رفتن به مطلب

افزایش صادرات سیمان ایران


ارسال های توصیه شده

صادرات صنعت سیمان ایران در سال گذشته با افزایش 17 درصدی از مرز 10 میلیون تن گذشت.

 

براساس آمار انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ایران در 12 ماهه سال گذشته جمع کلینکر و سیمان صادراتی ایران با رشد 17.44 درصدی به 10 میلیون و 119 هزار و 780 تن رسید.

به صورت تفکیک شده صادرات سیمان به هشت میلیون و 662 هزار و 807 تن و صادرات کلینکر به یک میلیون و 456 هزار و 973 تن رسید. همچنین در سال 1390 تولید سیمان در کشور با افزایش هشت درصدی نسبت به سال قبل از آن به بیش از 66 میلیون و 461 هزار تن رسید. در همین مدت تولید کلینکر نیز با افزایش 12 درصدی بالغ بر 67 میلیون و 639 هزار تن شد.

لینک به دیدگاه
  • 2 سال بعد...

دبیر انجمن سیمان با اشاره به اینکه رایزنی برای افزایش قیمت سیمان صادراتی به برخی کشورها در حال انجام است از افزایش هزینه‌های حمل و نقل و برخی موانع بندری در صادرات خبر داد.

به گزارش جهان؛ عبدالرضا شیخان در گفت و گو با فارس، در مورد وضعیت صادرات سیمان اظهار داشت: سال گذشته ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن سیمان از کشور صادر شد و برآورد ما در ابتدای امسال دستیابی به صادرات ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تنی سیمان بود.

 

وی توضیح داد: اخیراً در مرزهای مختلف، قوانین جدیدی برای صادرات سیمان ایران لحاظ شده که این مسئله صادرات سیمان کشور را به عراق و افغانستان سخت‌تر می‌کند.

 

به گفته دبیر انجمن سیمان، سیمان تولید ایران از نظر قیمت،‌کیفیت و تأمین به وفور، دارای مزیت رقابتی در بازارهای صادراتی است.

 

وی آذربایجان،‌روسیه، کشورهای cis، کشورهای اطراف خلیج فارس، آفریقا و همچنین عراق را از جمله مهمترین بازارهای سیمان صادراتی ایران عنوان کرد و گفت: اخیراً عراق برای صادرات سیمان ایران یکسری مقررات گذاشته که بر اساس آن تولیدکننده ایرانی باید سیمان را به یک فرد عراقی تحویل دهد و به وی وکالت دهد که در بازار عراق برایش بازاریابی و فروش انجام دهد.

 

شیخان، تولیدکنندگان عراقی را به عنوان رقبای اصلی تولیدکنندگان سیمان در ایران مطرح کرد و گفت: اگر صادرات سیمان ایران به عراق قطع شود، قیمت سیمان در این کشور دو برابر خواهد شد.

 

وی افزود: در افغانستان نیز تولیدکنندگان پاکستانی رقیب تولیدکنندگان ایرانی هستند که البته این رقابت از نظر قیمتی وجود دارد، وگرنه کیفیت سیمان پاکستان متوسط و پائین است.

 

وی ادامه داد: هزینه‌های صادرات سیمان به عراق و افغانستان در اثر افزایش هزینه حمل و هزینه‌های گمرکی افزایش یافته است.

 

شیخان اظهار داشت: در بنادر شمال کشور نیز که سیمان به آذربایجان صادر می‌شود، معافیت بندری از ۳۰ روز به ۱۰ روز کاهش یافته است.

 

وی توضیح داد: قبلاً اگر سیمان تا ۳۰ روز در انبار بنادر شمالی دپو می‌شد، از پرداخت هزینه‌های انبارداری معاف بودیم ولی اخیراً این ۳۰ روز به ۱۰ روز کاهش یافته است.

 

وی ادامه داد: در حال مذاکره برای حل این مشکل هستیم.

 

دبیر انجمن سیمان در پایان از رایزنی برای تغییر قیمت سیمان صادراتی ایران به برخی کشورها خبر داد و گفت: هزینه حمل و نقل و هزینه‌های بندری باعث بالا رفتن قیمت سیمان صادراتی ایران به آذربایجان شده است که در حال رایزنی برای افزایش قیمت ۴ تا ۵ دلاری هر تن سیمان صادراتی به این کشور هستیم.

 

وی افزود: در مورد عراق نیز ابتدا مشکلات مربوط به صادرات سیمان را برطرف خواهیم کرد و بعد از آن به موضوع قیمت می‌پردازیم.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...