رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

رصد خانه اشعه ايکس ناسا ستاره شناسان را قادر ساخته است تا جوان‌ترين سياهچاله همسايه زمين را در فضا شناسايي کنند. اين سياه چاله در فاصله 50ميليون سال نوري از زمين قرار دارد

 

ستاره‌شناسان اين سياه چاله را در شکل 30 سال پيش آن مشاهده مي‌کنند. اين يافته ستاره‌شناسان را قادر مي‌سازد تا پيشرفت يک سياه چاله را از آغاز پيدايش آن بررسي کنند.

 

يکي از ستاره‌شناسان دراين باره گفت: اگر بررسي‌ها و اطلاعات ما درست باشد، اين نزديک‌ترين نمونهاز تولد يک سياه چاله است که تاکنون مشاهده شده است.

 

«آبراهام لوب» يکي ديگراز ستاره شناسان اظهار کرد: اين اولين بار است که يک سياه چاله به اينشيوه مشاهده شده است، با اين حال شناسايي تولد اين سياه چاله به علت کاهشاشعه ايکس آن مشکل است.

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 42
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

انسانهای زیادی بر روی زمین احساس تنهایی می کنند، در این صورت تنها کافی است کمی به عظیم ترین ستاره های جهان هستی بیاندیشند که بسیار درخشانند، اما براساس جدیدترین یافته های اخترشناسان، همه عمر خود را تنها زندگی کرده اند. به گزارش خبرگزاری مهر، شاید فکر کنید برای ساخته شدن ستاره ای با عظمتی چند ده برابر خورشید، به کارخانه ستاره سازی پیچیده و بزرگی نیاز باشد، مانند پرورشگاه عظیم ستاره ای مملو از ستاره های نوزاد که در حال بلعیدن گازهای سحابی های جوشان هستند. با این حال بر اساس یافته های جدید اخترشناسان دانشگاه میشیگان، برخی از بزرگترین ستاره ها در حالی به بزرگترین و بالاترین سطح درخشش و تابناکی خود می رسند که کاملا تنها هستند.

اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل به بررسی هشت ستاره غول پیکر در ابر ماژلانی کوچک که هر یک 20 تا 50 بار بزرگتر از خورشید هستند پرداختند. ابر ماژلانی کوچک یکی از نزدیکترین همسایه های کیهانی کهکشان راه شیری به شمار می رود.

پنج ستاره از این هشت ستاره عظیم هیچ ستاره همسایه ای نداشتند و سه ستاره دیگر در خوشه های کوچکی متشکل از 10 ستاره یا کمتر زندگی می کردند. این یافته نشان می دهد این نمونه از ستاره ها در منطقه ای از فضا رشد می کنند که در آن تنها بوده و خواهر و برادری ندارند.

مطالعه بر روی ستاره های عظیم در درک انسان از چگونگی شکل گیری کهکشانها و حتی چگونگی آغاز حیات بر روی زمین از اهمیت زیادی برخوردار است یک ابرنواختر از میان این ستاره های غول پیکر می تواند عناصر بسیار سنگینی تولید کند که بر روی زمین به وفور دیده می شوند. عناصری که سیاره ها و حیات بر روی زمین را تشکیل داده اند، همانطور که اخترشناس، "کارل ساگان" گفته ما همه بخشی از ستاره ها هستیم.

مباحثات داغی بر سر ابعاد خوشه های ستاره ای و ستاره های عظیمی که در آنها زندگی می کنند وجود دارد. آیا بزرگترین خوشه های ستاره ای باید مالک غول پیکرترین ستاره های جهان باشند؟ دلیل تایید این فرضیه وجود حجم بالایی از مواد پر چگال برای ساختن ستاره های عظیم در خوشه های بزرگ بوده اما مطالعات جدید با این فرضیه در تناقض است.

محققان آگاهند که تعداد محدودی از ستاره ها نمی توانند تمامی واقعیت را در این باره بیان کنند زیرا ممکن است ستاره های انتخاب شده ستاره های یتیمی باشند که از خوشه های بزرگتر جدا شده و به این نقطه از فضا آمده باشند.

