رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

انرژی باد

اولین کشوری که در دنیا از انرژی باد برای مصارف کشاورزی استفاده کرد ایران بود که در این زمینه سابقه ای بیش از 2500 تا 3000 سال دارد استفاده از این انرژی بعداً از طریق ایران به دیگر سرزمین های اسلامی راه یافت و سپس اروپا و قاره امریکا و سایر نقاط جهان انرژی باد را مورد استفاده قرار دادند که در مصارف مختلف مانند پمپاژ آب وآبیاری ـ آسیاب نمودن غلات ـ تولید الکتریسیته ـ استفاده مکانیکی نظیر ارّه نمودن چوب و صنایع دستی و غیره به خدمت گرفته شد و بطور وسیعی مورد بهره برداری قرار گرفت.

منبع:انجمن علمی انرژی خورشیدی

لینک به دیدگاه

کشور هلند در قرن 14 پیشرفته ترین کشور در این زمینه بود و از این انرژی جهت آبیاری استفاده می نمود اما دانمارکی ها اولین ملتی بودند که در زمینه تولید الکتریسیته از انرژی باد اقدام نمودند. این کشور در سال 1890 از یک دستگاه توربین بادی جهت تولید الکتریسیته استفاده می نمود.

با اغاز قرن بیستم اندیشه استفاده از انرژی باد و تبدیل آن به انرژی الکتریکی قوت گرفت و کشورهایی نظیر فرانسه ـ انگلیس ـ آلمان و امریکا و روسیه کوشش زیادی جهت توسعه توربین های بادی به عمل آوردند. در مباحث مربوط به انرژی باد بیشتر تاکیدات بر توربین های بادی مولد برق جهت اتصال به شبکه است؛ زیرا این نوع از کاربرد انرژی بادمی تواند سهم مهمی در تامین برق مصرفی جهان داشته باشد. تخمین زده می شود که سهم انرژی باد در تامین انرژی جهان در سال 2020 تقریباً برابر با Twh 375 درسال خواهد بود این میزان انرژی با استفاده از توربین های بادی به ظرفیت مجموع Gw 180 (گیگا وات) تولید خواهد بود . بطور کلی با استفاده از انرژی باد بعنوان یک منبع انرژی در دراز مدت می توان دو برابر مصرف انرژی الکتریکی فعلی را تامین کرد.

 

لینک به دیدگاه

منشاء باد چیست و چگونه به وجود می آید؟

هنگامی که تابش خورشید بطور نامساوی به سطوح ناهموار زمین می رسد سبب ایجاد تغییرات در دما و فشار می گردد و در اثر این تغییرات باد بوجود می اید هم چنین اتمسفر کره زمین به دلیل حرکت وضعی زمین گرما را از مناطق گرمسیری به مناطق قطبی انتقال می دهد که این امر باعث بوجود آمدن باد می گردد. جریانات اقیانوسی و دوران کره زمین نیز می تواند با ایجاد پدیده هائی باد تولید نمایند. پس همانطور که گفته شد باد یکی از صورت های مختلف انرژی حرارتی خورشیدی است که دارای یک الگو جهانی نیمه پیوسته می باشد. در بازار توربین های بادی 58 مدل توربین وجود دارد که از این 58 مدل فقط 4 مدل آن بدون گیربکس هستند.

لینک به دیدگاه

مزایای بهره برداری از انرژی باد انرژی باد نیز مانند سایر منابع انرژی تجدیدپذیر از ویژگی ها و مزایای بالاتری نسبت به سایر منابع انرژی برخوردار است اهم این مزایا عبارت است از:

1- عدم نیاز توربین های بادی به سوخت که در نتیجه از مصرف سوخت های فسیلی کاسته میشود

2- رایگان بودن انرژی باد

3- توانائی تامین بخشی از انرژی برق

4- کمتربودن نسبی قیمت انرژی حاصل از باد نسبت به انرژی های فسیلی

5- کمتر بودن هزینه های سرمایه گذاری انرژی باد در بلند مدت

6- تنوع بخشیدن به منابع انرژی و ایجاد سیستم پایدار انرزی

7- قدرت مانور زیاد جهت بهره برداری در هر ظرفیت و اندازه از چند وات تا چندین مگاوات

