رفتن به مطلب

تکثیر وپرورش اردک ماهی ( Esox Iucius)


ارسال های توصیه شده

کنترل تولید مثل اردک ماهی

اردک ماهی معمولا یک ماهی شکارچی است که در دریاچه ها ومرداب های غنی از کپور ماهیان وحشی وگیاهان آبزی به سر می برد. اردک ماهی در استخر های پرورشی فقط تحت شرایط استثنایی تولید مثل می نماید. فقط تکثیر نوزاد اردک ماهی مورد توجه است زیرا آنها در بعضی از تفریخگاه ها واستخرهای کوچک که در شروع فصل خالی است تولید می شود. نوزاد را معمولا در مزارع پرورش نمی دهند بلکه آنها را در آبهای طبیعی ذخیره سازی می نمایند.

تولید مثل سنتی :

تولید مثل اردک ماهی از دیر باز باصید ماهی بالغ از محل های تخم ریزی طبیعی آن وسپس مالش دادن شکم برای خروج تخم صورت می گرفته است. تخمک واسپرم در یک کاسه مخلوط وآب به آن اضافه می گردید. مدت نیم تا یک ساعت به تخم ها فرصت داده می شد تا متورم شود وسپس به تفریخگاه منتقل می شدند. تخم ها به نسبت 60تا70 درصد لقاح می یافتند. اشکال این روش این است که نتایج آن به چگونگی تخم ریزی طبیعی اردک ماهی بستگی دارد وهمچنین فصل تخم ریزی ممکن است فقط چندین روز به طول انجامد وتعداد ماهیان مولد زنده هم در هر سال متفاوت ومتغیر است.

تولید در تفریخگاه :

برای اجرای یک برنامه تولید مثل مطمئن تر باید اردک ماهی را در تفریخگاه تکثیر نمود. در طی فصل پاییز، ذخیره های اردک ماهی را برای تولید مثل جمع آوری ودر استخرها برای زمستان گذررانی نگهداری نماید. برای حفظ شرایط مناسب، اردک ماهی نیاز به مقدار زیادی غذا دارد. در روز دو تا سه برابر وزن خود از ماهی های خرد شده تغذیه می کند تا زمان تخم ریزی فرا رسد. چنان چه مقدار غذا کافی نباشد ماده ها برای تولید مثل در کوتاه مدت مناسب نخواهند بود. می توان با استفاده از عصاره غده هیپوفیز ماهی کپور رسیدن تخم را تسریع نمود.

نرها دو باروماده ها یک بار به میزان 3تا4 میلی گرم از غده هیپوفیز به ازای هر کیلوگرم وزن بدن تزریق می شود.

در آبی با حرارت 12تا16 درجه سانتی گراد می توان مالش دادن شکم را 36تا48 ساعت بعد آغاز نمود. چنان چه از نرها به اندازه کافی اسپرم حاصل نگردد، باید بیضه را خارج کرده سپس از یک پارچه توری رد نموده واسپرم به دست آمده را برروی تخم ها ریخت.

تخمک های اردک ماهی نسبت به ضربه بسیار حساسند بنا بر این هنگام مالش شکم باید ماهی را کنار ظرف گرفته وشکم آنرا به طرف پایین مالش داده وهرگز نباید تخم ها را به ته ظرف انداخت. لقاح با استفاده از چند میلی لیتر اسپرم به ازای یک لیتر تخم انجام می پذیرد. سپس محلول لقاح اضافه می شود. محلول لقاحی که برای اردک ماهی به کار می رود باید قوی تر از محلولی باشد که برای کپور ماهی به کار می رود ومعمولا ترکیبی است از 150 گرم اوره و70 گرم کلرور سدیم در 10 لیتر آب. تخم های لقاح یافته طی 30 دقیقه متورم می شود. در مدت زمانی که تخم ها متورم می شوند باید با احتیاط کامل آن ها را به هم زد زیرا تخم ها در این زمان بسیار حساس هستند. درجه حرارت آب در دوره انکوباسیون باید بین 8تا16 درجه سانتی گراد باشد ودرجه حرارت مطلوب 14 درجه سانتی گراد است.

در دو روز اول حساسیت تخم ها همچنان خیلی زیاد است؛ به طوری که جریان آب باید آهسته گردد تا از ایجاد صدمه جلو گیری شود. بعد از این دوره تخم ها را می توان با احتیاط به وسیله یک قطعه چوب به هم زد وجریان آب را به 7/0 تا9/0 لیتر در دقیقه کاهش داد. در این صورت تخم ها مرتبا به طور اهسته زیرورو می شوند . تا زمان خروج لاروها از تخم جریان آب باید تدریجا زیاد شود زیرا نیاز به اکسیژن افزایش می یابد تا هنگامی که میزان آن درست قبل از خروج لاروها به 5/1 تا5/2 لیتر در دقیقه برسد . رنگ تخم ها در حین رسیدن آنها تدریجا از زرد متمایل به سبز و بالاخره قهوه ای تیره تغییر می یابد. علت این امر پیدایش رنگدانه ها در طی دوران جنینی است. معمولا درصد زیادی از تخم ها بارور نمی شوند، خصوصا این حالت در مورد مولدینی است که تزریق شده اند . در چنین شرایطی خطر حمله قارچی بسیار زیاد است، بنا بر این درمان با مالاشیت سبز باید به طورروزانه انجام داد. لایه تخم های مرده را باید مرتبا خارج کرد.

