رفتن به مطلب

سخت‌ترین کتاب‌های دنیا را بشناسید!


Astraea

ارسال های توصیه شده

بر اساس یک تحقیق 10 کتاب به عنوان سخت ترین کتاب های منتشر شده در جهان شناخته شده اند.از سال 2009 که سایت «میلیونز» با رای گیری از کتابخوانان شروع به انتشار اسامی سخت ترین کتاب هایی کرد که تاکنون در دنیا نوشته شده اند، امیلی کولت ویلکینسون و گرت ریسک هالبرگ نیز همین هدف را دنبال کردند تا سخت ترین کتاب های دنیا را انتخاب کنند و به ما درباره 10 کتاب ادبی که سخت خوان ترین کتاب ها هستند، بگویند.

 

«نایت وود» نوشته جونا بارنزدیلان توماس «نایت وود» را یکی از سه کتاب بزرگ نثر که تاکنون توسط یک نویسنده زن نوشته شده است، خوانده بود، اما به منظور مشاهده عظمت این شاهکار شما باید استاد سبک پر پیچ و خم و نثر گوتیک بارنز باشید. تی. اس. الیوت در مقدمه ای که بر این کتاب نوشته «نایت وود» در بردارنده نثری نامیده که «در ترکیب با کل زنده است» اما در عین حال «چیزی طاقت فرسا برای خواننده ای است که رمان خوان معمولی محسوب می شود و آمادگی درک آن را ندارد». «نایت وود» رمانی سرشار از ایده هاست، مجوعه ای رها مرکب از تک گویی ها و توصیف ها. چه چیزی به دست می آورید: «دکتر متیو-مایتی میوه پرنمک دانته اوکانر» با لباس پیچازی ایرلندی – آمریکایی اش که وقتی در پاریس در حال گشت و گذار نیست، به سختی می نوشد، یا لباس های غیررسمی می پوشد، سرخاب می زند و کلاه گیسی که به شکل امواج طلایی مواج است بر سر می گذارد، به عنوان خطیب بزرگ سرگشته ای توصیف می شود که بیشتر کتاب را پر می کند. این ها بامزه، زشت، پوچ، ناامید کننده و - حتی امیدوار کننده - در آثار بکت هستند-، اما من نمی توانم این کتاب را ادامه بدهم.

 

«قصه یک لاوک» نوشته جاناتان سوییفتاولین مشکل: ارجاع های بسیار زیاد به فرهنگی مهجور موجب جر و بحث می شود (آن قدر گنگ که حتی برای انگلیس قرن هجدهمی سوییفت هم مبهم است) و یک شخصیت روایتگر: یک مرد دیوانه بی خاصیت که برش هایی از دست نویس هایش را جدا می کند و به شهروندان بی رحمانه حمله می کند. ترقی خواهی اجباری او در اهانت عمدی اش خلاصه می شود، اما اهانت بیشتر خود این هجونامه است که هدفش «سوء رفتار و انحراف در یادگیری و امور مذهبی است» که توسط یک کشیش محافظه کار کلیسای آنگلیکن نوشته شده و در انت ها هیچ چیز روحانی نیز به دست نمی دهد. اگر خواندنش را تاب آورید (و نیز صد ها پانویسی را که بیان شده تا محتوای تاریخی اش را درک کنید) در نهایت می بینید این کتاب بیان بیزاری فرهنگی و سرخوردگی است. «پدیدار شناسی روح» نوشته جی. اف. هگل آیا تا کنون از اثر روشنفکرانه ای که آدم را انگشت به دهان کند لذت برده اید؟ اگر چنین است، هگل کسی است که می خواهید و این کتابش، کتابی کلاسیک از ایده الیسم آلمانی و قطعا یکی از مهم ترین آثار فلسفه مدرن، جایی مناسب برای شروع چنین آثاری است. رد استدلال ایده الیسم کانتی از سوی هگل، تاریخ بیداری، و بیان جوهری فرایند دیالکتیک که درکش سخت است و حفظ آن سخت تر (و به قول یکی از استادان استنفورد به سختی می توان هضمش کرد) بیش از همه ناشی از گستردگی موضوع آن و اصطلاحات علمی اش است. این کتاب را که بدون یک ویرایش خوب و یک کتاب راهنما تقریبا غیر قابل درک است می توانید بخوانید اما بهتر این است که یک نسخه آکسفورد هم کنار دستتان داشته باشید، (و از روی یادداشت ها و پیشگفتار هم نپرید) و یک کتاب راهنمای تفسیر فلسفه راتلج نوشته رابرت استرن را هم کنار دستتان داشته باشید؛ داشتن یادداشت های سخنرانی های جی. ام. برنشتاین برای درس پدیدار شناسی رشته لیسانس دانشگاه برکلی هم خوب (و رایگان) است، چون می توانید از سایت برنشتاین به آن دسترسی داشته باشید.

