رفتن به مطلب

تاثير تجهيزات نوين تاسيساتي بر فضاهاي معماري


* v e n o o s * مهمان

ارسال های توصیه شده

* v e n o o s * مهمان

در سنوات اخير با دگرگوني هاي مثبتي که در نوع ساخت تجهيزات تاسيسات و برق حادث شده است چيدمان و طراحي معماري نيز دستخوش تغييراتي گشته که بعضا کاربري فضاها را نيز دگرگون کرده است.

 

 

● تاثير تجهيزات نوين تاسيساتي بر فضاهاي معماري

معماري هنر و دانش طراحي بناها و ساير ساختارهاي کالبديست. تعاريف جامع تر، بيشتر معماري را شامل طراحي تمامي محيط مصنوع از طراحي شهري و طراحي منظر تا طراحي خرد جزييات ساختماني و حتي طراحي مبلمان مي دانند.

طراحي معماري در اصل استفاده خلاقانه از توده، فضا، بافت، نور، سايه، مصالح، برنامه و عناصر برنامه ريزي مانند هزينه، ساخت و فناوري است به منظور دستيابي به اهداف زيباشناختي، عملکردي و اغلب هنري. اين تعريف، معماري رااز طراحي مهندسي که استفاده خلاقانه از مصالح و فرم ها با بهره گيري از رياضيات و قواعد علمي است، متمايز مي کند.

آثار معماري به عنوان نمادهاي فرهنگي، سياسي و اجتماعي يک کشور شناخته مي شوند. (نقل از ويکي پديا)

از طرف ديگر علم معماري -در طراحي بنا- از تمامي علوم ديگر بخصوص علوم تاسيسات، برق و سازه بهره مي گيرد. از انجاييکه نوع تجهيزات و مبلمان تاسيساتي و برقي در فضاي معماري اثر گذار مي باشد، طراحان معمار وظيفه هماهنگي و هم خواني تجهيزات تاسيساتي و برقي را با چيدمان فضاها عهده دار مي باشند.

 

 

d0d548ba-d0da-4cb6-81f1-0440ebb20312.jpg

لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان

در سنوات اخير با دگرگوني هاي مثبتي که در نوع ساخت تجهيزات تاسيسات و برق حادث شده است چيدمان و طراحي معماري نيز دستخوش تغييراتي گشته که بعضا کاربري فضاها را نيز دگرگون کرده است.

تکنولوژي جديد با معرفي محصولات نوين راهي را براي صرفه جويي اقتصادي، کاهش هزينه هاي اجرا، بالا بردن سرعت اجرا، نصب آسان و نيز تعداد کمتر خرابي ها در زمان بهره برداري و از همه مهمتر با هدف مصرف بهينه اغاز نموده اند.

در مورد اثر تکنولوژي جديد بر معماري فضاها مي توان به نمايش و حضور موثر در مبلمان فضاها اشاره کرد. طراح معماري توجه خاصي براي شناسايي تجهيزات خصوصا شير الات بهداشتي در طرح خود نداشت در حالي که اکنون شير الات مدرن با طرح هاي زيبا، خود به عنصري در چيدمان معماري و مبلمان فضاها تبديل شده است. سينک هاي ظرفشويي نيز چيدمان آشپزخانه ها را دچار تغيير کرده و منجر به استفاده بهتر از فضا شده است.در حمام نيز تنوع شکل و اندازه زير دوشي، وان باعث شده تا طراحان معماري با گشاده دستي بيشتري طرح را هدايت کنند.

از طرف ديگر هزينه هاي سنگين تاسيسات در پروژه هاي خاص نظير استخرهاي ورزشي و ... -که بيش از ۵۰ درصد هزينه ها را بخود تخصيص مي دهد- نيز اهميت دوام و طول عمر شبکه هاي تاسيساتي را آشکار مي سازد. بعلاوه اثر مخرب بر ديگر بخش هاي ساختمان -در صورت بروز اشکال- نيز از عوارض بعدي مي باشد. شبکه هاي تاسيساتي بدليل ماهيت خود -وجود لوله هاي اهني، شير الات و.. که بايد در جاي خود استوار باشند- در مقايسه با شبکه برق انعطاف کمتري داشته و تغييرات در ان بسادگي صورت نمي گيرد. از طرف ديگر ميزان و وسعت تخريب هاي ايجاد شده توسط تاسيسات بسيار وسيع تر از برق مي باشد که شامل نم دادن تا تخريب در نازک کاري بنا و شايد آسيب رسانيدن به فونداسيون نيز مي باشد. لذا انتخاب درست تجهيزات و مبلمان تاسيساتي در هنگام طراحي و اجرا بسيار مهم مي باشد.

شير الات بهداشتي در بنا بدليل تماس روزمره و فراوان انسان با آن يکي از مهم ترين بخش هاي شبکه تاسيساتي بوده و علاوه بر موارد فني، به عنوان المان زيبايي بخش به معماري بنا نيز اهميت دارد.

لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان

خوشبختانه شرکت هاي ايراني توليد کننده در بخش تاسيسات با انتقال تکنولوژي مدرن و با تمرکز بر روي تجربيات، دانش بومي و شناسايي کارکرد پروژه هاي کشور، محصولاتي در خور تقدير به بازار کار معرفي کرده اند. بدون شک صنعت ساختمان با بهره برداري از محصولات نوين رشد قابل ملاحضه اي خواهد کرد. با توجه به مستندات فني شرکت هاي فوق و نيز بررسي کارايي تجهيزات در ساختمان ها، عملکردهاي زير به عنوان نقاط قوت محسوب مي شود:

0c166a07-79b3-4374-8584-1bf755e18c02.jpg

▪ صرفه جويي در مصرف.به عنوان مهمترين پارامتر محسوب شده که نقش مهمي را در اقتصاد کشور ايفا مي کند.▪ استحکام. يکي از معضلات در بخش تاسيسات خصوصا زماني که بطور دائم مورد استفاده قرار مي گيرد مانند شير الات، دچار فرسايش و نهايتا تخريب است. در مصالح نوين به اين امر توجه جدي شده است.▪ رعايت آسايش. استفاده از وسايل قديمي مشکلاتي را براي بهره برداران باعث شده بود. چکه کردن مداوم، فشار دست جهت باز و بسته کردن و .. در استفاده از شير الات دنده اي براي همه خوانندگان مشکلي آشنا مي باشد. شير الات مدرن اهرمي يا اتوماتيک از اين امر مستثني است.

▪ رعايت بهداشت عمومي. در مراکز عمومي نظير رستوران، بيمارستان، ادارات و ... تماس دست انسان با شير الات عاملي براي انتقال بيماري ها تلقي مي شود. شير الات اتوماتيک گزينه اي مناسب براي رعايت بهداشت عمومي نيز مي باشد.

وظيفه ملي همه ما خصوصا مهندسين مرتبط با صنعت ساختمان ايجاب ميکند تا ضمن معرفي محصولات فوق به کارفرمايان، با تقويت فني شرکت هاي توليد کننده، اهداف رسيدن به معماري پايدار را هموار سازيم.به قلم: حسين پيوندي

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...