رفتن به مطلب

راه شناسايي خاويارهاي تقلبي وارد شده به بازارهاي كشور.


ارسال های توصیه شده

7169_634386239006617500_l.jpg[h=1][/h]

رئيس انستيتوي تحقيقات بين‌المللي ماهيان خاوياري با توجه به ورود خاويار تقلبي به كشور در مورد نحوه شناسايي خاويار طبيعي از تقلبي گفت: اگر آب جوش روي خاويار طبيعي ريخته شود، بلافاصله سفت مي‌شود اما خاويار مصنوعي در اين شرايط به شكل ژله‌مانند درمي‌آيد.

محمد پوركاظمي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، اظهار داشت: در حالي كه در دنيا سالانه 90 تن ماهي خاوياري پرورش مي‌يابد، در كشور ما تعداد 5 مزرعه پرورش ماهيان خاوياري در استانهاي مازندران، گيلان و قم وجود دارد كه هنوز به مرحله توليد نرسيده و پيش‌بيني مي‌شود كه از امسال يا سال آينده به مرحله توليد برسد.

 

خاويار پرورشي تهديدي براي خاويار طبيعي

رئيس انستيتوي تحقيقات بين‌المللي ماهيان خاوياري افزود: با توجه به اينكه خاويار طبيعي درياي خزر كه حدود 90 درصد توليد جهان را دارد شرايط مطلوبي براي صادرات ندارد،گرايش بسيار وسيعي در كشورهاي ديگر براي توليد خاويار پرورشي پيدا شده كه كشور ما نيز براي از دست ندادن جايگاه صادرات خاوياري خود بايد در اين مسير تلاش بيشتري كند.

وي افزود: اگرچه خاويار پرورشي نمي‌تواند جاي خاويار طبيعي را بگيرد اما با توجه به قابليت‌هايي كه دارد و همچنين خالي بودن بازارها از خاويار طبيعي مي‌تواند در آينده جاي پاي مناسبي باز كند و رقيب جدي خاويار طبيعي باشد.

وي در پاسخ به اينكه آيا خاويار پرورشي مي‌تواند تهديدي براي خاور طبيعي درياي خزر محسوب شود، گفت: آنچه كه مهم است در مرحله نخست كشورهاي ساحلي درياي خزر بايد به فكر بازسازي و حفظ ذخاير ماهيان خاوياري كه عمر 250 ميليون ساله دارند باشند و آن را از خطر انقراض نجات دهند به طوري كه الان رودخانه‌هاي دانوب و آمو در كشور روسيه در حال انقراض است.

 

 

ورود خاويار تقلبي از مرزهاي شمالي

پوركاظمي همچنين در مورد خاويار تقلبي گفت: اين نوع به اصطلاح خاويار از ماهي درست نمي‌شود بلكه از تركيب مواد پروتئيني، شيميايي‌، رنگ مصنوعي و اسانس خاويار حاصل مي‌شود كه براي سلامتي هم مضر است.

وي افزود: طبق جلسه سازمان دامپزشكي و وزارت بهداشت و براي حمايت از مصرف كننده و توليد خاويار پرورشي داخل مصوب شده كه از ورود اينگونه مواد كه معمولا به صورت غيرقانوني وارد كشور مي‌شود جلوگيري شود.

پوركاظمي افزود: خاويارهاي تقلبي بيشتر از مرزهاي شمالي كشور به ويژه كشور آذربايجان وارد مي‌شود كه مسوولان مربوطه بايد بشدت از ورود آن جلوگيري كنند.

 

نحوه شناسايي خاويار تقلبي از طبيعي

وي همچنين در مورد نحوه شناسايي خاويار تقلبي از طبيعي گفت: اگر آب جوش روي خاويار طبيعي ريخته شود سفت مي‌شود اما اگر روي خاويار مصنوعي ريخته شود به صورت ژله‌مانند درمي‌آيد.

پوركاظمي با اشاره به اينكه هنوز كشورهاي ساحلي درياي خزر در سال 2011 تصميمي در مورد نحوه برداشت ماهيان خاوياري از درياي خزر نگرفته‌اند، گفت: آنچه كه به نفع درياي خزر است ممنوعيت در برداشت ماهيان خاوياري است و علاوه بر آن بايد الزامات ديگري مانند جلوگيري از صيد‌هاي غيرمجاز، احياي ذخاير، احياي محل‌هاي تخم‌ريزي، افزايش توليد مثل، ايجاد شرايط امن در ورودي‌ها و جلوگيري از ورود آلودگي و همكاري براي تبادل اطلاعات صورت گيرد.

رئيس انستيتوي تحقيقات بين‌المللي ماهيان خاوياري وابسته تصريح كرد: همچنين تمام موارد گفته شده نه در روي كاغذ بلكه بايد عملا انجام شود.

منبع :خبرگزاری فارس

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...