رفتن به مطلب

نگااهی به بزرگترین شرکتهای معدنی جهان


ارسال های توصیه شده

اشاره: آخرين گزارش‌هاي مراكز معتبر اقتصادي درباره رتبه‌بندي‌ بزرگ‌ترين شركت‌هاي معدني جهان حاكي از آن است كه از لحاظ ميزان فروش، شركت سوئيسي گلنكور اينترنشنال در جايگاه نخست قرار گرفته است.

 

به گزارش اقتصادي فوربس، در رده‌هاي دوم و سوم نيز شر‌كت استراليايي بي‌اچ‌پي بيليتون و شركت بريتانيايي ريوتينتو قرار گرفته‌اند.

 

اين در حالي است كه براساس اعلام برخي منابع معتبر اقتصادي در مارس 2011، شركت ريوتينتو گروپ بريتانيا در جايگاه نخست قرار داشته و در رده‌هاي دوم و سوم نيز شركت‌هاي بي‌اچ‌پي بيليتون استراليايي و واله برزيلي جاي داشته‌اند و شركت‌هاي اكستراتا سوئيس و آنگلوآمريكن بريتانيا هم صاحب رتبه‌هاي چهارم و پنجم شركت‌هاي بزرگ معدني جهان بوده‌اند.

 

در آخرين نشريه اقتصادي فوربس، از نظر ميزان سودآوري شركت‌ بي‌اچ‌پي بيليتون با 6/23 ميليارد دلار به عنوان سودآورترين شركت معدني جهان معرفي شد و دو شركت واله برزيل با 3/20 ميليارد دلار و چاينا شنهوا انرژي با 3/7 ميليارد دلار نيز دوم و سوم هستند. از نظر ارزش بازار هم بي‌اچ‌پي با 5/187 ميليارد دلار، واله با 8/126 ميليارد دلار و ريوتينتو با 2/110 ميليارد دلار در رتبه‌هاي اول تا سوم قرار گرفتند.

 

برخي ديگر از شركت‌هاي بزرگ معدني جهان شامل چاينا شن‌هوا انرژي‌ چين، فريپورت كوپر آمريكا، آئروبيس آلمان، اوميكور بلژيك و ميتسوبيشي متريالز ژاپن هستند و تعداد زيادي از شركت‌هاي معدني هم بين دو هزار شركت بزرگ دنيا جاي دارند كه در اين بين چين با 13 شركت بيشترين تعداد شركت‌هاي معدني بزرگ را در جهان به خود اختصاص داده است. سهم كانادا 10 شركت، بريتانيا 7 شركت، آفريقاي‌جنوبي و آمريكا هر كدام 5 شركت، مكزيك 4 شركت و استراليا 3 شركت است. در گزارش زير، خلاصه‌اي از فعاليت‌ها، ميزان فروش و آخرين وضعيت چند شركت بزرگ معدني بزرگ جهان را مي‌خوانيد:

 

 

گلنكور اينترنشنال (سوئيس):

 

شركت سوئيسي گلنكور اينترنشنال با فروشي معادل 6/179 ميليارد دلار بزرگ‌ترين شركت معدني جهان لقب گرفته و اين شركت از ادغام دو غول معدني جهان يعني شركت‌هاي گلنكور و اكستراتا تشكيل شده است. پيشنهاد اين ادغام از سوي شركت گلنكور كه در زمينه توليد مواد خام معدني فعاليت مي‌كند، به شركت فرآوري مواد معدني اكستراتا داده شد. اين ادغام يك گروه معدنكاري بزرگ ايجاد كرد كه در كنار غول‌هايي مانند بي‌اچ‌پي، واله و ريوتنيتو جزو بزرگ‌ترين شركت‌هاي معدني جهاني جاي گرفت. كارشناسان از اين ادغام به عنوان يكي از بزرگ‌ترين ادغام‌هاي معدني طي چند سال گذشته ياد كرده‌اند.

 

 

بي‌اچ‌پي بيليتون (استراليايي):

 

شركت معدني استراليايي بي‌اچ‌پي بيليتون با رقم فروشي معادل 7/71 ميليارد دلار در مقام دومين شركت بزرگ معدني جهان قرار دارد. اين شركت با 6/23 ميليارد دلار از نظر ميزان سودآوري به عنوان سودآورترين شركت معدني جهان معرفي شده و از نظر حجم دارايي‌ها نيز در رده قرار دارد.

