رفتن به مطلب

روش قیمت گذاری مسکن در بنگاه


ارسال های توصیه شده

عمر بنا، میزان امکانات، موقعیت قرارگیری ملک، وضعیت بازار خرید و فروش و غیره از عوامل اصلی تعیین قیمت پیشنهادی فروش ملک هستند اما ...

 

 

قیمت‌هایی که در بازار خرید و فروش مسکن تعیین و به خریداران اعلام می‌شود، نرخ‌های پیشنهادی فروشندگان یا در برخی مواقع قیمت کارشناسی شده مشاوران املاک است اما در ذهن هر خریداری در بازار مسکن این پرسش مطرح می‌شود که چطور ممکن است فروشنده‌ها قیمت محاسبه شده از سوی دلالان بازار مسکن را بپذیرند و واحدشان را براساس گفته‌های آنها ارزش گذاری کنند؟

بررسی‌ها در بازار معاملات مسکن نشان می‌دهد بیش از 90 درصد فروشنده‌ها قیمت نهایی را تعیین می‌کنند و تنها در موارد خاص یعنی زمانی که بنگاهدار آشنا است یا ارتباط فامیلی با فروشنده دارد، مشاور املاک به سود فروشنده قدم بردارد یا زمانی‌که فروشنده به بازار خرید و فروش املاک، آشنا نباشد یا تجربه نداشته باشد، به پیشنهادهای بنگاهداران برای ارزش گذاری واحدشان اعتماد می‌کنند در غیر این صورت محال است که فروشنده‌ها مجاب شوند، قیمت کارشناسی شده مشاوران املاک را برای نرخ فروش واحدشان بپذیرند و به بازار فروش معرفی کنند.

 

فروشنده‌ها قیمت غیرواقعی را می‌پسندند

یکی از بنگاهداران در شرق تهران در حوالی خیابان دماوند درباره چگونگی تعیین نرخ نهایی قیمت فروش واحدهای مسکونی گفت: زمانی که مالکی واحد خود را برای فروش نزد بنگاه می‌سپرد، مشاوران از طریق قیمت زمین، امکانات، عمر بنا و با توجه به متوسط قیمت منطقه، واحد مذکور را قیمت‌گذاری می‌کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر مشاوران نرخ‌های غیر واقعی و گزاف تعیین کنند فروشنده‌ها از پیشنهاد آنها استقبال خواهند کرد اما در حال حاضر نزدیک به 99 درصد از فروشنده‌ها به نرخ‌های پیشنهادی مشاوران املاک اهمیت نمی‌دهند و واحدشان را با قیمت‌های مورد نظر خود به بازار عرضه می‌کنند؛ زیرا ارزش‌گذاری کارشناسان کمتر از توقع مالکان است.

 

عدم هماهنگی بنگاهداران دلیل گران فروشی

در محدوده میدان بریانک، یکی از فعالان بازار مسکن در این باره اظهار کرد: فقط به یک شرط مالکان حاضر می‌شوند نرخ پیشنهادی بنگاهداران را به عنوان قیمت ملک شان قبول کنند که این شرط مربوط به هماهنگی بنگاهداران در هر محله است.

دهقانی با بیان این مطلب اضافه کرد: معمولا مالکان برای قیمت‌گذاری ملک‌شان به چندین بنگاه مراجعه می‌کنند اگر تمام بنگاه‌ها یک مبلغ مشترک را اعلام کنند مالک به این مساله پی می‌برد که قیمت ارزنده نرخی است که همه بنگاهداران آن را تعیین می‌کنند اما اگر هر بنگاه یک نرخ دلخواه را اعلام کند؛ فروشنده متوجه می‌شود که بازار فاقد ثبات قیمت است و در نهایت نرخ غیر حقیقی و بالاتر را برای فروش واحد خود در نظر می‌گیرد و به راهنمایی مشاوران املاک هم هیچ توجهی نمی‌کند.

این مشاور املاک تصریح کرد: این روزها بازار مسکن هم با چنین وضعیتی رو به رو است یعنی بنگاهداران با یکدیگر هماهنگ نیستند و هرکدام ساز مخالف می‌زنند.

 

تاثیر بنگاهدار آشنا یا فامیل بر قیمت پیشنهادی فروش

عمر بنا، میزان امکانات، موقعیت قرارگیری ملک، وضعیت بازار خرید و فروش و غیره از عوامل اصلی تعیین قیمت پیشنهادی فروش ملک هستند اما اگر فروشنده‌ای واحدش را نزد بنگاهی که آشنا یا فامیل است، بسپارد پیشنهاد آن مشاور املاک را می‌پذیرد؛ البته این موضوع دلیلی بر این نمی‌شود که قیمت تعیین شده نرخ ارزنده باشد بلکه ممکن است نرخی که مشاور املاک محاسبه می‌کند کاذب هم باشد.

کسری درباره میزان موفقیت تعیین نرخ نهایی فروش توسط فروشنده یا بنگاهدار گفت: اکنون 90 درصد از مالکان قیمت فروش واحدشان را خودشان تعیین می‌کنند و عملا اجازه دخالت به مشاوران املاک را نمی‌دهند. وی همچنین اظهار کرد: به ندرت در بازار مسکن شاهد فروشنده‌هایی هستیم که از وضعیت قیمت گذاری یا از میزان ارزش منطقه اطلاع کافی ندارند به همین خاطر بلافاصله با قیمت پیشنهادی بنگاهداران موافقت می‌کنند.

 

کارشناسان، املاک را قیمت‌گذاری می‌کنند

یکی از دلالان بازار مسکن در منطقه 10 تصریح کرد: به دلیل اجرای طرح تفصیلی جدید، منحنی قیمت املاک مسکونی در این منطقه به سمت کاهش متمایل شده به همین خاطر اغلب فروشنده‌ها از مشاوران املاک انتظار دارند تا ملک شان را آنها قیمت‌گذاری کنند و اکنون در محدوده جیحون و کمیل قیمت فروش واحدها بیشتر بر اساس محاسبات کارشناسان تعیین می‌شود.

 

بنگاهداران حق قیمت گذاری ندارند

از سوی دیگر به گفته بنگاهداری در یکی از محله‌های مرکز تهران، مشاوران املاک حق قیمت‌گذاری را ندارند؛ یعنی آنها نمی‌توانند نرخ نهایی ملک را تعیین کنند زیرا مشاوران تنها می‌توانند متقاضیان را راهنمایی و مشاوره کنند نه بیشتر. وی تاکید کرد: فروشنده‌ها در زمان فروش واحدشان از خریداران می‌توانند نظرسنجی کنند.

 

 

منبع: shasa.ir

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...