رفتن به مطلب

بیت تورنت bit torrent چیست ؟


ارسال های توصیه شده

بیت تورنت نام یک پروتکل اشتراک فایل در شبکه های نظیر به نظیر است که برای توزیع حجم وسیعی از اطلاعات استفاده می شود. بیت تورنت یکی از رایج ترین پروتکل ها برای انتقال فایلهای بزرگ است و تخمین زده می شود که 35 درصد از ترافیک اینترنت را بخود اختصاص داده است.

 

 

قبل از اینکه بیشتر به این موضوع بپردازیم اول به اختصار دو اصطلاح مهم در این تعریف را شرح می دهیم.

 

پروتکل چیست؟ منظور از پروتکل در این تعریف، پروتکل های ارتباطات می باشد که شامل دسته ای از قوانین استاندارد برای نمایش اطلاعات ، علامت دهی، تشخیص و تصحیح خطا که جهت فرستادن اطلاعات در یک کانال اطلاعاتی لازم است.

 

شبکه نظیربه نظیر چیست؟ شبکه نظیربه نظیر به اصطلاح peer to peer نام گونه ای از معماری شبکه های رایانه است. در این نوع شبکه رایانه های سرور و کلاینت هر دو در یک سطح کار می کنند به این مفهوم که هر رایانه می تواند از اطلاعات رایانه دیگر استفاده کند یا به دیگری اطلاعات بفرستد. این نوع شبکه ها برای اهداف مختلفی از قبیل اشتراک گذاری فایل ها شامل صوت، تصویر، ویدئو، اطلاعات یا دیگر فرمت های دیجیتالی معمول استفاده می شود.

 

بیت تورنت زمانی فعال می شود که یک کامپیوتر فایل یا گروهی از فایل هایش را در دسترس شبکه قرار می دهد. این کار seed نامیده می شود که همانند دانه پاشی است و به دیگر رایانه ها اجازه می دهد که به او متصل شوند و فایل را دانلود کنند. دیگران در اصطلاح peers یا همتایان خوانده می شوند. هر همتا که بخشی از فایل را دانلود کرد، آن را برای دانلود بقیه همتایان در دسترس قرار می دهد.

وقتی فایل بطور کامل برای یک همتا دانلود شد، همتایان بیشتری در شبکه قرار گرفته و سیدها (بذرپاش) در شبکه بیشتر می شوند. بر اساس استاندارد میزبانی در اینترنت، این امر کاهش قابل توجهی در هزینه منابع سخت افزاری و پهنای باند توزیع کننده اولیه به وجود می آورد و وابستگی به او به مرور بسیار کاهش می یابد.

 

شایان ذکر است که اولین بار پروتکل بیت تورنت در آوریل سال 2001 توسط برام کوهن نوشته شد و هم اکنون توسط شرکت او به نام BitTorrent به کار خود ادامه می دهد.

 

هم اکنون تعداد بسیار زیادی کلاینت برای بیت تورنت وجود دارد که بر روی انواع کامپیوترها با پلت فورم های متفاوت قابل اجراست. (ویندوز، مکینتاش، لینوکس و ...). بر طبق یک آمار مقدار اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در کلاینت های تورنت بیش از 1.1 پتابایت است (پتابایت واحد اطلاعات معادل 1024 ترابایت است.)

 

در اینجا باید بدانید که بیت تورنت شامل نرم افزاری به همین نام نیز می شود که برای آپلود و دانلود فایل از طریق تورنت مورد استفاده قرار می گیرد واولین کلاینت این پروتکل بود. از طریق نصب آن می توانید با موتور جستجو تعبیه شده فایل مورد نظر را جستجو کنید و نتایج در مرورگر شما نمایش داده می شود که از طریق لینک های ارائه شده به فایل اشتراکی دسترسی پیدا می کنید.

 

تعدادی از کلاینت های مشهور تورنت: BitComet, LimeWire, FlashGet, FDM….

 

گفتنی است با گسترش استفاده مردم کشور ما از اینترنت پرسرعت ADSL، کم کم استفاده از تورنت نیز جای خود را در میان راه های قدیمی جستجو و دانلود فایل خواهد یافت.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...