رفتن به مطلب

گیاهان پوششی


ارسال های توصیه شده

گیاهان پوششی, گیاهانی هستند کوتاه و سریع الرشد که حداکثر رشد طولی آنها یک متر می باشد ,در برخی واریته های گیاهان پوششی مشاهده شده است که گیاهان مذبور در مدت زمان بسیار محدود و کوتاهی سطح خاک را فرا میگیرد و به علت پا کوتاهیشان زیبایی خاصی به محیط میدهند.

 

این گیاهان نسبت به مواد غذایی پرتوقع نبوده و آب زیادی احتیاج ندارند همچنین برخی از آنها به شوری خاک مقاوم می باشد مانند فرانکنیاFrankenia و برخی دیگر در خاک های شنی و ضعیف مانند سانتولینا Santolina به خوبی رشد و نمو می نمایند بهترین مثال آنها عشقه یا پاپیتال Hedra helix و پروانشvinca minor است.از طرفی دیگر زمانیکه گیاهان پوششی بخوبی رشد کنند و به صورت پوششی متراکم درآیند مانع از رشد علف های هرز میشوند,بنابراین بعد از کاشتن گیاهان پوششی مبارزه با علفهای هرز کاهش می یابد.اکثر گیاهان پوششی در طول دوران رشد گلهای رنگارنگ ایجاد میکنند.بسیاری از آنها دائمی بوده و یا با بذرافشانی طبیعی همه ساله رویش می یابند.برای استفاده از گیاهان پوششی در طراحی باغ و پارک باید به خصوصیاتی از قبیل فرم ,شکل,رنگ,نوع سازگاری با آب و هوای محیط و هماهنگی با دیگر گیاهان توجه بسیار نمود.

قبل از پرداختن به بحث گیاهان پوششی لازم میدانم تفاوت بین چمن و این گیاهان را ذکر کنم.

چمن گیاهی است از خانواده گندمیان که به نگهداری و مراقبت زیادی احتیاج دارد.پر دردسر و پر توقع از نظر رشد و نمو,نگهداری و آماده کردن بستر اصلی می باشد.ضمنا آبیاری روزی دو بار در تابستان ویا سرزنی مدام آن قطعاتی از چمن که خشک و به اصطلاح کچل شده اند باعث رنج افراد می شود در اینجاست که گیاهان پوششی با کمترین توجه و رسیدگی و با حداقل امکانات به کمک طراحان فضای سبز می آیند.لازم به ذکر است که چمن به نسبت گیاهان پوششی دارای پاخوری بالاتری است و در جاهایی که مراقبت دائمی و فراوان ائم از آبیاری,کود دهی,سرزنی و....به موقع انجام شود چمن یکی از بهترین و ایده آل ترین پوشش سبز برای زمین محسوب می شود.

با این وجود که رسیدگی و مراقبت زیاد وجود ندارد.گیاهان پوششی از بهترین پوششهای سبز خواهد بود. هم چنین برخی از گیاهان پوششی از انواع گیاهان دارویی هستند که امروزه کم و بیش به خواص و خصوصیات آنها توجه میشود:hapydancsmil:

 

موارد کاشت گیاهان پوششی

به طور کلی از گیاهان پوششی میتوان برای پوشش سطوح کوچک(کمتر از 45متر مربع),درشهرها, پارک ها,باغ ها و سایر سطوح فضای سبز استفاده کرد.حتی میتوان انها را در سطوح وسیع (بیش از 45متر مربع)به طور مثال حاشیه های بزرگراه ها بکار برد. این گیاهان مانند درختچه های کوچک میتوانند تولید فضای دید کنند که در اینصورت باید برای جدا شدن حاشیه از متن در حاشیه کشت شود.

