رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

مجموعه گلنجعلي خان

گنجعلي خان از سرداران سلحشور دربار صفويه بود كه به سال 1005 هـ .ق به فرمان شاه عباس صفوي حاكم كرمان گرديد. او مردي لايق و حاكمي دلير و مدير بود. دوران حكومت وي در كرمان از روشن ترين دوران تاريخي اين ديار است. در اين دوره كرمان از ثبات سياسي، اقتصادي و اجتماعي خوبي برخوردار بود و بي ترديد اين وضعيت سرچشمه از لياقت و كفايت حاكم «گنجعلي خان» سرچشمه مي گرفت.

اقدامات عمراني چشمگيري در دوران حكومت (1005 – 1034 هـ .ق) صورت پذيرفت كه بنا به گفته دكتر باستاني پاريزي «او سعي داشت شهر ضعفا را لااقل به دهكده اغنيا تبديل نمايد». از جمله بناهاي عام المنفعه كه به دستور اين حاكم در شهر كرمان ساخته شده مجموعه گنجعلي خان شامل ميدان، مسجد، حمام، بازار، سرا و ساير ابنيه ديگري است كه در دوران حكومت او احداث و امروزه از جاذبه هاي تاريخي و ديدني شهر كرمان محسوب مي گردند.

اين مجموعه كه در مركز شهر كرمان و در حاشيه بازار واقع شده، در ساخت، شكل گيري و تكامل بازار كرمان تأثير گذار بوده است. مساحت مجموعه قريب به 11000 متر مربع است كه داراي يك ميدان مي باشد و ساير آثار و ابنيه در محورهاي شرقي – غربي و شمالي – جنوبي آن شكل گرفته اند. به منظور تكامل مجموعه و با توجه به كاربري هاي متفاوت بازارها و مساجد كوچكي در چهار جناح ميدان بنا كرده اند و يك مسجد اختصاصي در ضلع شرقي ميدان وجود دارد كه با توجه به تزيينات منحصر به فرد، مي توان آن را موزه اي از هنرهاي بديع معماري برشمرد.

لینک به دیدگاه

حمام گنجعلي خان

 

يكي از مهمترين بناهاي مجموعه، حمامي است كه در ضلع جنوب ميدان و در ميانه بازار بزرگ كرمان واقع است. اين بنا تلفيقي از هنر معماري و كاربرد مصالح گوناگون، با فضايي مناسب و مورد پسند عامه مردم است.

اين حمام به استناد كتيبه سردر آن در سال 1020 هـ .ق. ساخته شده و معمار آن سلطان محمد، معمار يزدي بوده است كه با برداشت صحيح از اوضاع اقليمي، اقتصادي و فرهنگي منطقه چنين بنايي را احداث نموده است.

سردر حمام داراي تزيينات گچبري و نقاشي است. تزيينات در دو مورد تاريخي انجام گرفته است. بر روي آثار دوره صفويه،

 

 

 

شخصي به نام ميرزا شكراله در حدود 75 سال پيش و با توجه به الگوهاي پيرامون خويش نقاشي كرده است.

حمام گنجعلي خان اثري بديع از نقاشي ها، مقرنس كاري ها، كاشيكاري ها و گچبرهاي زيبا همراه با استفاده از تزيينات سنگي بسيار ظريف است. آب مورد نياز اين حمام از قناتي تأمين مي شد كه مظهر آن در ميدان گنجعلي خان بود. خروج فاضلاب آن نيز با درنظر گرفتن مسائل بهداشتي و زيست محيطي بوده است. اين حمام 26 متر طول 30 متر عرض و حدود 1300 متر مربع زيربنا دارد، كه شامل سردر، دالان ورودي، رختكن، هشتي حدفاصل گرمخانه، خزينه، چال حوض، بخش خصوصي و تون مي باشد.

در غرفه هاي بخش رختكن با ايجاد قرينه سازي در ايوان ها، ايوانچه ها و ستون هاي سنگي، فضاي زيبان و مناسبي به وجود آمده است. و نور آن از روزنه سقف ها و انعكاس آن در آب حوض ها تأمين مي شود. سقف رختكن با ارتفاعي نسبتاً بلند بر ستون هاي سنگي استوار است. تزيينات آن كاربندي و يزدي بندي مي باشد و ازاره آن كاشي خشتي با نقوش اسليمي دارد.

با دالاني زاويه دار به گرمخانه راه مي يابيم. در اين قسمت و در ضلع شرقي آن چال حوض عمومي و در بخش غربي آن چال حوض خصوصي قراردارد و حاكم نشين در اين قسمت واقع شده است.

