رفتن به مطلب

معرفی تفصیلی رشته مهندسی حمل و نقل ریلی


Alireza Hashemi

ارسال های توصیه شده

گرایش مهندسی صنایع – مهندسی حمل و نقل ریلی

تعريف و اهداف حمل و نقل ریلی:

كارشناسي ارشد مهندسي حمل و نقل ريلي يكي از گرايشهاي دوره كارشناسي ارشد مهندسي راه آهن مي باشد كه مجموعه اي آموزشي- پژوهشي مركب از دروس نظري، كاربردي و تحقيقاتي در زمينه مهندسي حمل و نقل ريلي است. در طراحي دوره كارشناسي ارشد مهندسي حمل و نقل ريلي، تربيت افرادي كه داراي توانائيهاي لازم جهت مديريت و برنامه ريزي، هدايت، طراحي و نظارت پروژه هاي تخصصي در زمينه مهندسي حمل و نقل ريلي باشند، مدنظر بوده است. تربيت مهندسان متخصص در زمينه مذكور و ايجاد زمينه كافي براي درك، توسعه و انتقال دانش فني كه در حال حاضر در مرزهاي علم و فناوري در اين رشته قرار دارد و ارتقاء كيفي و كمي سطح صنعت حمل و نقل ريلي با استفاده از اين انتقال دانش مهندسي، هدف ديگر اين دوره مي باشد.

فارغ التحصيلان اين رشته توانايي انجام تحقيقات بنيادي، كاربردي و توسعه اي در حل مسائل حمل و نقل ريلي را دارا

مي باشند. اين تحقيقات و پروژه هاي تخصصي مي تواند در زمينه هاي برنامه ريزي، مديريت و تجزيه و تحليل سيستمهاي مختلف حمل و نقل ريلي باشند.

 

ضرورت و اهميت:

رشد صنعت حمل و نقل يكي از شاخصهاي مهمي است كه ميزان توسعه اقتصادي و اجتماعي هر كشوري را بخوبي نشان

مي دهد. گسترش و بهبود اين سيستم جزء پايه هاي رشد اقتصادي بوده و نقشي اساسي را براي فرآيند توسعه هر چه بيشتر كشور ايفا مي نمايد. به بيان روشنتر توسعه حمل و نقل در سطح اقتصاد كلان باعث رشد اقتصادي و جذب سرمايه گذاران، و در سطح اقتصاد خرد نيز بهبود حمل و نقل مستقيماً باعث كاهش قيمت تمام شده كالاهاي صنعتي و غير صنعتي گرديده و در نهايت اينكه توسعه در ساختارهاي حمل و نقل به پيشرفت در بخشهاي صنعتي و غير صنعتي مي انجامد. حمل و نقل ريلي از ابزارهاي اصلي و اساسي توسعه است و در مقايسه با ساير سيستمهاي حمل و نقل از اهميت ويژه اي برخوردار است. مهندسي حمل و نقل ريلي در راستاي رسالت خود مي تواند در بهره برداري از پتانسيلها و امكانات و مزاياي قابل توجه اين صنعت در مقايسه با ساير صنايع مثمرثمر باشد. بهره برداري بهتر از زيرساخت و ناوگان موجود ريلي كشور، دستيابي به سطوح بالاتر ايمني در صنعت حمل و نقل ريلي، كاهش آلاينده هاي محيطي صنعت حمل و نقل، كنترل و برنامه ريزي هرچه بهتر، هدف گذاريها و سياستگذاريها در توسعه صنعت حمل و نقل ريلي در كشور، تحليل ضعفها، قوت ها، فرصت ها و تهديدهاي پيش روي صنعت و ضرورت برخورداري از يك نظام مهندسي در مديريت و برنامه ريزي صنعت راه آهن همگي ضرورياتي هستند كه رشته مهندسي حمل و نقل ريلي سعي در ارائه پاسخي مناسب به آنها دارد.

 

مهندسی حمل و نقل ریلی در مقطع کارشناسی ارشد

دوره کارشناسي ارشد مهندسي حمل و نقل ریلی يکي از مجموعه‌هاي آموزش عالي در زمينه فني مهندسي در دوره کارشناسي ارشد، مهندسي صنايع است.

 

شرایط پذیرش در کارشناسی ارشد:

پذیرش دانشجو در این دوره منوط به قبولی در آزمون ورودی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع یا مهندسی صنایع(سیستم) است. فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی مهندسی در کلیه گرایشها می توانند در این دوره شرکت نمایند.

دروس امتحانی جهت ارزیابی در آزمون متمرکز شامل آمار و احتمالات؛ تحقیق در علملیات 1، کنترل موجودی، طرح ریزی واحدهای صنعتی، و زبان تخصصی در مهندسی صنایع و آمار و احتمالات؛ تحقیق در علملیات 1، ریاضی عمومی، برنامه نویسی کامپیوتر و زبان تخصصی در گرایش مهندسی صنایع (سیستم) می باشد.

 

تعداد واحدهاي درسي:

دانشجو براي گذراندن دوره مهندسي ايمني بايد 32 واحد درسي و تحقيقاتي را به شرح ذيل بگذراند.

...

برنامه آموزشي:

برنامه درسي دوره كارشناسي ارشد مهندسی حمل و نقل ریلی شامل موارد زير است:

الف- دروس جبراني

...

گذراندن دروس جبراني براي دانشجوياني كه در دوره كارشناسي اين دروس را نگذرانده اند اجباري است.

ب- دروس اجباری شامل دروس زير است:

...

ج – واحدهای اختیاری

دانشجویان می بایست از واحد های زیر 12 واحد را به اختیار بگذرانند(دروس زیر این فرصت را برای دانشجو ایجاد می کنند که بتوانند در یک زمینه خاص به فعالیت تخصصی و تمرکز بیشتری بپردازند.)

...

د– روش تحقیق و سمینار

گذراندن درس سمینار برای دانشجویان این دوره اجباری است. در این درس دانشجو موضوع خاصی را جهت مطالعه انتخاب نموده و در مورد آن تحقیق می کند. این تحقیق باید شامل معرفی مساله، ادبیات موضوع و تحقیقات انجام شده در آن زمینه از گذشته تا حال را شامل شود و روندهای آتی پیش بینی شده در مورد موضوع را در برگیرد. تحقیق انجام شده باید در قالب گزارش کتبی و یک اراده شفاهی ایراد گردد.

ه– پروژه تحقیق (پایان نامه)

دانشجو با اخذ واحد پایان نامه پس از انتخاب استاد راهنما و موضوع مورد نظر به تحقیق و مطالعه در مورد آن

می پردازد. موضوع پایان نامه باید در یکی از زمینه های مرتبط با حمل و نقل ریلی باشد. نحوه تصویب موضوع پایان نامه و ارزیابی و دفاع از آن مطابق آیین نامه های تحصیلات تکمیلی است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...