رفتن به مطلب

روش های تبدیل گرما به برق


ارسال های توصیه شده

تو این تاپیک می خوام اول راجع به روش های تبدیل گرما به برق ، مزیت ها و اشکالات هر روش و اینکه طبق چه اصولی کار میکنه رو مطرح کنم!:icon_redface:

این موضوعی بود که مدت ها ذهن خود منو مشغول کرده بود الان که دارم راجع بهش تحقیق می کنم دیدم بهتره با بقیه هم در میون بزارم.

.

.

.

.بعد از اینکه یکم جلو رفتیم نظرم اینه که تو همین تاپیک بیایم فکرامون رو بریزیم رو هم شاید تونستیم به روش جدیدی دست پیدا کنیم یا اینکه روش های حال حاضر رو بهبود ببخشیم:w16:

لینک به دیدگاه

یکی از روش های برای این کار استفاده از ترموالکتریک ها می باشد.

دانشمندی به نام «سی بک» در سال ۱۸۲۳ دریافت اگر محل اتصال دو فلز ناهمانند دارای اختلاف دمایی باشد، افت ولتاژ ایجاد می شود. بعدها این پدیده به نام «پدیده سی بک» شناخته شد. حالت معکوس این پدیده آن است که اگر افت ولتاژی در محل اتصال این دو فلز حفظ شود، یکی از آنها گرم و دیگری سرد می شود که به آن «پدیده Peltier» می گویند. در سال های بعد دانشمندان دیگری نشان دادند وقتی قطره آبی در محل اتصال سیم های فلزی ساخته شده از آنتیموان و بیسموت ریخته و جریان الکتریسیته اعمال شود، این قطره آب یخ خواهد زد و زمانی که جریان معکوس می شود، یخ ذوب می شود. این موضوع از اصول سرمایش ترموالکتریکی به شمار می رود. علت این پدیده آن است که الکترون ها حامل انرژی گرمایی هستند و می توانند توسط اعمال ولتاژ از باتری، از انتهای سرد به انتهای گرم حرکت کنند. بر این اساس حدود دو دهه بعد موضوع ساخت یخچال های ترموالکتریکی برای خانه ها مطرح شد که در آنها از نیمه هادی ها بهره گرفته شد. بعدها این موضوع به علت محدودیت در سرمایش توسعه چندانی نیافت ولی مثلاً در خودرو برای خنک کردن نوشابه مورد استفاده قرار گرفت. امروزه با توجه به افزایش قیمت حامل های انرژی در سطح جهان، دانشمندان در پی آن هستند که با بهره گیری از مواد ترموالکتریک بتوانند حرارت های ناخواسته را به این مواد اعمال کرده و الکتریسیته تولید کنند. یکی از مشهورترین این حرارت های ناخواسته همانا حرارت خروجی از اگزوز خودرو است که گروه های زیادی از محققان سعی در بهره برداری از این حرارت دارند.

fa7owb5n2dn4gt9uliw8.jpg

خودروی شما بین ۷۰- ۶۰ درصد از انرژی ورودی را به صورت گرما هدر می دهد. این در حالی است که با افزایش کارایی مواد ترموالکتریک می توان این شرایط را تغییر داده و این حرارت را به الکتریسیته تبدیل کرد.

همان طور که می دانید در موتورهای بخار از حرارت برای تولید بخار جهت به حرکت درآوردن تجهیزات استفاده می شود. همان طور که بیان شد، در تجهیزات ترموالکتریکی نیز به طریق مشابه می توان از حرارت برای حرکت الکترون ها در مسیر مورد نیاز بهره جست. از آنجایی که در اکثر تجهیزات مکانیکی و الکتریکی حرارت غیرمفید تولید می شود، می توان با بهره گیری از مواد ترموالکتریک از این حرارت مقادیر زیادی انرژی مفید به دست آورد.

مطالب فوق بدان معنی است که با قرار دادن قطعات کوچکی از مواد ترموالکتریک در سطوح گرم یا داغ(مثل اگزوز خودروها یا پروسسور کامپیوترها)، می توان انرژی تولید کرد.

