رفتن به مطلب

*** فـرهنـگ واژگـان و اصطـلاحـات تخصصـی علـــم نجــــوم ***


ارسال های توصیه شده

[h=2][/h]

این تاپیک به منظور اشنایی با واژگان و اصطلاحات تخصصی علم نجوم ایجاد گردیده .

 

آنتن ياگي (yagi antenna)

 

آنتن ياگي نوعي آنتن است كه براي دريافت امواج راديويي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. گروه‌هاي آنتن‌هاي ياگي معمولاً در اخترشناسي راديويي تحت عنوان قسمتي از يك تلسكوپ راديويي مورد استفاده قرار مي‌گيرند. يك آنتن ياگي از تعدادي ميله‌هاي كوچك كه به طور موازي نسبت به يكديگر مرتب شده‌اند، تشكيل يافته است. متداول‌ترين آنتن ياگي را كه مي‌توان ديد، يك آنتن تلويزيون است.

لینک به دیدگاه

آتشفشان (Volcano)

 

آتشفشان حفره اي در زمين است. موادي كه در زير سطح يك سياره يا قمر، داغ و تحت فشارند از طريق آتشفشان به بيرون فوران ميكنند. بر روي بعضي از اجرام مانند زهره يا زمين، موادي كه از آتشفشان ها فوران مي كنند، مخلوطي از سنگ مذاب به نام گدازه و گاز هستند. به نظر مي رسد روي اجرامي مانند آيو يا تريتون مواد فوراني بيشتر از گازها باشند. اوليمپوس مونز، آتشفشاني در مريخ به ارتفاع 25 كيلومتر مي باشد.

لینک به دیدگاه

آرایۀ خیلی بزرگ (Very Large Array)

 

آرایۀ خیلی بزرگ، یک رادیو تلسکوپ است. اين تلسكوپ داراي 27 آنتن بشقابي مي‌باشد كه هر كدام آنها داراي 25 متر قطر هستند. اين آنتن‌هاي بشقابي به نحوي به هم متصل شده‌اند كه مي‌توانند جزئيات دقيقي را از منابع راديويي بدهند. آنها به شكل Y مرتب گرديده‌اند. هر يك از سه بازوي آرايه خيلي بزرگ به طول 21 كيلومتر است. اين تركيب قدرت لازم براي ديدن جزئياتي را مي‌دهد؛ در حالي كه تلسكوپ نوري براي ديدن اين جزئيات، به قدر كافي بزرگ نيست. آرايه خيلي بزرگ در سوكورو نيومكزيكو در ايالات متحده امريكا قرار دارد.

 

 

 

آمبریل (Umbriel)

 

آمبریل یکی از قمرهای اوارنوس است. این قمر یکی از پنج قمر بزرگ موجود از پانزده قمر اوارنوس است. وویجر2 نشان داد که آمبریل از دیگر اقمار اوارنوس تاریکتر است. سطح این قمر دارای تعداد زیادی گودال می باشد. یکی از این گودال ها دارای قطری معادل 110 کیلومتر و بسیار درخشان است. آمبریل قطری حدود 1170 کیلومتر دارد

 

 

 

آزمایشگاه فضایی (Spacelab)

 

آزمایشگاه فضایی یک ایستگاه کوچک و قابل استفادۀ مجدد می باشد که توسط آژانس فضایی اروپا ساخته شده است. آزمایشگاه فضایی در قسمت حمل بار یک شاتل فضایی جا می گیرد. این آزمایشگاه، یک آزمایشگاه فضایی است. اعضای آزمایشگاه فضایی مطالعات پزشکی و مشاهدات زمینی نیز انجام می دهند.

متخصصان حمل بار تا هنگامی که شاتل در مدار است، روی آزمایشگاه فضایی کار می کنند.

لینک به دیدگاه

آژانس ملی توسعۀ فضایی (ناسدا) (NASDA)

 

آزانس ملی توسعۀ فضایی، (National Space Development Agency)یک آژانس دولتی ژاپن است. این آژانس مسئوولیت برنامه های فضایی ژاپن را به عهده دارد. این آژانس به اختصار ناسدا نامیده می شود.

ناسدا در ارتباط نزدیک با آژانس های مشابه در دیگر کشورها کار می کند.