8- عدم نیاز به آب و زمین زیاد برای نصب

9- نداشتن الودگی محیط زیست نسبت به سوخت های فسیلی

دورنمای اقتصادی استفاده از انرژی باد در ایران امیدبخش و در حال توسعه است زیرا استفاده از این انرژی موجب صرفه جویی فرآورده های نفتی می شود. در طی دهه گذشته در بسیاری از کشورها مطالعاتی جهت تخمین منابع انرژی باد در دسترس در هر منطقه انجام گرفته که خوشبختانه با تلاش سازمان انرژی های نو تهیه اطلس باد کشور به عنوان یکی از مهمترین پروژه های جاری آن سازمان در حال اجرا است که در انتخاب محل نصب توربین های بادی با راندمان بالا به سرمایه گذاران در این صنعت کلکهای اقتصادی قابل توجهی می نماید.

همچنین با بالا رفتن نرخ خرید برق از منابع انرژی های تجدیدپذیر از بخش خصوصی در ساعت اوج مصرف از 650 ریال به هزار وسیصد ریال در ساعت کم بار از 450 ریال به 900 ریال افزایش یافته که سرمایه گذاران این صنعت سود لازم را کسب خواهند نمود. در مولدهای بادی باید روشی ابداع شود که بتوان انرژی تولید شده را در مواقعی که تولید بیشتر از حد مصرف است را برای استفاده از ساعات اوج مصرف ذخیره کرد به عبارت دیگر جریان متغییر باد را به یک منبع ثابت و همیشگی انرژی تبدیل ساخت. امروزه ذخیره کردن انرژی باد از طریق استفاده از باطری خانه صورت میگیرد و بطرق دیگری هم می توان این انرژی را ذخیره نمود.

لینک به دیدگاه

مزارع بادی

معمولاً به چندین توربین بادی متمرکز در فضای وسیعی که با محاسباتی کنار هم قرار میگیرند و جهت تامین انرژی که از طریق شبکه برق توزیع می شود طراحی شده اند مزارع بادی گفته می شود. توربین های بادی منفرد بمنظور تامین انرژی مصرفی بار الکتریکی در محل طراحی می گردند که اندازه معمولی این توربین ها بین 50 تا 500 کیلو وات است و 650 کیلو واتی این توربین ها در ایران نصب گردیده. در امریکا ـ دانمارک ـ هلند ـ آلمان به افراد اجازه داده می شود که توربین های بادی در تملک خود را به شبکه وصل نموده و تولید اضافی خود را به سازمان برق محلی بفروشند.

ظرفیت توربین های بادی نصب شده در دنیا به بیش از 74223 مگا وات رسیده است و کشورهای آلمان ـ اسپانیا و امریکا حائز رتبه اول تا سوم نصب بیشترین توربین های بادی در دنیا هستند کشور ما به لحاظ شمار مناطق باد خیز رتبه اول را بین کشورهای منطقه بخود اختصاص داده است . منجیل گیلان ـ دیزباد و بینالود خراسان رضوی و جرندق قزوین و برخی مناطق دیگر از مناطق بادخیز شناخته شده ایران هستند با مطالعات انجام شده میزان برق قابل استحصال از انرژی باد در ایران بیش از 10000 مگا وات تخمین زده شده است. به دلیل پتانسیل بالای کشور در وزش باد و هم سو با دیگر کشور ها تعریف و اجرای پروژه های بادی در دستور کار سازمان انرژی های نو ایران قرار گرفته است. اولین نیروگاه بادی کشور در منطقه منجیل با ظرفیت نصب شده بیش از صد مگا وات هدف به دست آوردن دانش فنی و تولید برق از انرژی باد و ایجاد بازار داخلی توربین های بادی تعریف شده است. تا کنون بیش از صد واحد توربین بادی در سایت نیروگاهی منجیل شامل منجیل ـ پسکولان ـ هرزویل ـ رودبار و بابائیان نصب و مورد بهره برداری قرارگرفته است توربین ها با توان های مختلف از 300 تا 650 کیلو وات می باشند.

لینک به دیدگاه

پل باد - خورشیدی

 

به گزارش خبرگزاری مهر، چنین پلی می‌تواند انرژی خورشیدی را از میان شبکه‌ای از سلول‌های خورشیدی که بر روی سطح جاده نصب شده‌اند جمع آوری کند در حالی که توربین‌های بادی که در فضاهای خالی میان ستون‌های پل کار گذاشته شده‌اند از انرژی باد برای تولید الکتریسیته استفاده خواهند کرد.