البته مشکل اینجا است که مواد ترموالکتریک کنونی دارای راندمان پایینی هستند. این راندمان توسط عدد (ZT (ZT figure تعریف می شود. باید گفت به رغم چندین دهه پژوهش هنوز بهترین مواد ترموالکتریک دارای عدد ZT نزدیک به یک هستند و فقط زمانی که بتوان این عدد را به حدود ۳ تا ۴ رساند، می توان این روش را با دیگر روش های تولید برق مقایسه کرد.

● بهبود راندمان

یکی از متغیرهای عدد ZT، مقدار حرارتی است که یک قطعه مشخص از مواد ترموالکتریک می تواند در یک لحظه به برق تبدیل کند. امروز به اثبات رسیده است که می توان این خاصیت را بهبود بخشید. جوزف هرمانس و ولادیمیر یوویچ از دانشگاه ایالتی اهایو روشی را برای تغییر این خاصیت در ماده تلورید سرب(مرسوم ترین ماده ترموالکتریک) یافته اند.

اساساً درون ماده تلورید سرب تعداد معدودی الکترون با امکان دارا بودن انرژی کافی برای تبدیل حرارت به الکتریسیته وجود دارد. اصطلاحاً به این انرژی، انرژی یا سطح فرمی گفته می شود.

افراد فوق الذکر در آزمایش های خود دریافتند با افزودن مقادیر کمی تالیم به ترکیب تلورید سرب می توان الکترون های بیشتری را به این سطح از انرژی رساند. این موضوع به دلیل رزونانس(تشدید) مناسب بین الکترون های موجود در تالیم با ماده تلورید سرب است.

آزمایش ها نشان می دهد بهترین کارایی معجون تالیم با تلورید سرب، در دمای ۵۱۰-۲۳۰ درجه سانتیگراد حاصل شده است که این معادل دمای موتور خودروها است. ضمناً در دمای ۵۱۰ درجه سانتیگراد عدد ZT به ۵/۱ می رسد.

● تلفیق دو راهکار

هرمانس می گوید؛«در سال ۲۰۰۶ پروفسور ماهانتی از دانشگاه ایالتی میشیگان موفق به محاسبه رزونانس خاص بین الکترون های تالیم و الکترون های اتم تلوریم شد.»

البته اوایل این سال ژیفنگ رن و گروه همکارش از کالج بوستون در ماساچوست توانسته بودند ماده ترموالکتریکی با عدد ZT معادل ۴/۱ را از روش دیگری تولید کنند. آنها به روش فیزیکی ساختمان کریستالی تلورید بیسموت، آنتیموان را به نحوی تغییر دادند تا حرارت عبوری از این ماده کاهش یابد و بدین طریق نسبت حرارت تبدیل شده به الکتریسیته افزایش یابد که این به معنی افزایش راندمان است.

در این باره رن متذکر شده است؛«پس از دستاوردهای ما در زمینه بهبود عدد ZT اکنون زمان مناسبی برای مشاهده نتایج به دست آمده توسط هرمانس ویوویچ است.» یوویچ نیز می گوید؛«نکته جالب آن است که حالا ما می توانیم دیدگاه جدید خود را با دیدگاه جدید گروه رن در هم بیامیزیم. هر چند تخمین محدوده ZT حاصل از این تلفیق کار سختی است ولی واضح است که به عدد ZT بالاتر از ۵/۱ خواهیم رسید.»

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

ببخشید یکم طول کشید:whistle:

یه مطلبه کوتاهی رو راجع به کاربرد های ترموالکتریک ترجمه کردم امیدوارم مورد استفاده دوستان قرار بگیره.

این اولین ترجمه ام بود اشکالاتش رو بزارید به حسابی بی تجربگیم تو حیطه ترجمه.

اول که خودم راجع به ترموالکتریک مطالعه کردم دیدم که بازدهی این قطعه خیلی کمه و اصلا به نظرم چیزه مفیدهی نیومد اما تو این مطلب کاربردهای مختلفی از ترموالکتریک ذکر شده که نشون میده چطور میشه از این قطعه استفاده کرد.