سقف گرمخانه طاقي شبيه خيمه است كه طراحي فضاي آن بصورت هشت و نيم هشت صورت پذيرفته كه نور آن از سقف تأمين مي شود و هشت ستون حمام زيبايي آن را دو چندان كرده است. طاق هاي جناقي با خيز كم بر روي هشت ستون گرمخانه به صورت يكپارچه قرار گرفته اند و حوض آب سرد، چشم اندازي زيبا از معماري، گچبري و كاشيكاري حمام را درون آب زلال خود به تصوير كشيده است. استفاده از سنگ هاي حجاري شده همراه با طاق و ايوان جلوه خاصي به فضاي معماري حمام داده است به گونه اي كه فضاهاي كوچك بزرگ تر و فضاهاي تاريك روشن تر جلوه مي كنند. سيستم آبرستاني و فوران فواره ها بسيار اصولي طراحي گرديده و سنگ هاي يكپارچه نصب شده در بدنه شرقي و غربي حمام موقعيت زماني را جهت ابلاغ به مشتريان با تابيدن نور خورشيد مشخص مي نمايد. از ديگر بخش هاي حمام سيستم گرمايش آن است كه گرماي حاصله از تون به زير كانال هاي كف هدايت و دود حاصله از دودكش خارج مي شود.

اين حمام تا حدود 60 سال پيش داير بوده اما در حال حاضر نقش و كاربرد گردشگري پيدا كرده و همه روزه به ويژه در تعطيلات، پذيراي بازديدكنندگان بسياري است. در حال حاضر در اين حمام مجسمه هاي مومي ملبس به لباس هاي سنتي مردم كرمان، صحنه هايي از استحمام به شيوه سنتي را به نمايش مي گذارند. در كنار اين مجسمه ها وسايل مختلف حمام نيز نمايش داده مي شود. اين مجسمه ها در سال 1352 در دانشكده هنرهاي زيباي تهران، طراحي و به اين محل منتقل شدند.

لینک به دیدگاه

ميدان گنجعلي خان

از ديگر آثاري كه از مجموعه گنجعلي خان بر جاي مانده، ميداني در بخش مركزي شهر كرمان است كه در حاشيه بازار بزرگ واقع شده است. در گذشته، ميدان ها شهر در نزديكي مقر حكومتي احداث و از آنها براي جمع كردن مردم و ابلاغ اعلانات حكومتي و يا شركت در مراسم عزاداري استفاده مي شد. ميدان به معناي خاص به فضاي وسيعي در بخش مركزي شهر اتلاق مي شد كه از ديرباز به يادگار مانده و كاربرد سياسي، نظامي، اجتماعي و گاهي اقتصادي داشته است.

ميدان گنجعلي خان همانند ميدان هاي نقش جهان در اصفهان و يا ميرچخماق در يزد، در اطراف خود بعضي از عناصر شهري را گردآورده است. در سه ضلع ميدان گنجعلي خان بازار واقع شده و در ضلع ديگرش سراي گنجعلي خان قرار دارد. وجود حمام، آب انبار، ضرابخانه و همجواري با بازارها و چهار سوق، اين مجموعه به هم تنيده را كامل كرده است.

طاقنماهاي آجري، كاشيكاري، فضاي سبز، حوض آب و ديگر آثار ديدني، بر زيبايي اين ميدان افزوده اند.

طول ميدان 100 متر و عرض آن 50 متر است. در شمال ميدان، ضرابخانه و بخشي از بازار مسگران واقع است. در جنوب آن بازار و حمام گنجعلي خان قرار دارد و مسجد و سراي گنجعلي خان در شرق ميدان واقع شده اند. در قسمت غربي ميدان نيز آب انبار گنجعلي خان و بخشي از بازار مسگرها واقع شده است.

لینک به دیدگاه

ضرابخانه (موزه سكه)

اين بنا فاقد كتيبه مي باشد و در حد مياني بازار غربي و در شمال ميدان واقع است.

نقشه آن چهار طاقي و به شكل هشت ضلعي مي باشد كه داراي گنبد مركزي و ايوان هاي جانبي است.

اين بنا 242 متر مربع مساحت دارد كه يك اتاق و 4 غرفه در چهار گوشه ساختمان واقع شده است. طاق ها و ايوان هاي ضرابخانه با گچبري هاي زيبايي تزيين گرديده است.

ساير تزيينات بنا شامل يك رشته گچبري هاي كاذب (طرح آجري) مي باشد و سقف آن كاربندي شده است و نورگيري در مركز سقف آن وجود دارد. شكل بنا بيشتر به زورخانه شباهت دارد اما به نظر مي رسد در دوره هاي خاص از آن به عنوان ضرابخانه استفاده مي شده و به همين نام در اذهان عمومي جاي گرفته است.

اين بنا از آثار اواخر دوره گنجعلي خان است و محل ضرب سكه و مسكوكات طلا و و نقره دولتي بوده است. نخستين مرمت ضرابخانه از سال 1345 به كمك بانك مركزي آغاز گرديد.

