رفتن به مطلب

مطالب جالب انگیز ناک در شیمی


ارسال های توصیه شده

4گرم فلز روي را در يك شيشه كوچك بريزيد. در يك شيشه بزرگتر يا يك لوله آزمايش 4 گرم NH4NO3 و يك گرم NH4CL و نيم گرم Ba(NO3) بريزيد. درست در زمان اجراي نمايش گرد روي را به شيشه بزرگتر بيفزائيد و درب آن را بگذاريد وبه شدت تكان دهيد تا كاملاً مخلوط شوندمخلوط خاكستري رنگي به وجود مي آيد ان را بر روي يك سطح نسوز ريخته و به صورت كپه اي در آوريد و چند قطره آب روي آن بپاشيد (اين كار را مي توانيد با تكان دادن انگشتان خيس انجام دهيد) آتش سبز رنگي خود به خود فوران مي كند.

لینک به دیدگاه

c2h5oh + o2 -----------> 2 co2 + h2o

 

حدود 75 میلی لیتر از یک محلول 50:50 آب- اتانول را در یک بشر 250 میلی لیتری بریزید.

یک دستمال کتانی (نخی) را در آن قرار دهید تا محلول را خوب جذب کند . دستمال را با یک انبر دسته بلند بگیرید و آتش بزنید چراغ ها را خاموش کنید واجازه دهید دستمال تا حدود 30 ثانیه بسوزد شعله را خاموش کنید. دستمال نسوخته و سالم مانده است.

لینک به دیدگاه

هرچه دماي آب کمتر و فشار بيشتر باشد , ظرفيت پذيرش گاز بيشتري را خواهد داشت و به عنوان مثال co2 بيشتري را در خود حل مي کند. هنگام توليد نوشابه با استفاده از اين خاصيت , در دماهاي پايين و فشار بالا , نوشيدني با تزريق گاز co حالت اشباع مي رسد. بنابراين وقتي در نوشابه باز شود و نوشابه در دما و فشار معمولي قرار گيرد , محلول خاصيت فوق اشباع دارد يعني مقدار co2 حل شده در آن بيش از ظرفيت انحلال در آن دما و فشار است. چنين محلولي اگر شرايط مهيا باشد تمايل به آزاد کردن co2 دارد. براي اين کار گاز co2 محلول بايد به صورت حباب درآيد يعني مولکولهاي co2 حل شده بايد در نقطه اي جمع شوند و با به هم پيوستن , يک حباب تشکيل دهند و به سطح نوشابه بيايند و از آن خارج شوند. اگر دقت کرده باشيد تشکيل حباب در سطوح تماس خارجي نوشابه اتفاق مي افتد يعني در سطح نوشابه و ديواره هاي بطري يا دورني . به زبان ساده اين سطوح و به خصوص نا همواري هاي موجود روي آنها يا هر نوع ناهمگني موجود در محيط نقش جايگاههاي تجمع يا مکانهايي براي به هم پيوستن مولکولها و تشکيل حباب را بازي مي کنند.به عبارت عاميانه يعني مولکولها براي ايجاد حباب دنبال بهانه مي گردند و اين بهانه را در اين سطوح پيدا مي کنند. در اين وضعيت ريختن نمک در نوشابه باعث خروج سريع تر گاز از محلول مي شود. زيرا سطح بيشتري براي تشکيل حباب در اختيار مولکولها قرار مي گيرد ( سطح جانبي بلورهاي نمک ) . چيزي مانند تبلور ( = بلور شدن ) شکر پس از قرار دادن بلور يا نخ در محلول فوق اشباع آن.بنابراين چنين اتفاقي اصلا شيميايي نيست. هيچ واکنشي هم صورت نمي گيرد و تقريبا هر ماده اي از نمک و شکر گرفته تا شن و ماسه که بتوانند نوعي ناهمگني در محيط نوشابه ايجاد کند يا سطح آزاد در اختيار آن قرار دهد ( يا به طور خلاصه بهانه دست مولکولها بدهد ! ) ميتواند اين کار را بکند . اين اتفاق را حتما در هنگام وارد کردن ني در نوشابه ديده ايد. تنها مزيت نمک با شکر اين است که به دليل داشتن دانه هاي ريز سطح جانبي نسبي بيشتري در مقايسه با مواد درشت تر دارند. همين! از اين به بعد مي توانيد در نوشابه دوستتان به جاي نمک خاک بريزيد !!!