 

این طرح که زائیده ذهن سه طراح ایتالیایی است، برای شرکت در رقابت بزرگراه‌های خورشیدی و پارک‌های خورشیدی ارائه شده است، رقابتی که از شرکت کنندگان درخواست کرده بود طرحی را برای مدرن کردن بخشی از بزرگراه فرسوده و مرتفعی که میان دو شهر در ایتالیا قرار دارد، ارائه کنند.

سطح خورشیدی در جاده روی این پل جایگزین آسفالت معمولی آن خواهد شد و جاده ای 20 کیلومتری و خورشیدی را به وجود خواهد آورد که از شبکه‌ای فشرده و متراکم از سلول‌های خورشیدی که از لایه‌ای از پلاستیک شفاف و مقاوم پوشیده شده، تشکیل شده و می‌تواند سالانه 11.2 میلیون کیلووات بر ساعت انرژی تولید کند.

طراحان این طرح معتقدند ترکیب کردن 26 توربین بادی در این پل می‌تواند میزان تولید برق آن را سالانه به 36 میلیون کیلووات بر ساعت برساند، انرژی که برای تامین نیازهای 15 هزار خانه مسکونی کافی خواهد بود.

در کنار جاده خورشیدی به موازات طول پل گلخانه‌های خورشیدی نیز برپا خواهند شد تا بتوان در آنها محصولات محلی را کشت داده و تولید کرد به این شکل راننده‌ها می‌توانند در کنار این گلخانه‌ها توقف کرده و از میوه‌های تازه و سبزیجات محلی خریداری کرده و منظره زیبای پل را تماشا کنند.

این طرح جایزه دوم رقابت طرح‌های پارک خورشیدی-بزرگراه‌های خورشیدی را از آن خود کرده است.

لینک به دیدگاه

یک توربین جدید برای استفاده از انرژی بادی

یک راه جدید جدید تولید انرژی بادی، توربینهای کوچکتر کارآمد در چشم انداز می باشد که توسط مخترع دربی شایر (Derby Shire) با پشتیبانی دانشگاه ناتینگهام ترنت(Nottingham Trent) توسعه یافته است.

پروژه توسعه پایدار دانشگاه به کمک بنیانگذار نوآوری انرژی بادی، هیث اودمن (Heath Evdemon) برای پیشرفت فن آوری هاروستر باد ( یک سیستم کوچک قادر به تولید در طیف وسیعی از سرعت باد) آمده است. با طول پره فقط یک متر هاروستر باد توان بالقوه مصارف تجاری و خانگی را دارد.توربینهای بادی سنتی به طور معمول دارای سه پره می باشند که به دور محور افقی در بالای برج فولادی دوران می کنند. این توربینها اکثرا حداکثر توان خروجی را در سرعت بادهای 30 مایل بر ساعت دارند و برای جلوگیری از خسارات ناشی از طوفان در سرعتهای 50 مایل بر ساعت و یا بالاتر تعطیل می شوند که این خود بهره وری بعضی از توربینها را کاهش می دهد.برداشت جدید باد بر اساس یک حرکت رفت و برگشتی است که از ایرفویل های افقی مشابه مورد استفاده در هواپیما بهره می جوید. عملا بدون سرو صدا می باشد و وان ولید برق در سرعتهای پایین را دارد که ممکن است در مخالفت کمتری با تاسیسات جدید باشد. همچنین در سرعتهای باد بالا نیز نسبت به توربینهای بادی حال حاضر عملیاتی تر است. میتوان آنها را در هر اندازه تا حدود 15 متر ساخت و در مناطق برجسته مانند تپه ها و دامنه کوه و ساختمانها و سازه های داخلی،کشاورزی و صنعتی تنها نیاز به حدود نیم متر ارتفاع از زمین دارد. همه سایز ها قابل تقسیم به قطعات کوچکتر می باشند بطوریکه برای حمل نیازی به استفاده از ماشینهای سنگین (ویژه مناطق حساس زیست محیطی) ندارند.به منظور اینکه برداشت کننده باد (wind harvester) از مرحله نمونه اولیه به یک مدل کاری کامل برسد، کارخانه بودجه یک متخصص برای کمک به نوآوری در طراحی و توسعه قاب، پایه چرخش، بازوی تاب خورنده، ایرفویل ها، ژنراتور و بدنه بیرونی را تامین کرده است. همچنان شرکت از دکتر امین الحبیبه، محقق در طراحی پیشرفته و فناوری ساخت در دپارتمان معماری، طراحی و محیط زیست کمک دریافت می نماید.

