رفتن به مطلب

پایداری فصل مشترک در حین انجماد جهت دار آلیاژهای یوتکتیک‏:.


moein.s

ارسال های توصیه شده

انجماد جهت دار در آلیاژهای یوتکتیک، باعث تشکیل مورفولوژی ‏های گوناگون میشود. این مورفولوژی ها شامل سوزنی، لایه ای، میله ‏ای و گلوله ای شکل است. رشد این مورفولوژی ها معمولا با فصل ‏مشترک مسطح انجام میشود. با این حال در برخی موارد، رشد ‏یوتکتیک ناپایدار شده و ساختار دندریتی یا سلولی ایجاد میشود. این ‏ناپایداری میتواند به سلولی شدن یا دندریتی شده فاز ثانویه و یا هر دو ‏فاز موجود در ساختار گردد. هدف از این مقاله آشنائی با شرایط ‏ناپایداری فصل مشترک و نحوه تبدیل یک فاز یا هر دو فاز یوتکتیک ‏به ساختار دندریتی سلولی است.

 

 

برای این منظور، آزمایشات مورد ‏نیاز در یک سیستم سرامیکی از آلومینا- زیرکونیا ‏‎(Al‏2‏O‏3‏‎- Zro‎‏2‏‎)‎‏ و ‏یک سیستم شفاف آلی از تترابرومیدکربن و هگزکلروراتان‎(CBr‏4‏‎-‎C‏2‏Cl‏6‏‎)‎‏ انجام شد. هدف از این آزمایشات بررسی شرایط پایداری و ‏ناپایداری فصل مشترک و شرایط تبدیل فصل مشترک مسطح به فصل ‏مشترک سلولی یا دندریتی است. مطالعات انجام گرفته نشان میدهند که ‏با افزایش سرعت پیشروی فصل مشترک درجه حرارت فصل مشترک ‏یوتکتیک مسطح کاهش مییابد با این حال با افزایش سرعت پیشروی ‏فصل مشترک و ناپایدار شدن فصل مشترک مسطح، درجه حرارت ‏تشکیل ساختار دو فازی سلولی افزایش یافته و به یک حداکثر رسیده و ‏در نهایت با تبدلیل ساختار سلولی به دندریتی، کاهش مییابد، آزمایشات ‏دقیقی که در دو سیستم سرامیکی و شفاف صورت گرفت انحرافاتی را ‏از مدلهای موجود نشان داد.

 

براساس این نتایج و به منظور تشریح ‏رشد مسطح فازها، مدلی جدید ارائه گردید. مطالعات تجربی درباره ‏ناپایداری یوتکتیک دو فازی و تبدیل آن به یوتکتیک فاز نشان داد که ‏واکنشهائی که در ساختارهای میکروسکوپی صورت میگیرند، موجب ‏بروز نوساناتی در مورفولوژی ها پایدار در شرایط بحرانی میگردند. ‏در این مطالعات، تاثیر سرعت فصل مشترک براین نوسانات بصورت ‏کلی بررسی شد. نتایج نشان میدهند که با افزایش سرعت، میزان ‏نوسانات نیز کاهش مییابند. این نتایج نشان میدهند که یک محدوده ای ‏از سرعت فصل مشترک وجود دارد که موجب تغییر ساختار میگردد. ‏همچنین مشخص شد ترکیب شیمیایی تاثیر فراوانی بر نوسانات ‏مورفولوژی خواهد گذارد. هرچه انحراف از ترکیب یوتکتیک بیشتر ‏باشد. نوسانات فصل مشترک نیز افزایش بیشتری خواهند یافت.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...