 

 

آلودگی نوری (light pollution)

 

آلودگی نوری، نامی است که اخترشناسان به نوری که در مطالعات آنها به هنگام شب در آسمان تداخل پیدا می کند، داده اند. این نوری است که به وسیلۀ چراغ های خیابان ها و چراغ های نورانی ساختمان های شهر، به آسمان می رود. برای جلوگیری از آلودگی نوری، رصدخانه ها در مکان هایی مانند صحراها و بالای کوه ها ساخته می شوند.

آلودگی نوری اطراف زمین می تواند به وسیلۀ فضانوردان در فضا دیده شود.

 

 

آینه (mirror)

 

آینه، ورقی شیشه ای است که یک طرف آن با نقره پوشیده شده است و نور را منعکس می سازد. تلسکوپ های انعکاسی از آینه برای جمع کردن و تغییر دادن مسیر نور استفاده می کنند.

آینۀ اصلی بزرگترین تلسکوپ انعکاسی دنیا، قطری معادل شش متر دارد.

 

 

 

آیو (Io)

 

آیو نام یکی از 16 قمر سیارۀ مشتری است. این قمر یکی از اقمار گالیله ای است. آیو دومین قمر نزدیک به مشتری است. آیو از نظر اندازه تقریباً همان اندازۀ قمر زمین است.

در یک تلسکوپ، سطح آیو پوشیده شده از لکه های تاریک و روشن به نظر می رسد

لینک به دیدگاه

 ا اس پي (ASP)

 

ا اس پي ها مجموعه اي از راكت‌هايي بودند كه در سال 1950 ميلادي در ايالات متحده امريكا ساخته شدند. آنها نوعي از راكت‌هاي صدادار بودند كه امروزه نيز مورد استفاده قرار دارند. راكت‌هاي ااس پي به منظور حمل تجهيزات علمي و انجام آزمايش‌هايي در لايه‌هايي بالايي جو (اتمسفر) زمين مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اين راكت‌ها براساس راكت‌هاي V-2 جنگ جهاني دوم ساخته شده‌اند.

راكت‌هاي اِاِس پي قادر به تحقيق در اتمسفر در ارتفاعي معادل 80 تا 160 كيلومتري بالاي سطح زمين هستند

 

 افروديت ترا (Aphrodite Terra)

 

افروديت ترا، بزرگترين ناحيه مرتفع روي سطح سياره زهره است. اين ناحيه نزديك خط استوايي اين سياره واقع شده است و حدوداً به اندازه قاره آفريقا در روي زمين است. قسمت‌هاي مركزي و شرقي آن با يك شيار بسيار بزرگ تقسيم شده است.

ارتفاع كوه‌هاي افروديت ترا حدوداً 1800 متر مي‌باشد.

 

 

 ارتفاع (altitude)

 

ارتفاع، واژه‌اي براي توصيف فاصله يك شيء در بالا يا پايين افق در فضاست كه با زاويه اندازه‌گيري مي‌شود. ستاره‌اي كه در بالاي سر ما واقع شده است، ارتفاعي معادل 90 درجه دارد.

از ارتفاع همچنين براي توصيف فاصله يك ماهواره مصنوعي در كيلومتر بالاتر از سطح زمين استفاده مي‌شود.

 

 

 

 انحراف (عدم انطباق كانوني) (aberration)

 

انحراف به معناي مقدار اختلافي است كه به نظر مي‌رسد به اندازه آن ستاره‌ها مكانشان را در آسمان تغيير مي‌دهند. علت اين تغيير جابه‌جايي زمين به هنگامي است كه در مدار خود به دور خورشيد مي‌چرخد و نيز اين واقعيت كه نور با يك سرعت خاص حركت مي‌كند.

انحراف نور ستارگان توسط منجم انگليسي جيمز برادلي در سال 1729 كشف گرديد.

لینک به دیدگاه

اخترسنجي (هيئت موضعي) (astrometry)

 

اخترسنجي ، شاخه‌اي از علم اخترشناسي است. اين علم در ارتباط با اندازه‌گيري حركت اجرام آسماني همچنين دلايل تغيير اين مكان‌ها با گذشت زمان را مورد مطالعه قرار مي‌دهد.