 

«به سوی فانوس دریایی» نوشته ویرجینیا وولفبا توجه به درهم آمیختگی خودآگاهی های جداگانه، داستان ویرجینیا وولف هم از نظر روشنفکرانه و هم از نظر فیزیکی دشوار است. نه تنها سخت است که بگویی چه کسی چه کسی است و چه کسی دارد در باره چه چیزی حرف می زند یا فکر می کند، بلکه متنی تکه تکه - و حتی دل آشوب کننده- است و با ریتم های فردی و طرح های شرکت پذیرش، ذهن خواننده را مشوش و سرگردان می کند. این اثر بار ها، احساس تصرف شدن توسط آگاهی بیگانگان را ایجاد می کند. برخی از خوانندگان در هر حال حس تعادل کشتی را با وولف درک نمی کنند. لم کتاب این است که خودتان را رها کنید (سبکی که با مدرنیست های دیگر نیز صدق می کند)، و بگذارید نثر شما را غسل دهد و هر کجا که می خواهد ببرد- اما نگران اینکه به راهی تعصب گرایانه کشیده شوید، نباشید.

 

«کلاریسا، یا داستان یک بانوی جوان» نوشته ساموئل ریچاردسون «کلاریسا»ی ریچاردسون از هر نظر سنگین است. سنگینی فیزیکی رمان بخشی از دشواری آن است (وزن این کتاب حدود 5/1 کیلو است)، به ویژه اینکه این متن 1500 صفحه ای پلات ساده ای دارد (سامول جانسون گفته بود اگر پلات کلاریسا را بخوانید خودتان را حلق آویز می کنید). اما آنچه علیرغم پلات این رمان، آن را شکل می دهد عمق روان شناختی آن است. ریچاردسون نخستین استاد رمان های روان شناختی بود و از آن زمان کسی از او سبقت نگرفته است. این اعماق اما تاریک هم هستند و پیچ و خم های تند روانی دارند: رد کردن کلاریسا و از دست دادن صفات انسانی او توسط خانواده غول آسایش و شکنجه های سادیستی که او به دست نجات دهنده اش رابرت لاولیس «جامعه ستیز دلربا» با آن مواجه می شود، یکی از دلخراش ترین احساس ها را در کتاب های موجود انگلیسی زبان ایجاد می کند.

 

«بیداری فینیگان ها» نوشته جیمز جویس «بیداری فیلنیگان ها» طولانی، انبوه و از نظر زبانی غامض است و بسیار ارزنده خواهد بود، اگر بخواهید ابتدا یاد بگیرید که چطور آن را بخوانید. قصد ندارم به وادی تفاسیر غلیظ دانشگاهی بیفتم. حداقل اینجا نه. (به گفته ای از جویس اشاره می کنم درباره تله هایی که برای خوانندگانش می گذاشت وقتی از تولد خصمانه در دوره عقیم سازی صحبت می کرد). بیشتر منظورم این است که خود را تسلیم موسیقی کلام جویس کنیم. معنی در این کتاب بیشتر پرسشی درباره تاثیر است تا کد گشایی؛ به این ترتیب می بینید این کتاب دشوار بیش از آنکه کلی باشد، نمونه ای از ادبیات بزرگ خواهد بود. سعی کنید تا 25 صفحه را در یک روز بخوانید، به صدای بلند، با بد ترین لهجه ایرلندی که می توان خواند. (تا حدی- برخی از آنچه شبیه ابهام لهجه فردی به نظر می رسد فقط سوالی درباره این است که اصوات صدادار را چگونه تلفظ می کنید) ممکن است عصبانی شوید، برانگیخته شوید، اما آن را ظرف چهار هفته تمام می کنید. «وجود و زمان» نوشته مارتین هایدگر «وجود و زمان» احتمالا سخت ترین کتابی است که تاکنون خوانده ام. من اینجا همه چیزهایی را که درباره جویس گفتم رد می کنم، به عنوان خواننده آثار هایدگر نمی توانم احساس راحتی کنم که اجازه بدهم چیز ها مرا غسل دهند و از من بگذرند. معنی ادبی و معنی فلسفی دو چیز کاملا متفاوت هستند و «وجود و زمان» با بیان جدید مزاحم و تعمدی اش، شبیه رویا پردازی نیست. و به جای آن این هدف را دارد که در میان چیزهای دیگر، یک علم باشد، یا حداقل بنیانی باشد برای ساخت علم بر روی آن، درکی از آنچه «بودن» است. هایدگر بسیاری از مسایل را به صورت تعجب برانگیزی صحیح بررسی می کند، اما با این وجود انتزاعی و سخت بودن کتابش بیانگر این نکته است که بیشتر کشف هایش از ما پنهان اند. حتی با وجود خواندن نیمه اول در یک سمینار فارغ التحصیلی، تمام کردن این کتاب یک سال برایم به طول انجامید. آیا استقامت داشتن ارزشش را داشت؟ خب، زندگی ام را عوض کرد. نمی دانم دیگر یک خواننده چه چیزی می تواند انتظار داشته باشد.