در واقع این قطعه به عنوان یه جایگزین برای منابع انرژی نیست بلکه در کنار سایر منابع و سیستم ها کار می کنه و باعث افزایش بازدهی در سیستم های انرژی می شود.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
ببخشید یکم طول کشید:whistle:

یه مطلبه کوتاهی رو راجع به کاربرد های ترموالکتریک ترجمه کردم امیدوارم مورد استفاده دوستان قرار بگیره.

این اولین ترجمه ام بود اشکالاتش رو بزارید به حسابی بی تجربگیم تو حیطه ترجمه.

اول که خودم راجع به ترموالکتریک مطالعه کردم دیدم که بازدهی این قطعه خیلی کمه و اصلا به نظرم چیزه مفیدهی نیومد اما تو این مطلب کاربردهای مختلفی از ترموالکتریک ذکر شده که نشون میده چطور میشه از این قطعه استفاده کرد.

در واقع این قطعه به عنوان یه جایگزین برای منابع انرژی نیست بلکه در کنار سایر منابع و سیستم ها کار می کنه و باعث افزایش بازدهی در سیستم های انرژی می شود.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

توی فایلی که گذاشته بودم یکی از فرمول ها جا افتاده بود . اصلاح شد

لینک به دیدگاه

دانشمندان موفق به ابداع ماده ای شده اند که می تواند از حرارت بدن برای ایجاد برق استفاده کرده و در هنگام ورزش از این انرژی برای شارژ الکترونیکهای کوچک استفاده کند.

 

این ماده، پارچه ای به نام Power Felt است که توسط دانشمندان دانشگاه "فورست" در کارولینای شمالی ابداع شده است.

 

برای ابداع این پارچه نانولوله های کربنی به شکل پوششی نمدی به یکدیگر بافته شده اند و می توانند حرارت بدن کاربر را به خود جذب کرده و سپس آن را به برق تبدیل کنند.

 

ایده تولید حرارتی برق ایده ای جدید به شمار نمی رود اما به دلیل بالا بودن هزینه های آن از رواج چندانی برخوردار نیست.

 

این در حالی است که محققان میزان هزینه مورد نیاز برای تولید ماده جدید به منظور تامین انرژی یک گوشی موبایل یک دلار اعلام کرده اند. با این همه استفاده از نانولوله های کربنی می تواند از هزینه ساخت این مواد بکاهد.

 

بر اساس گزارش تلگراف، همچنین دانشمندان می گویند راه های متعددی نیز وجود دارد که می توان با استفاده از آنها لایه های بیشتری از این نانولوله ها ایجاد کرده و برای بهبود برق خروجی از ضخامت آنها تا حد ممکن کاست.

 

با وجود اینکه تا زمان تکمیل نهایی این ابداع هنوز به زمان نیاز هست اما نمونه اولیه این پارچه آماده ارائه به بازار است.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

[h=3]محققان از دانشگاه مینه سوتا (UM) دانشکده علوم و مهندسی در حال کار با مواد آلیاژ جدید هستند.آن ها اظهار دارند این مواد به انرژی حرارتی تلف می شوند همانند نوع ساطع شدن از لوله اگزوز خودرو یا از واحد های تهویه هوا.[/h][h=3]محققان نیز دست یافتند این مواد آلیاژی می توانند به الکتریسیته تبدیل شوند، با اینکه کار بر روی این مواد در مراحل ابتدایی است. این فناوری پتانسیلی در راه بازیافت گرماست و تبدیل گرما به انواع انرژی های مختلف است، و ممکن است روزی از انرژی گرما به عنوان انرژی های آزاد دیگر استفاده کرد.[/h][h=3]ریچارد جیمز، رئیس تیم تحقیقاتی و استاد مهندسی هوا فضا و مکانیک در کالج گفت: ” این تحقیق بسیار امیدوار کننده است، زیرا ارائه یک روش کاملا جدید برای تبدیل انرژی است که قبلا هرگز انجام نگرفته است؛ این راهی نهایی (راهی سبز) برای ایجاد برق از این انرژی تلف شده از این آلیاژهاست که می توان برقی بدون مواد آلوده کننده همچون کربن دی اکسید ایجاد کرد.”[/h][h=3]در مجله های علمی نیز درباره این انرژی پیشرفته یافته هایی نوشته شده است. این مجلات از محققان خواستار توضیح در مورد این آلیاژ جدید به نام MultiFerroric که خود معروف به Ni45Co5Mn40Sn10 است شدند. این آلیاژ حرارت های ناشی از تحولات سریع بین حالت جامد را جذب می کند که به نوبه خود تولید برق محسوب می شود و یا به بیان ساده تر مواد آلیاژ قدرت منحصر بفردی در تولید برق دارند.