 

azcyetyx1x12tvt9xv.png

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

oqsshs6yzc9lkyzdoug.jpg

 

ایالات متحده تعداد زیادی توربین باد در خشکی و دریا دارد.در سال 2012 برق تولیدی از توربین باد آن به 50000 مگا وات رسیده است. :w58: که برای تامین توان 12 میلیون خانه در سال کافیست.

منبع:دپارتمان انرژی آمریکا

لینک به دیدگاه

مرسی ممنون، خیلی عالی بود

چند روز پیش هم یک مستند شبکه بی بی سی گذاشته بود در باره مزرعه بادی که در انگلستان درست کرده بودند که واقعا با شکوه و زیبا بود، هر کدام از پره ها طوری معادل 62.5 متر داشت، واقعا نصب کردن این مبدل ها کاری بسیار سخت و هزینه بر بود ولی امیدوار بودند که با استقبال جهانی هزینه های نصب و قطعات کاهش پیدا کنه.

 

آلمان هم که در یک اقدام خیلی عجیب ( توی مجله خوندم) قسمتی از صحرای آفریقا را برای چندین سال اجاره کرده و سلول خورشیدی کار گذاشته، برای همین تا 2017 چند تا دیگه از نیروگاه های هسته ایش را خاموش می کنه تا برق را به صورت پا تولید کنند بدون آلودگی. ایتالیا هم همین قول را داده و اعلام کرده تا 2020 هیچ کدام از نیروگاههای برق هسته ایش کار نخواهد کرد.

لینک به دیدگاه
مرسی ممنون، خیلی عالی بود

چند روز پیش هم یک مستند شبکه بی بی سی گذاشته بود در باره مزرعه بادی که در انگلستان درست کرده بودند که واقعا با شکوه و زیبا بود، هر کدام از پره ها طوری معادل 62.5 متر داشت، واقعا نصب کردن این مبدل ها کاری بسیار سخت و هزینه بر بود ولی امیدوار بودند که با استقبال جهانی هزینه های نصب و قطعات کاهش پیدا کنه.

 

آلمان هم که در یک اقدام خیلی عجیب ( توی مجله خوندم) قسمتی از صحرای آفریقا را برای چندین سال اجاره کرده و سلول خورشیدی کار گذاشته، برای همین تا 2017 چند تا دیگه از نیروگاه های هسته ایش را خاموش می کنه تا برق را به صورت پا تولید کنند بدون آلودگی. ایتالیا هم همین قول را داده و اعلام کرده تا 2020 هیچ کدام از نیروگاههای برق هسته ایش کار نخواهد کرد.

خواهش میکنم:icon_gol:

 

آلمان که در زمینه انرژی های نو واقعا واقعا داره کار میکنه.

با سرمایه گذاری کنسرسیوم های بزرگ انرژی در آلمان)، احداث اولین مزرعه تولید انرژی بادی در آب های این کشور موسوم به "آلفا ونتوس" آغاز میشود.

این پروژه که قرار است با 12 توربین، 60 مگاوات برق تولید کند، صرفا درخدمت تحقیق و پژوهش خواهد بود و هدف اولیه آن عرضه تجاری و فروش انرژی تولیدی. با این وجود میتواند انقلابی در بخش تامین برق در آلمان ایجاد کند.

توربین ها باید بتوانند در برابر بادهایی با سرعت 160 کیلومتر در ساعت وموج هایی به ارتفاع 15 متر استقامت کنند.

در حال حاضر در کشورهای جهان حدود 100 هزار مگاوات برق از طریق توربین های بادی در آب ها تولید می شود.

پروژه "آلفا ونتوس" که 12 توربین آن در فاصله 800 متر با یکدیگر مستقر شدهو4 کیلومتر مربع برابر با 550 زمین فوتبال را به خود اختصاص داده اند.تفاوت مزرعه بادیonshore با اینگونه مزارع در دریا و آب ها این است که قدرت و استمرار و تداوم بیشتر باد در آب ها، باعث افزایش میزان برق وانرژی تولیدی می شود.