 

 

«ملکه پریان» نوشته ادموند اسپنسرسختی ها و لذت های خواندن شاهکار اسپنسر همه از یک منبع مشترک نشات می گیرند: رها بودن رمزگونه اش. این کتاب خود تمثیلی است برای قدرت تمثیل و یا شاید هم تمثیلی است کاملا سرمست که چند لایه لباس پوشیده، و مجبور شده ساعت چهار صبح در بهشت آواز بخواند قبل از اینکه در توده آفتاب گم شود و عشق بورزد. و یا شاید هم خود محصول این بازی است، شخصیت ها و وسایل به حدی پیچیده در هم آمیخته شده اند که به یکدیگر تبدیل شدند. دیوانگی زیادی وجود دارد، اما کمترین حد آن را در این اثر منظوم اسپنسر نمی توان یافت. (مانند هایدگر او هم فقط نیمی از اثر هنری بزرگش را به پایان رساند.) این کتاب همچنین، به طور عجیبی، شاهکاری از کنترل شاعرانه است، ترکیبی از صد ها و صد ها بند شعرعالی. من آن را در کالج خواندم. خیلی سخت بود، و حتی وقتی که در حال خواندنش بودم داستان را فراموش می کردم، اما ده سال بعد هنوز بعضی از تصویر هایش در ذهنم حک شده اند.

 

«ساخت آمریکایی ها» نوشته گرتود استاینچندین تابستان است که سعی دارم این کتاب را تمام کنم. مرتب چندین صفحه می خوانم، و می روم سراغ کتابی دیگر، و بعد، مانند هایدگر، برمی گردم و می بینم ریسمان را گم کردم. اما چیزی که هایدگر توصیف می کند، استاین احضار می کند، خواندن حتی یک صفحه از «ساخت آمریکایی ها» مانند پرتاب شدن در شرایطی کوک شده است. خوبی درکی که شرح یکنواختش به وجود می آورد مانند پادزهری است برای سطحی گرایی اینترنت. بعد از صفحه ها، پرنده ها بلند تر آواز می خوانند، نور خورشید قوی تر می شود، و بوق ماشین ها روحشان را آشکار می کند. کسی درباره این کتاب نوشته بود: «اولین فاجعه حیرت انگیز مدرنیسم»، در حالی که مطمئن نیستم که این یک تعریف بوده باشد، آرزو می کنم که از این فاجعه ها بیشتر ببینم.

 

 

