رفتن به مطلب

Matin H-d

ارسال های توصیه شده

علم مطالعه ي آنزيم ها، آنزيمولوژي است و قدمتي برابر با اولين روزهاي ظهور دانش بيوشيمي دارد و در جريان توجه به فرايندهاي تخميري، در اوايل قرن نوزدهم پا به عرصه وجود گذاشت. لوئي پاستور و سايرين با مشاهده ي انجام نشدن واکنش ها در محيط آزمايشگاه اين طور تصور نمودند که سيستم هاي زنده تحت تاثير نيروي حياتي هستند که باعث مي شود آنها بر خلاف قوانين طبيعي حاکم بر مواد بي جان واکنش دهند. در اين ميان برخي محققاني از جمله Justus Von Leibig عنوان کردند که فرايندهاي حياتي تحت تاثير مواد شيميايي که آنها را «فرمنت» (ferment) ناميدند، صورت مي گيرند. در واقع واژه ي آنزيم از دو لغت يوناني en به معناي «در» و zyme به معناي «مخمر» در سال 1878 و به منظور تاکيد بر وجود عاملي در مخمر، غير از خود مخمر، که فرايند تخمير را انجام مي داد شکل گرفت.

GLO1_Homo_sapiens_small_fast.gif

 

 

انزیم ها:

 

انزیم ها مواد پروتئینی می‌باشند که نقش کاتالیزور بسیار متفاوتی از خود نشان می‌دهند. این مواد بیشتر اعمال حیاتی مانند هضم و سنتزهای سلولی را کاتالیز می‌کنند. اکثر واکنشهای حیاتی بدن بخاطر وجود آنزیمها در دمای پایین بدن قابل انجام هستند تا تعیین ساختمان و نحوه عمل آنزیمها در تشخیص بیماریها و مکانیسم رشد موجودات زنده تاثیر فراوانی داشته باشد. جرم ملکولی آنزیمها از 15000 تا 500000 متغیر می‌باشد.

ساختمان آنزیمها:

آنزیمها ساختار پروتئینی دارند. برخی مثل پپسین از پروتئینهای ساده و برخی از پروتئینهای ترکیبی بوجود آمده‌اند. ساختمان پروتئینی به نام آپوآنزیم و ساختمان غیر پروتئینی به نام کوآنزیم معروف است. خاصیت برخی از آنزیمها کاملا اختصاصی است و واکنش بخصوصی را تسریع می‌کنند. مانند اوره‌آز که فقط واکنش هیدرولیز اوره را (حتی در غلظت 0.1ppm) کاتالیز می‌کند و در هیدرولیز متیل اوره یا تیو اوره که ساختمانی بسیار شبیه اوره دارند، دخالتی نمی‌کند. برخی از آنزیمها عده‌ای از واکنش‌های هم‌نوع را کاتالیز می‌کنند. عمل کاتالیز در نقاط معینی از انزیم به نام نقاط فعال صورت می‌گیرد. آنزیمها پیچیده‌ترین کاتالیزورها هستند.

 

طبقه بندی آنزیمها

1. آنزیمهایی که واکنشهای هیدرولیز را تسریع می‌کنند.

2. آنزیمهایی که واکنش های اکسیداسیون - احیا را کاتالیز می‌کنند.

 

 

طبقه‌بندی آنزیمها بر طبق عملکرد آنها

· کربوهیدرازها : تسریع هیدرولیز یونی ساکاریدها مانند آمیلاز.

· استرازها : تسریع هیدرولیز استرها به الکل و اسید ، مانند لیپاز که تجزیه چربی ها را تسریع می‌کند.

· پروتئازها) : کاتالیز هیدرولیز پروتئینها

· آمیدازها : شکستن پیوند C - N در واکنشها

 

 

 

لینک به دیدگاه

خصوصيات آنزيم ها

 

به طور کلي آنزيم ها تابع همان قوانين حاکم بر رفتار ساير مواد هستند، به علاوه آنزيم ها در مقايسه با کاتاليزورهاي شيميايي داراي ويژگي هاي اختصاصي مي باشند که در اينجا به برخي از آنها اشاره مي شود:

 

1. سرعت واکنش هاي آنزيمي بيشتر است. سرعت واکنش هايي که توسط آنزيمها کاتاليز مي شوند عموماً 106 تا 1012 مرتبه بيشتر از واکنش ها معادل فاقد کاتاليزور است و حداقل چندين برابر بيش از واکنش هاي مشابهي است که توسط کاتاليزورهاي شيميايي کاتاليز مي شوند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

2. شرايط واکنش هاي آنزيمي معمولاً ملايم تر است. واکنش هاي آنزيمي معمولاً در شرايط نسبتاً ملايم مانند دماي نه چندان بالا، فشار اتمسفري و pH نزديک به خنثي انجام مي شوند. در حاليکه کاتاليزورهاي قوي شيميايي بر خلاف آنزيم ها، اغلب به دما و فشار بالا و pH اسيدي يا بازي قوي نياز دارند.

 

3. آنزيم ها نسبت به واکنش هايي که کاتاليز مي کنند بسيار اختصاصي عمل مي کنند. آنزيم ها در مقايسه با کاتاليزورهاي شيميايي، ويژگي فوق العاده اختصاصي تري نسبت به ماهيت سوبسترا و فراورده هاي واکنش نشان مي دهند. اين به اين معني است که واکنش هاي آنزيمي به ندرت داراي فراورده هاي جانبي ناخواسته هستند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

4. آنزيم ها قابليت تنظيم دارند. فعاليت کاتاليتيکي بسياري از آنزيم ها نسبت به تغييرات غلظت موادي به جز سوبسترا، حساس است. و از طريق مواد خاصي که در آنزيم جايگاه اتصال دارند مي توان فعاليت آنزيم را افزايش يا کاهش داد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

نکته ي قابل توجه ديگر در خصوص کابرد صنعتي آنزيم ها اين است که در ابتداي پيدايش علم آنزيمولوژي، استفاده از آنزيم ها تنها به منظور بررسي جزئيات ساختماني و مکانيسم واکنش هاي متابوليکي و همچنين مطالعات ديگر که صرفاً جنبه ي علمي دارد، در حد ميکرو گرم مطرح بوده است، در صورتي که استفاده از آنزيم ها در صنايع شيميايي، دارويي، غذايي، نساجي، مواد شوينده و ... در حد تن مطرح مي باشد. از اين رو روش هاي بيوتکنولوژي

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ژن هاي مربوط به آنزيم و کشت سلول، براي توليد انبوه آنزيم ها به کار مي آيد.

 

امروزه همچنين در زمينه هاي تحقيقاتي کابردي، تلاش زيادي به منظور دستيابي به آنزيم هاي جديد با خصوصيات منحصر به فرد صورت مي گيرد. باور اين است که براي انجام هر واکنشي که از نظر ترموديناميکي امکان پذير است مي توان آنزيم خاصي پيدا کرد که آن واکنش را کاتاليز نمايد. در حال حاضر 2500 واکنش آنزيمي که توسط انجمن بين المللي بيوشيمي (IUB) ثبت شده، حدود 100 آنزيم در صنايع مختلف مورد استفاده قرار مي گيرند و اين روند از نظر تعداد و مقدار توليد رو به افزايش است.

لینک به دیدگاه
  • 2 سال بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...