پروژه آلفا ونتوس در دریای شمال آلمان 180 میلیون یوروهزینه خواهد داشت که 50 میلیون یورو آن را دولت این کشور پرداخت می کند. بدین ترتیب هزینه پروژه تولید انرژی بادی در آب ها، سه برابر پروژه های مشابه در مزارع معمولی بادی است

لینک به دیدگاه

چند پرسش و پاسخ در مورد انرژی باد برگزفته از وبنوشت انرژی های پاک

 

-مزارع بادی دریایی کجا ساخته می شوند؟ در چه فاصله از ساحل و در چه عمقی قرار می گیرند؟

 

یکی از بزرگترین مناطق دریایی دارای آب کم عمق در ایالات متحده Offcapecod می باشد جایی که یک مزرعه بادی بزرگ برای آن پیشنهاد شده است. بسیاری از دیگر مناطق ساحلی ایالات متحده حداقل پتانسیل هایی برای توسعه صنعت بادی دارند اما معمولا هزینه های پی ریزی توربین ها با افزایش عمق آب و ارتفاع امواج به سرعت افزیش می یابد. همچنین هزینه اتصال به خطوط برق خدمات شهری با افزایش فاصله از ساحل به سرعت افزایش می یابد.

اما هنوز مزایایی برای احداث مزارع بادی در مناطق دریایی بیشتر، وجود دارد. در این مناطق سرعت باد بیشتر است و باد از پایداری و ثبات بیشتری برخوردار است. این بدان معناست که توربین هایی که در مناطق دریایی ساخته می شوند انرژی بادی بیشتری را به تسخیر در می آورند. بسیاری امیدوارند که چالش های تکنیکی مغلوب خواهند شد و در آینده مزارع بادی دریایی در مناطق دریایی بسیار بیشتری و حتی شاید بر روی سکوهای شناور در دریا، ساخته خواهند شد.

لینک به دیدگاه

- چرا کلیه توربین های بادی را در دریا قرار نمی دهیم؟

توربین های بادی می توانند در دریا استقرار یابند، یعنی جایی که باد شدیدتر می وزد و توربین های عظیم تری را می توان نصب نمود. امروزه در مناطق متراکم و پر جمعیت اروپا یعنی جایی که فضای محدودی روی خشکی وجود دارد و مناطق دریایی نسبتا بزرگی با آبهای کم عمق دارا می باشد، مزارع بادی دریایی فراوانی در نظر گرفته شده و در حال توسعه می باشند.

اما نیاز مبرم به پاسخ دهی به تغییرات اقلیمی بدین معناست که ما نیاز خواهیم داشت از منابع قابل تجدید به سریع ترین وجه ممکنه و تا آنجا که می توانیم بهره بگیریم و این بدان معناست که به هر دوی سیستم های بادی روی خشکی و داخل دریا نیاز داریم. همچنین ایالات متحده مناطق خشک بسیار وسیعی دارد که برای توسعه صنعت بادی مناسب می باشند ولی مناطق دریایی مناسب چندان زیادی ندارد. بعلاوه چون بسیاری از مردم زیبایی و منظره توربین های بادی را دوست دارند نباید تصور کرد که مطلوب تر است که همه توریبن های بادی را در مناطق دور دریایی قرار داد. مزارع بادی روی خشکی می تواند توسعه اقتصادی قابل توجهی به صورت درآمدهای مالیاتی برای جامعه روستایی تحت فشار و اجاره بهایی برای کشاورزان فراهم سازد. بنابراین مزارع بادی روی خشکی می توانند سهم مهمی در کاهش یا تغییر رکود و انحطاط جامعه روستایی داشته باشند.

لینک به دیدگاه

-آیا این توربین ها برای کشتیرانی مزاحمتی ایجاد می کنند؟

سازندگان به همین منظور توربین های بادی را خارج از خطوط کشتیرانی مستقر، احداث می کنند و در نتیجه از برخورد با تردد روزمره جلوگیری بعمل می آید. اگر یک کشتی ناخواسته از مسیر خارج شود، رادارهای آن به آسانی توربین های بادی که انعکاس رادار عالی دارند را می یابند. همچنین توربین های بادی به ابزارهای هشدار دهنده ای تجهیز

شده اند که در هوای خراب (توفانی) به کشتی ها اعلام خطر می کنند. گارد ساحلی آمریکا مجوز مکان توربین های بادی را با توجه به ملاحظات دریانوری صادر می کند و علامت

گذاری ها، چراغهای هشدار دهنده و سیگنالهای مه مورد نیاز را تعیین می کند.

