رفتن به مطلب

معرفی تفصیلی رشته مدیریت سیستم و بهره وری


Alireza Hashemi

ارسال های توصیه شده

گرایش مهندسی صنایع – مدیریت سیستم و بهره وری

مقدمه:

همانطور که از نام این رشته پیدا است دانشجویان این رشته با یادگیری مسائلی از تلفیق بهینه عوامل انسانی و فیزیکی در جهت تحقق هدفهای مدیریتی و بهینه سازی گام برمی دارند اصولا از فارغ التحصیلان این گرایش انتظار می رود با بکارگیری دروسی که در دوره کارشناسی ارشد می خوانند بتوانند به مدیریت واحدهای صنعتی و همچنین تجزیه و تحلیل مسائل مدیریتی و نارسائی های سازمان ها بپردازند.

در حقیقت دوره كارشناسي ارشد مديريت سيستم و بهره‌وري به منظور آشنايي با علوم و فنون اداره صنايع با تأكيد بر كاربرد روشهاي كمي و نظام‌گرا در اداره امور صنعتي تدوين گشته است. از آنجا كه روشهاي مورد استفاده در اين دوره در آموزش تجزيه و تحليل مسائل مهندسي نيز كاربرديست، دانش‌آموختگان دوره‌هاي كارشناسي فني و مهندسي به ‌دليل آگاهي داشتن از دانش مهندسي براي فراگيري دروس دوره مزبور نيز آمادگي كافي را خواهند داشت تا با دانش مكفي بتوانند در مشاغل مديريتي مشغول بكار شوند. مديريت سيستم و بهره‌وري در حسن اداره و موفقيت صنايع و توسعه صنعتي كشور نقش كليدي دارد. تلفيق احسن عوامل انساني و فيزيكي در جهت تحقق هدفهاي تعيين شده و كسب بيشترين نتيجه، در چهارچوب فعاليتهاي مديريت است. اهميت اين نقش سبب گشته است كه دانش و فنون مديريت سيستم و بهره‌وري توسعه فراواني يابد. با پيچيده شدن و گسترش سازمانهاي صنعتي و پيشرفت علوم و فنون مديريت، سيستم و بهره‌وري، مديران صنايع بايد علاوه بر اطلاعات مهندسي از دانش مديريت نيز برخوردار باشند.

 

مدیریت سیستم و بهره وری در دانشگاه ها

در دوره کارشناسی مهندسی صنایع ورای آموزش مبانی مهندسی تلفیقی، پایه ی علوم و فنون خاصی جهت افزایش کارایی و بهبود مدیریت در سازمانهای صنعتی و غیر صنعتی آموزش داده می‌شود. با توجه به نیاز اساسی کشورهای جهان سوم یکی از گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی صنایع باید بر آموزش و تحقیق در زمینه مدیریت سیستم ها و بهره وری سازمانی متمرکز شود. این نیازها در درون صنایع کشور سبب شکل گیری مجموعه‌ای از دروس رشته مهندسی صنایع شده است تا برای بهبود مدیریت و افزودن بهره وری سازمانها مفید واقع گردد. دروس کارشناسی ارشد سیستم های اقتصادی و اجتماعی به رغم تشابه بسیار با درس های کارشناسی مهندسی صنایع_علی الخصوص گرایش تجریه و تحلیل سیستم ها_ خود گستره ی وسیعی از دانش مدیریتی را شکل داده است.

با توجه به الزام مذکور، دوره کارشناسی ارشد مدیریت سیستم و بهره وری تدوین شده‌است. این دوره برای آموزش علوم و فنون اداره صنایع برای تمامی افرادی که رشته های مهندسی را گذرانده باشند طراحی شده‌است. آموزش در این دوره با تأکید بر کاربرد روش‌های کیفی و نظام مند در اداره امور صنعتی و سیستماتیک است. قابلیت تجزیه و تحلیل مسائل مهندسی که خروجی اصلی این رشته است و آگاهی از مبانی مهندسی زمینه لازم را برای تصدی مدیریت صنایع این فارغ التحصیلان فراهم کرده است.

فارغ التحصیلان این رشته امکان ادامه تحصیل در دوره دکتری چه در ایران و چه در خارج از ایران را خواهند داشت.

مدیریت سیستم و بهره وری در کنکور

برای شرکت در آزمون ورودی این رشته، داوطلب باید در امتحان زبان عمومی (ضریب3)، ریاضی 1و2 (ضریب3)، آمار و احتمال(ضریب2)، معملومات عمومی مدیریتی مربو ط به تجارت مدیریتی (ضریب2) شرکت کند. با توجه به ظرفیت اندک پذیرفته شدگان (حدود 100 نفر) و تعداد زیاد شرکت کنندگان (بیش از 5000 الی 6000 داوطلب) شانس با داوطلبانی است که پایه ریاضیات قوی تری برخوردار باشند و ثانیا زبان و معلومات عمومی مدیریتی خوبی داشته باشند.

با عنایت به دروسی که در دوره کارشناسی ارشد خواهید گذراند و همچنین دروسی که در امتحان ورودی آن دانشجویان باید یاد گرفته باشید، در مجموع این رشته بیشتر به درد فارغ التحصیلان رشته های فنی (غیر صنایع) می خورد تا بتوانند علاوه بر جنبه های فنی به مسائل مدیریتی و اقتصادی با دیدی در جهت بهبود بهره وری یک سازمان نگاه کنند.

همچنین ادامه تحصیل در این رشته فرصت مغتنمی است تا دانش آموختگان رشته ریاضی کمی از روابط و فرمولهای محض ریاضی فارغ شده و علم ریاضی را بصورت ابزاری موثر در حل مسائل مدیریتی اقتصادی و صنعتی بکار بندند و زمینه های جذب موثرتر در بازار کار را برای خویش فراهم آورند.