اين محل كه تا چندي پيش موزه مردم شناسي بود به همت سازمان ميراث فرهنگي به موزه سكه تبديل شده است.

در حال حاضر انواع سكه هاي قديمي در غرفه هاي آن به نمايش گذاشته شده و يكي از معتبرترين موزه هاي سكه ايران است.

لینک به دیدگاه

آب انبار

اين بنا در حد مياني بازار غربي قرار گرفته است و داراي سردري زيبا با تزيينات مربوط به دوره صفويه مي باشد. تاريخ احداث آن 1029 هـ .ق. است. آب انبار به دستور عليمران خان پسر گنجعلي خان بنا شده است و معمار آن استاد عبدا… بوده است.

اين آب انبار بادهليزي طولاني و راه پله به پا آب راه دارد و مخزن آن در اين قسمت واقع شده است. اين محل يكي از معتبرترين آب انبارهاي شهر در عصر خويش تلقي مي شده است.

لینک به دیدگاه

سراي گنجعلي خان

در ضلع شرقي ميدان و در محور آن سردر بلند و زيبايي وجود دارد كه در پاكار آن تنها كتيبه نوشته شده توسط عليرضا عباسي خطاط و خوشنويس مشهور دربار شاه عباس درآن جود دارد و تاريخ احداث بنا به استناد كتيبه مذكور سال 1007 هـ .ق. مي باشد. مقرنس سردر در حمله ددمنشانه آغامحمد خان قاجار به كرمان فرو ريخته و بخش كوچكي از آن باقي مانده است كه نشانه گذشته پرشكوه اين سردر مي باشد. ساختمان اين سرا در دو طبقه احداث شده است. در طبقه زيرين دكاكين و در طبقه بالا حجره هاي تجار ساخته شده اند. نماي اين سرا داراي كاشيكاري معرق بوده است. طرح هاي مورد استفاده نقوش مرسوم عصر صفويه است كه تحت تأثير هنر نقاشي چين و مغول مي باشند. نقشه سرا چهار ايواني است كه در ايوان هاي شرقي وشمالي و جنوبي تزييناتي از نوع گچبري و نقاشي وجود دارد و در دوره هاي بعدي ورودي هايي از طرفين شمال و جنوب به داخل آن گشوده اند كه سرا را به بازارهاي اختياري ونمد مالي متصل مي نمايد.

لینک به دیدگاه

بازار گنجعلي خان

بازار از ديرباز نه فقط يكي از مراكز خاص تجاري و تعيين كننده سرنوشت اقتصادي شهر ما محسوب مي شده بلكه در گذرگاه سياست و مسائل اجتماعي به طور كلي ساختار فرهنگي و معماري جايگاه خاصي داشته است. از لحاظ ساختار فرهنگي، بازار هم مكاني براي داد و ستد به شمار مي رفت و ميعادگاه اهل تجارت بود و هم دانشگاهي براي تدريس اخلاق فرزانگي. خصيصه و تبادلات تجاري در شهر كرمان در دوره هاي مختلف، بازار پر رونق را تدريجاً شكل داده است. بازار اصلي و بزرگ شهر در مركز آن قراردارد و جهت آن شرقي – غربي است. اين بازار خط مستقيمي است كه در دو سوي آن دو دروازه ورودي و خروجي شهر يعني دروازه ارگ و دروازه مسجد (وكيل) قرار دارد. طول آن حدود سه كليومتر است و متشكل از كاروانسراها، سراها و تيمچه هايي است كه همگي در دو راستاي عمود بر هم جاي گرفته اند. دو بخش از بازار كرمان در زمان يكي از حكام و فرمانروايان اين ديار ساخته شده و از حيث ويژگي هايش در ايران، منحصر به فرد و در داخل و خارج كشور زبانزد خاص و عام است.

بخشي از بازار بزرگ كرمان در مجاورت مجموعه گنجعلي خان قرار دارد كه بازار مسگري و بازار گنجعلي خان از آن جمله اند. بازار مسگري و بازار گنجعلي خان از آن جمله اند. بازار مسگري در امتداد بازار كلاه مالي در ضلع شمالي و شرقي ميدان گنجعلي خان هستند كه عناصري مثل ضرابخانه و آب انبار در آن قرار گرفته اند و بازار مسگري جلوي ضرابخانه به طول 98 متر و عرض 6 متر است. همچنين بازار جنوبي گنجعلي خان كه حمام در اواسط آن قرار دارد و بخشي از بازار بزرگ (راسته بازار) را تشكيل مي دهد و در امتداد بازار سراج ها قرار دارد. در تلاقي بازار غربي و جنوبي در گوشه جنوب غربي، چهار سوق بزرگ شكل گرفته كه معماري اين فضا در نوع خود كم نظير و سقف آن در گذشته فرو ريخته و مجدداً بازسازي شده و تزييناتي از دوره قاجاريه زينت بخش آن است.