 

بررسي شركت‌ها از نظر ارزش بازار حاكي است،‌ شركت بي‌اچ‌پي با 5/231 ميليارد دلار،‌ بالاتر از ساير شركت‌ها قرار دارد. از اين رو،‌ برخي كارشناسان، شركت بي‌اچ‌پي بيليتون را به دليل ارزش بازار بسيار بالاي آن، بزرگ‌ترين شركت معدني جهان مي‌دانند. اين شركت همچنين در استراليا بزرگ‌ترين سهم بازار را دارد.

 

تاسيس شركت BHP Billiton به سال 2001 و ادغام شركت استراليايي خصوصي BHP با شركت انگليسي Billiton بازمي‌گردد. نتيجه اين ادغام يك شركت دومليتي با عناوين يكسان و دو دفتر مركزي در لندن و ملبورن بود.

 

تاريخچه BHP به سال 1885 بازمي‌گردد كه اين شركت در معادن شهر «بروكن هيل» درغرب «نيوساوت ولز» استراليا مشغول به اكتشاف و استخراج سرب و نقره بود. در سال 1915 اقدام به توليد فولاد كرد كه عمليات اوليه آن در نيوكاسل استراليا انجام مي‌شد و دفتر اصلي آن در شهر آدلايد در جنوب استراليا قرار داشت. BHP در دهه 1960 شروع به اكتشاف نفت در دريا كرد و موفقيت‌هايي نيز به دست آورد كه موجب شد، انجام پروژه‌هاي دريايي را آغاز كند، اما ناكارآمدي دپارتمان فولاد اين شركت موجب بسته شدن كارخانه‌هاي آنها در سال 1999 شد.

 

اما شركت Billiton نيز از سپتامبر سال 1860 با همكاري جمعي از سهامداران، كار خود را در هلند آغاز كرد. دو ماه بعد، شركت مينرال رايتز را خريداري كرده و همچنين شركت اندونزيايي آرشيپلاگو در سواحل شرقي سوماترا را از آن خود كرد. تجارت اوليه بيليتون، شامل ذوب قلع و سرب در هلند بود كه در دهه 1940 با استخراج بوكسيت از معادن اندونزي و سورينام ادامه يافت. در دهه 1970 شركت رويال داچ‌شل، بيليتون را خريداري و رشد آن را تسريع كرد. كوره ذوب قلع و سرب در آرنهم هلند، در دهه 1990 متوقف شد. در سال 1994 شركت آفريقايي «جنكور» قسمت معدني بيليتون را خريداري كرد، اما اين مالكيت در سال 1997 به پايان رسيد و بيليتون به عنوان يكي از شركت‌هاي برتر انگليس در ليست 100 كمپاني بزرگ آن كشور جاي گرفت. در دهه 1990 و بعد از آن، بيليتون رشد قابل ملاحظه‌اي را تجربه كرد و عمليات مختلفي، از ذوب آلومينيوم در آفريقاي‌جنوبي و موزامبيك و استخراج نيكل در استراليا و كلمبيا گرفته تا معادن فلزات آمريكاي‌جنوبي، كانادا و جنوب آفريقا و به دنبال آنها معادن زغال‌سنگ استراليا، كلمبيا و آفريقاي‌جنوبي و استخراج آلومينيوم، تيتانيوم و ساير فلزات از معادن اين كشورها را انجام داد.

 

سپس در سال 2001، ادغام دو شركت BHP و Billiton صورت گرفته و يكي بزرگ‌ترين شركت‌هاي معدني جهان شكل گرفت. اين شركت اكنون بيش از 38 هزار كارمند در نقاط مختلف دنيا دارد و در سال گذشته ميلادي با درآمدي بالغ بر 44 ميليارد دلار، سود خالصي افزون بر 6 ميليارد دلار را از آن خود كرد.

