رفتن به مطلب

فراوری انواع کانسنگ های آهن در مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی ایران


XMEHRDADX

ارسال های توصیه شده

فرآوري انواع كانسنگ‌هاي آهن در مركز تحقيقات فرآوري مواد معدني ايران (مقياس آزمايشگاهي و پايلوت)

c9c146hf21xxfr8tlg92.jpg

 

 

 

 

سنگ‌آهن متشكل از كاني‌هاي آهن است و آهن عنصري فلزي است كه 5 درصد از پوسته زمين را در بر گرفته است. سنگ‌آهن ماده اوليه توليد فولاد است و 98 درصد سنگ‌آهن استخراج شده در سطح جهان براي توليد فولاد به كار مي‌رود. صنايع خودرو‌سازي‌ و ساخت و ساز، بخش‌هاي اصلي مصرف كننده فولاد هستند و در نتيجه ميزان تقاضاي فولاد اين بخش‌ها بر تقاضا و قيمت سنگ‌آهن تاثيرگذار است.

 

پنجاه درصد ذخيره سنگ‌آهن جهان در سه كشور اكراين (30 ميليارد تن)، روسيه (25 ميليارد تن) و چين (22 ميليارد تن) قرار دارد. در اين ميان ايران با ذخيره‌اي معادل 6/4 ميليارد تن (5/2 ميليارد تن ذخيره قطعي) سهم يك درصدي از ذخاير كل سنگ‌آهن جهان را را دارد.

 

توليد سنگ‌آهن در جهان در سال 2011 حدود 5/2 ميليارد تن بوده كه چين با توليد 950 ميليون تن در رتبه اول و ايران با توليد 33 ميليون تن در رتبه هشتم قرار دارند.

 

براي سال 2012 پيش‌بيني مي‌شود، توليد جهاني به بيش از 3000 ميليون تن در سال برسد كه برابر با 76/1 درصد از ذخاير سنگ‌آهن جهان را شامل مي‌شود.

 

افزايش توليد سنگ‌آهن، نياز به تحقيقات و فعاليت بيشتر به‌ويژه در بخش فرآوري سنگ‌آهن‌هاي كم‌عيار يا با تركيب كاني‌شناسي پيچيده و ارايه روش‌ها و فلوشيت‌هاي ساده‌تر و مقرون بصرفه را مي‌طلبد. در اين راستا، مركز تحقيقات فرآوري مواد معدني ايران به عنوان اولين مركز تخصصي و پيشرفته فرآوري مواد، مي‌تواند نقش بسيار حياتي و برجسته‌اي را ايفا كند. مركز تحقيقات فرآوري مواد معدني ايران با هدف اجراي تحقيقات كاربردي روي مواد معدني به منظور تبديل مواد معدني استخراج شده در معادن به مواد قابل مصرف در صنعت، از طريق روش‌هاي آزمايشگاهي و تست‌هاي نيمه صنعتي (پايلوت) و از همه مهم‌تر تهيه فلوشيت صنعتي انجام كار براي انواع مواد معدني فلزي و غيرفلزي در حوضه تحقيقات كاربردي و ارايه خدمات مشغول به فعاليت است. شروع رسمي فعاليت مركز در بخش فرآوري مواد معدني از اوايل سال 1384 است كه از آن زمان تاكنون پروژه‌هاي متنوع و مختلفي را در بخش‌هاي مختلف فرآوري مواد معدني نظيركاني‌هاي مس، سرب و روي، طلا، سنگ‌آهن، تنگستن، منگنز، باريت و... اجرا كرده است. يكي از بارزترين فعاليت‌هاي مركز در سال‌هاي اخير، فرآوري انواع سنگ‌آهن در مقياس آزمايشگاهي و پايلوت است.

 

برخي از مهم‌ترين پروژه‌هاي سنگ‌آهن مركز تحقيقات فرآوري مواد معدني ايران در سال‌هاي اخير عبارتند از:

 

ـ فرآوري سنگ‌آهن معدن جلال‌آباد در مقياس آزمايشگاهي و نيمه صنعتي

ـ فرآوري سنگ‌آهن پلاسري معدن سنگان در مقياس نيمه صنعتي

ـ مطالعه فرآوري روي كانسنگ معدن آهن رباط در مقياس آزمايشگاهي و نيمه صنعتي

ـ مطالعه فرآوري كانسنگ ‌آهن ماد كانسار

ـ مطالعه اوليه فرآوري كانسنگ‌آهن معدن بابا علي منطقه همدان

ـ امكانپذيري كاهش گوگرد سنگ‌آهن معدن گل‌گهر در مقياس آزمايشگاهي و نيمه صنعتي

ـ بررسي اوليه فرآوري سنگ‌آهن كوير در مقياس آزمايشگاهي

ـ فرآوري سنگ‌آهن سنگان و توليد كنسانتره در مقياس آزمايشگاهي و نيمه صنعتي

ـ فرآوري سنگ‌آهن گل‌گهر 2 و 4 در مقياس آزمايشگاهي

ـ فرآوري سنگ‌آهن ابوذر

ـ تست پايلوت فلوتاسيون نمونه كنسانتره سنگ‌آهن، معدن گل‌گهر

 

مركز تحقيقات فرآوري مواد معدني ايران در ارتباط با فرآوري سنگ‌آهن در مقياس آزمايشگاهي و پايلوت از تجهيزات كامل و جامعي برخوردار است.