لینک به دیدگاه

همه ميدانيم که بيشتر گندم سفيد از نشاسته درست شده است . و ميدانيم که نشاسته از کربوهيدرات ساخته شده است يعني از به هم پيوستن زنجيره ي مولکولهاي شکر . هر کسي که تا بحال مارشمالو (نوعي شيريني خميرمانند )را اتش زده باشد ميداند که شکر براحتي ميسوزد , پس ارد هم ميتواند.آرد و خيلي از کربوهيدراتهاي ديگر ميتواند اتش بگيرند وقتي انها در هوا بحالت گرد و غبار وجود دارد .فقط کافيه در هر متر مکعب 50 گرم يا بيشتر آرد بصورت گرد در هوا وجود داشته باشد و مشتعل شود. ذره هاي آرد انقدر کوچک هستند که فورا ميسوزند. وقتي يک ذره بسوزد بقيه ذره هاي نزديکش را هم روشن ميکند و انوقت شعله بوجود امده تمام ابر ارد را شعله ور کرده و منفجر ميشود. تقريبا هر کربو هيدرات بصورت گرد و غبار وقتي مشتعل شود منفجر خواهد شد .در خيلي از انبارهاي آرد به همين صورت با يک جرقه يا يک منبع گرما باعت انفجار و اتش سوزي ميشود.

لینک به دیدگاه

سنگ چخماق با نام flint معروف مي باشد، تيره رنگ مي باشد و در شاخه کوارتزها قرار مي گيرد Flint نوع کوارتز آلفا مي باشد که تا دماي 573 درجه سانتيگراد پايداري دارد و به صورت گرهکهايي در گچ و سنگ آهک يافت مي شود .از سنگهاي حاوي سيليس SiO2 که عموماً منشاء رسوبي دارند مي باشد. ‌اين سنگها يک پارچه بوده که به علت نقص ساختماني در برخورد با يکديگر جرقه زده و O-3 آزاد مي نمايد اين سنگ بانام سنگ آتشزنه معروف مي‌باشد .

لینک به دیدگاه

بيشترين معادن جيوه دنيا در اسپانيا و ايتالياست و مهمترين سنگ معدن آن سينابار يا سولفور جيوه است با گوگرد و هالوژنها ترکيب مي شود اما با اسيدها به جز اسيدنيتريک بي اثر است جيوه و ترکيبات آن توسط پوست و بلعيدن و تنفس جذب بدن مي شود ماکسيمم مقدار مجاز بخار جيوه در هواي محيط کار.1 ميلي گرم در متر مکعب و ماکسيمم مقدار جيوه مجاز موجود در ادرار 3 ميلي گرم در ليتر است کليه ها نقش مهمي در دفع جيوه از راه ادراري دارند ضمن اينکه بيشترين تجمع جيوه در اعضاي بدن نيز در کليه هاست .

لینک به دیدگاه

به دوستانتان بگویید که آیا می‌توانند بدون استفاده از رنگ ، یک عکس را قرمز سازند و بلافاصله آن را به حالت معمولی در بیاورند؟ مسلما کسی قادر به این کار نخواهد بود. حالا شما تصویری را که قبلا تهیه کرده و صورت آن را با فنل فتالئین پوشانیده‌اید، از جیبتان بیرون بیاورید. این مایع که به صورت تصویر مالیده شده ، ابتدا رنگی ندارد. ولی اگر شما انگشتانشان را در آمونیاک خیس کنید (که حتما قبلا این کار را کرده‌اید) و جلوی تصویر بگیرید، صورت ان قرمز کمرنگ می‌گردد! اگر انگشتانتان را کنار بکشید، رنگ صورت دوباره معمولی می‌شود!

:hapydancsmil:

لینک به دیدگاه

آیا دوست دارید در آشپزخانه خودتان یک کوه آتشفشان کوچولو درست کنید؟ نترسید، این یک کوه آتشفشان واقعی نیست. این آزمایش به نسبت بی‌خطر است و گازهای تولید شده نیز کم و بیش غیرسمی هستند و فقط سی دقیقه طول می‌کشد.