 

 

ريوتينتو گروپ (بريتانيا):

 

بر اساس گزارش نشريه اقتصادي فوربس، شركت معدني بريتانيايي ريوتينتو كه سابقه حضور در معادن ايران را نيز دارد، از نظر فروش با رقمي معادل 5/60 ميليارد دلار، در رده سومين شركت معدني جهان قرار گرفته است. اين شركت معدني، از نظر حجم دارايي‌ها نيز در رده نخست و از نظر ميزان سودآوري هم در رده دوم قرار دارد. شركت بريتانيايي ريوتينتو پيشتر، سهام معدن طلاي ساري‌گوني را خريداري كرده بود. اين شركت سپس با اعلام پايين بودن ذخيره طلاي اين معدن، از قصد خود براي فروش سهامش در اين معدن خبرداد.

همچنين درخصوص فعاليت‌هاي اين شركت در زمينه سنگ‌آهن قابل ذكر است، درحال حاضر ظرفيت توليد سنگ‌آهن ريوتينتو سالانه به220 ميليون تن بالغ مي‌شود. اين شركت معدني در نظر دارد تا با صرف هزينه‌اي بالغ بر 3 ميليارد و 100 ميليون دلار، ظرفيت توليد سنگ‌آهن خود را تا سال 2013 به 283 ميليون تن و تا سال 2015 به 333 ميليون تن برساند. شركت معدني ريوتينتو در پي منتفي شدن طرح ادغام خود با شركت بي‌اچ‌پي بيليتون، دومين شركت بزرگ معدني جهان، افزايش ظرفيت توليد سنگ‌آهن خود را پيگيري مي‌كند.

 

 

واله (برزيل):

 

شركت معدني واله برزيل نيز با رقم فروشي معادل 1/50 ميليارد دلار يكي از شركت‌هاي بزرگ معدني جهان به شمار مي‌رود. اين شركت از نظر حجم دارايي‌ها هم در رده بالاي شركت‌هاي معدني قرار دارد، اما از نظر ميزان سودآوري، با سودي معادل 3/20 ميليارد دلار از صدرنشينان شركت‌هاي معدني جهان است و ارزش بازار اين شركت هم معادل 8/126 ميليارد دلار اعلام شده است.

 

مسئولان شرکت معدنی واله برزیل، تنش‌های سیاسی موجود در جهان را بي‌تاثیر بر فعالیت تجاری اين شركت دانسته‌اند. شواهد نيز حاكي از آن است كه،‌ زماني كه قیمت سنگ‌آهن به دلیل بالا بودن مصرف چین و افزایش دلال بازی در هند به شدت افزایش یافته و به بالاترین حد خود رسیده بود، با توجه به روند صعودی قیمت سنگ‌آهن و افزایش ظرفیت تولید شرکت واله، سوددهی این شرکت در سال 2011 افزايش قابل ملاحظه‌اي يافت. با اين حال، به علت آنكه با وجود شرایط بحرانی اقتصاد اروپا، بهاي سنگ‌آهن كاهش نيافت، شرکت واله بعنوان بزرگ‌ترين توليدكننده سنگ‌آهن جهان، بمنظور حمايت از توليدات شركت، با وجود عدم ارايه برآورد کاملی از الگوی قیمت سنگ‌آهن در سال 2012، اعلام كرد که توليد گندله سنگ‌آهن خود را در دو کارخانه متوقف مي‌کند. اين شركت قرار است، توليد گندله سنگ‌آهن را در کارخانه‌هاي جنوب شرق ايالت اسپيريتو سانتو به حال تعليق درآورد. اين دو کارخانه درمجموع سالانه 3/7 ميليون تن گندله سنگ‌آهن توليد مي‌کنند. اين شرکت برزيلي پيش از اين بنابر مصالحي، توليد نيکل خود را نيز در کارخانه کانادا متوقف کرده بود. يكي ديگر از زمينه‌هاي فعاليت معدني این شرکت همچنين در زمينه مس است. واله برزيل به تولید مس کنسانتره در ایالت شمالی پارا در برزیل، مس آند و کاتد و کنسانتره مس به عنوان محصولاتی فرعی در عملیات‌های نیکل خود در سودبری و وواسی بی در کانادا مشغول است.