لینک به دیدگاه

مجموعه ابراهیم خان

 

001.jpg

ابراهيم خان ظهير الدوله

وي يكي از حكام دوره قاجار بود كه از 1218 هجری قمری در عصر فتحعلي شاه قاجار به حكومت كرمان منصوب و تا پايان عمر ( 1240 هجری قمری) به مدت 22 سال حاكم كرمان و بلوچستان بوده است . در اين مدت وي در سركوبي خوانين محلي در بلوچستان و اطراف آن ناحيه كوشش فراوان نمود و بلوچستان را تحت اقتدار حكومت درآورد . در زمان اين حاكم در كرمان آثار و ابنيه زيادي احداث گرديد اين آثار كه امروزه به مجموعه ابراهيم خان معروفند در ضلع شمالي مجموعه گنجعلي خان و با الهام از معماري عصر صفويه بنا شده اند . معمار مجموعه ، با استناد به كتيبه موجود در مدرسه ، استاد اسماعيل قصاع است . اين مجموعه كه شامل حمام ، آب انبار ، قيصريه ( بازار ) و مدرسه مي باشد ، حدود5000 متر مربع مساحت دارد .

hammam3.jpg

حمام ابراهيم خان

اين حمام مانند ساير حمام هاي سنتي ايران پايين تر از سطح زمين بنا شده است كه اين امر در حفظ گرماي داخل حمام و همچنين آبرساني آن مؤثر بوده است . سر در حمام كه در ضلع جنوبي قيصريه ابراهيم خان واقع شده است ، داراي تزيينات كاشيكاري از نوع خشتي هفت رنگ و طاق آن مقرنسكاري است . از طريق راهروي زاويه دار به بخش رختكن حمام وارد مي شويم . اين فضا داراي گنبد مركزي و ايوان هاي جانبي مي باشد . در مركز آن حوض آبي قرار دارد كه علاوه بر زيبايي فضا در انعكاس نور به داخل رختكن تاثير بسزايي دارد .

تمامي سقف ها بر ستون هايي سنگي استوار شده اند و تزيينات كاربندي زينت بخش آنها مي باشد و پس از گذر از راهروي طولاني و زاويه دار به گرمخانه راه مي يابيم . اصولاً شكل راهروها در محرميت و حفظ فضاي داخلي از ديد مستقيم و جلوگيري از خروج هواي گرم مؤثر بوده است . سقف رختكن نسبتاً كوتاه و بر ستون هاي سنگي استوار شده است . در اين فضا بخشي جهت اعيان و اشراف نيز وجود دارد . خزينه و چال حوض از ديگر عناصر گرمخانه مي باشد . تزيينات گرمخانه حجاري هاي زيبا و كاشي هاي خشتي هفت رنگ مي باشد و نور آن از طريق سقف ها تامين مي شود . استفاده از الگو هاي قرينه و تزيينات منحصر به فرد سقف رختكن از ويژگي هاي اين اثر مي باشد . حمام ابراهيم خان از حمام هاي معتبر شهر محسوب مي شده است . نکته جالب توجه اینکه برخلاف سایر حمام های سنتی کرمان این حمام هنوز هم جهت استحمام مورد استفاده قرار می گیرد و خوشبختانه تا کنون به سفره خانه و یا چایخانه مبدل نگردیده است .

 

مدرسه ابراهيم خان

از ديگر بناهايي كه از دوران حكومت ابراهيم خان ظهير الدوله و از زمان قاجار بر جاي مانده ، مدرسه ابراهيم خان است . ساختمان اين مدرسه يكي از زيباترين بناهاي عصر قاجاريه در شهر كرمان است .

نقشه بنا از نوع چهار ايواني و حجره ها پيرامون حياط شكل گرفته اند . با استناد به كتيبه موجود در ضلع غربي مدرسه ، استاد اسماعيل قصاع سازنده آن بوده است . درانتهاي ايوان قبله ، محراب زيبايي از كاشي هفت رنگ وجود دارد تمامي بخش هاي مدرسه عناصر تزييني مانند گچ بري ، كشته بري ، مقرنسكاري و كاربندي ديده مي شود . سر در ورودي در ضلع غربي قيصريه ابراهيم خان واقع شده و داراي طاق بندي ، تزيينات كاشي و حجاري بر سنگ يكپارچه است و بر بام سر در جايگاه ساعت قرار دارد كه در سال هاي بعد به مجموعه افزوده شده است . در ضلع جنوبي مدرسه خانه مدرس قرار گرفته است . اين فضا داراي در هاي ارسي با شيشه رنگي مي باشد وتمامي نماهاي آن كاشيكاري شده است .

بلندترين بادگير موجود شهر در اين مكان قرار دارد كه نزديك به شانزده متر ارتفاع دارد . مدرسه مذكور را الهام از معماري عصر صفويه بنا شده است .

