رفتن به مطلب

برترین پروژه جهان – سال ۲۰۱۱


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(PMI) هرساله
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(که خود آموزنده است) یک پروژه را بعنوان پروژه برتر سال ارزیابی، معرفی کرده و جایزه می‌دهد؛ مطالعه و بررسی پرونده این پروژه ها درسهای آموختنی و مطالب جالب توجه بسیاری خصوصا برای دست اندرکاران، تیمهای اجرایی و مدیریتی طرحها و پروژه‌ها، بویژه طرحهای شهری و نیز صنعتی دارد.در ادامه بخش نخست بررسی و معرفی خلاصه ای از آخرین جایزه بهترین پروژه سال (۲۰۱۱) را آورده‌ام.این پروژه که گزارش آن طی شماره نوامبر ۲۰۱۱ نشریه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به قلم Kevin Allen منتشرشد، با عنوان Prairie Waters Project در شهر آئورا ایالت کلورادو آمریکا (Aurora, Colorado) و توسط مشارکت Aurora Water & CH2M Hill, Inc. (مجری و مشاور) مدیریت و اجرا شده است.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

فیلم معرفی پروژه را

یا آدرس زیر خواهد یافت :

 

به اعتقاد من مهمترین درس آموختنی این پروژه، این گفته دارل هوگان ((Darrell Hogan؛ از مدیران اسبق شهر و از همکاران ارشد پروژه است : ‹ ما تمامی تلاشمان را صرف این مهم کردیم که شهروندان درک مستمری از نیاز طرح، منافع حاصل از پروژه و اینکه ما با دقت تمام، پول ایشان را مدیریت خواهیم کرد، داشته باشند›.و این یعنی اراده تمام مدیریت ارشد برای مدیریت ذینفعان و حاصل آن شد که این پروژه با حدود ۲۰۱ میلیون دلار کمتر از بودجه مصوب و ۲ ماه زودتر از برنامه زمانی، با موفقیت تحویل گردد و این یعنی پیروزی!برای مرور بخشهایی از گزارش و خلاصه‌ای از درس آموخته های آن به زودی بخش دیگری را اضافه خواهم کرد و در اینجا به بیان نکات و درس آموخته‌هایی از زبان دو تن از مدیران ارشد این پروژه بسنده می کنم.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لاری کاتالانو (Larry Catalano) از مدیران ارشد شرکت آب آئورا (مجری/کارفرمای پروژه) :«ما زمان زیادی برای استقرار و استفاده از ابزار و آموزشهای مدیریت پروژه در این پروژه صرف کرده‌ایم و اعتقاد داریم که [از این راه] می‌توان پروژه‌های همزمان بیشتری را با کمترین تغییرات و نهایتا هزینه کمتر، در زمان و بودجه [برنامه ریزی شده] تحویل دهیم»

جان دیبل (Jon Diebel) از مدیران پروژه در شرکت CH2M Hill یکی از درس آموخته‌های مهم پروژه را اینگونه تشریح می کند که :«یکی از درسهای آموخته شده کلیدی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

این پروژه در رقابت با دو فینالیست دیگر، نیروگاه بخار Oak Grove شهر فرانکلین تگزاس آمریکا و مجتمع ذوب فلزات امال (Emal) ابوظبی در امارات متحده عربی، جایزه پروژه برتر ۲۰۱۱ را نصیب خود کرد. اما این پروژه چه بود؟ چرا اجرا شد؟ مجریان، مشاوران و پیمانکار آن که بود؟ چه مشکلاتی بر سر راهش بود؟ چه راهکارهایی برای حل مسائلش داشت؟ چطور به صرفه جویی مالی ۲۰۱ میلیون دلاری رسید؟ و چگونه دو ماه زودتر از موعد مقرر به خاتمه انجامید؟ و و و…. همانطور که پیشتر عنوان شد، این پروژه با عنوان Prairie Waters Project در شهر آئورا ایالت کلورادو آمریکا (Aurora, Colorado) و توسط مشارکت Aurora Water & CH2M Hill, Inc. (مجری و مشاور) مدیریت و اجرا شده است.