بر اساس گزارش دیسکاوری، با وجود اینکه که دو ستاره از نمونه های مورد مطالعه از جایی دیگر از جهان به این نقطه از فضا آمده بودند، بقیه ستاره ها توسط توده ای رقیق از گازها احاطه شده بودند به شکلی که اخترشناسان را به این فکر انداختند که این ستاره ها مدتها است که در این منطقه از فضا حضور داشته اند.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

سال ۲۰۱۰ شاهد رویدادهای فضایی خبرساز و پرهیاهویی بوده است، از کشف سیاره های شبه زمینی تا پرواز آزمایشی اولین فضاپیمای توریستی تجاری، سال پس از سال جهانی نجوم برای علم نجوم و فضا بسیار پربار بوده است.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، سال ۲۰۱۰ با کشف بسیاری از سیاره های فراخورشیدی، مشاهده بیگانه های فضایی، ابرنواخترها، پدیده های اختری، پرتاب راکتها، علوم مرتبط با کره ماه و سوالات متحول کننده درباره علم نجوم برای جهان علم سالی پر هیاهو و شلوغ به شمار می رود.

 

نشریه دیسکاوری به منظور انتخاب برترین و خبرسازترین خبرهایی که در سال رو به پایان میلادی در حوزه علم نجوم رخ داده است به خوانندگان خود روی آورده و ۱۰ نمونه از خبرسازترین رویدادهای نجومی را بر اساس انتخاب خوانندگان خود به عنوان برترین و خبرسازترین رویدادهای نجومی سال ۲۰۱۰ معرفی کرده است:

 

۱۰) رویای اوباما برای آینده مطالعات فضایی ناسا: متوقف شدن پروژه "صورت فلکی" ناسا برای بازگشت دوباره انسان به کره ماه و تغییر جهت برنامه های فضایی ناسا به طور قطع یکی از بحث برانگیزترین رویدادهای فضایی و نجومی سال جاری بوده است.

 

از زمانی که اوباما در بیانیه ماه فوریه خود برنامه پرتاب راکت آرس را متوقف و برنامه ساخت فضاپیمای اوریون را محدودتر کرد، بحثهای داغی در مجلس آمریکا بر سر این تصمیمات دولت آمریکا در گرفت.

 

در ماه آوریل طی سخنرانی اوباما در پایگاه فضایی کندی مسیر فعالیتهای علمی فضایی ناسا برای همیشه تغییر کرد: "فضانوردان باید تا سال ۲۰۲۵خود را به یک اخترواره برسانند، از ماه عبور کرده و در حدود سال ۲۰۳۰ به مریخ بروند" که این برنامه خبرهای خوبی را نیز برای پروازهای فضایی تجاری در پی داشت.

 

اما در عین حال این برنامه ریزی های جدید برای منتقدان سیاستهای اوباما به هیچ وجه قابل هضم نبوده است.

 

۹) سیستمهای ستاره ای ناشناخته شگفت انگیز: سال ۲۰۱۰ برای مطالعات سیاره های فراخورشیدی سالی بسیار پربار بوده است.

 

در عین حال که در این سال بیش از صدها سیاره جدید بر مدار ستاره های جدید توسط رصدخانه های زمینی و فضایی ردیابی، مشاهده و مطالعه شدند، آشکار شد که انسان از تکنیکهایی با پیچیدگی هایی فزاینده برای مطالعه این پدیده ها برخوردار است.

 

اکنون با استفاده از همین شیوه های مطالعاتی در صورتی که بتوان با قطعیت جمله ای را درباره جهانهای بیگانه گفت، این است که این جهانها در عین حال که بیگانه اند، شباهتهای بسیار زیادی با سامانه خورشیدی زمین دارند.

 

۸) موفقیت هایابوسا در نمونه برداری از یک اخترواره: یکی از الهام بخش ترین موفقیتهای فضایی سال ۲۰۱۰ بدون شک موفقیت ژاپنی ها و فضاپیمای هایابوسا در نمونه برداری از خاک اخترواره "ایتوکاوا" بوده است.