 

بازار ابراهيم خان

اين بازار در ضلع شرقي مدرسه و حمام قرار دارد و به نام قيصريه زرگري شهرت دارد . كاربري آن از گذشته تا به امروز حفظ شده است .

معماري و تناسبات آن با الهام از معماري عصر صفويه مي باشد . تمامي سقف ها داراي كاربندي مي باشند . طول اين بازارچه قريب یکصد متر است كه در حد فاصل آن فضاي بازار قيصريه تعبيه شده و ورودي مدرسه ، حمام ، آب انبار از طريق آن مي باشد . استفاده صحيح از فضاي اين بازار باعث شده كه تا حدودي زيبايي هاي آن حفظ شود و دخل و تصرفات كمتر در آن صورت گرفته است .

 

آب انبار

آب انبار ابراهيم خان در ضلع شمالي قيصريه واقع شده است و در عصر خويش يكي از آب انبارهاي معتبر شهر كرمان بوده كه آب بخشي از شهر قديم كرمان را تأمين مي نموده است . كمبود ريزشهاي جوي و نزولات آسماني و فقدان آب هاي سطحي جاري ،‌ در بسياري از شهرهاي حاشيه كوير به ويژه شهر كرمان ، ضرورت ذخيره آب را براي مواقع كم آبي ايجاب مي كرده است تا مخازني ساخته شود و آبي گوارا براي مصارف شرب و… فراهم كند . تأمين آب اكثر آب انبارها عمدتاً از طريق قنات ها بوده است . آب انبار از جمله بناهاي عام المنفعه بوده است كه در كنار ساير عناصر شهري مورد استفاده عموم قرار مي گرفته است .

طاق سر در آب انبار ابراهيم خان داراي مقرنسكاري است و كتيبه اي از كاشي خشتي زينت بخش آن مي باشد . اين سر در با دهليزي مسقف و پله كاني سنگي به پا آب راه دارد و مخزن آن در عمق زمين بنا شده است .

 

map3.jpg

لینک به دیدگاه

جوپار شهر « زيارت و سياحت »

 

J4.jpg

موقعيت جغرافيايي شهر جوپار :

شهر جوپار در حدود 25 كيلومتري جنوب شهر كرمان قرار دارد كه در حاشيه رشته كوههاي زاگرس و بين طول جغرافيايي 57 درجه و 2 دقيقه و عرض جغرافيايي 30 درجه و 5 دقيقه با ارتفاع 1900 متر از سطح دريا واقع شده است . اين شهر از طرف شمال به كرمان ، از طرف شرق به ماهان ، از طرف جنوب به كوه جوپار و از طرف غرب به روستاهاي قريه العرب و بهرامجرد منتهي مي شود . از تاريخ پيدايش جوپار اطلاع دقيقي در دست نيست ولي در كتب تاريخ محلي كرمان از قرن 6 به بعد به دفعات از كوه جوپار و قلعه جوپار ياد شده است و نشان دهنده آن است كه جوپار بخشي بزرگ بوده . سياحان و جهانگردان و دانشمندان زيادي از اين محل ديدن كرده اند . ژنرال سايكس كه در جنگ جهاني اول فرماندهي لشكر جنوب را داشته و آنتوني اسميت دانشمند انگليسي به همراه تعداد ديگري از همكارانش مدتي را در اين شهر به تحقيق و پژوهش پرداخته اند و يا از اين شهر ديدن كرده اند وجود قنات گوهرريز در اين شهر از زمان آناهيتا ملكه باران حكايت از اين دارد كه جوپار از زمان هاي بسيار دور بعنوان شهر و مكاني آباد از زمين هاي حاصل خير بوده .

بارگاه مطهر امامزاده حسين (ع) : بدون شك مرقد مطهر امامزاده حسين (ع) در شهر جوپار ، پيشنه جوپار را تأييد مي كند . وقتي كه اسم جوپار برده مي شود نام امامزاده حسين (ع) در ذهن انسان تداعي مي شود . بقعه متبرك امامزاده در اين شهر ميعادگاه عاشقان خداجومي باشد . ساختمان امامزاده مربوط به دوره صفويه است . گنبد آبي رنگ آن با خط هاي سفيد كه شكل هاي هندسي منظمي را به وجود آورده است مانند نگيني در وسط شهر مي درخشيد . اين بنا در دوره قاجاريه تعمير و تكميل گرديده است و داراي حرم ، صحن ، رواق و دو زائر سرا ، بازارچه . سرويس هاي بهداشتي مي باشد . زائر سرا قديمي در دو طبقه بنا شده وجود حوض و درختهايي در وسط آن و اتاقهاي دور تا دور آن جلوه خاصي را به اين مكان بخشيده است . كاشي كاري و آئينه كاري داخل رواق ها فضاهاي روحاني بر اين محل حاكم كرده است . داخل ضريح قبر سه امامزاده كه از فرزندان امام موسي بن جعفر (ع) مي باشند ديده مي شود . امامزاده حسين – امامزاده قاسم وامام زاده عبدالله از سال تولد و شهادت امامزاده ها اطلاعي در دست نيست ولي مي توان گفت در حدود سالهاي بعد از شهادت امام رضا (ع) در اين محل به شهادت رسيده اند.