 

در مورد شرکت CH2M Hill :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
یک شرکت مهندسی مشاور و همچنین پیمانکار عمومی بزرگ در سطح جهانی (انجام پروژه در ۱۴۹ کشور از ۷ قاره جهان) در پروژه‌های صنعتی خصوصا صنعت آب با حدود ۳۰ هزار نفر نیروی انسانی در ۱۷۰ دفتر در سراسر دنیاست. مطابق آمار منتشره، درآمد ناخالص این شرکت که در ۸۰ کشور دنیا در حال انجام پروژه است بالغ بر ۷ میلیارد دلار آمریکاست.

این شرکت دارای

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
سطح بالا و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
زیادی است، از جمله اینکه امسال برای سومین سال پیاپی حائز رتبه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شده است. (نکته‌ای که به اعتقاد من بسیار جالب و جذاب است و امیدوارم بتوانم به زودی بیشتر بدان بپردازم) نکات قابل توجه بیشتری را در مورد این شرکت در رفرنسهای آورده شده و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
خواهید یافت.

 

شرح کوتاهی از پروژه : در مارس ۲۰۰۳ ناشی از خشکسالی آلارم پایان ذخیره آب طی ۹ ماه آینده، شهر آئورا ایالت کلورادو به صدا درآمد؛ جاییکه مقدار طبیعی آن می‌بایست ۳ تا ۵ سال باشد. این ماجرا مقامات رسمی را به فکر چاره جویی انداخت. پس از بررسی ۴۳ گزینه بالاخره راه حل در انتقال آب از رودخانه South Platte و تصفیه آن یافته‌شد.

این پروژه شامل ۵۵ کیلومتر خط لوله ۶۰ اینچ (۱٫۵ متر)، چهار ایستگاه پمپاژ، یک ناحیه پاکسازی طبیعی و یکی از پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه‌های آب جهان دارای گنجایش تصفیه و تولید ۵۰ میلیون گالن (۱۸۹ میلیون لیتر) در روز بود.

 

ابر اطلاعاتی و ارتباطی پروژه : اگرچه به قول لاری کاتالانو استفاده از ابزارهای ارتباطی جایگزین راه رفتن در میان سازمان و پرس و جو از افراد در رابطه با مشکلات نخواهد بود، اما پیگیری و رهگیری ۱۰ قرارداد در حدود ۵۰۰ میلیون دلارنیاز داشت که از سیستمهای مدیریت فناوری اطلاعات بهره گرفته شود. در این پروژه یک سیستم فناوری اطلاعاتی ابری (Cloud) بود که اعضای تیم پروژه را به هم مرتبط می‌ساخت. سیستم محاسباتی ابر اطلاعاتی اختصاصی (Prairie.net) که برای این پروژه طراحی شده بود و مدیریت ارتباطات داخلی، اشتراک گذاری مدارک در طول پروژه را تسهیل می‌کرد

 

مدیریت ذینفعان پیش از شروع پروژه : بخاطر طبیعت نیاز و اظطرار اولیه پروژه، شهر بهیچوجه حاضر به پذیرش ریسک تحویل دیرهنگام پروژه نبود خصوصا که سرمایه گذاری از طریق صندوق مالیات دهندگان انجام می‌شد و این یعنی اینکه راهبران پروژه امکان بهره‌برداری از بودجه اضافه بر برنامه را نداشتند. بخاطر آنکه پروژه درگیر و دار فرآیند اخذ تاییدیه اداری و شهری گرفتار نشود، شرکت آب آئورا دارل هوگان، مدیر اسبق طرحهای عمومی (با سابقه ۲۰ ساله همکاری در پشتیبانی پروژه‌های شهری) را بعنوان چشم و گوش شورای شهر، علیرغم بازنشستگی به همکاری طلبید تا بعنوان مدیر/مجری طرح ماهانه وضع پروژه را پیگیر باشد. بدین طریق شورای شهر یک چهره سازگار را در جلوی پروژه دید، کسی که از پیش شناخته شده و قابل اعتماد بود و کار را با دقتی آنچنان که آنها می‌خواستند پیگیری می‌گرفت. هم از اینرو بود که آقای کاتالانو، مدیر پروژه‌های بزرگ شرکت آب آئورا (مجری/کارفرمای پروژه) این پروژه را پیشگام تعدیل بوروکراسی شهری می داند.

