رفتن به مطلب

روشی ساده، ارزان و سریع برای خروج گرما از ادوات الکتریکی


سمندون

ارسال های توصیه شده

خنک کردن ادوات الکتریکی یکی از موضوعات مهم در صنعت الکترونیک محسوب می‌شود. معمولا از مس خالص برای تولید سیستم‌های خنک کننده استفاده می‌شود. اخیرا یک گروه تحقیقاتی کامپیوزیت مس-گرافن را برای این کار به‌کار گرفته است. نتایج نشان می‌دهد که این ماده 25 درصد سرعت انتقال گرما را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس علم و فن آوری پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از نانو، پژوهشگران دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی روش بسیار کارا و ارزان قیمتی برای خنک کردن ادوات الکترونیکی ارائه کرده‌اند، از این روش می‌توان در ادواتی که گرمای زیادی تولید می‌کنند نظیر لیزرها استفاده کرد.

 

در این سیستم از یک پخش کننده گرما از جنس کامپوزیت مس گرافن استفاده شده است. این ماده با استفاده از فیلم گرافن ایندیم به ادوات الکترونیکی متصل شده است. جاگ کاشاینولا، استادیار رشته مهندسی مواد از دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی می‌گوید هم گرافن-مس و هم ایندیم دارای هدایت گرمایی بالایی هستند بنابراین می‌توانند برای خنک کردن دستگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

 

هدایت گرمایی به نرخ عبور گرما از یک ماده اطلاق می‌شود. چیزی که جاگ کاشاینولا یافته این است که فیلم گرافن-مس هدایت گرمایی بالایی دارد بنابراین می‌توان از آن استفاده کرد تا فرآیند خنک کردن 25 درصد سریع‌تر از مس خالص انجام شود، در دستگاه‌های فعلی از مس خالص برای خنک کردن استفاده می‌شود. پخش کردن گرما در ادوات الکترونیکی موضوع بسیار مهمی محسوب می‌شود دلیل این امر آن است که با گرم شدن بیش از حد این دستگاه‌ها، عملکرد آنها غیرقابل اطمینان می‌شود.

 

این گروه تحقیقاتی نتایج کار خود را در قالب مقاله‌ای در نشریهMetallurgical and Materials Transactions B به چاپ رسانده است. جاگ کاشاینولا در این مقاله فرآیند تولید این کامپوزیت را نیز توضیح داده است، او برای تولید این ماده از فرآیند رسوب الکتروشیمیایی استفاده کرده است. جاگ کاشاینولا می‌گوید تولید کامپوزیت مس-گرافن بسیار ارزان و ساده است. مس فلز گران‌قیمتی است بنابراین اگر به‌جای استفاده از مس خالص بتوان ترکیبی از مس و گرافن را به‌کار گرفت، هزینه تولید نهایی بسیار کاهش خواهد یافت.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...