آب و هوا: آب و هواي شهر جوپار به دليل نزديك بودن به كوه جوپار در تابستانها معتدل مي باشد باغ هاي سرسبز ومصفا وپارك هايي كه در اين شهر وجود دارد و از همه مهمتر مرقد مطهر امامزاده حسين (ع) در اين شهر باعث شد كه جوپار يكي از مناطق ييلاقي و خوش اب و هواي نزديك مركز استان كرمان باشد كه در همه ايام سال به خصوص تعطيلات نوروز و تابستان و در مراسم عزاداري جمعيت اين شهر به حدود 10 برابر افزايش يابد .زائرين و مسافران بعد از بهره بردن از زيارت امامزاده حسين (ع) و فيوضات معنوي آن به گردش وتفريح در سطح شهر مي پردازند تا خستگي روزهاي كار خود را رفع كنند.

 

كوه جوپار : رشته كوه جوپار با ارتفاع 4135 متر در جنوب شهر واقع شده است كه داراي قله هاي متعددي مي باشد از جمله سه شاخ بزرگ وكوچك-كيل جلال – بلوچي – كش و… قله سه شاخ جوپار يكي از زيباترين قله هاي ايران است و اين به دليل ديواره هاي بلند و دهليزهاي ترسناك است كه به خصوص در فصل زمستان كوهنوردي را با وجود داشتن امكانات پيچيده و فني كوهنوردي ميسر مي كند وجود يخچالهاي طبيعي و بيدستانهاي سرسبز ؛چشمه هاي پر آب و بعضي چمنزارها زيبايي خاصي را به منطقه سه شاخ جوپار بخشيده است .جانپناه فلزي كه در منطقه كاسه سه شاخ توسط كوهنوردان مناطق كرمان ساخته شده ؛ در زمستانها پناهگاهي است براي كساني كه مي خواهند قله را صعود كنند و از زيبايي هاي اطراف بهره ببرند. گياهان دارويي فراواني از كوه جوپار به دست مي آيد مانند آلاله؛ آويشن؛ مرزن جوش و از همه مهمتر زيره سياه .زيره معروف كرمان كه شهره آفاق است از كوه جوپار به دست مي آيد.

 

جاهاي ديدني شهرجوپار

1- مهمترين جاي ديدني شهربارگاه مطهرامامزاده حسين(ع)مي باشدكه بيشتر جمعيتي كه روانه اين شهرمي شوند به قصد زيارت وديدن اين مكان است

2- چاه ومساجد صاحب الزمان(ع) كه درانتهاي خيابان 17شهريورواقع شده است . در داخل مسجد چاه آبي قرار داردكه آب قنات گوهرريز از زير آن عبورمي كندويكي ازچاهاي زيارتي مردم مي باشد،عاشقان حضرت مهدي (عج) براي گرفتن حاجات خودبه اين مكان مقدس مي آيند . در بيرون اين مسجدمظهرقنات گوهرريز است،قنات آبي كه ازبه هم پيوستن چند قنات ديگر به وجودآمده است و آب صاف وضلال را در جلوي چشم زايرين قرارمي دهد

3- شش مقسم؛ آب قنات گوهرريز بعد از طي مسافتي حدود100متربه محلي به نام شش مقسم مي رسد . دراينجا آب قنات به 6 قسمت تقسيم ميشودكه آب كشاورزي شهرچوپار را تامين مي كند .نحوه تقسيم آب در اين محل بسيار حائز اهميت است در قديم بنا به نياز هر منطقه آب كشاورزي تقسيم شده و هنوز هم بعد از گذشت سالها به همان طريق زمينهاي كشاورزي آبياري مي شوند .

4- مسجد عباس بن علي (ع) معروف به عباسعلي گذرگاه حضرت ابوالفضل (ع) نيز معروف مي باشد اين مسجد در حدود 4 كيلومتري از شهر جوپار قرار دارد .

5- در جوپار و روستاي اسماعيل آباد دو بادگير نيز و جود دارد كه از سالهاي بسيار دور باقي مانده كه در تابستانها وظيفه خنك كردن فضاي داخل خانه ها را بر عهده داشته اند و مي توان گفت كه بادگير روستاي اسماعيل آباد از بزرگترين بادگيرهاي استان به شمار مي رود .

