه هزار پله ای که از صدها سال پیش برایمان به یادگار مانده باشد، نمی توان بنا نمود.

ودیگر مردمانی که در پایین دست قلعه به شبانی،‌ تولید شیر و ماست کنند وزنانی که جوراب تالشی ابریشمی و پشمی و لباس های رنگارنگ ببافند و بدوزند و بپوشند و زندگی شان از همین راهها و در خدمت یک فرهنگ ویژه باشد، یافت نخواند شد.

دیگر هیچ نی زن تالشی نوای "له دوله" ی تازه ای از نی خود برون نخواهد داد.

 

قلعه رودخان گاز و تلفن و ..نمی خواهد( بنا به گفته اهالی شرکت قرار است برای بازارچه و هتل گاز و تلفن و....بیاورد.

قلع هرودخان با امکانات و مصالحی که در محل بوده ، 500 سال پیش ساخته شده است وامروز ما می خواهیم با مصالح و ابزاری(بتون، سیمان، بولدوزر و...) که ازبر سنگ ها دورتر به منطقه می آوریم، آن را به تصرف خواسته ها و امتیازات خود درآوریم.

فراموش نکنیم که قلعه رودخان و منطقه آن میراث ملت ما ست. میراث همه ایرانیاناست.

 

 

 

لینک به دیدگاه

ممنون eder عزیز از توجهت...

اما انگار محیط زیست و منابع طبیعی کشورمون در این انجمن اهمیتی برای سایر کاربران نداره...

توقع نظر دادن ازتون ندارم اما از شما قشر تحصیل کرده اون هم در انجمنی به نام نو اندیشان توقع دارم حداقل بیاید بخونید

شاید یه کم بیشتر متوجه دنیای اطرافتون بشید در شرایطی که خودمون باید هم دیگه رو متوجه کنیم...

با تشکر از همه به ویژه eder عزیزم

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...