اختلاف سطح جزئی حاصله یک قطعه چمن که حاشیه آن با پاپیتال کاشت شده است منظره فریبنده ای را بوجود می آورد. جلوگیری از فرسایش کاربرد مهم دیگر گیاهان پوششی در کناره های شیب دار است.در مناطقی که سایه درختان مانع رشد چمن است(در زیر سایه درختان حتی اگر بحث نور مطرح نباشد,مسئله رقابت ریشه ها برای کسب مواد مغذی و رطوبت خاک مطرح می شود که در این میان چمن قدرت مقاومت ندارد و از بین می رود در حالی که بسیاری از گیاهان پوششی از جمله Hedra helix می توانند در چنین شرایطی زنده بمانند و بخوبی رشد کنند),در حاشیه هایی که آنقدر باریک هستند که چمن زن نمی تواند در آنجا حرکت کند و یا مکانهایی که رقابت علف هرز در آنجا مطرح است و همچنین در نقاط صخره ایی با شیب تند میتوان از گیاهان پوششی استفاده کرد,همچنین در مکانهایی به طور غیرطبیعی بسیار مرطوب یا بسیار خشک هستند.در این مناطق حتی مخلوطی از انواع چمن نیز به سختی قادر به زندگی می باشند.در حالیکه گونه هایی از گیاهان پوششی هستند که به خوبی خود را با این شرایط سازگار میکنند.

C:%5CDOCUME%7E1%5Camin%5CLOCALS%7E1%5CTemp%5Cmsohtmlclip1%5C01%5Cclip_image001.gif مقاومت:در مناطقی با زمستان های سخت ,اگر پوشش برف برای مدت زمان زیادی روی زمین باقی بماند و گیاهان پوششی را بپوشاند ,این گیاهان از تغییرات شدید درجه حرارت در امان می مانند و از بین نمی روند.ولی در مناطقی که برف کمی دارند و در اکثر روزها متناوبا یخبندان و ذوب یخ صورت میگرد ,گیاهان پوششی که ریشه های سطحی دارند بدون حفاظ قرار میگیرند و به سرعت از بین میروند.بنابراین در مناطق سردسیر وجود پوششی از برف باعث حفظ گیاهان پوششی کوتاه قد با ریشه های سطحی می شود.اگر پوشش برف وجود نداشته باشد این گونه گیاهان باید به نحوی پوشیده شوند در حالی که گیاهانی که ریشه های قوی و عمیق دارند به طور مثال پیچ امین الدوله و شیر خشت می توانند بدون هیچگونه مراقبت بخوبی دوام آورند.

C:%5CDOCUME%7E1%5Camin%5CLOCALS%7E1%5CTemp%5Cmsohtmlclip1%5C01%5Cclip_image001.gif کاشت:قبل از کاشت گیاه در محل دائمی اش باید از حداکثر رشد آن آگاهی کافی داشت تا با توجه به سرعت رشدش فضای کافی برای گسترش آن در نظر گرفته شود.هنگام تعیین فاصله گیاهان از یکدیگر باید به مدت زمانی که مایلیم زمین کاملا پوشید شود,توجه کرد.عده ای میخواهند در اسرع وقت پوشش سبزی بدست آورند در نتیجه گیاهان بیشتری را با فاصله کم از هم می کارند.در حالی که میتوان همین نتیجه را با تعداد کمتری از گیاهان ولی در مدت زمانی طولانی تر بدست آورد که البته روش دوم مقرون به صرفه تر است .اسیدیته,زهکشی,نور و نوع خاک از جمله عواملی هستند که باید قبل از کاشت گیاه کاملا بررسی شود.

C:%5CDOCUME%7E1%5Camin%5CLOCALS%7E1%5CTemp%5Cmsohtmlclip1%5C01%5Cclip_image001.gif زهکشی: عامل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد .اگر خاک طوری باشد که برای مدت طولانی مقدار زیادی آب را در خود نگه دارد,تعداد کمی از گیاهان را می توان یافت که بتوانند در آن دوام اورند و به رشد ادامه دهند.بنابراین قبل از کاشت باید به زهکشی خاک توجه کرد.که در آن ریشه دوانیده اند,سایه می اندازند و در این چنین شرایط بهتر است گیاهان کوتاهی را انتخاب کرد که بتوانند با ریشه درختان از نظر آب و مواد مغذی رقابت کنند ودر عین حال نسبت به سایه مقاوم باشند.

