رفتن به مطلب

کندترین pc لینوکسی دنیا: حداقل سیستم مورد نیاز برای یک کامپیوتر لینوکس


ماتینا

ارسال های توصیه شده

کندترین PC لینوکسی دنیا: حداقل سیستم مورد نیاز برای یک کامپیوتر لینوکس

 

dmitry-grinberg-microcontroller-linux-pc-640x353_0.jpg?1333132843

 

 

هکرها معمولا به جان سخت افزار و نرم افزار کامپیوترها می افتند تا راهی برای انجام کارهایی پیدا کنند که به صورت عادی امکان انجامش وجود ندارد. حالا جناب Dmitry Grinberg تصمیم گرفته تا کشف کند حداقل سیستم مورد نیاز برای راه اندازی یک کامپیوتر لینوکسی چه می تواند باشد!

 

معمولا همه فکر می کنند که لینوکس به پردازنده ۳۲ بیتی و واحد مدیریت حافظه مدرن (MMU) بالای یک مگابایت نیاز دارد. البته این اعداد چندان هم دقیق نیستند. زیرا کامپیوتری که لینوس توارلدز برای توسعه و ساخت لینوکس از آن استفاده کرد، دارای یک پردازنده اینتل 80386 بود. این پردازنده اولین سی پی یو ۳۲ بیتی تجاری با قابلیت مدیریت حافظه قابل قبول بود. البته آقای گرینبرگ چندان طرفدار اسراف در مصرف بیت ها نیست و قبلا توانسته بود که لینوکس را با میکروکنترلر ATmega1284p هشت بیتی با کلاک ۲۴ مگاهرتز و ۱۶ کیلوبایت حافظه SRAM بر روی یک فلش ۱۲۸ کیلوبایتی بوت کند.

 

البته در تلاش بعدی، وی نتوانست با مشکل محدودیت رم کنار بیاید و مجبور به استفاده از یک مموری قدیمی ۳۰ پین ۱۶ مگابایتی SIMM شد. وی همچنین یک کارت حافظه یک گیگابایتی به مجموعه اش اضافه کرد که در پشت صفحه مدار لحیم شده و حاوی نسخه ای از اوبونتو 9‪.‬04 است.

 

وی برای فایق آمدن بر مشکل نیاز اوبونتو به پردازنده ۳۲ بیتی، یک شبیه ساز ARMv5 نوشت. این برنامه یک پردازنده ۳۲ بیتی با واحد مدیریت حافظه را شبیه سازی می کند. در نهایت این کامپیوتر تنها با سرعت پردازشی 6‪.‬5 کیلو هرتز راه افتاد، یعنی چیزی بیش از ۳۰۰ هزار بار ضعیف تر از پردازنده های مدرن امروزی!

 

خب، فکر می کنید این کامپیوتر 6‪.‬5 کیلوهرتزی چقدر کند است؟ کامپیوتر آقای Grinberg تقریبا ۲ ساعت زمان لازم دارد تا به خط فرمان برسد و بالا آمدن کامل اوبونتو روی آن ۴ ساعت طول می کشد. وی می گوید که بهتر است روی این سیستم از خیر باز کردن پنجره ها بگذرید، چون هرکدام از آنها زمان بسیار بیشتری را برای اتمام کار لازم دارند. برای انجام هر کار پیچیده و گرافیکی هم احتمالا باید روزها منتظر بمانید. البته استفاده از دستورات در خط فرمان بسیار سریعتر بوده و هر کدام حدود یک دقیقه زمان می برند.

 

شاید تنها حسن این کامپیوتر را بتوان سادگی بیش از حد و راحتی ساخت آن دانست. این کامپیوتر برای گرینبرگ تنها ۲۰ دلار تمام شده است. او کامپیوترش را ارزان ترین، کندترین و ساده ترین پی سی لینوکسی دنیا می داند. البته من Raspberry Pi بیشتر ترجیج می دهم. زیرا تنها چند دلار گران تر است. به همین سادگی و حتی کوچکتر است. لینوکس را هم در کمتر از یک دقیقه بوت می کند. نظر شما چیست؟

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...