6- در طرف شرق جوپار دهي مصفا قرار دارد بنام ده ( هزي )كه داراي درختان سرسبز و حوض آبي در وسط بود و در ايام تعطيل پذيراي مسافرين مي باشد .

7- پارك جنگلي كه برروي تپه هاي مشرف به شهر احداث شده است

لینک به دیدگاه

بارگاه مطهر امامزاده حسين (ع)

02.JPG

این مقبره در بخش جوپار از توابع شهرستان کرمان قرار دارد . وقتي كه اسم جوپار برده مي شود نام امامزاده حسين (ع) در ذهن انسان تداعي مي شود . بقعه متبرك امامزاده در اين شهر ميعادگاه عاشقان خداجو مي باشد .

03.jpg

 

ساختمان امامزاده مربوط به دوره صفويه است . گنبد آبي رنگ آن با خط هاي سفيد كه شكل هاي هندسي منظمي را به وجود آورده است مانند نگيني در وسط شهر مي درخشيد . اين بنا در دوره قاجاريه تعمير و تكميل گرديده است و داراي حرم ، صحن ، رواق و دو زائر سرا ، بازارچه . سرويس هاي بهداشتي مي باشد . زائر سرا قديمي در دو طبقه بنا شده وجود حوض و درختهايي در وسط آن و اتاقهاي دور تا دور آن جلوه خاصي را به اين مكان بخشيده است . كاشي كاري و آئينه كاري داخل رواق ها فضاهاي روحاني بر اين محل حاكم كرده است . داخل ضريح قبر سه امامزاده كه از فرزندان امام موسي بن جعفر (ع) مي باشند ديده مي شود . امامزاده حسين – امامزاده قاسم و امام زاده عبدالله . از سال تولد و شهادت امامزاده ها اطلاعي در دست نيست ولي مي توان گفت در حدود سالهاي بعد از شهادت امام رضا (ع) در اين محل به شهادت رسيده اند. بدون شك مرقد مطهر امامزاده حسين (ع) در شهر جوپار ، پيشنه جوپار را تأييد مي كند .

لینک به دیدگاه

باغ شاهزاده ماهان

 

باغ شاهزاده ماهان ( ماهان - 1298 هجری قمری )

 

SHZDH1.jpg

باغ شاهزاده یکی از عالیترین و زیباترین باغهای سنتی ایران محسوب می شود . این باغ در نیم فرسنگی ماهان در دامنهکوههای تیگران جلوه گری می کند و از یادگارهای عبدالحمید میرزا فرمانفرما - حاکم کرمان در اواخر دوره قاجاریه است . گویند که جون خبر مرگ ناگهانی حاکم را به ماهان بردند بنایی که مشغول تکمیل سردر ساختمان بود تغار گچی را که بدست داشت محکم به دیوار کوبید و کار را رها کرده و فرار نمود آنطور که جای خالی کاشی ها همچنان بر سردرورودی خودنمایی می کند .

SHZDH2.jpg

این باغ دارای سردر ورودی بسیار زیبا - عمارت شاه نشین و حمام می باشد . از قسمتهای ارزشمند باغ شکه آبرسانیو حوض های آن می باشد که در محور مرکزی باغ قرار دارد درجلوی عمارت اصلی حوض بزرگی با 5 فواره مشاهده می شود و آب این حوض که سرچشمه آن قنات معروف تیگران است به پاشویه سنگی اطراف آن ریخته و از آنجا به طرف ده شرشره آبشارگونه جاری می شود . این شبکه آبرسانی از نظر طراحی شاهکار محاسبه و دقت بشمار می رود . بازسازی باغ شاهزاده بعد از پیروزی انقلاب درسال 70 همزمان با برگزاری کنگره خواجوی کرمانی انجام گردید . در حال حاظر قسمت شاه نشین به یک رستوران مبدل گردیده و توسط بخش خصوصی اداره می گردد . این باغ دارای درختان میوه بسیاری از جمله انگور -آلو- آلوچه (گوجه سبز) - هلو - گردو و ... می باشد که در بین درختان زینتی جای گرفته و خودنمایی می کنند . هرساله گردشگران بسیاری از سراسر ایران وجهان برای بازدید از این باغ به ماهان می آیند و ساعتی را با آرامش و فارغ از دغدغه های زندگی سپری می نمایند .

