رفتن به مطلب

هزینه اداره تهران چقدر است؛ چرا مردم عوارض نمی‌پردازند


ارسال های توصیه شده

شهر > مدیریت - همشهری آنلاین: تا به حال فکر کرده‌اید که هزینه اداره شهر بزرگی مثل تهران در طول سال چقدر می‌شود؟ آیا می‌دانید که سرانه هر شهروند از این همه هزینه چه میزان است؟ آیا می‌دانید که این اعتبارات از کجا می‌آید و چگونه هزینه می‌شود؟

به گزارش همشهری آنلاین، اداره پایتخت‌های بزرگ کشورها بدلیل موقعیت سیاسی و اقتصادی که دارند همواره یکی از مسائلی است که ذهن دولتمردان و برنامه ریزان را به خود معطوف می سازد؛ موضوعات پایتخت هایی همچون پاریس، لندن، مسکو، استانبول، رم، توکیو و دهها پایتخت های مهم دیگر دنیا همیشه در صدر اخبار رسانه ها قرار دارد و شهرداران آنها برای مدرن تر کردن و سهولت زندگی در این کلانشهرها برنامه های زیادی را دنبال می کنند.

اما تهران چگونه اداره می شود؟ هزینه اداره این شهر بزرگ چقدر است و از کجا می آید؟ شهروندان تهرانی چه میزان باید عوارض پرداخت کنند و چرا نسبت به آن سهل انگاری می کنند؟چرا نهادهای دولتی و اصناف قانون پرداخت عوارض را دور می زنند و نتیجه این گونه اقدامات چیست؟

معاون مالی و اداری شهرداری تهران می گوید که " هزینه اداره پایتخت بیش از 2 هزار میلیارد تومان در سال است". تمیزی شهر، یارانه بلیت مترو و اتوبوس، آتش نشانی، فضای سبز، ساخت بزگراه ها و خیابانها، ایجاد اماکن ورزشی و ...از فعالیت هایی است که با این پول توسط شهرداری تهران دنبال می شود.

اما این هزینه ها از کجا می آید؟

حسین محمد پورزرندی در گفتگو با مهر در این باره گفته است: "مردم گمان می کنند شهر با پول دولت اداره می شود اما شهر از پول خود مردم اداره می شود و اگر ما کمبود بودجه داشته باشیم مجبور به شهر فروشی می شویم. واقعیت این است که عوارض ما به اندازه ای کم است که به میزان شارژ یک ماه ساختمان هم نمی رسد."

شهروندان 500 میلیارد و نهادها 700 میلیارد بدهکارند

معاون شهردار تهران گفته است که " اگر جمعیت تهران را 10 میلیون نفر بگیریم سرانه هر فرد برای تامین این هزینه ها 200 هزار تومان می شود." اما عوارضی که شهرداری از خانوارها طلب می کند کمتر از آن است با این وجود بسیاری از شهروندان از پرداخت همین میزان نیز سر باز می زنند.

به گفته پورزرندی شهرداری 500 میلیارد تومان از شهروندان بابت نپرداختن عوارض طلبکار است و با هیچ اهرمی نمی تواند آن را مطالبه کند.

البته این مسئله مختص شهروندان عادی نیست بلکه نهادها و ادارات دولتی و حتی اصنافی که درآمدهای کلان دارند نیز از پرداخت عوارض شهری سر باز می زنند. به گفته معاون مالی و اداری شهرداری تهران "ادارات و نهادهای دولتی بیش از 700 میلیارد تومان عوارض به شهرداری بدهکار هستند".

او با اشاره به اینکه واحدهای صنفی و نهادها بیشترین پسماند را تولید می کنند در حالی که بالاترین درآمد را دارند، گفت: "صنفهایی هستند که درآمدها بالایی دارند مانند بانکها، بیمه ها و... وقتی با لوایح محلی قصد می کنیم عوارض بیشتری از آنها بگیریم مورد اعتراض شوراهای عالی این اصناف قرار می گیرد و می گویند باید قوانین بالا دستی داشته باشیم."

موضوع نپرداختن عوارض و مالیات در حالی در کشور ما به یک موضوع عادی تبدیل شده و حتی عده ای آن را نشان از زرنگی می دانند که این موضوع یکی از پارامترهای اصلی انتخابات در کشورهای توسعه یافته است و نامزدهای انتخاباتی که از پرداخت مالیات و عوارض سر باز زده باشند از دور انتخابات خارج می شوند.

شهرداری راهی برای دریافت عوارض ندارد

اما شهرداری چه اهرم هایی برای دریافت عوارض از شهروندان و نهادها دارد؟ و آیا این اهرم ها کافی است؟

معاون شهردار تهران در این باره می گوید: ما اهرمی برای دریافت عوارض از بدهکارانمان نداریم در حال حاضر 500 میلیارد تومان عوارض از شهرندان مطالبه داریم اما نمی توانیم آن را دریافت کنیم و باید منتظر بمانیم تا بدهکاران کارشان به شهرداری بیافتد تا ما بتوانیم از آنها طلب هایمان را بگیریم.

پورزرندی اضافه کرد: سایر سازمانها مانند سازمان آب اگر مردم بدهی داشته باشد آب را قطع می کند یا سازمان برق و تلفن هم همین طور اما شهرداری چه چیز را قطع کند. تنها در بحث عوارض نوسازی می تواند به آبفا بگوید تا با شهرداری همکاری کنند.

با این وجود شهرداری تهران طی سالهای گذشته سیاست های تشویقی را برای شهروندان در پرداخت عوارض در نظر گرفته و حتی جریمه ها را نیز تابعی از این سیاست قرار داده است.به گفته معاون مالی و اداری شهردار تهران " تنها 9 درصد جریمه به شهروندانی که عوارض نمی پردازند تعلق می گیرد و نه بیشتر!"

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...