C:%5CDOCUME%7E1%5Camin%5CLOCALS%7E1%5CTemp%5Cmsohtmlclip1%5C01%5Cclip_image001.gif خاک: نوع خاک عامل مهمی است که باید قبل از کاشت در نظر گرفته شود.هنگامی که شرایط لازم برای کاشت گیاه فراهم شد ,باید مراقب بود که ریشه های کوچک در مقابل نور آفتاب و باد قرار نگیرند و خشک نشوند.در هنگام کاشت بهتر است روی ریشه های گیاه,پوشش مرطوبی قرار دهیم تا صدمه نبینند.

C:%5CDOCUME%7E1%5Camin%5CLOCALS%7E1%5CTemp%5Cmsohtmlclip1%5C01%5Cclip_image001.gif کود دهی :

در بعضی از مواقع لازم است برای کمک به رشد گیاهان پوششی به خاک کود اضافه شود. می توان از کمپوست و یا کود حیوانی استفاده کرد به شرطی که با شاخ و برگ ها تماس نداشته باشند. بعضی از گیاهان پوششی مثل آجوگا کوتاه می باشند.

و برگ هایشان روی زمین پخش می شوند و بسیار مشکل است که در مورد آنها از کود حیوانی استفاده شود بدون اینکه صدمه ای به شاخ و برگ های بخورد. از طرف دیگر در بعضی از گیاهان پوششی مثل پاکی ساندرا برگها روی شاخه هایی ظاهر می شوند که تا 15 سانتی متر از زمین فاصله دارند بطوریکه می توان از لایه ای نازک از کودحیوانی و کمپوست استفاده کرد بدون اینکه گیاه آسیبب زیادی ببیند.

در مورد آن دسته از گیاهان پوششی که در سایه درختان و یا بوته ها زندگی میکنند بهتر است از کود استفاده شود. چرا که ریشه این گیاهان همواره در آب وغذا با ریشه گیاهان سایه گستر در رقابت است و استفاده از کود به منظور کمک به ریشه این گیاهان می باشد.

بهترین فصل برای کود دهی، اوایل بهار است چرا که در آن هنگام رشد اصلی آغاز می شود و نیز ممکن است عده ای از گیاهان در طول زمستان صدمه دیده باشند و برای جبران صدمات به مواد غذایی بیشتری نیاز داشته باشند. بجزء در مورد کودهای تجارتی که باید بلافاصله بعد از مصرف آبیاری صورت گیرد در بقیه موارد کودها نباید هنگامی داده شوند که شاخ و برگ ها خیس هستند. حتی اگر مقدار کمی از کود در قطرات آب روی برگ ها حل شود، غلظت بالایی از مواد شیمیایی بوجود می آید که باعث سوختگی شدید برگها می شود.

می توان کود را در تمام سطح زمین پخش کرد و در این صورت باید دقت کافی شود که چه مقدار کود به هر قسمت باید داده شود. در حقیقت پخش کود باید بطور صحیحی انجام گیرد.

کاشت گیاهان پیازی در لابلای گیاهان پوششی

می توان در بین گیاهان پوششی کوتاه,گیاهان پیازی کاشت و تتایج جالبی گرفت.چرا که زمان گلدهی عده ای از پیازی ها زودتر از گیاهان پوششی است واز طرفی خالی نبودن سطح خاک اطراف گیاهان پیازی مانع از پاشیدن گل بروی گلها بعد از بارندگی می شود و زیبائی گلها حفظ می شود.

زعفران زینتی,سنبل,سوسن و انواع مختف نرگس از جمله گیاهانی هستند که می توان به کار برد و با یکبار کاشت,برای چندین سال به خوبی باقی میمانند.اگر یک گونه از آنها به مقدار زیاد کاشته شود بهتر از این است که چندین گونه را یکباره و به طور به هم فشرده بکاریم.

