رفتن به مطلب

مكانيزم وديناميك ماشينها


EN-EZEL

ارسال های توصیه شده

مكانيزم چيست؟مجموعه اي ازاجسام صلب ومقاوم كه چنان به بهم متصل شده اند كه داراي حركت نسبي نسبت به هم هستند

حال به بررسي يكي از مكانيزمهاي مهم وچگونگي كاربرد آن در صنعت ميپردازيم:

مكانيزم لنگ ولغزنده درموتورهاي احتراق داخلي وموتور شورلت v-8شركت جنرال موتورز هم مورد استفاده قرارگرفته است.

در مكانيزم لنگ و لغزنده مجموعه اي از حركتهاي رفت و برگشتي ونوساني ودوراني با هم تركيب شده اند. اگر**در يك مكانيزم قدرت مكانيكي قابل اغماض باشد(انتقال قدرت توسط اجزا قابل اغماض باشد) طراحي بر اساس شكل حركت ودر درجه دوم مقاومت مكانيكي مورد بررسي قرار ميگيرد.

حال به بررسي تعريفي از حركت و انواع آن ميپردازيم:

حركت مشخصه اصلي ماشين آلات است در طراحي و تحليل اجزاي ماشيني كميتهاي سينماتيكي مثل سرعت و شتاب از نظر مهندسي بسيار اهميت دارند. انواع حركت:1)حركت صفحه اي: مكانيزمي كه كليه ذرات آن روي يك صفحه موازي حركت كند.2)حركت منحني الخط: ذره اي كه روي يك مسير منحني الخط حركت كند.3)حركت دايره اي: ذره اي كه روي يك مسير دايره اي حركت ميكند.4)حركت زاويه اي: مكانيزم نسبت به مسير حركت داراي يك زاويه معين است مثل حركت اتومبيل در پيچ جاده ها. در ضمن بايد توجه داشت كه حركت زاويه اي حركت يك خط است وذره چون يك نقطه است حركت زاويه اي ندارد. مقادير سينماتيكي درماشين آلات به اندازه هاي فوق العاده اي رسيده اند. سرعتهاي دوراني كه تا زماني حداكثر مقدار آنها10000rpm بود اكنون به 100000rpmميرسند.

روتور(گردنده)هاي موتورهاي جت در سرعتي معادل10000تا 15000rpmكار ميكنند و سرعت پره هاي توربينهاي كوچك 30000تا60000rpm است.رابطه اندازه و سرعت دوراني در روتورها چنان است كه هر چه اندازه كوچكتر باشد سرعت دوراني بزرگتر است .(w=V/R) يك كميت اساسي در روتورها سرعت محيطي است كه به اندازه و سرعت دوراني بستگي دارد(V=Rw) . اگر چه سرعت لنگ يا روتور در مكانيزمهاي اهرمبندي پايين است ولي به واسطه تقاضاي موجود براي افزايش نرخ بهروري از ماشين آلات مختلف مثل: ماشين پيچ تراش و ماشينهاي خودكار و......اين سرعتها رو به افزايشند.

سرعتهاي محيطي در توربو ماشينها از 50000 تا 100000ft/minاست.سرعتهاي محيطي آرميچرهاي الكتريكي معادل 10000ft/min است. سرعت محيطي ميلنگ خودرو3000ft/min از سرعت روتورهاي صنايع هوانوردي كمتر است.دماهاي بالا ناشي از تراكم گازها واحتراق سوختها به همراه دماي حاصل از اصطكاك از شرايط ياد شده در موتورهاي پر سرعت است كه مقاومت مصالح بكار رفته را متاثر ميسازد.درجه اي كه دما تا آن افزايش مي يابد به تمهيدات به عمل آمده براي انتقال حرارت بوسيله مواد مبردي چون هوا و روغن و آب يا فريون بستگي دارد.

رابطه ميان شتاب و نيرو بنابر قانون دوم نيوتن (MA) بنا نهاده شده. اين نيرو نيز به نوبه خود با تنش و تغيير شكل مرتبط ميشود كه ممكن است بسته به مواد بكار رفته در قطعات ماشيني مختلف, بحراني يا غير بحراني باشد.

شتاب جانب مركز با اندازه ومجذور سرعت دوراني متناسب است .(An=Rw*w) شتاب جانب مركز توربينها بين 1000000تا 3000000ft/s*s و يا درحدود 30000 تا 100000gمي رسد(g=9.81) . مقاديري كه بزرگي آنها در مقايسه با شتاب 10gقابل تحمل براي خلبانها و1000gمربوط به پيستونهاي خودرو مشهود مي گردد.

براي يك روتور گرداننده كه حول يك محور ثابت دوران ميكند(V=Rw,An=Rw*w,At=Ra).

پس ميتوان گفت موفقيت يك طراحي به دانش در زمينه هاي: ديناميك و ترموديناميك وانتقال حرارت وموتورهاي احتراق داخلي ومقاومت مصالح بستگي دارد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...