 

دستگاه‌هاي مرتبط با فرآوري سنگ‌آهن مركز فرآوري در دو مقياس آزمايشگاهي و پايلوت:

 

 

تجهيزات آزمايشگاهي

 

ـ جداكننده ديويس تيوب

 

جداكننده مغناطيسي خشك شدت كم استوانه‌اي (شدت ميدان: 1300 گوس)

 

ـ جداكننده مغناطيسي ديسكي خشك با شدت متغيير (تا 6000 گوس)

 

ـ جداكننده مغناطيسي‌تر شدت متغير (تا 16000 گوس)

 

ـ جداكننده مغناطيسي تر شدت پايين (1000 گوس)

 

ـ دستگاه Satmagan Balance

 

ـ جداكننده فرانتز

 

ـ دمگنتايزر ( Demagnetizer)

 

 

تجهيزات پايلوت (نيمه صنعتي)

 

ـ جداكننده مغناطيسي تر شدت بالا

شدت ميدان : تا 5/1 تسلا

ظرفيت : 625-225 كيلوگرم در ساعت

 

ـ جدا كننده مغناطيسي Rare Earth

شدت ميدان : تا 1/2 تسلا

ظرفيت : حداكثر 1 تن در ساعت

 

ـ جدا كننده مغناطيسي استوانه اي تر شدت پايين هم جهت

شدت ميدان: 750 گوس

ظرفيت: تا 40 مترمكعب در ساعت

 

ـ جداكننده مغناطيسي استوانه‌اي تر شدت پايين غير هم جهت

شدت ميدان: 750 گوس

ظرفيت: تا 40 متر مكعب در ساعت

 

ـ جدا كننده مغناطيسي ديسكي

شدت ميدان : 8/0 تا 5/1 تسلا

ظرفيت: تا يك تن در ساعت

 

فسفر كه يكي از عناصر مزاحم صنعت فولاد‌سازي‌ است، موجب شكستگي فولاد مي‌‌شود و تا حد امكان ‌بايد آن را حذف كرد. به عنوان مثال با توجه به ماهيت معادن چادرملو، مقدار اين عنصر در اين معادن قابل توجه است (در حد يك درصد) كه با توجه به تغليظ و فرآوري كنسانتره، اين مقدار تا حد 055/0 تقليل پيدا مي‌كند و قابل قبول صنايع فولاد‌سازي‌ است. گوگرد نيز همانند فسفر مزاحم صنعت فولاد‌سازي‌ است. با اين تفاوت كه موجب نرم شدن فولاد مي‌‌شود، لذا براي حذف آن نيز تا حد مجاز بايد اقدامات لازم را به‌عمل آورد. به‌عنوان نمونه با توجه به ويژگي كانسار معدن گل‌گهر، اين عنصر به مقدار نسبتا زياد (حدود 9/0 درصد) حضور دارد. براي حذف ناخالصي‌هايي نظير فسفر و سولفور از سنگ‌آهن، روش فلوتاسيون معكوس استفاده مي‌‌شود. در اين روش فسفر و سولفور با استفاده از سورفكتانت‌هاي مناسب شناور مي‌شوند. مركز تحقيقات فرآوري مواد معدني در زمينه حذف سولفور و فسفر از سنگ‌آهن در مقياس آزمايشگاهي و نيمه صنعتي از تجارب ارزنده‌اي برخوردار است. حذف سولفور از سنگ‌آهن گل‌گهر در مقياس نيمه صنعتي طي سه مرحله فلوتاسيون رافر، كلينر و ريكلنر، از جمله فعاليت‌هاي موفق انجام شده در اين زمينه است. سلول‌هاي فلوتاسيون DENVER و WEMCO به‌طور پيوسته، فلوتاسيون ستوني (قطر 10 و 50 سانتيمتر)، پمپ‌هاي انتقال پالپ، مخازن جمع‌آوري نمونه، از جمله تجهيزات موجود براي فرآيند فلوتاسيون هستند.

 

تجهيزات مورد نياز جهت آبگيري وف ی ل ت راسيون مركز نيز، شامل انواع تيكنر (تيكنر‌هاي 1 و 3 متري، تيكنر 9 متري و اولتراسب) و ف ی ل ت ر (پان *****، ***** ديسكي، درام *****، ***** نواري و ***** فشاري يا ***** پرس) است كه تاكنون در پروژه‌هاي مختلفي مورد استفاده قرار گرفته‌اند. مركز تحقيقات فرآوري مواد معدني ايران با بهره‌گيري از كادر كارشناسي مجرب و همچنين تجهيزات پيشرفته و كامل در زمينه فرآوري مواد معدني، از پتانسيل بسيار بالايي براي انجام انواع طرح‌ها و پروژه‌ها برخوردار است. از مزيت‌هاي ديگر اين مركز، وجود آزمايشگاه‌هاي مجهز و پيشرفته كاني‌شناسي و مطالعات ميكروسكوپي، آزمايشگاه شيمي و آزمايشگاه محيط‌زيست در كنار آزمايشگاه فرآوري و پايلوت است كه اين امر امكان انجام پروژه‌ها را به‌طور جامع و در كوتاه‌ترين زمان ممكن فراهم مي‌سازد.

 

 

نويسنده: رحمان احمدي

كارشناس ارشد فرآوري مواد معدني، مركز تحقيقات فرآوري مواد معدني

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...