نرگسها را می توان همراه با پاکی ساندرا بکاریم چون کوتاه تر است در میان آنها از نظر پنهان میماند.بهر حال ترکیب گیاهان پوششی و پیازی ها می تواند بسیار جالب باشد.

v مراقبتها ی کلی:1)انتخاب صحیح گیاه در آغاز کاشت2)کوددهی3)کاشت مجدد4)مالچ پاشی5)محافظت زمستانی6)هرس

انواع روش های تکثیر

1)تقسیم:یکی از ساده ترین روشهای تکثیر گیاهان پوششی تقسیم است.تنها کافی است شاخه های ریشه دار یا شاخه های جوان از گیاه مادر جدا شوند.بهتر است عمل تقسیم در اوایل بهار انجام گیرد.از گیاهان پوششی که به راحتی از طریق تقسیم افزایش میابند میتوان به گونه های زیر اشاره کرد:

Achillea mellefolium rosea

Ajuga reptans

Campanula carpatica

Fragaria vesca Americana

Sedum acre

Sedum album

Thymus vulgaris

Veronica repens

2)خوابانیدن:غالب گیاهان پوششی براحتی از این طریق قابل تکثیر می باشد.گیاهان پوششی که به آسانی به طریق خوابانیدن تکثیر می شوند عبارتند از:

Cotoneaster

Dievilla lonicera

Hedera helix

Memorial roze

Lysimachia nummularia

Parthencissus

3)کاشت بذر:بسیاری از گیاهان به این روش تکثیر می یابند.از گیاهان پوششی که از این طریق زیاد میشوند میتوان به:

Hedera helix

Ajuga reptans

Juniperus horizontalis

Euonymus fortunei colorata

دانه هایی که در تابستان و یا پاییز جمع آوری می شوند ولازم نیست که بلا فاصله کاشته شوند.بهترین راه نگهداری بذر ان است که انها را در شیشه های در بسته در یخچالهای خانگی نگهداری کنیم تا زمانی که بخواهیم آنها را بکاریم.

4)قلمه زدن: قلمه ها در بستر ریشه زایی فرو برده میشوند.(چه در کیسه های پلاستیکی و چه در شاسی گرم الکتریکی).قلمه زدن انواع مختلف دارد.بعضی گیاهان مانند عشقه ها ,انواع رونده ای هستند که در انها اغلب ساقه های گیاه اصلی ریشه می دهند و در هر زمان در طول رشد,می توان این قسمتها را جدا کرد و در بستر کاشت.بهترین زمان برای قلمه زدن چوب نرم زمانی است که رشد طولی به نهایت خود رسیده است ولی هنوز لایه چوبی و سخت تشکیل نشده است که این زمان از اواخر خرداد تا اوایل تیر میباشد.قلمه چوب سخت یا قلمه خشبی را هنگامی از شاخه های گیاهان خزان کننده میگیرند که انها در حالت استراحت یا خواب باشند.این روش برای گیاهانی مثل

Pueraria thunbergiana

Potentilla cinerea

Rosavirg iniana

مناسب میباشد.قلمه همیشه سبز مثل ژونی پروس,بهتر است در پاییزگرفته شوند و سپس در گلخانه ها نگه داری شوند و یا می توان در اوایل بهار از شاسی گرم برای ریشه دادن انها استفاده کرد.البته قلمه های این گیاهان به سرعت سایر گیاهان ریشه نمی دهند و گاهی به زمانی حدود سه ماه و یا بیشتر احتیاج دارند.

5)قلمه ریشه: از این روش تکثیر برای گیاهانی استفاده میشود که روشهای دیگر تکثیر را نمی توان برای انها به کار برد.در این روش گیاهانی را که ریشه ظریف و کوچک دارند ,از زمین خارج کرده و ریشه های دارای قطر 5تا 6 میلیمتر را به قطعات 5سانتی متری میبریم.سپس بطور افقی در بستر ریشه زایی قرار میدهیم و با یک لایه 1تا2 سانتی متری ماسه نرم می پوشانیم.

:hanghead:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...