روش‌ها و وسايل تجهيزاتي مورد استفاده براي اندازه‌گيري، بخش مهمي از اخترسنجي هستند.

 

اسطرلاب (astrolabe)

 

اسطرلاب وسيله‌اي بود كه سال‌ها پيش براي اخترشناسان و دستيارانشان به منظور اندازه‌گيري ارتفاع اجرام آسماني به كار مي‌رفت. اسطرلاب از صفحه‌اي مدور تشكيل شده بود كه سطحي مدرج نيز در كنار آن بود. در وسط صفحه يك بازوي متحرك وجود داشت كه براي كانوني كردن شيء مورد نظر مورد استفاده قرار مي‌گرفت. ارتفاع بر روي صفحه آن خوانده مي‌شد.

يك اسطرلاب قادر به كشف ارتفاع يك مكان بود.

 

 

انجمن (association)

 

يك انجمن، يك گروه نه چندان وابسته‌اي از ستارگان جوانند. اين گروه ممكن است در فاصله‌اي بيش از چند صد سال نوري از يكديگر گسترده شده باشند. ستارگان هر انجمني بر اثر تولد مجموعه ستاره‌ها كه تقريباً همزمان با شكل‌گيري يك ابر غبار و گاز به وجود آمده‌اند، شكل گرفته‌اند.

تاكنون در حدود 70 انجمن ستاره‌اي شناخته شده است.

لینک به دیدگاه

اختر فيزيك (astrophysics)

 

اختر فيزيك، شاخه مهمي از اخترشناسي است. اختر فيزيك از آخرين روش‌ها براي مطالعه فيزيكي و شيميايي موضوعات نجومي و فضاهاي خالي بين آنها استفاده مي‌كند. اختر فيزيك با توليد انرژي و استفاده از آن در جهان ارتباط دارد. همچنين اين علم چگونگي تغيير اجسام را بر اثر گذشت زمان مورد بررسي قرار مي‌دهد.

 

اختر فيزيك در سده 1800 با اختراع طيف نمايي آغاز شد.

 

 

 

 اخترشناس (منجم) (astronomer)

 

اخترشناس، دانشمندي است كه در مورد ستارگان و ديگر اجرام آسماني مطالعه مي‌كند. اخترشناسان از تلسكوپ و ديگر وسايل براي جمع‌آوري اطلاعات استفاده مي‌كنند. آنها از ماهواره‌ها و فضاپيماهاي تحقيقاتي براي اكتشاف در منظومه شمسي استفاده مي‌نمايند. اخترشناسان علاقه دارند بدانند جهان چگونه آغاز شده و براي آن در ميليون‌ها سال آينده چه اتفاقي خواهد افتاد. اخترشناسان آسمان‌ها را براي سال‌هاي متمادي و در كشورهاي متعددي مطالعه كرده‌اند. اخترشناسان به كشفيات جالبي راجع به جهان دست يافته‌اند.

 

 

اخترشناسي (نجوم) (astronomy)

 

اخترشناسي به مطالعه علمي هر چيزي كه در ماوراء جو زمين در جهان واقع شده است، اطلاق مي‌شود. نجوم چنان دامنه وسيعي را در بر مي‌گيرد كه امروزه به شاخه‌هاي متعددي تقسيم گرديده است. اين شاخه‌ها شامل مطالعه ستارگان، غبار بين ستاره‌اي، كهكشان‌ها، منظومه شمسي و هر چيز درون آن مي‌باشد.

نجوم شامل مباحثي همچون كيهان شناسي و نظريه بيگ بنگ (مهبانگ – انفجار بزرگ) نيز مي‌شود.

لینک به دیدگاه

ابزار جفت شده باري (charge- cpupled divice (CCD)

 

ابزار جفت شده باري، ابزاري است كه با استفاده از الكترونيك عكس مي‌گيرد. از اين دستگاه توسط يك دوربين يا تلسكوپ براي ثبت تصاوير اجرام نجومي مورد استفاده مي شود. ابزار جفت شده باري از مجموعه‌اي از قطعه هاي كوچك به نام پيكسل بر روي يك صفحه سيليكاني تشكيل يافته است. نوري كه به داخل هر يك از اين قطعه‌هاي كوچك مي‌تابد، به مقادير كوچكي از انرژي الكتريكي تبديل مي‌گردد. اين انرژي مي‌تواند از ابزار جفت شده باري به حافظه يك كامپيوتر انتقال يابد.

