رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

اشنایی با نرم افزار PDMS

 

نرم افزار PDMS مخفف عبارت Plant Design Management System میباشد و محصول شرکت AVEVA واقع در کشور انگلستان میباشد . این نرم افزار یکی از پرکاربردترین و کارآمدترین نرم افزارهای مدل سازی به صورت سه بعدی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی میباشد که قابلیت طراحی ، مدلسازی و مدیریت سیستم را به طور همزمان به بهترینشکل داراست . نرم افزار های مشابه آن مانند PDS و Autoplant و ... نیز وجود دارند که PDMS در بین آنها دارای قدرت و انعطاف پذیری بیشتری میباشد و انتخاب اول طراحان در بسیاری از کشورهای دنیا میباشد .

 

از نقاط قوت این نرم افزار میتوان به بانک اطلاعاتی بسیار قوی آن ( Database ) اشاره نمود که این ویژگی نگرانی طراحان را از بابت از بین رفن اطلاعات در حین پروژه مرتفع میسازد که این مهم ارتباط تنگاتنگی با تجربه و مهارت طراح دارد .

از دیگر ویژگیهای این نرم افزار و یکی از نقاط مثبت آن میتوان به خروجی ها و ورودی های نرم افزار و همخوانی آنها با نرم افزارهای مهندسی اشاره کرد . به عنوان مثال قابلیت همخوانی فایلهای مدل سازی شده در Microstation را داراست و همچنین میتوان با Visual basic برای آن برنامه نویسی کرد . همچنین قابلیت گرفتن خروجی با فرمت های رایج نقشه کشی از جمله DWG ، PLT ، DXF و ... را برای استفاده در نرم افزار اتوکد داراست . همچنین میتوان انواع گزارشها ( Report ) را در فرمت ها قابل استفاده در Word و Excel خروحی گرفت .

 

علاوه بر امکانات بسیار خوب نرم افزار ، شرکت های دیگر نیز با توجه به پرکاربرد بودن این نرم افزار ، اقدام به ساخت نرم افزار های کمکی برای این برنامه گرفته اند که بر قابلیت های این نرم افزار افزوده است . به عنوان مثال میتوان به نرم افزار های کمکی برای گرفتن خروجی برای نرم افزار CEASAR II و تحلیل تنش سیستم پایپینگ اشاره کرد .

در زیر به صورت اجمالی و برای آشنایی نسبی ، نگاهی به مهمترین بخش ها و ماژول های این نرم افزار همراه با توضیحات مختصر آنها می اندازیم :

DESIGN :

این بخش مهمترین بخش نرم افزار میباشد که به مدل سازی واحد میپردازد . به طور کلی یک واحد فرآیندی متشکل از واحد های مکانیک ، سازه ، عمران ، معماری ، برق ، ابزار دقیق و ... میباشد که در این قسمت میتوان کلیه این واحد ها را با تمام بخش های مختلف آن با دقیق ترین و کاملترین جزئیات مدل سازی نمود . در ماژول DESIGN برای طراحی هر واحد ، بخش مجزایی وجود دارد . از جمله بخش های Pipework ، Equipment ، Structure ، Hvac و ... که هر کدام حاوی منوهای مخصوص به خود میباشند . از مهمترین ویژگیهای ماژول DESIGN میتوان به مدلسازی کل واحد فرآیندی ، بررسی برخورد اجزائ مختلف با هم ، بررسی و مشاهده آخرین فعالیت های انجام شده کاربران ، گزارشگیری از مدل و مشاهده نمای کلی واحد اشاره کرد .

ADMIN :

این بخش مربوط به مدیریت کل سیستم میباشد که در آن میتوان به تعریف پروژه ، ایجاد بانکهای اطلاعاتی ( Database ) ، تعریف کاربران و اختصاص Password برای آنها ، ایجاد محدوده های کاری برای هر کاربر ، مشاهده فعالیت کاربران ، ایجاد هماهنگی بین کاربران ، ایجاد تیم های کاری و ... اشاره نمود . به طور معمول شخصی که به عنوان ADMIN یک پروژه این وظیفه را بر عهده میگیرد ، باید به تمامی قسمتهای نرم افزار اشراف کامل داشته و از تجربه بالایی در انجام پروژه های با ای نرم افزار داشته باشد تا بتواند از ایجاد مشکلات احتمالی جلوگیری نماید .