نخست مخروط آتش فشان را بسازیم. 6 فنجان آرد ، 2فنجان نمک،4 قاشق سوپخوری روغن و 2 فنجان آب را مخلوط کنید. مخلوط بدست آمده باید یکنواخت و محکم باشد (در صورت نیاز می‌توانید آب بیشتری اضافه کنید). بطری پلاستیکی را در ظرف مورد نظر به‌طور ایستاده قرار دهید و خمیر تهیه شده را در اطراف آن به شکل یک کوه آتشفشان فرم دهید. البته توجه داشته باشید که آن را به طور کامل نپوشانید، قسمت دهانه آن را برای اضافه کردن بقیه مواد خالی نگه دارید. قسمت بیشتر بطری را با آب گرم پر کنید و مقدار کمی از رنگ قرمز غذارا به آن اضافه کنید. مقدار خیلی کمی پودر لباسشویی به محتویات بطری اضافه کنید. دو قاشق سوپخوری جوش شیرین به بطری اضافه کنید. به آرامی سرکه را به بطری اضافه کنید. مراقب باشید زمان فوران کوه آتش فشان رسیده است.

گدازه‌هایی با رنگ قرمز ملایم در نتیجه واکنش بین جوش شیرین و سرکه تولید خواهد شد. در این واکنش مانند آتشفشان حقیقی ، دی‌اکسید کربن هم تولید خواهد شد. بدلیل تولید گاز کربن دی‌اکسید در بطری پلاستیکی فشاری ایجاد می‌شودو (به‌علت حضور پودر لباسشویی ) حبابهایی از آتشفشان خارج خواهد شد که چهره زیبایی به آزمایش می‌دهد. اگر چند قطره رنگ زرد هم به آن اضافه کنید، گدازه‌های خارج شده رنگ زیباتر و طبیعی‌تری پیدا خواهند کرد. :hapydancsmil:

 

 

 

 

 

لینک به دیدگاه

1.ازیک عکاس تجاری چند ورق کاغذ چاپ بگیرید،( یک کاغذ عکاسی). ورق را در تاریکی روی تخته ی چند لایه که به پهلو حساس است قرار دهید. روی ان برگ و سپس شیشه قرار دهید و انرا بوسیله ی گیره ی لباس در موقعیتش ثابت کنید.و انرا در معرض افتاب قرار دهید تا رنگ ان مایل به سیاه یا بنفش شود.

2. پرینت برگ را در محلولی از 10گرم هیپو سولفیت سدیم در 100میلی لیتر اب بگذارید. بعد از 5 دقیقه انرا در اب جاری بشویید.

3.روی روزنامه پرینت را خشک کنید.زمانیکه خشک شد انرا روی کتاب پهن کنید.

بله اینگونه میتوان از یک برگ بدون دوربین عکاسی ،عکس گرفت .

:hapydancsmil:

لینک به دیدگاه

براي اين كار هيدروژن پري اكسيد بايد غليظ شده باشد.(در حدود 90 درصد ) هيدروژن پري اكسيد كه در دارو خانه ها ميفروشند غلظلتش درحدود 3 در صد است.فرمول شيميايی هيدروژن پري اكسيد h2o2 است.وقتي با نقره واكنش برقرار ميكند نقره نقش كاتاليزور را بازي ميكند.اين واكنش اتم اضافه اكسيژن را ازاد كرده اب و گرماي زيادی توليد ميكند.گرما اب را به بخار تبديل كرده كه اين بخار ميتواند با سرعت بالا از نازل موشك خارج كند.

براي ساخت موشك ميتوانيد از بطری نوشابه هاي خانواده خالي استفاده كنيد به اين صورت كه در نوشابه را سوراخ كوچکي بكنيد(نقش نازل موشك) و مواد را در ان ريخته و در ان را ببنديد واكنش انجام شده و بخار با سرعت از سوراخ به بيرون زده و اگر بطری نوشابه را بروي زمين بخوابانيد اين موشك حركت خواهد كرد.

لینک به دیدگاه
  • 5 هفته بعد...

انرژی که در اتم ذخيره شده ، بسيار عظيم است . اگر انرژی يک کيلوگرم اورانيوم را بطور کامل آزاد سازند ، تقريبا يک گرم ماده ناپديد خواهد شد و بقيه به بيست و پنج ميليون کيلو وات ساعت ، انرژی تبديل مي شود . اگر بخواهند اين مقدار انرژی را از سوزاندان زغال سنگ به دست بياورند ، بايد بيش از دو هزار و پانصد تن زغال سنگ را بطور کامل بسوزانند.