لینک به دیدگاه

روستاي ميمند کرمان بي شك يكي از باستاني ترين سكونتگاه هاي بشر در جهان است

كه از دوازده هزار سال پيش تا كنون همچنان پا برجاست و به حيات خود ادامه ميدهد. به عقيده محققین هسته هاي اوليه روستاي ميمند متعلق به زماني است كه ايرانيان مهر پرست بوده اند و آنها را مقدس مي شمرده اند. آنها تاريكي غارها را براي عبادت برگزيده و مرده هاي خود را درون دخمه هاي كنده شده در كوه قرار مي دادند. و بدين ترتيب در ميمند تعدادي عبادتگاه و مقبره بنا گرديده. مهرپرستان به پايداري، استقامت و زوال ناپذيري كوه ها معتقد بودند و بر اساس همين اعتقاد خانه هاي خود را نيز در دل كوه مي كندند. عده اي از محققين نيز معتقدند كه مهر پرستان از غار هايي كه با دست در دل كوه مي كنده اند فقط براي عبادت و دفن مردگان استفاده ميكردند و بعد از مدتي بنا به اضطرار ناشي از آب و هوا سكونت گزيده اند. آئين مهر پرستي قبل از ظهور زرتشت در ايران رواج و تا مدتها از ظهور وي نيز ادامه داشته است. بر اساس دانسته هاي جديد تاريخ ظهور زرتشت 6000 سال قبل از ميلاد مسيح و لذا قدمت ميمند حداقل 6000 سال پيش از ميلاد مسيح مي باشد.

gpic3_9.JPG

 

نقوش 10 هزار ساله و سفال هاي 6000 ساله از جمله مستندات مكشوفه اي هستند كه تاريخ ميمند را گواهي مي دهند. ميمند به دليل استحكام دفاعي در طول تاريخ كمتر دستخوش تحولات كالبدي و اجتماعي شده و بيشترين تغيير آن مربوط به چند ماه اخير است. مجموعه اي از آثار بسيار قديمي همچون خانه هاي صخره اي پراكنده معبد، قلعه و برجهاي مختلف ( مربوط به هزاران سال پيش) وجود دارد كه ميمند را از يك روستا به يك مجموعه با تمدن خاص تبديل مي كند. اين تمدن در ابتداء بر گرفته از آئين مهر پرستي و بعد از آن آئين زرتشت بوده است.

.

pattern.php?image=87095501.JPG

 

سطح شيب دار و در طبقات مختلف (2 تا 5 طبقه) بريدگي هایي به صورت شكاف هاي افقي ايجاد شده است. طول اين بريدگيهایي كه به آنجا كيچه گفته مي شود به 6 الي 9 متر مي رسد تا د ر انتها به ارتفاع مورد نظر براي كندن خانه ميرسد انتهاي كيچه به فضائي ايوان مانندی به نام دالان مي رسد كه مهمترين عنصر محل است به لحاظ اينكه اغلب امور روزمره خانواده در آن صورت مي گيرد در اطراف هر كدام از اين دالانها بين يك تا پنج خانه صخره اي وجود دارد اين منازل مسكوني در پنج طبقه و به شکل پلكاني و يك در ميان روي هم قرار دارند. به نحوي كه هيچكدام از آنها با يكديگر برخوردي ندارند. فاصله كيچه ها در طبقه زيرين بيشتر از فاصله آنها در طبقات بالايي است. در حدود 400 كيچه كوچك و بزرگ در ميمند وجود دارد. فضاي داخلي خانه ها گاهي شكل مربع مستطيل يا مدور دارد و از ورودي كوتاهي كه ارتفاع آن به 75 تا 76 سانتیمتر ميرسد نور مي گيرند. درهاي ورودي چوبي و به داخل ديوار ايوان روزنه اي ايجاد كرده اند كه از طريق آن و بوسيله ابزاري به نام كليدون (كليد دان) در قفل يا باز مي شود شكل ورودي اتاق ها در روستاي ميمند منطبق با مدل بدن انسان است. به طوري كه عرض ورودي در قسمت پائين يعني 65 الي 80 سانتي متر ميرسد پايين ورودي منازل از سطح كيچه حدود 15 تا 20 سانتي متر برجستگي دارد كه اين برجستگي مانع ورود آب و خاك به داخل منازل مي شود. بر بدنه شيبدار تپه هاي غربي و شرقي مسيرهاي متعدد پياده به صورت خطوط نسبتا" كمرنگ مشاهده مي شوند اما اين مسيرها نمي توانند چندان دائمي باشند. زيرا با قطعات سنگهايي كه از بالا دست حركت ميكنند و يا بوسيله اهالي مرتبا" در حال تغيير هستند در لابلاي حفره هاي مسكوني بي هيچ نظمي چرخش مي كنند. مي توان ادعا نمود كه در روستاي صخره اي ميمند بر خلاف همه سكونتگاه هاي شناخته شده شهري و روستائي كوچه ها يا معبري وجود ندارد كوچه در فرهنگ ميمند صرفا" به مسيرهاي افقي كه در دل شيبدار تپه ها به عمق رفته و در انتها به منازل غار مانند مسكوني مي رسد اطلاق می شود

 

pattern.php?image=3121438.jpg

برای دیدن از این روستای باستانی می تونید به شهرستان شهربابک در استان کرمان در 100کیلومتری شهر سیرجان مراجعه کنید

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...