PARAGON & SPECON :

این بخش اختصاص به Catalogue نویسی برای بخش های دیگر نرم افزار را دارد . از جمله تعریف مدرک PMS ( Piping Material Specification ) برای بخش piping و همچنین کاتالوگها مورد نیاز بخش های Structure & Instrument و ... . به طور معمول در ابتدای پروژه نیاز به تکمیل این قسمت و وارد نمودن کلیه المانهای مورد نیاز در بخش DESIGN را داریم که این مهم با توجه به استاندارد های طراحی و نمودارها و جداول مهندسی انجام میشود .

DRAFT :

جهت تهیه نقشه های دو بعدی و سه بعدی از جمله Plot plan ، Piping plan ، Key plan و ... جهت نشان دادن موقعیت تجهیزات و لوله ها و ابزار آلات و المانهای دیگر موجود در واحد به کار میرود . کلیه این نقشه ها در فرمت های مختلف برای استفاده در نرم افزار های متداول از جمله اتوکد تهیه میشوند که این ویژگی ویرایش آنها را تسهیل مینماید . از جمله تنظیمات این بخش میتوان به تنظیات کلی نقشه ، ابعاد مدرک ، Scale نقشه ، مدیریت فایلهای خروجی از جمله رنگ ، سایز ، محل ذخیره سازی ، اندازه گذاری ها ، ایجاد TAG بر روی کامپوننتها و تجهیزات ، تنظیم نمای دید و ... اشاره نمود . از نقشه های خروجی این بخش در فاز ساخت پروژه ( Construction ) استفاده میشود و دارای اهمیت زیادی میباشد که این مهم دقت بالایی را برای تهیه این نقشه ها نیاز دارد .

ISODRAFT :

علاوه بر نقشه های دوبعدی ، نیاز به نقشه های ایزومتریک نیز داریم که در این بخش میتوان از نرم افزار خروجی گرفت . این نقشه ها به طور خاص برای سیستم Piping به کار میرود و مشخصاتی از جمله مسیر حرکت لوله و جانمایی اتصالات و تجهیزات و طول لوله و تعداد و ...به ما میدهد . این نقشه ها به صورت فرمت های قابل استفاده در نرم افزار اتوکد میباشند که ویرایش آنها را برای ما آسان میسازد . این ماژول نیز تنظیمات کلی برای تهیه نقشه ها و سایز بندی آنها و نوع فرمت خروجی آنها دارد .

SPOOLER :

جهت تقسیم بندی خطوط ایزومتریک در Shop و فاز ساخت پروژه کاربرد دارد .

این نرم افزار به مرور زمان د رنسخه های مختلفی تولید شده است ، مانند 11.2 ، 11.3 ، 11.5 ، 11.6 و 12 .

شرکت های طراحی بزرگ ایرانی به طور معمول از نسخه 11.5 این نرم افزار استفاده مینمایند ( به دلیل تحریم های اعمال شده به ایران ) . اما شرکتهای کوچکتر که نیاز به داشتن لایسنس از شرکت سازنده ندارند ، از نسخه 11.6 این نرم افزار که به صورت قفل شکسته در بازار موجود است نیز استفاده میکنند . شرکت AVEVA به تازگی نسخه 12 این محصول را نیز ارائه کرده است که تغییرات محسوسی نسبت به نسخه های قبلی در آن دیده میشود . این نسخه هنوز دارای اشکالات جزیی میباشد که شرکت سازنده برای آن هر چند ماه یکبار نسخه الحاقی و ترمیمی ارائه میدهد و به همین دلیل هنوز فراگیر نشده است ، اما شرکتهای بزرگ طراح در سرتاسر جهان به مرور به سمت استفاده از این نسخه پیش میروند .

 

 

نویسنده : محمد نادری

لینک به دیدگاه

PDMS 12

 

این نسخه آخرین نسخه از نرم افزار PDMS میباشد که هنوز مراحل آزمایشی خود را طی می نماید . برای آشنایی بیشتر با این نرم افزار ، فایل های زیر را دانلود نمایید :

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

مقاله شماره 2

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...