رفتن به مطلب

اينتـرنــت در سال 2015 به روايت سيسكو


Fahim

ارسال های توصیه شده

شركت سيسكو با انتشار يك سند به نامCisco Visual Networking Index چشم‌انداز اينترنت و به طور مشخص آدرس‌هاي IP را در سال 2015 ترسيم‌كرده است. در اين سند وضعيت ترافيك شبكه و اينترنت، ترافيك سرويس‌هاي مختلف روي آن و تجهيزات روي اينترنت پيش‌بيني و گزارش داده شده است. اين سند براي مديران ارشد شركت‌ها و سازمان‌ها و تصميم‌گيرندگان بالادستي مي‌تواند بسيار جالب و راهگشا باشد و به خوبي چشم‌انداز اتفاقات آينده را روي بستر بزرگ‌ترين شبكه جهاني مشخص و ترسيم كند. اين سند بسيار طولاني و شامل انواع گزارش‌هاي وضعيت اينترنت به صورت منطقه‌اي، كشوري، قاره‌اي و جهاني است كه ترجمه تمام آن خارج از حوصله و ظرفيت اين كتاب است، اما سعي كرديم مهم‌ترين بخش‌هاي اين سند را به صورت تحليلي در ادامه بياوريم تا بتواند پنجره‌اي به اينترنت در سال 2015 براي تمامي فعلان حوزه شبكه بگشايد.

 

 

ترافيك IP روي اينترنت

 

 

پيش‌بيني شده در پايان سال 2015 ترافيك آدرس‌هاي IP نزديك به يك زاتابايت باشد. هر زاتابايت نزديك به هزار اگزابايت است. به طور دقيق، در هر ماه 80,5 اگزابايت و در مجموع سال 966 اگزابايت انتقال اطلاعات صورت خواهد گرفت. اين موضوع به خوبي مي‌تواند افزايش حجم ترافيك شبكه‌ها و اينترنت را در سال‌هاي آتي ترسيم كند كه اگر متوليان زيرساخت‌ها آن را در نظر نگيرند، مشكلات جدي به وجود خواهد آورد. ترافيك روي آدرس‌هاي IP از سال 2010 تا 2015 نزديك به 32 درصد افزايش خواهد يافت و در هر پنج دقيقه 3/7 پتابايت اطلاعات جابه‌جا مي‌شود. يعني معادل تمامي فيلم‌هايي كه تا‌كنون ساخته شده، در هر پنج دقيقه انتقال اطلاعات‌خواهيم داشت. آمار جالب توجه بعدي وجود شش ميليون خانواده در هر ماه است كه ترافيك استفاده از اينترنت آن‌ها يك ترابايت خواهد بود. يعني باشگاه‌هاي ترابايتي‌هاي يك ماهه شش ميليون عضو دارد، در حالي كه در سال 2010 زير صد هزار خانواده اين چنين ترافيكي‌داشتند. همچنين بيست ميليون خانواده ترافيك استفاده از اينترنت آن‌ها نيم ترابايت خواهد بود. سرانه دستگاه‌هاي متصل به شبكه در سال‌2010 يك دستگاه، اما در سال 2015 دوبرابر، يعني دو دستگاه خواهد بود. سرانه ترافيك IP در سال 2015 برابر يازده‌گيگابايت خواهد بود، در حالي كه در سال 2010 اين سرانه سه گيگابايت است.

 

دستگاه‌ها روي اينترنت

 

به يقين يكي از تحولات چند سال آينده به تغيير نمودار دستگاه‌هاي استفاده‌كننده از شبكه و اينترنت مربوط است و شاهد افزايش گسترده دستگاه‌هاي تبلت و اسمارت‌فون متصل به شبكه خواهيم بود. به گزارش سيسكو در سال 2010 سه درصد دستگاه‌هاي متصل به شبكه غير كامپيوتر شخصي بوده‌اند، اما در سال 2015 نزديك به پانزده درصد دستگاه‌هاي متصل به شبكه كامپيوتر نيستند. ترافيك كامپيوترها در اين پنج سال فقط 33 درصد افزايش‌خواهد داشت، در حالي كه ترافيك دستگاه‌هاي تلويزيون، تبلت، اسمارت‌فون و دستگاه‌هاي M2M (ماشين به ماشين) به ترتيب 101، 216، 144 و 258 درصد افزايش خواهد‌يافت. اين موضوع مي‌تواند تأثيرات بسيار زيادي در نحوه استفاده از اينترنت و سرويس‌ها و خدماتي كه روي آن‌ ارائه مي‌شود، داشته باشد. اتفاق جالب توجه بعدي در سهم دستگاه‌هاي كابلي و بي‌سيم از اينترنت‌است. در سال 2015 فقط 46 درصد از ترافيك اينترنت متعلق به دستگاه‌هاي كابلي است و 54 درصد باقي‌مانده دستگاه‌ها بي‌سيم هستند. اين آمار را مقايسه كنيد با 63 درصد ترافيك اينترنت روي دستگاه‌هاي كابلي در سال 2010 و بعد نتيجه‌‌گيري مي‌كنيم كه تعداد دستگاه‌هاي بي‌سيم و همراه بيشتر از تعداد دستگاه‌هاي ثابت خواهند بود.

 

ويديو روي اينترنت

 

پيش‌بيني تمام مؤسسه‌هاي تحقيقاتي اين است كه در سال‌هاي آينده پخش جرياني(Stream) و ويديو حجم زيادي از ترافيك اينترنت را به خود اختصاص خواهد داد. اما اجازه دهيد به پيش‌بيني سيسكو در اين‌باره نگاهي داشته باشيم. در سال 2015 در يك ساعت پانصد ميليون نفر فايل‌هايي ويديويي با كيفيت HD را روي اينترنت استريم مي‌كنند. همچنين در يك ثانيه، يك ميليون دقيقه محتواي ويديو در اينترنت انتقال‌خواهد‌يافت. نكته جالب‌ توجه آن‌كه مجموع ترافيك ويديويي در سال 2015 شامل فايل‌هاي ويديويي، اشتراك‌گذاري، پخش جرياني، P2P و VoD نود درصد كل ترافيك اينترنت را به خود اختصاص خواهد داد. ويديوي اينترنت روي تلويزيون در سال 2010 هفت درصد بوده، اما در سال 2015 به شانزده درصد خواهد رسيد. ترافيك VoD يا Video-on-Demand برابر سه ميليارد دي‌وي‌دي در هر ماه خواهد بود و از اين تعداد ديسك 77 درصد آن‌ها شامل ويديو با كيفيت HD خواهند بود.

 

موبايل روي اينترنت

 

بخش قابل توجه ديگري از اينترنت در سال ‌2015 به ترافيك دستگاه‌هاي موبايل مربوط است. ترافيك انتقال اطلاعات با دستگاه‌هاي موبايل در اينترنت از سال 2010 تا سال 2015 افزايش 92 درصدي خواهد داشت و برابر 6,3 اگزابايت در هر ماه است. در اين ميان، ترافيك موبايل‌هاي عمومي با آدرس IP اختصاصي كه در سال 2010 يك درصد بوده است، بعد از پنج سال به هشت درصد مي‌رسد.

در سال 2015 ترافيك اينترنت به يك زتابايت مي‌رسد. يعني دقيقاً چند گيگابايت؟

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

چگونه ترافيك اينترنت رشد مي‌كند؟

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

بيشترين ترافيك اينترنت در سال 2015مربوط به ويديو است

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...