فرآیندهای MultiFerroic لزوما جدید نیست، اما نوع توسعه یافته توسط دانشمندان UM یک فرآیند جدید است چون قادر به بهره برداری از این نوع انرژی هستند و اگر در این راه موفق شوند در کار خود منحصر به فرد بوده اند.[/h][h=3]جیمز افزود: ” این تحقیق از تمامی مرزهای علم و مهندسی، شامل مهندسی، فیزیک، مواد، شیمی، ریاضیات و بیشتر مورد نیاز است. وی افزود همه ما در داخل کالج در دانشکده علم و مهندسی با هم همکاری می کنیم و در فکر راه های جدید هستیم “[/h]

لینک به دیدگاه

محققان موفق به تولید ماده‌ای شده‌اند که با آن می‌توان گرما تولید شده در یک فرآیند را به‌جای هدر رفتن تبدیل به الکتریسیته کرد. برای این کار به اکسید روی، مقداری آلومینیوم اضافه کرده و آن را در آون قرار می‌دهند

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD=colspan: 2] [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD] [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD][TABLE=align: right]

[TR]

[TD] [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

محققان موفق به تولید ماده‌ای شده‌اند که با آن می‌توان گرما تولید شده در یک فرآیند را به‌جای هدر رفتن تبدیل به الکتریسیته کرد. برای این کار به اکسید روی، مقداری آلومینیوم اضافه کرده و آن را در آون قرار می‌دهند.

به گزارش سرویس علم و فن آوری پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از نانو، در تمام دستگاه‌های الکترونیکی و فرآیندهای صنعتی، از حرکت خودروها و پرواز هواپیماها گرفته تا مولدهای انرژی، در هنگام کار مقادیری گرما به‌عنوان محصول جانبی تولید می‌شود. پژوهشگران موسسه پلی تکنیک رنسلر موفق شدند نانومواد ترموالکتریک ورقه‌ای با ابعاد بزرگ تولید کنند. نتیجه کار این گروه تحقیقاتی می‌تواند منجر به روش‌هایی شود که با آن گرمای هدر رفته در دستگاه تبدیل به‌کار مفید شود. برای این کار آلومینیوم را در کوره‌های ماکروویو قرار می‌هند.

73052.jpg

برای تبدیل گرما به الکتریسیته، باید از ماده‌ای استفاده کرد که رسانای الکتریکی بسیار خوب باشد اما نسبت به گرما عایق باشد. یکی از بهترین گزینه‌ها، اکسید روی است. این ماده غیر سمی، ارزان بوده و همچنین نقطه ذوب بالایی دارد. در حال حاضر روش‌های نانو

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مختلفی برای افزایش هدایت الکتریکی این ماده وجود دارد اما مشکل این ماده آن است که هدایت گرمایی آن نیز بالا است، این موضوع مانعی بر سر استفاده از آن در تبدیل گرما به الکتریسیته است.

از آنجایی که هدایت الکتریکی و گرمایی دو ویژگی مرتبط به‌هم است، بنابراین به‌سختی بتوان یکی از این دو را کاهش داد بدون این که دیگری تغییر کند.

با این حال محققان رنسلر با همکاری پژوهشگرانی از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ولنگان، موفق شدند روشی ارائه کنند که با استفاده از آن می‌توان هدایت گرمایی اکسید روی را کاهش داد ولی هدایت الکتریکی آن تغییر نکند. برای این کار آنها مقادیر کمی‌آلومینیوم به اکسید روی اضافه کردند و آن را درون آون ماکروویو قرار دادند.

