رفتن به مطلب

اثرات تخریبی دامهای مونو فیلامنتی ومولتی مونو فیلامنتی بر ذخایر آبزیان دریای خزر ...


ارسال های توصیه شده

596_633835962280557500_l.jpg[h=1][/h]

درياي خزریک دریاچه بسته و محدودبوده و میتوان گفت میزان ذخایر آبزیان آن هم تا حدودی معلوم ومشخص است. دریای خزر به لحاظ وجود گونه هاي با ارزش ماهيان خاوياري از جايگاه ويژه اي در دنيا برخوردار است. گونه هائيكه ازميليونها سال قبل توانستند نسل خويش را حفظ نمايند.

آلودگی دریای خزراز جمله عواملی است که ذخایربا ارزش دریای خزررادر معرض خطر قرار داده است وهرساله عوامل آلوده کننده متعددي از جمله ورود فزآينده آلاینده های صنعتي, كشاورزي ، شهري و غیره وارد اکوسیستم با ارزش دریای خزر شده و باعث ایجا دشرايط نامناسب زيست محيطي آبزیان دریای خزرمی گردد.

آلودگی پلاستیکی یکی دیگر از عوامل آلوده کننده زیست محیطی در دریای خزر می باشد.که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است .این آلودگی توسط ماهیگیران انجام می گیرد.و هر ساله هزاران تورصیادی به جهت جریانات شدید وطوفانهای دریایی از جای خود کنده شده ودر دریا سرگردان می باشند.

تورهای منو فیلا منت( Monofilament) یا مولتی منو فیلامنت( Multi monofilament )از جمله عوامل آلوده کننده پلاستیکی در دریای خزر می باشد. اینگونه تورهای صیادی از الیاف مصنوعی ( SYNTHETIC ) ساخته شده که در آن ماده تشکیل دهنده لیف، از مواد شیمیایی می باشد. بطوریکه بیشترین آلودگی پلاستیگی را به خود اختصاص داده است.

تورهای فیلامنتی هر چند دارای مزایا یی از قبیل بازده صید بالا(بدلیل تک رشته بودن ، شفافیت و دید کم)، شستشوی آسان و غیره می باشد، اما معایبی هم دارد. آلودگی پلاستیکی ،عدم تعمیر در موارد پارگی، هزینه زیاد خرید ،اثر تخریبی بیشتر روی بدن ماهی ، تنه پیچ کردن ماهی و غیره را می توان نام برد. تورهای فیلامنتی از نظر سازمانهای جهانی بعنوان یک نوع آلودگی پلاستیکی محسوب شده و میتواند جان موجودات دریایی را تهدید نماید. به این جهت استفاده آنرا ممنوع اعلام نموده اند. در مواقعیکه این تور ها توسط جریانات دریایی از جا کنده می شوند قادرند ماهها در داخل دریا سرگردان بوده و همچنان به شکارآبزیان بخصوص ماهیان غیر استاندارد ادامه دهند.

واقعه مر بوط به فک جوانی که در آبهای خلیج سان دیه گو به شنا و بازی می پرداخت بسیار معروف است . او با یک تور ماهیگیری پلاستیکی( منو فیلامنت) که ما هها در آب سرگردان بود به بازی می پرداخت و کنجکاوانه به دور آن می چرخید تا بالاخره روزنه ای یافت و به درون تور رفت و اسیر شد. در آغاز ،تور برای فک فقط یک مزاحم لطیف و موءدب بود. اما کم کم که فک رشد کرد و بزرگتر شد رشته های تور به دور گردن اوفشار آوردند به طوری که پوست بدن او را پاره می کردند که نتیجه بدنش زخم شدو گوشت آن در معرض هجوم باکتری ها قرار گرفت در این حال اگر به فک کمک نمی شد هلاک می گردید.

گفته می شود سالانه حدود000/400 پستاندار دریایی به علت رها شدن 4/6 میلیون تن پلاستیک ( شامل تورهای پلاستیکی وغیره )نابود می شوند.

اعمال مدیریت مناسب وصید مسئولانه بر ذخایر در یای خزر می تواند تاثیر زیادی در حفظ وبازسازی ذخایر آبزیان داشته باشد. لذا لازم است در کاهش بار آلودگی دریای خزر همه جوانب را مد نظر قرار داده تا از وضعی که در حال حاضربرای دریای خزر بوجود آمده است ،جلو گیری نموده وآنرا وخیم تر نکنیم وهمه چیز را برای منافع خودمان ازبین نبریم. چون این ذخایر به نسلهای آینده هم تعلق داردولازم است درحفظ ونگهداری آن کوشا باشیم.

 

علیرضا نجفی خواه - کارشناس مسئول اداره امور صیادان شیلات گیلان

 

 

منتشر شده توسط گروه علمی فارمنا در تاریخ ۱۳۸۸ يکشنبه ۲۸ تير

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...