 

این موفقیت در سال ۲۰۰۵ و به شکلی معجزه آسا رخ داد زیرا در سال ۲۰۰۳ هایابوسا در اثر برخورد یک پرتو خورشیدی دچار آسیب دیدگی شد و پس از آن با تلاش فراوان توانست پس از نمونه برداری از خاک ایتوکاوا مسیر خود را به سوی زمین کج کند.

 

تردیدهای زیادی درباره موفقیت این فضاپیما در نمونه برداری از خاک ایتوکاوا وجود داشت اما پس از بازگشت بی نظیر این فضاپیما به خانه اش زمین، محققان توانستند ذرات خاک را در کپسول نمونه های این فضاپیما کشف کنند. نمونه هایی که می توانند در درک بهتر از طبیعت سامانه خورشیدی بسیار تاثیرگذار باشند.

 

۷) موفقیت شرکت "ویرجین گلکتیک" در پرواز اولین فضاپیمای تجاری: روند پیشرفت توریسم فضایی بسیار کند، اما در حال پیشرفت است.

 

با وجود اینکه توریستهای فضایی تا کنون میلیونها دلار برای سفر به ایستگاه فضایی بین المللی خرج کرده اند، ویرجین گلکتیک برای قابل دسترس تر شدن سفرهای فضایی تلاشهای گسترده ای را آغاز کرده است.

 

به گفته این شرکت ۲۰۰ هزار دلار برای خریداری یک بلیط برای سفر به فضا قیمتی کاملا قابل قبول به شمار می رود حتی اگر این سفر تنها پروازی زیر مداری باشد، با این همه آغاز خوبی برای توریسم فضایی به شمار می رود.

 

در سال ۲۰۱۰ این شرکت توانست فضاپیمای خود موسوم به "شوالیه شب" را به صورت آزمایشی به پرواز درآورد و در عین حال ساخت اولین پایگاه فضایی در صحرای نیومکزیکو نیز آغاز شده است.

 

۶) کشف شواهد آب مایع در قمر انسلادوس: کشف آب بر روی مریخ را فراموش کنید، این موضوع سال گذشته بود، موضوع داغ سال ۲۰۱۰ کشف آب در قمر انسلادوس سیاره زحل است. فضاپیمای کاسینی ناسا طی یکی از قابل تقدیرترین ماموریتهای خود به شگفت زده کردن زمینیان ادامه داده و تصاویر زیبایی را از سیستم زحلی به ثبت رساند.

 

این فضاپیما از سال ۲۰۰۴ در مدار زحل در حرکت است و با عبور از کنار قمرهای این سیاره جزئیات ارزشمندی را از این سیاره مهم به ثبت رسانده است.

 

یکی از قابل توجه ترین کشفیات کاسینی در سفر زحلی اش در پرواز از نزدیکی به دست آمد که در نزدیکی قمر انسلادوس صورت گرفت.

 

کاسینی به گونه ای با بو کشیدن مواد گازی شکلی که این قمر را احاطه کرده اند توانست مدارکی را مبنی بر وجود آب مایع در سطح این قمر ارائه کند و هر جا که آب باشد، احتمال شکل گیری حیات نیز وجود خواهد داشت. از این رو این کشف کاسینی محدوده احتمالات بشر را درباره جهانهایی که شانس وجود حیات در آنها وجود دارد را افزایش داد.

 

۵) آیا در ماه آب وجود دارد؟ با وجود اینکه برنامه فوری برای بازگشت انسان به ماه وجود ندارد، ماموریتهای روباتیکی که از سوی کشورهای مختلف در اطراف این کره صورت می گیرد بسیار امیدوار کننده هستند.

 

برای مثال مدارگرد اکتشافی ماه به چرخش به دور تنها قمر طبیعی زمین ادامه داده و اطلاعات زیادی را درباره مناظر بیگانه این کره در اختیار انسانها قرار می دهد.