يك ابزار جفت شده باري اغلب بسيار حساستر از فيلم‌هاي عكاسي است.

 

 

 

اخترشناسي بالوني (balloon astronomy)

 

اخترشناسي بالوني نوعي اخترشناسي است كه در آن مطالعات بر پايه وسايلي كه توسط بالن‌ها به هوا فرستاده مي‌شوند، استوار است. اين وسايل مي‌توانند اجرام آسماني را از ارتفاعي بالغ بر 27400 متر در بالاترين طبقات هوا مشاهده كنند. در آن ارتفاع آنها مي‌توانند تشعشعاتي را كه از اجرام موجود در جهان مي‌آيند و جو زمين مانع رسيدن آنها به زمين مي‌شود، مشاهده كنند.

اخترشناسي بالوني تا حدود زيادي جاي خود را به استفاده از ماهواره‌ها و تحقيقات فضايي داده است.

 

 

 

اطلس (Atlas)

 

اطلس نام يك خانواده از راكت‌هاست. اطلس براي پرتاب اولين فرد آمريكايي به فضا در خلال پروژه مركوري مورد استفاده قرار گرفت. اطلس همچنين براي پرتاب فضاپيماهاي رنجر، سورويور و فضاپيماي ماه گرد به ماه مورد استفاده قرار گرفت. سپس از آن براي پرتاب ماهواره‌هايي مانند اينتلست 5 به مدار استفاده گرديد.

سري جديد راكت‌هاي اطلس 1 و اطلس 2 اختراع و توسعه يافته‌اند.

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

اطلس ستارگان (star atlas)

 

اطلس ستارگان، مجموعه ای از نقشه ها مکان ستارگان و دیگر اجرام موجود در آسمان را نشان می دهند.

او از یک اطلس ستارگان برای پیدا کردن صورفلکی منطقه البروج استفاده کرد.

 

 

 

 

اسپوتنیک (Sputnik)

 

اسپوتنیک یک مجموعۀ سه تایی ماهواره ای بود. اسپوتنیک توسط اتحاد جماهیر شوروی در 4 اکتبر 1957 میلادی پرتاب گردید. این اولین قمر مصنوعی بود که در مدار زمین قرار می گرفت. اسپوتنیک یک کرۀ فلزی بود که 58 سانتیمتر قط داشت. اسپوتنیک 84 کیلوگرم وزن داشت. اسپوتنیک تا 22 روز قبل از اتمام انرژی خود، اطلاعاتی راجع به دما ارسال کرد. اسپوتنیک در 4 ژانویه 1958 میلادی به جو زمین بازگشت و کاملاً سوخت. اسپوتنیک به ارتفاعی معادل 933 کیلومتر رسیده بود و مدت 92 روز به دور زمین گشت.

اسپوتنیک معادل روسی کلمۀ مسافر می باشد.

 

 

 

ایستگاه فضایی (space station)

 

ایستگاه فضایی یک فضاپیمای بزرگ در مدار دائمی می باشد. ایستگاه فضایی طوری طراحی شده که به اعضای گروه امکان زندگی برای مدت طولانی در آن و انجام مشاهدات و آزمایش ها را فراهم می سازد. قسمت های الحاقی، امکان پرواز فضاپیماهای کوچک به ایستگاه فضایی برای جابه جا نمودن اعضاء و مواد را می دهند. ایستگاه های فضایی از صفحات خورشیدی برای به دست آوردن انرژی مورد نیاز خود استفاده می کنند. دو ایستگاه فضایی که پیش از همه راه اندازی شدند، سالیوت و اسکای لب بودند. ایستگاه فضایی میر در سال 1986 میلادی پرتاب گردید. طبق برنامه ریزی انجام شده، ایستگاه فضایی بین المللی فریدم (آلفایا بین المللی .م) در اواخر سدۀ 1990 میلادی شروع به کار کرد.

ایستگاه فضایی فریدم (آلفا یا بین المللی .م) توسط ژاپن، کانادا، آژانس فضایی اروپا و ایالات متحدۀ امریکا ساخته خواهد شد.

