رفتن به مطلب

آلیاژ فوق انعطاف پذیر و ساختمان های مقاوم در برابر زلزله


ارسال های توصیه شده

دانشمندان گروه علوم مواد دانشگاه توکیو ، آلیاژی انعطاف پذیر (Superelastic) از توسعه آلیاژ آهن بدست آوردند که پس از تغییر شکل، تحت درجه حرارت های متفاوت به شکل نخست خود باز گردد.

این فلز برای مقاوم نمودن ساختمان ها در برابر زلزله کاربرد دارد. به گزارش سرویس خبری PhysOrg.com ، محققان ژاپنی امیدوارند به زودی بتوانند از این آلیاژ در ساخت ساختمان های ضد لرزه ای استفاده کنند که در برابر لرزه های شدید ناشی از زلزله مقاومت بالایی از خود نشان دهند. طبق گفته مدیر این گروه توشی هیرو اموری در مصاحبه با خبرگذاری رویترز با اضافه کردن مقدار کمی نیکل به آلیاژ آهنی دریافتند ماده جدید می تواند پس از تغییر شکل تحت حرارتی از منفی 196 درجه سلسیوس گرفته تا 240 درجه سلسیوس به شکل اولیه خود بازگردد.

 

دانشمندان این گروه اعلام کردند این ماده جدید نسبت به دیگر آلیاژهای فوق انعطاف پذیری که تا کنون تولید شده ، از انعطاف بالاتری برخوردار است، زیرا این آلیاژها فراتر از محدوده منفی 20 تا 80 درجه سلسیوس توانایی بازگشت به حالت اولیه خود را ندارند. حساس نبودن آلیاژ جدید در برابر محدوده کوچکی از حرارت به دلیل ساختار بلوری منحصر به فرد آن و همچنین کم هزینه بودن آن از برتری های آلیاژ جدید نسبت به آلیاژهای پیشین است. مواد اولیه این آلیاژ نیز ارزان قیمت است. برای مثال می توان از این آلیاژ در محیط هایی که به صورت ذاتی در معرض حرارت شدید قرار دارند از قبیل اتصال های خودروها، هواپیماها و فضاپیماها استفاده کرد. همچنین این آلیاژ می تواند ساختمان ها را نسبت به زلزله های شدید ضد ضربه و ضد ارتعاش کند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...