 

یکی از دستاوردهای مهم این مدارگرد کشف مقادیر زیادی آب منجمد در اعماق حفره های تاریک ماه و در بیشتر بخشهای این کره بود حجم این آب به اندازه ای است که دانشمندان اکنون به راحتی درباره وجود چرخه آب در کره ماه با یکدیگر بحث می کنند.

 

از سویی دیگر اطلاعات به دست آمده از ماهگرد چاندرایان هندوستان در سال ۲۰۱۰ نشان داد بیش از ۶۰۰ میلیون گالن آب در ۴۰ حفره در کره ماه وجود دارد. این مقدار آب با نیاز مصرف آب کل شهر سیاتل برای یک سال برابری می کند.

 

۴) پرواز فالکن ۹: شرکت تجاری Space X در سال ۲۰۱۰ به قدرت زیادی دست پیدا کرد و توانست علاوه بر ارائه مدل آزمایشی راکت فالکن ۱، پرواز آزمایشی راکت فالکن ۹ را نیز با موفقیت به پایان برساند.

 

اکنون با تایید دولت اوباما این شرکت یکی از معدود شرکتهایی است که برای تامین تجهیزات مورد نیاز ایستگاه فضایی بین المللی پس از بازنشسته شدن شاتلهای ناسا انتخاب شده است.

 

این شرکت در ماه دسامبر اولین پرتاب موفقیت آمیز و بازگشت دوباره کپسول "دراگون" را به اجرا گذاشت، کپسولی که امید می رود روزی بتواند انسانها را به همراه خود به فضا ببرد. قدم بعدی کناره گرفتن این کپسول با ایستگاه فضایی است تا با این موفقیت حفره میان اکتشافات فضایی دولتی و خصوصی پر شود.

 

۳) به دام افتادن ضد ماده: دانشمندان سازمان مطالعات اتمی اروپا، سرن توانستند برای اولین بار ضد ماده را به دام بیاندازند.

 

اهمیت این موفقیت در این نکته است که بخشی از بنیادی ترین رازهای جهان هستی را می توان با کمک این ذرات درک کرده و به بسیاری از سوالات درباره تکامل جهان هستی و حیات پاسخ داد.

 

فرضیه ای که از ابتدا درباره ماده و ضد ماده و برابری مقادیر این دو در جهان وجود دارد، دچار نقصی کوچک است زیرا در صورتی که مقدار این دو در جهان برابر باشد، یکدیگر را نابود کرده و در این صورت ما نباید در جهان وجود داشته باشیم!

 

به دام انداختن ذرات ضد ماده هیدروژن در یکی از آزمایشهایی که در سرن با نام آلفا صورت گرفت به این معنی است که فیزیکدانان از این پس می توانند به درون ضد ماده رسوخ کرده و رفتارهای آن را مورد مطالعه قرار دهند. این ذرات ظاهری مشابه با ماده دارند اما عملکرد آنها کاملا متضاد ماده است.

 

۲) سیاره های شبه زمینی فراوانتر از همیشه؟: سیاره های فراخورشیدی را می توان در هرجایی از کهکشانها یافت، اما بر اساس مطالعات متعددی که در سال ۲۰۱۰ صورت گرفته اند، اکثریت جهانهایی که در مدار دیگر ستاره ها در حرکتند، لزوما به زمین شباهتی ندارند.

 

شاید در سال جاری عبارت سیاره شبه زمینی را زیاد شنیده باشید اما به گفته بسیاری از منتقدان این عبارت نمایش واقعیت گرایانه آنچه در اصل کشف شده نیست، در صورتی که سیاره کشف شده آبی رنگ با دمایی معتدل نباشد چطور می توان آن را سیاره ای شبه زمینی خواند؟

 

۱) کشف سیاره شبه زمینی گیلیس ۵۸۱g : قبل از سال ۲۰۱۰ نام گیلیس بیشتر شما را به یاد نام یک بازی جدید رایانه ای و یا یکی از نرم افزارهای جدید آی فن می انداخت، اما اکنون این نام یکی از مشهورترین سامانه های ستاره ای در آنسوی سامانه خورشیدی است.