این روش مسیرهای تازه‌ای به‌سوی استفاده از فناوری‌های جمع‌آوری گرما و تبدیل آن به الکتریسیته در خودروها، هواپیماها و دیگر سیستم‌ها باز می‌کند. رامان، از ابداع کنندگان این روش، می‌گوید گرمای تولید شده در فرآیندها موضوع بسیار جالبی است، ما می‌توانیم این گرما را در خودروها و دیگر سیستم‌ها تبدیل به الکتریسیته کنیم. با این کار ما می‌توانیم بهره فرآیندها را افزایش دهیم و همچنین می‌توان مصرف سوخت‌های فسیلی را کاهش داد. این برای اولین بار است که خاصیت ترموالکتریک مورد دلخواه در مواد توده‌ای به اثبات می‌رسد و ما فکر می‌کنیم که با این کشف مسیر تبدیل گرما به الکتریسیته هموار می‌شود.

نتیجه این مطالعه در قالب مقاله‌ای تحت عنوان Al-Doped Zinc>اکسید >>مرجع معمول برای دی‌اکسیدسیلیکون. ”> Oxide Nanocomposites with Enhanced Thermoelectric Properties در نشریه Nano Letters به چاپ رسیده است.

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

واقعا ما ایرانیا هم همش موج منفی هستیم!!!!

شرکت های اروپایی چکمه ای ساختن که از گرمای پا برق تولید می کنه و برای شارژ موبایل از اون استفاده می کنن!

یا کاشی های ساختن که وقتی روش راه می ری برق تولید می کنه(من وقتی راهنمایی بودم این به ذهنم رسید حتی یه نمونه ازش هم ساختم که کار هم می داد

، اما به هر کی نشون دادم گفت توان کمی تولید میکنه به درد نمی خوره:w58::w58:)

یعنی همش موج منفی باید بدن که نمی شه و نمی تونید!!

:sad0::sad0:

لینک به دیدگاه

بر اساس گفته هاي اكات هانتر، مدير تيم تحقيقات، مبدل كارآمد تبديل انرژي، گرماي هدررفته را بطور مرتب با خنك نمودن دستگاههاي برقي، سلولهاي نوري، كامپيوترها و ساير سيستم هاي با هدررفت زياد گرما به الكتريسيته تبديل مي كند. امكان صرفه جويي در انرژي با اين روش بسيار فوق العاده است.

هانتر مي گويد:"در ايالات متحده، سالانه بيش از 50 درصد از انرژي توليد شده بصورت گرما هدر مي رود؛ بنابراين اين روش به ما امكان صرفه جويي در هزينه صنعت از طريق رويه هاي كارآمد تر و درنتيجه هزينه هاي كمتر سوخت و همچنين توليد كمتر گازهاي گلخانه اي را مي دهد."

در ابتدا، هانتر به تصويرسازي فن آوري خنك سازي تراشه هاي رايانه اي با عملكرد بالا مي پردازد، اين فن آوري به حل مشكل بزرگي كه توليد كنندگان ابر كامپيوترها با آن مواجه اند بسيار كمك خواهد كرد. اين ماشينهاي غول پيكر مقادير زياد حرارت توليد مي كنند كه مهمترين مشكل موجود از بين رفتن اين حرارت است. تبديل مقاديري از اين حرارت به الكتريسيته يك امتياز است.

به گزارش هيتنا و به نقل از ساينس ديلي، فن آوري ايجاد شده توسط هانتر و گروهش از ساختار هاي پايه دار كه 1 ميليمتر مربع هستند استفاده مي كند. حدود 1000 عدد از اين مبدل هاي انرژي قابل الصاق به يك صفحه ي 1 اينچي مانند تراشه رايانه اي، سلول هاي متمركز نوري و يا دستگاههاي ديگري كه حرارت توليد مي كنند مي باشند. با اين كه انرژي الكتريكي ايجاد شده توسط هر دستگاه كم است (1 تا 10 ميلي وات) آرايه هاي زياد از اين دستگاه مي توانندمقادير قابل توجهي الكتريسيته توليد كند. انرژي توليد شده مي تواند سيستم حسگر از راه دور و يا در سيتم خنك كننده دستگاه را به كار اندازد.