از دیگر مسایل در پیش رو اخذ مجوزهای متعددی بود که این پروژه لازم داشت. عبور خط لوله در نواحی خارج از آئورا و تحت اختیار دیگر شهرداریها، بدین معنی بود که تیم پروژه می‌بایست در ۸ سازمان ایالتی دیگر شامل شهرهای همسایه،برایتون (Brighton) و کامرس (Commerce) برای گرفتن مجوز حفاری و عملیات کار کند. اینها تنها بخشی از ۴۰۰ مجوز و ۱۴۹ پاره زمین یا ارتفاع بود، که باید اخذ یا خریده می‌شد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

از آنجاییکه تاخیر در اخذ هریک از مجوزهای مورد نیاز می توانست بصورت یک تلافی ویرانگر در بودجه و زمانبندی نمایان شود، تیم اجرایی در همان زمان فاز امکانسنجی و تصمیمگیری در مورد طرحهای گوناگون و پیش از شروع پروژه بطور وسواس آمیزی برای پیشگیری از اتلاف وقت و تعدیل هزینه اضافی در زمان اجرای پروژه با یک دید پیشگیرانه و پیش بردانه اقدام به اخذ مجوزها کرد.

 

از دیگر استراتژیهای مورد عمل توسط تیم پروژه، مدیریت ذینفعان از طریق هماهنگ شدن با سازمان مهندسی ارتش و دیگر سازمانهای فدرال و نیز تلاش برای آموزش اهمیت پروژه به مردم و ساکنین بود. لذا برای مذاکره بر سر رسیدن به قیمت منصفانه خرید حق گذر مورد نیاز برای ساخت خط لوله به سراغ صاحبان زمین رفتند و سرانجام همه زمینهای مورد نیاز تحصیل شد. از آنجاییکه سرمایه پروژه از صندوق مالیات دهندگان تامین شده بود، الویت کاری تیم بر شفافیت از راه مطلع نگهداشتن ذینفعان خارجی از پیشرفت پروژه بوسیله یک وبسایت، خبرنامه و نشستهای شورای شهر قرارگرفت. آقای هوگان در این خصوص می‌گوید : « ما تمامی تلاشمان را صرف این مهم کردیم که شهروندان درک مستمری از نیاز طرح، منافع حاصل از پروژه و اینکه ما با دقت تمام، پول ایشان را مدیریت خواهیم کرد، داشته باشند.»

 

مدیریت هزینه و بودجه تکانی : شورای شهر معتقد به زیاد بودن هزینه اجرایی پروژه (بالغ بر ۸۵۴ میلیون دلار) بود، اما موضوع بغرنج، این واقعیت بود که طراحی واحد تصفیه در نقطه‌ای قرار داشت که امکان تغییر وجود نداشت؛ اما باتوجه به اینکه طراحی سیستم انتقال و ایستگاه‌های پمپاژ کمی عقب‌تر بود، فرصتی برای بازنگری پیش فرضهای طراحی و مهندسی و متغیرهای درنظر گرفته شده بدست آمد؛ اینجا بود که معجزه مهندسی ارزش رخ داد و تیم براساس کارگاه مهندسی ارزش طرح تحت نظر مدیر طرح CH2M Hill، جان دیبل، توانست ۱۰۰ میلیون دلار از بودجه را صرفه‌جویی کند. هر تغییر کوچکی در طول یک خط لوله ۵۵ کیلومتری می‌تواند اثرات قابل توجهی در کل بودجه داشته باشد؛ از اینرو کارفرما، پیمانکاران را هم تشویق به ارایه طرحهای صرفه جویی کرد و البته سود و درآمد حاصل از این صرفه‌جویی‌ها بعنوان مشوق مابین پیمانکار و کارفرما تقسیم می‌شد. با این دیدگاه بود که کارفرما و طراح، پیمانکاران را در اجرا تنها رهانکرده و بلکه هرچه بیشتر (حتی فراتر از اطلاعات معمول نقشه ها) خصوصا در اخذ مجوزها، تحصیل اراضی و جاده های دسترسی مناسب آنها را یاری کردند و در انتها تیم با اتخاذ این دید موفق به کاهش ۱۰۱ میلیون دلاری از بودجه مصوب و براساس ملاحظات طراحی خط لوله شدند.