 

گیلیس ۵۸۱ بسیار امیدوارکننده است، می تواند میزبان سیاره ای باشد که در آن شانس شکل گرفتن حیات وجود داشته باشد و سیاره گیلیس ۵۸۱g همان سیاره ای است که در بخش قابل سکونت این سامانه ستاره ای می تواند حیات یا زمینه های شکل گرفتن حیات را در خود پنهان کرده باشد.

 

اما مانند هر داستان خوب دیگری، گره ای در این داستان وجود دارد، شاید هیچ گیلیس ۵۸۱g وجود نداشته باشد!

 

داستان کشف این سیاره در سال ۲۰۱۰ جنجال فراوانی به دنبال داشت و از این رو اکنون در رتبه اول برترینهای فضایی سال ۲۰۱۰ قرار گرفته است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

آسمان فردا شاهد پدیده های نجومی مختلفی است در این روز پس از مشاهده بارش شهابی ربعی در ساعت 5 بامداد، پدیده خورشید گرفتگی بین ساعتهای 11:6 تا 14:22 رخ خواهد داد که در سراسر کشور قابل مشاهده است. به گزارش خبرنگار مهر، بارش شهابی، برخورد شهابها با جو زمین و ورود احتمالی آن به زمین است. هنگامی که تعداد زیادی از شهابها در طول چند روز وارد جو زمین شوند، بارش شهابی دیده می شود. "شهاب سنگ" ها (Meteor) نیز ذرات و تکه های جدا شده کوچک و بزرگی از اجرام آسمانی هستند که در فضا پراکنده می شوند. یک شهاب سنگ می تواند تکه ای از یک ستاره دنباله دار، سیارک، سیارات منظومه خورشیدی و حتی ماه باشد. منشا بیشتر شهابهایی که با جو زمین برخورد می کنند قطعات کوچکی از سر یک ستاره دنباله دار هستند.

 

در طول سال بارشهای شهابی مختلفی را شاهد خواهیم بود و در دی ماه زمان بارش شهاب ربعی است. این بارش در بازه زمانی چند روزه فعالیت می کند و امسال در بامداد روز 14 دی ماه به اوج بارش خود خواهد رسید.

صورت فلکی کوچک "ربع" در تقسیم بندیهای جدید انجمن بین المللی نجوم جزئی از صورت فلکی عوا (بادبادک بزرگ آسمان) به شمار می آید. در واقع شهاب های بارش ربعی در صورت فلکی عوا قابل مشاهده است.

جزئیات بارش شهابی ربعی

 

کانون بارش شهابی ربعی، پس از نیمه شب امشب از شمال شرق طلوع می کند و در ساعت 5 بامداد روز سه شنبه 14 دی ماه به ارتفاع حدود 50 درجه می رسد. شهابهای این بارش سرعت نسبتا کمی دارند و تعداد شهابهای قابل مشاهده در هر ثانیه (ZHR) حدود 120 شهاب خواهد بود که به عنوان یکی از فعال ترین بارشهای سالیانه شناخته می شود.

تصویری از بارش شهابی ربعی که توسط منجمان آماتور کشور تصویر برداری شده است

606527_orig.jpg

خورشید گرفتگی دومین پدده نجومی در آسمان 14 دی ماه

پس از بارش شهابی ربعی در فاصله ساعتهای 11:06 دقیقه تا 14:22 دقیقه پدیده خورشید گرفتگی جزیی را در سراسر کشور شاهد خواهیم بود کمترین میزان خورشیدگرفتگی در شهرهای زاهدان با 17 درصد گرفتگی و بندرعباس یا 18 درصد گرفتگی شاهد خواهیم بود. در بیشترین مقدار گرفت جزیی، حدود 85 درصد سطح خورشید پوشانده خواهد شد که از کشورهای اسکاندیناوی قابل رصد خواهد بود.

