رفتن به مطلب
Mohammad Aref

برنامه حمل و نقل شهری سازمان ملل متحد

پست های پیشنهاد شده

موتوريزه شدن سريع و سرمايه گذاری ناکافی در برنامه حمل و نقل شهری در کنار مديريت عبور و مرور نادرست در کشورهای در حال توسعه، شمار زيادی از تصادفات جاده ای، مرگ و جراحت، آلودگی هوا و فقدان سازندگی اقتصادی را سبب شده است.

بزرگترين مشکل برنامه مديريت طراحی حمل و نقل شهری سازمان ملل متحد که نام "زيستگاه سازمان ملل" را به خود گرفته است؛ يافتن راههايی برای ارتقاء سازندگی و شرايط پيشرفته زندگی و کار برای جمعيت شهری بوسيله برآوردن صحيح نياز حمل و نقل، آنهم بگونه ای اقتصادی و با در نظر گرفتن محيط زيست و از نظر اجتماعی پايدار است.

 

سيستمهای پايدار ارتباطات و حمل و نقل

سيستمهای ارتباطات و حمل و نقل، کليد انتقال کالا، مردم، اطلاعات و ايده ها هستند. آنها همچنين کليد دسترسی به بازار، اشتغال، مدارس و ساير تسهيلات اجتماعی؛ چه در شهرها و چه در بين شهرها؛ و در نقاط روستايی و مناطق دور افتاده می باشند. بخش حمل و نقل، مصرف کننده اصلی انرژی غير تجديد شونده و زمينهای شهری است و در عين حال شريک عمده آلودگی، راهبندان و تصادفات می باشد. سياست يکپارچه حمل و نقل و کاربرد زمين و برنامه ريزی می تواند آثار منفی سيستمهای حمل و نقل فعلی را کاهش دهد. مردم فقير، زنان، کودکان، جوانان، سالمندان و معلولين بخاطر کمبود دسترسی و ايمنی، گرانی، و ناکافی بودن سيستم حمل و نقل در معرض آسيب هستند. توسعه در فن آوری ارتباطات می تواند اثر مهمی بر فعاليت اقتصادی و الگوهای اسکان انسانی داشته باشد.

مديريت حمل و نقل انسانی بايد به طريقی صورت پذيرد که دسترسی مناسب به محل کار، ارتباطات اجتماعی و تفريحات را برای همگان بوجود آورد و در راه فعاليتهای اقتصادی مهمی از قبيل تامين غذا و ديگر مواد ضروری زندگی تسهيلات ايجاد کند. اين امور همزمان با کاهش اثرات منفی حمل و نقل بر زندگی مردم تحقق خواهد يافت.

اولويتهای سيستم حمل و نقل بايد به کاهش رفت و آمد غير ضروری، سياستهای ارتباطات، توسعه راهبردهای حمل و نقلی که بر گزينه های ديگری غير از خودرو تاکيد می ورزند، افزايش گزينه های سوخت و وسايل نقليه، ارتقاء عملکرد محيطی حمل و نقل موجود و بالاخره نرخ گذاری مناسب و ساير سياستها و قوانين اختصاص يابد.

حمل و نقل غير موتوری يکی از اشکال عمده حمل و نقل است؛ بخصوص برای طبقه کم درآمد، آسيب پذير و محروم جامعه. يک برآورد ساختاری برای مقابله با انزوای اقتصادی اين طبقه، ايجاد امکانات حمل و نقل بوسيله وسايل ارزان قيمت و با مصرف کم انرژی برای آنها می باشد.

به منظور دستيابی به حمل و نقل پايدار در مناطق سکونت انسانی، دولتها با همکاری بخش خصوصی و ديگر گروههای علاقه مند بايد اقدامات زير را انجام دهند:

1) حمايت از راهبرد حمل و نقل يکپارچه ای که تمام گزينه های مديريتی و فنی را شامل شود و توجه کافی به نياز کليه اقشار جامعه؛ مخصوصا کسانی که بخاطر معلوليت، سن، فقر و يا عوامل ديگر در تنگنا قرار دارند؛ بنمايد.