لینک به دیدگاه

ایستگاه فضایی اسکای لب (Skylab space station)

 

اسکای لب یک ایستگاه فضایی بود که توسط ایالات متحده امریکا در سال 1973 میلادی در مدار قرار گرفت. اسکای لب به وسیله قسمتی از راکت ساترن ساخته شده بود. این قسمت به بخش کار و محلی برای زندگی سه فضانورد مبدل گردید. کار انجام شده توسط اعضای گروه شامل مشاهده زمین و خورشید و آزمایش کردن با موادی مانند فلز و شیشه بود.

ایستگاه فضایی اسکای لب در سال 1979 به هنگام بازگشت، کاملاً سوخت.

 

 

ایستگاه فضایی سالیوت (Salyut space station)

 

ایستگاه فضایی سالیوت نام هفت ایستگاه فضایی بود که توسط اتحاد جماهیر شوروی بین سال های 1971 تا 1987 میلادی به مدار زمین پرتاب گردیدند. این ایستگاه های فضایی مانند آزمایشگاه هایی ساخته شده بودند تا کیهان نوردان قادر به کار و زندگی در آنها باشند. یکی از وظایف کیهان نوردان، مطالعۀ حالت بی وزنی در مدت زمانی طولانی بود.

دو کیهان نورد به مدت 237 روز را که معادل مدت زمان یک سفر پروازی به مریخ است، در ایستگاه فضایی سالیوت 7 ماندند.

 

 

انکسار (شکست) (refraction)

 

انکسار، لغتی برای توصیف چگونگی تغییر مسیر اشعه های نوری است. یک عدسی مسیر نوری را که از درون آن عبور می کند، تغییر می دهد؛ زیرا این عدسی موجب تغییر سرعت نور می شود.

بعضی وسایل نوری مانند تلسکوپ های انکساری با انکسار نور کار می کنند

لینک به دیدگاه

امواج رادیویی (radio waves)

 

امواج رادیویی قسمتی از طیف الکترومغناطیس هستند. امواج رادیویی نوعی انرژی به حساب می آیند؛ برای مثال امواج رادیویی که توسط اجرام فضایی گسیل می گردند، به صورت طبیعی یافت می شوند. همچنین امکان تولید این امواج رادیویی توسط فرستنده های رادیویی وجود دارد.

امواج رادیویی پیام هایی را بین ماهواره ها و ایستگاه های گیرنده روی زمین رد و بدل می کنند.

 

 

 

اخترشناسی رادیویی (radio astronomy)

 

اختر شناسی رادیویی، مطالعۀ امواج رادیویی ارسال شده توسط اجرام واقع در فضا می باشد. امواج رادیویی توسط آنتن ها جمع می شوند و سپس به صورت صوت منتشر شده یا تقویت می گردند تا بتوان آنها را ضبط کرد.

اخترشناسی رادیویی برای مطالعۀ خورشید، برخی سیارات، ستاره های بخصوصی، کهکشان ها و جهان آغازین مورد استفاده قرار گرفته شده است.

 

 

 

اخترشناسی راداری (radar astronomy)

 

اخترشناسی راداری، مطالعۀ اجرام درون منظومۀ شمسی توسط جمع آوری بازتاب های رادارای از آنهاست. این بازتاب ها از زمین ارسال و توسط آن اجرام به زمین منعکس می گردند.

در اخترشناسی راداری، فاصلۀ یک جرم از زمین توسط اندازه گیری زمان رفت و برگشت یک تپ رادیویی به دست می آید.

لینک به دیدگاه

اخترشناسی نوری (optical astronomy)

 

اخترشناسی نوری، مطالعۀ اجرام فضایی با استفاده از تلسکوپ های نوری است.

اولین اکتشافات دربارۀ ستارگان و سیارات توسط اخترشناسی نوری صورت گرفته است.

 

 

اودیسه (Odyssey)

 

اودیسه، نام ناوفرماندهی در مأموریت فضایی آپولو 13 ایالات متحده به ماه بود. این مأموریت فضایی به دلیل یک انفجار به هدف خود نرسید؛ اما اودیسه سه فضانورد را به سلامت به زمین بازگرداند.