این گرفتگی از نوع جزیی است و در تهران در ساعت 11 و 22 دقیقه آغاز می شود و در ساعت 12 و 51 دقیقه بیشترین گرفت را شاهد خواهیم بود.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

به گزارش خبرگزاري مهر، دانشمنداني كه در رصدخانه جنوبي اروپا (اسو) در شيلي فعاليت مي كنند موفق شدند با دوربين HAWK-I كه بر روي تلسكوپ VLT نصب شده است تصويري از كهكشان NGC 157 تهيه كنند كه نشان مي دهد اين كهكشان ظاهري شبيه به حرف انگليسي S دارد.

اين كهكشان S- مانند درست شبيه نماد سوپرمن است و به همين علت دانشمندان اين كهكشان را "سوپر- گلكسي" يا "ابَر- كهكشان" نامگذاري كردند.

دستگاه HAWK-I در نور مادون قرمز از گازها و گرد و غبارهاي اين كهكشان كه در نور مرئي قابل رويت نيستند تصويربرداري كرده است.

 

 

618861_orig.jpg

 

براساس گزارش يونيورس تودي، كهكشان NGC 157 ستارگان خود را 4.5 ميليارد سال قبل اينكه كهكشان راه شيري ستارگاني چون خورشيد را تشكيل دهد، ايجاد كرده است.

NGC 157 يك كهكشان كم نور با قدر نوري 11 است اما مي توان آن را با تلسكوپهاي آماتوري بزرگ رصد كرد. اين كهكشان در صورت فلكي نهنگ (هيولاي دريايي) واقع شده است.

 

 

منبع : خبرگذاري مهر

لینک به دیدگاه

۵۰ سال نوری آن‌طرف‌تر از کره زمین، ستاره‌ای به نام لوسی وجود دارد که هسته‌اش تبدیل به الماس شده است. هسته‌ی این ستاره در واقع بزرگترین الماس در کهکشان است. وزن این الماس ۱۰ میلیارد تریلیون تریلیون قیراط است؛ که مسلما حتی تصور چنین چیزی برای بشر دشوار است. سنگین‌ترین الماسی که بر روی زمین وجود دارد الماسی است به وزن حدودا ۵۰۰ قیراط.

15slide2.jpg

زمانی که سوخت ستاره‌ای، معمولا هیدورژن، به پایان می‌رسد منجربه ایجاد هسته‌ای بلور شده و داغ می‌شود. برای سال‌ها محققان بر این عقیده بودند که هسته ساخته شده از کربن به الماس تبدیل می‌شود، اما این یک فرض است و مدرکی برای دفاع از آن وجود ندارد.

اما در ۲۰۰۴، منجمان مشخص کردند که لوسی حقیقتا هسته‌ی بسیار بزرگی از الماس دارد و مدلی از آن را ارایه کردند، ببینید:

LucyDiamondStarWhiteDwarf.jpg

از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
هول نكنين به همه ميرسه لطفا برين تو نوبت!!

خانوم با شمام جا نزن نميبيني اين همه آدم تو صفن واسه ناقابل چند قيراط الماس:167:

خانم ها مقدم اند:ws3:

لینک به دیدگاه

يك دانشمند ناسا مي گويد توانسته يك شكل حيات بيگانه را در شهاب سنگ هاي قطب جنوب كشف كند كه احتمالامي تواند پاسخگوي چگونگي آغاز حيات در زمين باشد. به گزارش ايسنا، دكتر «ريچارد هوور» اخترزيست شناس مركز پرواز فضايي مارشال ناسا پس از 10سال بررسي باكتري هاي كوچك در شهاب سنگ هايي كه در مناطق دورافتاده اي مانند قطب جنوب افتاده بودند، اكنون تمام دانشمندان جهان را در برابر يافته خود به مناظره خوانده است. وي مدعي است كه توانسته فسيل باكتري هايي را در شهاب سنگ نادر CI1 carbonaceous chondrites بيابد. از اين گونه شهاب سنگ فقط 9 نمونه شناخته شده در زمين وجود دارند. وي اظهار كرده كه با بررسي اين شهاب سنگ در زير ميكروسكوپ با فسيل باكتري هايي مواجه شده كه برخي از آنها مشابه گونه زميني خود بوده و برخي كاملابيگانه هستند. به عقيده اين دانشمند ناسا شهاب سنگ ها موجودات زنده را در سرتاسر جهان هستي پخش كرده و حيات روي زمين احتمالاتوسط باكتري هاي موجود در يك سيارك كه در دوران ابتدايي زمين با آن برخورد كرده به اين سياره آمده باشد. در يكي از نمونه ها دكتر هوور با يك موجود زنده ناشناخته با اندازه و ساختاري شبيه باكتري غول پيكر

