رفتن به مطلب

بررسي صنعت فرآوري مواد معدني در ايران


Alireza Hashemi

ارسال های توصیه شده

در گذشته با توجه به وجود ذخاير پرعيار، ماده معدني پس از استخراج مستقيما و يا با اندکي تغيير به عنوان ماده اوليه در صنايع ديگر به كاربرده مي شد. در حال حاضر با توجه به رو به پايان بودن ذخاير پرعيار، ذخاير كم عيارتر مورد توجه قرار گرفته اند. مواد معدني كم عيار براي ورود به بازار مصرف نياز به عمليات تغليظ و پرعيارسازي دارند. علم فرآوري مواد معدني از آنجا داراي اهميت است كه بدون انجام فرآيند پرعيار سازي، مواد معدني استخراج شده قابليت كاربرد مستقيم در صنعت را نخواهند داشت و عملا فعاليت‌هاي معدني كه پايه اكثر فعاليتهاي اقتصادي هستند با چالش هاي جدي روبرو مي شوند. انجام عمليات فرآوري، موجب افزايش ارزش افزوده ماده معدني شده و در نتيجه فعاليت‌هاي معدني از لحاظ اقتصادي توجيه‌پذير مي‌گردد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

امروزه در كشور ما نيز ذخاير پرعيار و ساده رو به اتمام بوده و ذخاير كم عيارتر و با كاني شناسي پيچيده جهت استفاده مطرح شده اند. وجود اين ذخاير با پيچيدگي‌هاي كاني‌شناختي از سويي و نياز به مواد معدني جهت انجام برنامه هاي توسعه اي از ديگر سو، لزوم توجه دست اندركاران كشور به صنعت فرآوري و بهبود وضعيت فعلي تکنولوژي فرآوري مواد معدني را آشكارتر مي سازد.

2- فرآوري مواد معدني:

جهت توليد محصولات باارزش و قابل استفاده در صنايع مختلف، فرآيندهاي مختلف فرآوري بر روي کانسنگ خام معدني انجام مي‌گيرد. اين فرآيندها از دو جنبه تغليظ مواد معدني و تغييرات شيميايي و فيزيکي مختلف قابل بررسي است که در ادامه شرح مختصري در اين رابطه ارائه مي گردد.

2-1- تغليظ:

کانسنگ استخراجي از معادن بخصوص معادن(کانه هاي) فلزي داراي عيار مناسبي براي استفاده نمي باشد. به همين لحاظ به منظور آماده‌سازي کانسنگ جهت استفاده صنايع ديگر يا استفاده نهايي، به وسيله فرآيند يا فرآيندهايي پرعيار مي‌شود. معمولا اين مدارها شامل مراحل خردايش، پرعيارسازي ثقلي، فلوتاسيون، الکتريکي، مغناطيسي و غيره مي‌باشد.

2-2- تغييرات فيزيکي و شيميايي:

بسياري از مواد معدني بخصوص کاني‌هاي صنعتي و غير فلزي در بسياري از موارد داراي عيار مناسبي جهت استفاده مي‌باشند، ولي جهت استفاده در صنايع بايد تغييراتي روي آنها انجام شود. به عنوان مثال بنتونيت براي استفاده به عنوان رنگبر بايد فعال شود که براي فعال سازي آن از روشهاي اسيدي و يا قليايي بنا به نوع و خصوصيات ماده اوليه استفاده مي‌گردد. تهيه بالاست راه آهن نيز يکي ديگر از اين موارد است که پس از خردايش و دانه‌بندي سنگهايي از قبيل دولوميت مهيا مي‌گردد.

با توجه به ذخاير معدني کشف شده کشور در بخش فلزي، توجه به آهن، مس، سرب و روي و طلا از اهميت ويژه اي برخوردار است و در بخش غيرفلزي خاکهاي صنعتي از قبيل کائولن، بنتونيت و ديگر کانيهاي رسي و همچنين گچ، فلدسپات، سيليس، منيزيت(دريايي) و غيره از پتانسيل مناسبي جهت گسترش صنايع فرآوري پايين دستي جهت انجام تغييرات فيزيكي و شيميايي برخوردار مي باشند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...