مفهوم اصلي اين مسئله، آذربرق، بر اساس به كارگيري مواد آذربرقي (pyroelectric materials) ، كه شناخت برخي از آنها به قرنهاي گذشته مي رسد قرار دارند. تلاشهاي اوليه براي كاربري اين فن آوري براي توليد الكتريسيته به چندين دهه پيش مي رسد، اما اين مطالعات بعلت پايين بودن كارآيي تبديلات (حدود 1 تا 5 درصد) متوقف شده اند.

مشابه همين مسئله در مورد ترمو الكتريك ها، پيزوالكتريك ها آذربرق هاي معمولي نيز صدق مي كند. با اين وجود استفاده از آرايه هاي زبانه دار مبدل هاي انرژي كه قابليت پاسخ سريع و طول سيكل كوتاه دارندانتظار رسيدن به بازدهي 10 تا 30 درصد را با به كار بردن تكنولوژي ارزان قيمت كه با استفاده از فن آوري توليد نيم رساناها قابل دسترسي است به همراه دارد.

هانتر مي گويد: "سرعت بالاي تغيير دما در طول ماده آذربرق نكته ي كليدي در كارآيي بالاي تبديل انرژي و توليد مقادير بالاي برق مي باشد. فن آوري رباينده هاي انرژي ORNL قادر هستند انرژي الكتريكي را از جريان هاي حرارتي با تفاوتهاي اندك با دماهاي چند صد درجه اي توليد كنند."

دستگاه بر اساس يك سيستم جمع آوري انرژي كه قابليت ميكرو-اكترو- مكانيكي (MEMS )، يك ساختار خازني آذربرقي كه با گرم شدن و خنك شدن سبب جريان برق در جهت هاي متضاد مي شود و براي توليد برق به كار مي رود ساخته شده است. در اين مدل زبانه ها به يك لنگر كه به منبع توليد كننده گرماي اضافي متصل شده اند. با گرم شدن منبع زبانه ها نيز گرم شده و به علت خاصيت ترموستاتي خم مي شوند.

"نوك زبانه با يك سطح خنك تماس پيدا كرده و حرارت فرو نشسته و موجب بازگشت زبانه به حالت اول و تماس مجدد با سطح داغ مي گردد. زبانه مجددا خنك شده و به منبع گرما باز مي گردد. به همين ترتيب زبانه تا زماني كه تفاوت بين سطوح گرم و سرد وجود دارد به نوسان خود ادامه مي دهد."

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...
  • 1 ماه بعد...

با سلام به تمامی دوستان

 

من تازه با این سایت آشنا شدم و از مطالعه مطالب اون بسیار خوشحالم

 

ولی دوستان چه جوری میشه نحوه ترکیب اسید روی و آلومینیوم را بدست آورد ؟ همچنین میزان الکتریسیته تولیدی در این روش به چه میزانی از مواد مصرفی هست؟

 

ممنون میشم اگه در این باره اطلاعی دارید منو راهنمایی کنید

 

با سپاس

لینک به دیدگاه

در کدوم روش؟؟ ترموالکتریک رو می گی؟؟

اون مفاله رو خودم ترجمه کردم و گداشتم فقط در حد یه آشنایی میده.

یه مقاله تخصصی تر به همراه محاسبات انجام شده دارم که اگه پیدا کردمش میزارم.

نحوه ترکیب اسید روی و آلومینیوم هم باید عرض کنم ساخت ترموالکتریک با فناوری نانو بود که رونق گرفت و بازدهیش به حد قابل قبول رسید. واسه ساخت مواد نانو هم روش های سنتر مختلفی وجود داره. یکیش روش بالا به پایین هست و با مخلوط کردن این مواد و قرار دادن در کوره مواد نانویی می سازند.در این باره مطلب می خوای روش های سنتز مواد نانو رو سرچ کن.