 

«چه چیز درست است» در برابر «چه کسی درست است» : اعضای تیم پروژه تلاش زیادی برای ایجاد یک فرهنگ اخلاقی کردند از طریق انجام بهترینها برای شهروندان آئورا و اجتناب از ستیزهای درون سازمانی که می‌تواند پروژه را از مسیر خارج کند. آقای کاتالانو می‌گوید : «همه تیم پروژه؛ مدیران اجرایی، طراحان، مدیران طرح و پیمانکاران؛ خروجیهایشان را چک می‌کردند و یک کار تیمی عالی برای تحویل پروژه انجام پذیرفت.» هر تیم تحویل، پیش از ساخت و اجرا، مشارکت کاملی در فرآیندهای طراحی داشت. این موضوع به گسترش اعتماد، شفافیت و فهم انتظارات اعضای درگیر در ساختن بخشهای مختلف کمک کرد. آقای دیبل می‌گوید : «ما سازمانی را که برایش کار می‌کردیم را کنا زدیم.» «ما هر دیدگاهی به غیر از دستیابی به هدف اجرای پروژه در زمان و با حداکثر کیفیت ممکن را کنار گذاشتیم.»

 

فلسفه ای که موجب خاتمه یافتن به موقع پروژه شد. در اکتبر ۲۰۱۰، بزرگترین پروژه ۳۵ سال اخیر ایالت کلورادو در صنعت آب به انجام رسید. علی رغم زمان تنگ و بیش از ۳۰۰ هزار ذینفع چشم براه و البته مراقب (مشتریان شرکت آب آئورا)، اقدامات اولیه با صرفه‌جویی ۲۰۱ میلیون دلاری و دو ماه زودتر نسبت به برنامه اولیه به انجام رسید و پروژه بعنوان برترین پروژه سال ۲۰۱۱ از سوی انجمن مدیریت پروژه آمریکا (PMI) نایل شد.

 

در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، لاری کاتالانو «مدیریت پروژه عالی» و «کمی بخت و اقبال» را شاخصه این پروژه معرفی می‌کند و در حالیکه این پروژه را «میراثی برای شهر» می‌داند ادامه می دهد که «فقط برای یک لحظه تصور کنید، یک سازمان مدیریت طرح، ۳ مدیر اجرایی، ۴ مدیر پروژه شهری، ۵ شرکت طراحی مهندسی، ۷ پیمانکار عمومی، ۱۰ بسته خرید، ۳۶ سازمان اداری ذینفع، ۱۴۰ مالک ارتفاعات، ۴۱۰ مجوز و ۱۱ عضو شورای شهر که پاسخگوی ۳۳۰ هزار نفر مردمی هستند که از افزایش صورتحساب آبشان چندان راضی به نظر نمی‌رسند؛ و من معتقدم که این یک معجزه بود که ما پروژه را به انجام رساندیم.»

 

در انتها نکات قابل توجه و درس آموخته های خودم حاصل از مطالعه این گزارش رو بدون اولویت بندی و رتبه بندی ارایه می‌دهم ؛ توجه ویژه به :

- مدیریت لحظه به لحظه ذینفعان (حتی پیش از آغاز پروژه)

- چابکی و چالاکی تیم و سازمان پروژه

- توجه به مهندسی ارزش و بازنگری و تشویق همه، حتی پیمانکاران به ارایه راهکار مدیریت هزینه

- پیاده سازی استانداردهای مدیریت پروژه و استفاده از ابزارهای ارتباطی

- توجه و تلاش برای آموزش تیم و ذینفعان

- استقرار نظام اخلاق حرفه‌ای و پیگیری مداوم آن

 

قابل توجه خوانندگان است که همچنان برخی قوانین محدودسازی مصرف آب (مانند محدودیت آبیاری چمن و فضای سبز فقط برای سه روز در هفته توسط ساکنین) در شهر آئورا علی رغم داشتن پیشرفته‌ترین تصفیه خانه و سیستم آب آمریکا، همچنان از سوی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
این شهر ادامه دارد؛ اگرچه اجرای این پروژه تاکنون توانسته بیش از ۲۰% به ذخایر آب این شهر بیفزاید.

 

از قول مارک لنگلی (Mark A. Langley) ، رئیس و مدیر عامل PMI

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در تمجید از این پروژه می‌خواندم که: «این پروژه به وضوح نشان داد که چگونه اجرای خوب استانداردها و شیوه‌های مدیریت پروژه، می‌تواند راهکار تغییر یک جماعت را ارایه دهد. این پروژه اثبات کننده بهترین شیوه و راهکار نشانگر چابکی (agility) و درگیری موثر ذینفعان است.»

 

منبع: pmnotes.net

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...