رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

مگس

mg-7574.jpg

مقدمه

مگسها جزء حشرات به شمار می‌آیند و به زیر رده بال‌داران یا حشرات تعلق دارند و حشرات بال‌دار دارای زایده‌هایی به نام دنباله‌های شکمی و زواید تناسلی هستند مگسها به راسته دو بالان تعلق دارند. دو بالان جانورانی هستند که تعداد رگبالها کم است و بالهای پسین تبدیل به دو اندام کوتاه متورم شده است که هالتر نامیده می‌شود بخشهای مختلف بدن مشخص است و شکم دارای 4 تا 9 بند است و دگردیسی آنها کامل بوده و لاروهای آنها بدون پا هستند و ضمایم دهانی سوراخ کننده و مکنده دارند. این راسته شامل زیر راسته‌های متعدد است که انواع مگسها را شامل می‌شود.

لینک به دیدگاه

زیر راسته راست درزان

کوتاه شاخان

شاخکها کوتاه و اغلب سه بندی است.

 

خرمگس: تند پروازند و چشمهای جانبی و برگ و نواری دارند. خرطومی برجسته دارند، مگسهای نر گیاهان را می‌مکند ولی ماده‌ها از خون جانوران تغذیه می‌کنند.

 

دزد مگسان: حشراتی قوی و بدنی خاردار دارند در اطراف دهان یک ریش مویی وجود دارد حشرات دیگر را در حال پرواز شکار می‌کنند.

 

زنبور مگسان: دارای موهای پرپشت و متراکم شبیه زنبورها هستند پاها و خرطوم بلندی دارند.

زیر راسته پیچیده درزان

بی‌شیار مگسان: حشرات فاقد شیار پیشانی در اطراف قاعده شاخکها هستند.

 

شهد مگسان: رنگ این حشرات روشن است و فاقد موهای زبرند. از زنبورها یا زنبوران عسل تقلید می‌کنند. لاروهای آنها از شته‌ها تغذیه می‌کنند.

 

شیار دار مگسان

این حشرات دارای حلقه‌ای در اطراف قاعده شاخکهای خود می‌باشند.

 

برمگسان: مگسهایی کوچکند و نوک شکم آنها باریک است. روی بالهای آنها لکه‌های تیره عرضی وجود دارند. لاروهای آنها گیاهخوارند و یا داخل میوه زندگی می‌کنند.

 

سرکه مگسان: چشمهای این جانوران معمولا قرمز است. از میوه‌های گندیده تغذیه می‌کنند.

 

ریشه مگسان: لاروهای آنها روی ریشه یا مواد فاسد شده زندگی می‌کنند بعضی گوشتخوارند.

 

سرامگسان: مگسهایی با اندازه‌های کوچکند لاروها روی مواد آلی در حال تجزیه رشد می‌کنند. بالغها روی پستانداران اهلی و وحشی و حتی انسان و حشرات کامل که در بعضی انواع دارای قطعات دهان نیش زننده هستند. از خون انسان و سایر موجودات خونگرم تغذیه می‌کنند. مگس خانگی دارای ضمایم دهانی اسفنجی است و می‌تواند غذاهای انسانی را آلوده کند.

 

گوشت مگسان: لاروها از حیوانات مرده ، مدفوع ، فضولات و غیره تغذیه می‌کنند یا روی بدن حشرات دیگرند.

 

تیز مگسان: این حشرات تخمها یا لاروهای خود را روی حشرات دیگر می‌گذارند.

 

اسب مگسان: بالغها بزرگ و به شکل زنبورند و در روی بدن آنها کرک وجود دارد چشمهای مرکب در حیوان نر و ماده از هم مجزا است پرواز سریع دارند و طول عمر در حیوان بالغ کوتاه است.

 

شفیره زایان

قطعات شکم نامشخص است پاهای آنها پنجه‌دار است تخمگذار هستند و در هر مرتبه یک لارو تولید می‌کنند.

 

سگ مگسان: بدنی مسطح و پهن شبیه شپش دارند بالدار یا بدون بالند شکم آنها حجیم است این مگسها روی پستانداران مخصوصا روی بدن خفاشها زندگی می‌کنند. انگلهای خارجی می‌باشند و از خون میزبان تغذیه می‌کنند.

 

 

نحل مگسان: حشراتی ریزند یا فاقد بالند و یا بالهای کوتاهی دارند عموما انگلند و روی زنبورها مخصوصا زنبوران عسل انگل می‌شوند. برولاسکا فاقد بالند و روی ملکه و حیوان نر زنبوران عسل زندگی می‌کنند

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

سیمولیوم

مورفولوژی: سیمولیده ها به نام مگس سیاه شناخته شده اند دوبالان بسیار کوچکی هستند به طول 5/1تا4میلی متر بابدن قویHamped thorax ،رنگ سیاه دارند ،آنتن های کوتاه وسخت ،قطعات دهانی کوتاه ونسبتا ًمشخص نیستند

اکولوژی: سیمولیده ها ،انتشار جهانی دارند دگردیسی کامل دارندتخم ها همیشه درآبهای جاری گذاشته می شود ولی محل رشد ونمو آنها برحسب گونه های سیمولیوم کاملاًفرق میکند .لانه های لاروی می تواند از یک قطعه کوچک آب ،نهرهایی با جریان آهسته آب انشعابات دریاچه ها ،آبهای جاری شده از سدها تا جریان تند رودخانه هاوآبشارها تغییر نماید .دگردیسی کامل دارند 8-6مرحله لاروی دارند.فقط ماده ها خونخواری می کنند .بالغین به فواصل زیاد از لانه های لاروی دور می شوند .بر خلاف پسیکودیده ها در روزهای ابری ودر هوای طوفانی فعالیت شان افزایش می یابد .

اهمیت در پزشکی وبهداشت :

1-بعضی از گونه های سیمولیوم در آفریقا وبعضی دیگر در آمریکای مرکزی جنوبی کرمهای( نماتد های) انگلOnchocera volvulus را به انسان انتقال می دهد که به نام بیماری انوکوسرکیازیس معروف است (بیماری کوری رودخانه ای )

s.neavei,s.damnosum آفریقا

s.metalicum s.ochraceum آمریکای مرکزی وجنوبی

این بیماری در مناطق غربی،مرکزی وقسمتاعظم شرق آفریقااست .آلوده ترین جاناحیه صحراsavanah بویژه در غرب آفریقااست .یک کانون آلرژی کوچک نیز درجنوب یمن وجود دارد .سیمولیوم ،تنها ناقل آنکوسرکیازیس انسانی هستند.روش انتقال مثل سایر میکروفیلرها توسط ناقلین خونخوار است .فاصله بین بلعیدن میکروفیلی وبوجودآمدن لاروآلوده کننده بسته به درجه حرارت 6-13روز طول می کشد .

2-دربرزیل s.amazonicumآلوده به میکروفیلر غیرپاتوژن masonella ozardi یافت می شود.

3-گزش اینها چون به صورت دسته جمعی پرواز میکنند وتزریق بزاق سمی می تواند برای دامها کشنده باشد .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...