لینک به دیدگاه

-اندازه توربین ها از ساحل چقدر به نظر می رسد؟

بدیهی است که این بستگی به اندازه توربین ها، شرایط جوی و میزان نزدیکی آنها به ساحل دارد. بیشتر مزارع بادی دریایی به میزان کمی از ساحل قابل رویت می باشند.

 

-در صورتی که دریا توفانی شود چه اتفاقی رخ می دهد؟

مانند توربین های روی خشکی، توربین های دریایی جهت استقامت در شرایط بادی سخت مورد آزمایش قرار گرفته و تضمین می گردند. در صورت بروز شرایط سخت آب و هوایی، پره

ها خاموش شده و بدلایل امنیتی زمانی که سرعت باد به 50 مایل در ساعت و بالاتر می رسد، حرکتشان کند می شود.

لینک به دیدگاه

-آیا این توربین ها بستر دریا را به هم زده و باعث فرسایش ساحلی می گردند؟

هر پروژه پیشنهادی مزرعه بادی قبل از ساخت، از نظر امواج و فرآیندهای ساحلی مورد بررسی کامل قرار می گیرد. اگر چه ساختار توربین ها و مناطق دریایی دور به گونه ای است که بسیار احتمال آن کم است که بر بستر دریا یا چگونگی امواج تاثیر قابل توجهی بر جای گذارند. با توجه به تجارب دانمارک در زمینه مزارع بادی دریایی هیچگونه شواهدی دال بر آثار زیان بخش بر فرآیند های ساحلی وجود ندارد.

قبلا اثرات فرسایش ساحلی سطوح دریایی بالاتر و الگو های جوی شدید تر ناشی از گرم شدن کره زمین بطور علمی مورد تایید قرار گرفته اند و بسیار بیشتر و مهمتر از اثرات بالقوه مزارع بادی دریایی می باشند.

لینک به دیدگاه

-آیا توربین ها بر حیات دریایی تاثیر خواهند گذاشت؟

از لحاظ حیات دریایی، سه مرحله مهم از مزارع بادی وجود داردساخت، بهره برداری و غیر قابل استفاده شدن. ساخت و غیر قابل استفاده شدن پتانسیل ایجاد بیشترین مقدار

مزاحمت را دارا می باشند و اخیرا صنعت انرژی بادی و همچنین چندین گروه حفاظت حیات دریایی، در حال بررسی این اثرات شدید بر روی حیات دریایی می باشند.

اما مهم این است که چنین اثراتی با توجه به دیگر فعالیتهای دریایی نظیر ماهیگیری، کشتیرانی، استخراج نفت و گاز و غیره مورد ملاحظه قرار گیرد. همچنین بایستی توجه شود که مدت زمان ساخت و خارج از سرویس کردن فقط حدود شش ماه خواهد بود. در طول مدت بیست سالی که توربین ها مورد استفاده قرار گرفته اند هیچگونه اثری بر روی حیات دریایی آشکار نشده است.

این مطلب نیز اظهار گردیده است که صدای حاصل از توربین های بادی به زیر آب خواهد رفت و برای موجودات دریایی ایجاد مزاحمت می کند. اما مطالعات انجام شده بر روی اثر صدای حاصل از توربین های دریایی موجود، ذکر می دارند که فرکانس این صدا بسیار کوتاه است و در حقیقت بسیاری از گونه ها قادر به شنیدن این صدا نمی باشند.

مانند موضوعات اثرات مکانی دیگر، اینگونه نگرانی ها زمانی که یک پروژه مزرعه بادی در حال طی مراحل کسب مجوز می باشد، مورد توجه قرار خواهد گرفت.

لینک به دیدگاه
تصویری زیبا از نیروگاه بادی منجیل.....چقدر قشنگه:hapydancsmil:

 

szuhs2jitwfrejdjge.jpg

هر جا كه آب بطور وسيع داريم(درياچه) و در مجاورتش زمين هاي شيب دار داريم مي توان مزرعه هاي بادي احداث كرد.

با اين توضيح ما در كنار اكثر سد هاي كشور اين پتانسيل را داريم و مي توانيم با توسعه ي اين مزارع سد ها را تبديل به قطب توليد انرژي كنيم(برق ابي و بادي)

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...