 

 

آنگلو آمريكن (بريتانيا):

 

شركت معدني آنگلو آمريكن بريتانيا نيز با فروشي معادل 4/28 ميليارد دلار، يكي ديگر از شركت‌هاي بزرگ معدني جهان محسوب مي‌شود.

 

بنا بر برآورد مشاوران صنعت مس در گروه سي‌آريو، دارايي‌هاي مس شركت آنگلو آمريكن، شامل توسعه معدن لس برونچس در شيلي، پروژه كوئلاوكو در پرو و ميچيكوئيلاي است، اين شركت همچنين ۴۴ درصد سهام از معدن بزرگ مس كلاهواسي در شيلي را در اختيار دارد. در زمينه ماده معدني روي نيز، عمده‌ترين دارايي روي آنگلو آمريكن، عمليات اسكورپيون در ناميبياست كه سالانه توليدي برابر با ۱۵۰ هزار تن دارد. اين شركت همچنين بزرگ‌ترين توليدكننده پلاتين جهان، آنگلو پلاتينوم در آفريقاي‌جنوبي، را در اختيار دارد. شركت آنگلوآمريكن همچنين ادعا مي‌‌كند كه در زمينه‌هاي سنگ‌آهن، منگنز و فولاد كربني نقشي مهم در جهان ايفا مي كند. اين شركت همچنين زغال‌سنگ و مواد معدني صنعتي توليد مي‌كند و ۴۵ درصد از سهام بزرگ‌ترين توليدكننده الماس جهان، شركت دو بيرز، را در اختيار دارد. در اين حال معادن سرب تحت اختيار شركت آنگلو آمريكن چندان وسيع نيستند.

 

در پايان:

 

با وجود بحران‌هاي شديد اقتصادي طي دو سال اخير در سراسر جهان، چندي پيش، شرکت ريوتينتو پيشنهاد شرکت بي‌اچ‌پي بيليتون، مبني بر خريد بخشي از سهام معدن مس اسکونديدا را در شيلي نپذيرفت.

 

با اين وجود زماني که شرکت چاينالکو چين از سرمايه‌گذاري ميلياردي خود در ريوتينتو خبرداد، مسئولان شرکت بي‌اچ‌پي بيليتون از اين اقدام ناخشنود شدند.

 

شرکت چاينالکو قصد دارد نيمي ‌از سهام ريوتينتو را در بزرگ‌ترين معدن مس جهان از آن خود کند. در اين حال بي‌اچ‌پي بيليتون قصد دارد به سهامداران ريوتينتو در مورد سرمايه‌گذاري چاينالکو در اين شرکت هشدار داده و آنها را براي وتو کردن خريد سهم ريوتينتو در معدن مس اسکونديدا توسط شرکت چيني ترغيب کند. شرکت ريوتينتو هم‌اکنون سهمي‌ معادل 5/57 درصد در معدن اسکونديداي شيلي، به‌عنوان بزرگ‌ترين معدن مس جهان دارد

 

نشریه معدن و توسعه454

لینک به دیدگاه

عجیبه که هیچ شرکت آمریکایی یا کانادایی تو لیست موجود نیست. :w58: یه شرکت سوئیسی به عنوان اولین شرکت هم برای عجیب بود. وجود دو شرکت انگلیسی هم نشان دهنده این هست که چرا هنوز مهندسی معدن هم چنان جایگاهی در انگلستان داره.

لینک به دیدگاه
عجیبه که هیچ شرکت آمریکایی یا کانادایی تو لیست موجود نیست. :w58: یه شرکت سوئیسی به عنوان اولین شرکت هم برای عجیب بود. وجود دو شرکت انگلیسی هم نشان دهنده این هست که چرا هنوز مهندسی معدن هم چنان جایگاهی در انگلستان داره.

اولین دانشگاهی که رشته مهندسی معدن رو ارائه داد انگلیسی بود

لینک به دیدگاه
اولین دانشگاهی که رشته مهندسی معدن رو ارائه داد انگلیسی بود

 

درست هست. اصلا مهندس معدن تو انگلستان تعریف شد. ولی به این هم توجه کن که به جز بعضی از کشورهای اروپای شرقی و چند تا از کشورای اسکاندیناوی ( سوئد و نروژ ) بقیه اروپا تقریبا زمینشون رو زیر و رو کرده اند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...