2) هماهنگ نمودن برنامه های حمل و نقل و کاربری زمينها به منظور تشويق الگوهای اسکان وسيع که دسترسی به الزامات اساسی همچون کارگاه، مدرسه، مرکز بهداشت، عبادتگاه، کالاها و خدمات و در نتيجه کاهش نياز به رفت و آمد را ميسر می سازد.

3) ترغيب استفاده از ترکيب کارآمدی از اشکال حمل و نقل، شامل پياده روی، دوچرخه سواری و وسايل عمومی و شخصی از طريق نرخ گذاری مناسب، سياست زيستگاههای وسيع و سيستمهای نظارتی.

4) ارتقاء و بکارگيری موارد بازدارنده که تمايل به افزايش استفاده از وسايل موتوری شخصی را کاهش می دهد و در پی آن راهبندان های طولانی که اثری جز تخريب محيط زيست، جامعه و اقتصاد را در بر نخواهند داشت؛ از بين می روند. اين کار از طريق نرخ گذاری، قوانين رانندگی، ايجاد پارکينگ و روشهای کاهش ترافيک و بوسيله تدارک ويا تشويق گزينه های حمل و نقل موثرتر، بخصوص در مناطق پرازدحام صورت خواهد پذيرفت.

5) تهيه و يا ارتقاء يک سيستم ارتباطی و حمل و نقل عمومی سازگار با محيط زيست، هميشه در دسترس، مقرون به صرفه و کارآمد بوسيله دادن اولويت به وسايل جمعی با ظرفيت حمل مسافر کافی که برآورنده نياز اوليه مردم و رفت و آمد شهری باشد.

6) ارتقاء و تقويت فن آوريهای کم صدا، کارآمد و بدون آلودگی از جمله، موتورهای کم مصرف و سوخت بدون آلودگی و فاقد آثار مخرب بر اتمسفر.

7) تشويق و ارتقاء دسترسی عمومی به خدمات اطلاع رسانی الکترونيکی

 

نوآوريهای عمده در طول سالهای 2002 تا 2004

اين برنامه با گرد هم آوردن متخصصان و انجام مطالعات زمينه ای سعی بر آن داشت تا دامنه ای از گزينه های راهبردی و ابزار اجرايی مورد نياز در عرصه حمل و نقل شهری را ايجاد نمايد. اين اقدامات در بر گيرنده تحقيقات عملياتی و طرحهای آشکارساز حوزه ای در محدوده مديريت حمل و نقل و استفاده از وسايل غير موتوری شهری بعنوان يک ابزار در جهت تخفيف فقر می باشند.

-- پيوند برنامه ريزی حمل ونقل با ارزش گذاری زمينهای شهری و بيرون راندن اجباری ساکنين فقير شهرها از محل سکونت، از طريق همکاری فعالانه با "مبارزه جهانی برای امنيت اجاره نشينی".

-- پيوند مسائل حمل و نقل شهری با برنامه مديريت زباله های جامد شهری بمنظور ايجاد فرصتهای شغلی بيشتر برای طبقه مستضعف شهری.

-- کاهش اثر گلخانه ای (GHG) از طريق برنامه های مديريتی آزمايشی قابل اجراء در شهرها با مشارکت سازمان "تسهيلات جهانی محيط زيست" (GEF).

 

نيل به اهداف برنامه و نکات برجسته آن

-- جلسات متخصصين، مطالعات زمينه ای و انتشار کتاب در مورد مديريت حمل و نقل شهری از طريق برآورد اقتصادی و ابزار تنظيم کننده

-- ارتقاء برنامه ريزی ومديريت به بهترين سطح و افزايش کاربرد عملياتی سيستم حمل ونقل عمومی در شهرهای ممالک در حال توسعه.

-- کاهش فقربا استفاده از حمل و نقل غير موتوری و ارزان قيمت برای شهروندان بی بضاعت.

 

منبع :

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از ۷۵ اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به عنوان یک لینک به جای

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • جدید...