زمان خروج لارو از تخم با ظهور لاروهای آزاد مشخص می شود. لارو اردک ماهی از حساس ترین لاروهای ماهی های پرورشی است. پس از باز شدن تخم ها، چنان چه لاروها در بین توده تخم ها در ظروف شیشه ای بالا وپایین بروند، به آسانی صدمه می بینند. بنا بر این خروج لاروها از تخم باید در ظروف شیشه ای استوانه ای بسیار بزرگ که دارای سطح وسیعی هستند صورت گیرد.

تخم ها را باید به وسیله سیفون کردن توام با مقدار کمی آب از ظرف شیشه ای خارج وبه ته ظرف بزرگی منتقل نمود ، به طوری که در ظرف جدید لایه نازکی تشکیل شود. این عمل هنگامی باید انجام پزیرد که تمام تخم ها تبدیل به لارو شده باشند(توجه: نور خورشید وتشعشع حرارتی فرآیند تبدیل تخم به لارو را به نحو چشمگیری تسریع می نماید).

لاروهای تازه از تخم درآمده را باید به قفس های نگهداری منتقل کرد.تعداد 8000تا 12000 لارو را باید در یک قفس پوشیده شده از توری به حجم 80تا100 لیتر ذخیره کرد. لاروهای سالم وقوی به زودی خودشان را به کناره های پوشش توری چسبانده وپوسته های تخم را درته ظرف باقی می گذارند. سپس با دقت باید با سیفون کردن پوسته ها را خارج کرد. چنان چه لارو ها درحین عمل فوق الذکر اذیت شوند، لایه پروتئینی نازکی که روی تخم به وجود آمده تا ماهی با استفاده از آن خودرا به دیواره توری بچسباند ، پاره خواهد شد.

چنان چه این اتفاق رخ دهد ، در آن صورت ماهی در تلاش برای نگهداری خود شدیدا خسته شده وبه ته قفس ودر درون مواد فلسد و فاقد اکسیژن فرو می رود. بعد از یک دوره طولانی ورشد مستمر، این لارو ها که غذا نخورده اند سرانجام خودرا از دیواره توری جدا وبه طور افقی در عمق یک سوم پایین قفس شنا می کند. تعادل آنها با حرکات سریع باله ها حفظ می شود. در این هنگام ماهی آماده تغذیه است. در این مرحله آن ها را در آب های طبیعی باگیاهان آبزی فراوان ذخیره سازی نموده یا این که آن ها را در استخر های از قبل آماده شده برای چند هفته نگهداری می کنند.لارو اردک ماهی را به تعداد کم در نواحی وسیعی از آب پر از پلانکتون وعلف های آبی رها می سازند تا بعدا از همجنس خواری آن ها جلو گیری شود.

 

پرورش در استخرها وتا نک ها :

برای ادامه رشد تا رسیدن به مرحله انگشت قدی می توان از استخر ها ویا تانک های کوچک استفاده نمود. تدارک غذا بزرگترین مشکل به شمار می آید. لارو اردک ماهی به مراتب بزرگتر از لار گپور ماهیان است، ولی سیکلوپس های کاملا رشد یافته می توانند همچنان برای آن ها خطر ساز باشند، بنا بر این پلانکتون های جمع آوری شده باید ***** گرند تا اطمینان حاصل شود که لارو اردک ماهی فقط از روتیفر ها، کلادوسرهای کوچک وسیکلوپس های کوچک تغذیه می کنند.

لاروها به مقدار قابل ملاحظه ای از پلانکتون ها تغذیه کرده وسریعا رشد می نمایند. این مقدار پلانکتون فقط برای نیاز غذایی چند روز انها کافی است. در تانک ها، همجنس خواری خیلی زود ظاهر می شود وبا فراهم نمودن مقدار فراوانی غذا این امر برای مدت کوتاهی متوقف می گردد. از هفته دوم باید به جای پلانکتون از کرم های توبیفکس که کاملا خرد شده هر سه یا چهار ساعت یک بار استفاده کرد.

پرورش نوزاد اردک ماهی در داخل تانک باید دو سه هفته ادامه یابد تا زمانی که طول آن به 25 تا30 میلی متر برسد. برای پرورش موفقیت آمیز ماهی در استخر، آماده سازی دقیق استخر ضروری است. در هوای سرد اوایل فصل بهار، رشد وتوسعه پلانکتون ها به کندی صورت می گیرد، بنا بر این استخر ها باید دو یا سه هفته قبل از ذخیره سازی ماهی ها پر گردند، لقاح باید در طی این دوره انجام پذیرد. فقط وقتی سیکلوپس های بزرگ موجود باشند استفاده از مواد شیمیایی مفید است. بعد از 5 روز باید مواد شیمیایی تغیر ماهیت داده وپلانکتون هایی که اکثرا از کلادوسر ها می باشند به استخر وارد کرد. ضمنا می توان دافنی را نیز اضافه کرد زیرا می توان منبع غذایی خوبی برای بچه های در حال رشداردک ماهی فراهم سازد.

بقای ماهی ها در این استخر ها بستگی به وجود غذا ومحل هایی برای مخفی شدن دارد. اردک ماهی ترجیح می دهد که در پشت گیاهان مخفی گردد ویک قلمرو مناسب شکار وصیادی برای خود ایجاد نماید. اگر مخفی گاه های مناسب وجود نداشته باشد، بچه ماهی ها مرتبا به اطراف رفت وآمد نموده وبدین ترتیب امکان همجنس خواری آن ها زیاد می شود. به محض آن که مقدار پلانکتون ها کاهش یافت، می توان برای جلوگیری از همجنس خواری ماهی ها را برداشت کرد. منابعhttp://www.irandisheh.com/showthread.php?t=31073

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...