اودیسه در 11 آوریل 1970 میلادی پرتاب گردید و شش روز را در فضا گذراند.

 

 

اوبرون (Oberon)

 

اوبرون نام یکی از اقمار اورانوس است. این قمر دارای قطری معادل 1600 کیلومتر است.

اوبرون تقریباً 600000 کیلومتر از اورانوس فاصله دارد.

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...
  • 1 ماه بعد...

اخترشناسی ماوارءبنفش (ultraviolet astronomy)

 

اخترشناسی ماوارء بنفش مطالعۀ تشعشعات ماوراء بنفش است. به دلیل این که جو زمین اکثر تشعشعات ماوارء بنفش را جذب می کند، اخترشناسی ماوارء بنفش توسط دانشمندانی که به مطالعۀ کهکشان ها می پردازند، مورد استفاده قرار گرفته است. ستارگان داغ و جوان در کهکشان ها منابع قوی این نوع تشعشعات می باشند.

 

اخترشناسی ماوارء بنفش، ستارگان داغ و جوانی در سحابی جبار یافته است.

 

انفجار تونگوسکا (Tunguska explosion)

 

انفجار تونگوسکا واقعه ای بود که در 30 ژوئن 1908 میلادی در سیبری روسیه اتفاق افتاد. انفجاری عظیم موجب خسارت در منطقه ای وسیع شد. درختان در منطقه ای به وسعت حدود 70 کیلومتر نقش زمین شده یا شکسته شدند. دانشمندان بر این باورند که یک دنباله دار یا شهاب سنگ در جو منفجر شده است. آنها دریافتند که این انفجار بایستی در ارتفاع 5/8 کیلومتری اتفاق افتاده باشد، تا بتواند چنین خساراتی را به بار آورد. هیچ گودالی در منطقه کشف نشد.

 

علت واقعی انفجار تونگوسکا هرگز آشکار نگردید.

 

ایستگاه ردیابی (tracking station)

 

یک ایستگاه ردیابی به دانشمندان اجازه ردیابی یک فضاپیما را می دهد. این عمل می تواند توسط آنتن های رادیویی دریافت کنندۀ تپ ها و کامپیوتر هایی که این تپ ها را تغییر می دهند انجام گیرد. ایستگاه های ردیابی ممکن است اطلاعات گردآوری شده را به یک نقطه جمع آوری مرکزی ارسال نمایند.

ایستگاه ردیابی، مسیر ماهواره هواشناسی را تعقیب کرد.

لینک به دیدگاه

ابَر نواختر (supernova)

 

ابو نواختر ستاره ای است که منفجر می شود. درخشش این ستاره ممکن است 20 قدر افزایش یابد. یک ابر نواختر هنگامی به وقوع می پیوندد یک ستارۀ بسیار بزرگ و پیر، سوخت هسته ای خود را تمام می کند. مواد باقی مانده در ستاره به طرف داخل فروپاشیده می شوند. این عمل موجب می شود تا دمای مرکز ستاره به میلیون ها درجه برسد. این ستاره به صورت ابر نواختر منفجر می شود و مواد خود را در فضا پخش می کند که به بازمانده های ابر نواختر تبدیل می گردند.

در سال 1987 میلادی یک ابر نواختر در کهکشان ابر ماژلانی بزرگ وجود داشت.

 

ابَر غول (supergiant)

 

ابر غول، ستارۀ بسیار درخشان است. ابرغول ها می توانند حتی 500 برابر خورشید باشند. برخی ابر غول ها مانند رجل الجبار بسیار داغند. ابرغول های قرمز، مانند یدالجوزا (ابط الجوزا، آلفا- جبار)، ستارگان در حال مرگ هستند. ابرغول ها ممکن است بر ابرنواختر تبدیل گردند.

قدر مطلق ابرغول ها بین 4- تا 9- می باشد.

لینک به دیدگاه

اطلس ستارگان (star atlas)

 

اطلس ستارگان، مجموعه ای از نقشه ها مکان ستارگان و دیگر اجرام موجود در آسمان را نشان می دهند.

او از یک اطلس ستارگان برای پیدا کردن صورفلکی منطقه البروج استفاده کرد.