لینک به دیدگاه

ممنون دوست عزیز

 

اگر بخوان از این روش برای تامین برق استفاده کنم مواد اولیه رو از کجا میتونم پیدا کنم

 

ما تو کارخانه ای هستیم که از حرارت برای خشک کردن بتن و گیرش اون استفاده میشه ولی بعد از استفاده از بخار برای خشک کردن اون بخار تا انتقال به مخزن آب برای گرمایش مجدد تمام حرارتش رو از دست میده حالا من میخوام بدونم چه جوری میشه این مواد رو تهیه کرد و از اون برای بهره برداری بهتر از بخار سود برد

 

به هر حال از لطف همگی سپاسگذار

لینک به دیدگاه
ممنون دوست عزیز

 

اگر بخوان از این روش برای تامین برق استفاده کنم مواد اولیه رو از کجا میتونم پیدا کنم

 

ما تو کارخانه ای هستیم که از حرارت برای خشک کردن بتن و گیرش اون استفاده میشه ولی بعد از استفاده از بخار برای خشک کردن اون بخار تا انتقال به مخزن آب برای گرمایش مجدد تمام حرارتش رو از دست میده حالا من میخوام بدونم چه جوری میشه این مواد رو تهیه کرد و از اون برای بهره برداری بهتر از بخار سود برد

 

به هر حال از لطف همگی سپاسگذار

 

چیزی نیست که بتونید به این راحتی مواد اولیه رو بخرید و تو آزمایشگاه بسازید. اگر هم بشه بازدهی خیلی کمی داره. تو ایران ساخته نشده تا حالا.

اما می تونید ترموالکتریک تهیه کنید. جهان کیت یه سری داره برای فروش که همه چینی هستند.

گفتن از پاساژ امجد بخرید خوبه. مدل های روسی خیلی بهتره. تو ایران بهشون می گن المان حرارتی.

لینک به دیدگاه

با تشکر از شما دوست خوب

اما میخواستم بدونم این المان حرارتی چه جوری کار میکنه یعنی باید بخار آب گرم از درون لوله رد بشه و بیرون اون با هوای سرد در ارتباط باشه تا جریان بوجود بیاد ؟

رابطه جریان الکتریسیته با حرارت مواد درون لوله چگونح محاسبه میشه؟

و این آلیاژ رو از کجا میشه تهیه نمود؟

چون هرچی گشتم در این موارد مطلبی پیدا نکردم

با سپاس فراوان

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...

دوستان من،صنعت خودروی جهان با سرعت به سمت مدیریت مصرف سوخت در حرکت است و در این میان خودرو های هیبرید از جایگاه ویژه ای برخوردار شده اند.سیستم های مطروحه فوق میتواند پایه های جدیدی را در صنعت خودرو های برقی-سوختی بنا کند لذا در راستای توسعه صنعت خودروی از قافله جامانده ی کشورمان آماده همکاری فکری و عملی با علاقمندان هستم.همانگونه که در گذشته هم با کمک بزرگانی چون شما موفق به اختراع و ثبت دو نوآوری در زمینه خودرو گشته ام.

علاقمندان واقعی تماس حاصل بفرمایند:

مهندس پدرام عامری

Pedram_amery at yahoo.com

09396731118

لینک به دیدگاه
  • 9 سال بعد...

سلام. چرا این تاپیک رو ادامه ندادید؟ الان روشهای سیکل رانکین ارگانیک با کارآیی بالا داره برای تبدیل برق از اتلاف حرارتی تجهیزات استفاده میشه. کسی نظری نداره؟

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

فکر میکنم اگه 1 گروه تو واتس اپ درست کنیم و کسایی که علاقه مند به صرف زمان و انرژیشون هستند رو اد کنیم میتونیم 1 کارایی انجام بدیم

حمید قاسمی 36 ساله زنجان

چند سالی هست اتومکانیک هستم و شاید بیشتر از 30 تا کتاب خوندم از شاخه های اتومکانیک تا مهندسی مکانیک

ترجمه فنی رو هم در حد نیاز شخصیم از 3سال پیش که کتاب فارسی گیرم نیومد انجام دادم

تخصص اصلیم تا اینجا افزایش بهره وری موتورهای احتراق داخلی خصوصا SI

09360471052

 

اگه شد یه گروه واتس اپ درست میکنم لینک میدم یه روز چند نفر با هم یه میتینگ بچینیم اختلات کنیم ببینیم تا کجا میشه بریم با هم

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...