لینک به دیدگاه

تشكيل پوسته تخم مرغ نمونه بسيار جالبي از يك واكنش رسوبي در طبيعت است جرم ميانگين پوسته يك تخم مرغ حدود 5 گرم كه 40 درصد ان را كلسيم تشكيل مي دهد بيشتر كلسيم پوسته يك تخم مرغ در يك دوره 16 ساعتي ,يعني با سرعتي در حدود 125 ميلي گرم در ساعت رسوب مي كند.هيچ مرغي نمي تواند براي پاسخ گويي به اين نياز با چنين سرعتي كلسيم مصرف كند. در واقع مرغ بايد براي هر نوبت تخم گذاري,حدود 10 درصد از كل كلسيم موجود در استخوان هايش را مصرف كند.

لینک به دیدگاه

مي دانيم كه از اثرات نا مطلوب اكسيژن بر روي بسياري از مواد و عناصر پوسيدگي، فساد و زنگ زدن است.

در پاسخ به سوال فوق بايد گفت كه آلومينيم زودتر از آهن زنگ مي زند اما اين زنگ زدگي به رنگ بدنه ي خود آلومينيم است و پس از زنگ زدن لايه اي به عنوان عايق روي هسته ي آلومينيم را پوشانده و مانع از رسيدن اكسيژن به آن مي شود، در حالي كه آهن ديرتر از آلومينيم زنگ مي زند اما زنگ زدگي آن به صورت پوسته شدن است و رنگ نامطلوبي در برابر آهن دارد.

پس بنابر اين زنگ زدگي آلومينيم داراي اثرات مثبت و زنگ زدگي آهن اثري منفي و مخرب دارد و بايد در اين گونه موانع از انواع ضد زنگ ها استفاده كرد.

 

 

 

 

 

لینک به دیدگاه

بدن ما شامل عناصر و مواد مرکب گوناگون است ، مثلا" بدن يک نوجواني که چهل و پنج کيلوگرم وزن دارد سي کيلوگرم آن را آب تشکيل ميدهد کمي آهن دارد که برای ساختن يک ميخ بزرگ کافيست يک قاشق چايخوری قند دارد . چند قاشق غذا خوری چربي دارد چند فنجان کلسيم دارد و کمي گوگرد و فسفر دارد ، که برای سوختن يک قوطي کبريت کافيست و پتاسيم آن برای ساختن باروت يک فشنگ کوچک کفايت ميکند

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

شیمی شگفت انگیز...

تا لود شدن کامل تصاویر شکیبا باشید...:w16:

Polymerization of Nitro Aniline

science-is-amazing_220x330_368f.gif

Hydrogen Peroxide mixed with Potassium Iodide

science-is-amazing_281x288_b54f.gif

Hydrophobic sand placed underwater

science-is-amazing_320x240_6b24.gif

Electrical discharge

science-is-amazing_192x255_2790.gif

Popping of a kernel

science-is-amazing_289x217_49ec.gif

Water crystallizing into snow

science-is-amazing_486x353_a6f1.gif

Heating Mercury Thiocyanate

science-is-amazing_211x176_c0c5.gif

Lithium on fire

science-is-amazing_250x189_c323.gif

A Neodymium Magnet falling through a copper pipe

science-is-amazing_224x170_b49b.gif

Liquid Nitrogen mixed with 1500 ping pong balls

science-is-amazing_219x123_d5a3.gif

Dip a spoon of Gallium into a glass of hot water

science-is-amazing_160x160_f1b9.gif

Make a bubble with smoke instead of air

science-is-amazing_160x160_5f8b.gif

Slicing a bead of Mercury in half

science-is-amazing_500x375_9276.gif

Push two identical clouds of smoke

science-is-amazing_278x177_a469.gif

Russell’s viper venom blood

science-is-amazing_320x180_4529.gif

Ball caught in underwater toroidal vortex

science-is-amazing_450x237_7750.gif

Set fire to smoke

science-is-amazing_160x160_17ca.gif

Crystallization of Supersaturated Sodium Acetate

science-is-amazing_216x177_c212.gif

Interesting science game

science-is-amazing_266x187_1d83.gif

Physics trick

science-is-amazing_266x199_357e.gif

 

 

 

__

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...