 

 

 

 

اسپوتنیک (Sputnik)

 

اسپوتنیک یک مجموعۀ سه تایی ماهواره ای بود. اسپوتنیک توسط اتحاد جماهیر شوروی در 4 اکتبر 1957 میلادی پرتاب گردید. این اولین قمر مصنوعی بود که در مدار زمین قرار می گرفت. اسپوتنیک یک کرۀ فلزی بود که 58 سانتیمتر قط داشت. اسپوتنیک 84 کیلوگرم وزن داشت. اسپوتنیک تا 22 روز قبل از اتمام انرژی خود، اطلاعاتی راجع به دما ارسال کرد. اسپوتنیک در 4 ژانویه 1958 میلادی به جو زمین بازگشت و کاملاً سوخت. اسپوتنیک به ارتفاعی معادل 933 کیلومتر رسیده بود و مدت 92 روز به دور زمین گشت.

اسپوتنیک معادل روسی کلمۀ مسافر می باشد.

 

 

 

ایستگاه فضایی (space station)

 

ایستگاه فضایی یک فضاپیمای بزرگ در مدار دائمی می باشد. ایستگاه فضایی طوری طراحی شده که به اعضای گروه امکان زندگی برای مدت طولانی در آن و انجام مشاهدات و آزمایش ها را فراهم می سازد. قسمت های الحاقی، امکان پرواز فضاپیماهای کوچک به ایستگاه فضایی برای جابه جا نمودن اعضاء و مواد را می دهند. ایستگاه های فضایی از صفحات خورشیدی برای به دست آوردن انرژی مورد نیاز خود استفاده می کنند. دو ایستگاه فضایی که پیش از همه راه اندازی شدند، سالیوت و اسکای لب بودند. ایستگاه فضایی میر در سال 1986 میلادی پرتاب گردید. طبق برنامه ریزی انجام شده، ایستگاه فضایی بین المللی فریدم (آلفایا بین المللی .م) در اواخر سدۀ 1990 میلادی شروع به کار کرد.

ایستگاه فضایی فریدم (آلفا یا بین المللی .م) توسط ژاپن، کانادا، آژانس فضایی اروپا و ایالات متحدۀ امریکا ساخته خواهد شد.

لینک به دیدگاه

ایستگاه فضایی اسکای لب (Skylab space station)

 

اسکای لب یک ایستگاه فضایی بود که توسط ایالات متحده امریکا در سال 1973 میلادی در مدار قرار گرفت. اسکای لب به وسیله قسمتی از راکت ساترن ساخته شده بود. این قسمت به بخش کار و محلی برای زندگی سه فضانورد مبدل گردید. کار انجام شده توسط اعضای گروه شامل مشاهده زمین و خورشید و آزمایش کردن با موادی مانند فلز و شیشه بود.

ایستگاه فضایی اسکای لب در سال 1979 به هنگام بازگشت، کاملاً سوخت.

 

 

ایستگاه فضایی سالیوت (Salyut space station)

 

ایستگاه فضایی سالیوت نام هفت ایستگاه فضایی بود که توسط اتحاد جماهیر شوروی بین سال های 1971 تا 1987 میلادی به مدار زمین پرتاب گردیدند. این ایستگاه های فضایی مانند آزمایشگاه هایی ساخته شده بودند تا کیهان نوردان قادر به کار و زندگی در آنها باشند. یکی از وظایف کیهان نوردان، مطالعۀ حالت بی وزنی در مدت زمانی طولانی بود.

دو کیهان نورد به مدت 237 روز را که معادل مدت زمان یک سفر پروازی به مریخ است، در ایستگاه فضایی سالیوت 7 ماندند.

 

 

انکسار (شکست) (refraction)

 

انکسار، لغتی برای توصیف چگونگی تغییر مسیر اشعه های نوری است. یک عدسی مسیر نوری را که از درون آن عبور می کند، تغییر می دهد؛ زیرا این عدسی موجب تغییر سرعت نور می شود.

بعضی وسایل نوری مانند تلسکوپ های انکساری با انکسار نور کار می کنند

لینک به دیدگاه

 اخترشناسی نوری (optical astronomy)

 

اخترشناسی نوری، مطالعۀ اجرام فضایی با استفاده از تلسکوپ های نوری است.