Titanospirillum velox روبه رو شد كه در زمين يافت مي شود. به گفته وي اين كشف ثابت مي كند كه حيات گسترده تر از آني است كه تاكنون تصور مي شد.

روزنامه شرق ، شماره 1203 به تاريخ 18/12/89، صفحه 16 (علم)

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

تلسکوپ ناسا رکورد شکست

هزار و 235 سياره در يک عکس ...:icon_gol:

جام جم آنلاين: اخترشناسي از پروژه اکتشافي کپلر تک عکسي را از تمامي اکتشافات سياره اي اين تلسکوپ 600 ميليون دلاري تهيه کرده است که در آن مي توان شاهد هزار و 235 سياره بود.

100840028854.jpg

به گزارش مهر، شايد شنيده باشيد که گفته مي شود يک عکس مي تواند برابر هزار کلمه باشد، تلسکوپ کپلر ناسا در اين زمينه رکورد شکني کرده است زيرا عکسي متشکل از هزار و 235 مفهوم سياره اي را منتشر کرده است. اين تصوير از آرشيو تصاويري ترکيب و تهيه شده است که تا کنون کپلر از سياره هاي بيگانه به ثبت رسانده است.

در اين عکس مي توان تمامي سياره هاي مورد نظري که از نظر کپلر پر اهميت هستند را مشاهده کرد، سياره هايي که کپلر براي مطالعه بيشتر بر روي آنها در انتظار تاييد است. اين عکس مقياسي براي سنجش ابعاد اين سياره ها و همچنين تاييدي بر استراتژي شکار سياره کپلر است: اين تلسکوپ جهان هاي بيگانه را به واسطه تعيين ميزان تغييرات درخشش ستاره هاي ميزبان حين عبور سياره ها از برابر اين ستاره ها شناسايي مي کند.

عکس نهايي از فرزندان کپلر زاده خلاقيت و قدرت تفکر اخترشناسي به نام «جيسون راو» است که تلاش کرده کشفيات کپلر را در زمينه سياره هاي فراخورشيدي به نمايش بگذارد.

 

به گفته وي ، اين عکس براي نمايش عمومي بسيار عالي است، زيرا مي توان اطلاعات اخترفيزيکي جالب توجهي را به يکباره در اختيار علاقمندان قرار داد.

ستاره هاي ميزبان در عکس کپلر به ترتيب بزرگي چيده شده اند، بزرگترين آنها در گوشه چپ بالا و کوچکترين آن در گوشه سمت راست و پايين قرار گرفته اند. خورشيد به عنوان ستاره مرجع در پايين رديف بالايي قرار گرفته است در حالي که زمين و مشتري در حال عبور از برابر آن هستند. «راو» براي خلق اين عکس برنامه رايانه اي مجزايي نوشته است.

تلسکوپ 600 ميليون دلاري کپلر در مارس 2009 و با هدف جستجو براي سياره هاي بيگانه در مدار ستاره هاي بيگانه به فضا پرتاب شد. تا به امروز اين تلسکوپ هزار و 235 سياره را شناسايي کرده است که 54 عدد از اين سياره ها در منطقه قابل سکونت جهان قرار دارند، منطقه اي که احتمال وجود آب مايع در آن بالا است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...