ولی این گرایش از نظر اولویت چندان مناسب برای یک مهندس صنایع نیست زیرا صرف نظر از دروسی که باید در کنکور ورودی امتحان دهد در مقطع ارشد دروسی را می خواند که خیلی از آنها را با کم و زیاد در دوره کارشناسی گذرانده است .

در ضمن تا چند سال پیش داوطلبان این رشته می بایست حداقل 3 سال سابقه کار در مدیریت پس از اخذ مدرک کارشناسی در واحدهای صنعتی می داشتند وبه هنگام قبولی در دانشگاه ارائه می نمودند که البته الان در حال حاضر این محدودیت برداشته شده است.

 

مدیریت سیستم و بهره وری و گستره ی موضوعی آن

رشته مهندسي سيستم هاي اقتصادي-اجتماعي به تعليم و تحقيق در زمينه برنامه ريزي و طرح سيستمهاي مختلف مورد نياز جامعه مي پردازد. اين سيستمها عموماً در ابعاد مختلف منطقه، يا کشور مطرح مي شوند. سيستمهاي حمل و نقل، آبرساني و فاضلاب، ارتباطات، انتقال و توزيع کالاها، تامين و توزيع انرژي، خدمات آموزشي يا بهداشتي از اينگونه اند. در کليه اين سيستم ها هر يک از ابعاد اقتصادي، اجتماعي و تکنولوژيک سيستم از اهميت ويژه اي برخودار است. مهندسي سيستم هاي اقتصادي-اجتماعي به مطالعه، مدل سازي و تجزيه و تحليل علمي اين گونه سيستم ها مي پردازد و با در نظر گرفتن ابعاد مختلف آنها و همچنين با توجه به نيازها، اولويتها و امکانات جامعه بهترين سيستم را طرح مي نمايد.

 

نقش و توانايي فارغ التحصیلان مدیریت سیستم و بهره وری:

دانش آموختگان دوره كارشناسي ارشد مديريت سيستم و بهره‌وري، مي‌توانند در زمينه‌هاي زير فعاليت نمايند:...

چرا مدیریت سیستم و بهره وری ؟

دوره کارشناسی ارشد مهندسی صنایع دوره‌ای آموزشی با تأکید بر آموزشهای پیشرفته در مهندسی صنایع و تجزیه و تحلیل سیستمهای صنعتی ...

واحدهاي درسي

تعداد کل واحدهاي درسي اين دوره ...

برنامه آموزشي:

برنامه درسي دوره كارشناسي ارشد مدیریت سیستم و بهره وری شامل موارد زير است:...

طول دوره و شکل نظام:

طول دوره بر اساس آيين نامه حداکثر ۳ سال مي باشد. برنامه درسي ....

جدول ضرایب امتحانی دروس مدیریت سیستم و بهره وری در کنکور

زبان عمومی و تخصصی...

یک تیر و چندین نشان:

با شرکت در کنکور کارشناسی ارشد صنایع - سیستم می توانید علاوه بر شرکت در کنکور مدیریت سیستم و بهره وری در کنکور مهندسی سیستم ها اقتصادی و اجتماعی و همچنین ....

لینک به دیدگاه
  • 7 ماه بعد...

منابع مطالعاتی پیشنهادی مهندسی صنابع - سیستم و بهره وری

تحقيق در عمليات:

تحقيق در عمليات (بازارا)

آمارو احتمالات مهندسي

مباني احتمال شلدون راس، حل مسائل شلدون راس

آمار رياضي (والپول)، مباني آمار (هاشم محلوجي)

معلومات عمومی

اصول مديريت كنز ترجمه 4 استاد جلد 1 و 2

مديريت عمومي‌دكتر سيدمهدي الواني

اصول مديريت كازماير

برنامه نویسی کامپیوتر

مباني و برنامه‌نويسي كامپيوتر (ويژه رشته مهندسي صنايع) نوشته حميدرضا مقسمي

زبان تخصصي

هندبوك مهندسي صنايع و زبان تخصصي دانشجويان مهندسي صنايع

كتاب‌‌هاي زبان تخصصي مهندسي صنايع (سمت)

 

 

 

توجه مهم : منابع فوق صرفا پیشنهادی می باشد و تضمینی برای قبولی درآزمون ارشد نمی باشد.
لینک به دیدگاه

منابع مطالعاتی پیشنهادی مهندسی صنابع - سیستم و بهره وری

تحقيق در عمليات:

تحقيق در عمليات (بازارا)

آمارو احتمالات مهندسي

مباني احتمال شلدون راس، حل مسائل شلدون راس

آمار رياضي (والپول)، مباني آمار (هاشم محلوجي)

معلومات عمومی

اصول مديريت كنز ترجمه 4 استاد جلد 1 و 2

مديريت عمومي‌دكتر سيدمهدي الواني

اصول مديريت كازماير

برنامه نویسی کامپیوتر

مباني و برنامه‌نويسي كامپيوتر (ويژه رشته مهندسي صنايع) نوشته حميدرضا مقسمي

زبان تخصصي

هندبوك مهندسي صنايع و زبان تخصصي دانشجويان مهندسي صنايع

كتاب‌‌هاي زبان تخصصي مهندسي صنايع (سمت)

 

 

 

توجه مهم : منابع فوق صرفا پیشنهادی می باشد و تضمینی برای قبولی درآزمون ارشد نمی باشد.

برنامه نویسی از ازمون ارشد چندین دوره است که حذف شده:banel_smiley_4:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...