اولین اکتشافات دربارۀ ستارگان و سیارات توسط اخترشناسی نوری صورت گرفته است.

 

 

اودیسه (Odyssey)

 

اودیسه، نام ناوفرماندهی در مأموریت فضایی آپولو 13 ایالات متحده به ماه بود. این مأموریت فضایی به دلیل یک انفجار به هدف خود نرسید؛ اما اودیسه سه فضانورد را به سلامت به زمین بازگرداند.

اودیسه در 11 آوریل 1970 میلادی پرتاب گردید و شش روز را در فضا گذراند.

 

 

اوبرون (Oberon)

 

اوبرون نام یکی از اقمار اورانوس است. این قمر دارای قطری معادل 1600 کیلومتر است.

اوبرون تقریباً 600000 کیلومتر از اورانوس فاصله دارد.

لینک به دیدگاه

انرژی هسته ای (nuclear energy)

 

انرژی هسته ای، گونه ای از انرژی است. انرژی هسته ای به هنگام تغییرات ایجاد شده در ذرات هستۀ یک اتم رها می گردد. سه شکل انرژی هسته ای وجود دارد: شکاف هسته ای، همجوشی هسته ای و واکنش حرارتی هسته ای . حرارت و تشعشعات توسط انرژی هسته ای بیرون داده یا گسیل داده می شود.

سوخت برخی فضاپیماهای تحقیقاتی، انرژی هسته ای است.

 

 ابرهای ماژلان (Magellanic Clouds)

 

ابرهای ماژلان دو کهکشان هستند که قسمتی از کهکشان های گروه محلی محسوب می گردند. ابرهای ماژلانی بزرگ و کوچک تقسیم می گردند. آنها از نوع کهکشان های نامنظم هستند.

ابرهای ماژلان از زمین مانند قسمت های جدا شده ای از راه شیری به نظر می رسند.

 

 اسدی ها (لئونیدها) (Leonids)

 

اسدی ها نامی است که اخترشناسان به رگباری از شهاب های درخشان یا ستارگان ثاقب می دهند. این رگبار شهاب ها هر سال اتفاق می افتند، اما فقط هر 33 سال یکبار می توانند به وضوح دیده شوند. رگبار شهابی اسدی ها در حدود 17 نوامبر رؤیت می شود. این رگبار شهابی در صورت فلکی اسد (شیر) ظاهر می شود. در این رگبار تا تعداد 10 شهاب در یک ساعت وجود دارد.

آخرین رگبار شهابی در 1999 میلادی رؤیت شد.

لینک به دیدگاه

اینمارست (Inmarsat)

 

اینمارست، نام گروهی از ماهواره های ارتباطی است. این گروه به کشتی ها و حفاری های مستقر در نواحی کم عمق دریا اجازه می دهد تا توسط رادیو با یکدیگر و با ایستگاه های رادیویی روی زمین در ارتباط باشند.

ناخدای کشتی پیامی را توسط اینمارست فرستاد تا بگوید که سفر او به تأخیر افتاده است.

 

 

 اخترشناسی مادون قرمز (infra – red astronomy)

 

اخترشناسی مادون قرمز مطالعۀ آسمانها با استفاده از تصویر برداری مادون قرمز است. تشعشعات مادون قرمز عکس های حرارتی از اجرام دور که با نور مرئی قابل رؤیت نیستند، تهیه می کند.

اخترشناسی مادون قرمز توسط تلسکوپ های مخصوصی روی زمین و در ماهواره هایی در فضا انجام می پذیرد.

 

 

 احتراق (igaition)

 

احتراق، عمل آتش گرفتن سوخت موتور راکت است. بعد از احتراق، راکت از زمین بلند می شود.

در هنگام احتراق تماشاچیان دود و جرقه های آتش را که از پایه راکت خارج می شد، دیدند.

 

 افق (horizon)

 

افق دورترین نقطه ای است که یک مشاهده گر در هر جهتی قادر به دیدن آن است. افق به صورت یک خط منحنی و طولانی که زمین و آسمان را با هم تلاقی می دهد، به نظر می رسد. سمت الرأس مشاهده گر با خط افق معمولاً زاویۀ 90 درجه دارد.

اخترشناس قادر بع رؤیت ستارگانی که زیر افق او قرار دارند، نبود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...