«زنان و مردان» نوشته جوزف مک الرویدر اینجا می توانم هریک از رمان های بزرگ پست مدرن را قرار دهم؛ در زیردسته ای که سال هاست با آن مشکل دارم. کتاب «JR» ویلیام گدیس هست، که از آنچه مردم می گویند آسان تر است، و «رنگین کمان» پینچون گراویتی، که سخت تر است. و «می سون و دیکسون» و «شناخت ها» و «تونل» ویلیام اچ گاس که از نظر شفاهی شفاف است، اما از نظر اخلاقی پردردسر. از بین همه این ها، من دوست دارم تا دوباره بر کتاب «زنان و مردان» جوزف مک الروی متمرکز شوم. از همه کتاب هایی که نام بردم طولانی تر است، و در کیفیت های فردی نثری، حداقل در بخش هایی- از همه سخت تراست. سرشت این کتاب، با این وجود، سرشتی یگانه است، گرم، انسان گرایانه، و بیشتر مصنوعی است تا تحلیلی. همانطور که چند سال قبل برای لس آنجلس تایمز نوشتم، مانند یک نسخه کاملا متفاوت از چیزی است که بعد از مدرنیسم می آید. کتابی عجیب و فوق العاده است، و برای دوباره خواندنش نمی توانم صبر کنم.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...
چرا به گسترش خرید کتاب کمک نمیکینید..خوب ناشرا هم گناه دارند....:ws3:

 

بقول لردنا

چرا به جان درختان رحم نمیکنید

اصلا حدیث داریم که ثواب خواندن کتاب به صورت ایبوک برابر با هفتاد مرتبه حج است:w58:

لینک به دیدگاه
بقول لردنا

چرا به جان درختان رحم نمیکنید

اصلا حدیث داریم که ثواب خواندن کتاب به صورت ایبوک برابر با هفتاد مرتبه حج است:w58:

 

به دلیل نقل حدیث جعلی و بدون منبع..شما باید از این به بعد هر کتابی که می خورید...ببخشید..:girl_blush2:می خونید:ws37: در مقابلش یک توضیح کوتاه در قالب یک تاپیک در تالار ادبیات قرار بدین تا جماعت از نظرات شما آگاه شوند....

 

اینجوری شاید عاق نویسندگان کتاب هایی که بدون دادن حق نشرشون کتاباشون رو خوردین...ببخشید:girl_blush2: خوندید....:biggrin:از سرنوشتتون پاک شه...:w02:

لینک به دیدگاه
به دلیل نقل حدیث جعلی و بدون منبع..شما باید از این به بعد هر کتابی که می خورید...ببخشید..:girl_blush2:می خونید:ws37: در مقابلش یک توضیح کوتاه در قالب یک تاپیک در تالار ادبیات قرار بدین تا جماعت از نظرات شما آگاه شوند....

 

اینجوری شاید عاق نویسندگان کتاب هایی که بدون دادن حق نشرشون کتاباشون رو خوردین...ببخشید:girl_blush2: خوندید....:biggrin:از سرنوشتتون پاک شه...:w02:

 

:ws28:

از قضا تو فکرافتتاح یه تاپیک با عنوان کافه نقادی بودم

این روزا مغزم با افکارم جنگهای صلبیه رو اغاز کرده به محض مماشات اقدامات مقتضی به انجام میرسد

:icon_gol:

لینک به دیدگاه
بقول لردناچرا به جان درختان رحم نمیکنیداصلا حدیث داریم که ثواب خواندن کتاب به صورت ایبوک برابر با هفتاد مرتبه حج است:w58:
خوب روز درختكاری برا همين چيزاست ديگه!!!!اين همه نويسنده,مترجم,ناشر,كتابدار,كتابفروش,كارگر چاپخانه و ..... چى? ضمنا كيف ورق زدن كتاب بخصوص كتاب خودمون يه چيز ديگه است!
لینک به دیدگاه
نظر آقا معين بسيار خوبه و اميدوارم آقا سجاد استاد بزرگ عمليش كنن. اما من از اين تاپيكها زدم متاسفانه اصلا ازش استقبال نشد!

 

من اینجا اعلام می کنم این تاپیک ها توسط هر یک از دوستان استارت بشه....مشترک می شم...و چه طرف بخواد چه نخواد...:w02:با آپ شدن تاپیک مثه عجل معلق در تاپیک حاضر می شم...:ws37:

 

ایشاالله استقبال می شه...:ws37:

لینک به دیدگاه
من اینجا اعلام می کنم این تاپیک ها توسط هر یک از دوستان استارت بشه....مشترک می شم...و چه طرف بخواد چه نخواد...:w02:با آپ شدن تاپیک مثه عجل معلق در تاپیک حاضر می شم...:ws37:ایشاالله استقبال می شه...:ws37:
بسيار عالی.شديدا استقبال ميكنم البته تا جايى كه در توانم باشه. اما اگه جورى بود كه دوستان همزمان ميخوندند بهتر بود.كاش يه بار عملى ميشد.
لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...