رفتن به مطلب

بدترین میزبان برای باکتری ویبریوکلرا باشیم !!


ارسال های توصیه شده

این روزها به اجبار میهمان میکروبی ناخوانده هستیم که اصلا مهربان نیست و گاه کسی را با خود می برد. این سرزده بی خبر باکتری ویبریوکلرا یا همان وباست.

 

● راه مبارزه با وبا آب و غذای سالم است

این روزها به اجبار میهمان میکروبی ناخوانده هستیم که اصلا مهربان نیست و گاه کسی را با خود می برد. این سرزده بی خبر باکتری ویبریوکلرا یا همان وباست.

دکتر محمدمهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت آخرین شماره مبتلایان به وبا در کشور را ۳۵ نفر و همچنان با یک نفر فوت شده اعلام کرد و افزود: موارد مبتلا بیشتر در استان تهران و قم شناسایی شده اند.

دکتر گویا ضمن تاکید به هموطنان مبنی بر رعایت بهداشت آب، سبزی ها و بهداشت فردی حین خوردن غذا از شهروندان خواست تا محصولات غذایی، خوراکی و آشامیدنی را از دستفروشان نخرند.

 

● راه های پیشگیری از وبا

وبا بیماری اسهالی است که توسط باکتری ای به نام ویبریوکلرا ایجاد می شود. میکروب این بیماری بیشتر در آب وجود دارد و از طریق خوردن آب آلوده پس از عبور از معده و روده تکثیر یافته و سبب ترشح سم و افزایش دفع آب و املاح از دیواره روده می شود که با علامت اسهال همراه است. بنابراین میکروب از طریق مدفوع انسان در محیط پخش شده و می تواند آب و غذا را آلوده کند. شایع ترین راه انتقال آن آب آشامیدنی است. بیماران مبتلا به وبا به طور مشخص دچار اسهال آبکی همراه با از دست دادن آب بدن می شوند. وبا را می توان با مایع درمانی خوراکی یا تزریق جایگزینی املاح درمان کرد.

 

● راه انتقال بیماری

وبا منحصرا از طریق آب یا غذای آلوده منتقل می شود و انتقال از طریق تماس مستقیم فرد به فرد و یا تماس افراد سالم با بیمار به ندرت اتفاق می افتد.

 

● شرایط محیطی مناسب برای شیوع وبا

مناطقی که دارای آب سالم نیستند و بهداشت محیط مناسبی ندارند در معرض خطر شیوع وبا هستند.این مناطق شامل نقاط شهری که آب آن به اندازه کافی کلرزنی نمی شود و مناطق روستایی که به لوله کشی و چاه های حفاظت شده دسترسی ندارند و همچنین مناطقی که توالت و سیستم فاضلاب در آن جا معمولا استفاده نمی شود است.

 

● دوره نهفتگی

وبا معمولا یک تا سه روز دوره نهفتگی دارد که می تواند از چندین ساعت تا ۵ روز به طول انجامد و نشانه های بیماری ۲ تا ۳ روز طول می کشد که در برخی از بیماران تا ۵ روز هم ادامه می یابد.

 

● نشانه های وبا

نشانه های مهم این بیماری، اسهال آبکی، استفراغ و از دست رفتن آب بدن است. شروع بیماری با اسهال آبکی حجیم، بدون تب و دل پیچه بوده و مدفوع حالت آب برنجی دارد و معمولا بدون بو و یا شبیه بوی ماهی گندیده است. استفراغ و گرفتگی دردناک در پاها شایع است و بیمار اغلب دچار دل پیچه و احساس شدید درد در دست ها و پاها می شود.

 

● پیشگیری از مبتلا شدن آسان است، جدی بگیریم

۱) از آب آشامیدنی سالم استفاده کنید.

۲) در مناطقی که دسترسی به آب تصفیه شده و لوله کشی وجود ندارد و از آب چاه، آب تانکرها، آب چشمه ها و … استفاده می شود، حتما آب را قبل از مصرف بجوشانید یا کلرزنی کنید.

۳) مواد غذایی یا خوراکی را از دست فروش ها نخرید.

۴) در آب رودخانه، جوی ها یا استخرهای آلوده شنا نکنید.

۵) از مصرف یخ غیربهداشتی خودداری کنید.

۶) از مصرف غذاهای آماده و غیربهداشتی مثل آب میوه، معجون، بستنی و ساندویچ بپرهیزید.

۷) از میوه های شسته شده و سبزیجات ضدعفونی شده استفاده کنید.

۸) قبل از تهیه، توزیع و خوردن غذا و قبل از دادن غذا یا شیر به کودک حتما دست ها را با آب و صابون بشویید.

۹) دست ها را بعد از رفتن به توالت و نیز قبل از دست زدن به مواد غذایی و خوراکی حتما با آب و صابون بشویید.

۱۰) مواد غذایی را در معرض مگس و آلودگی های دیگر قرار ندهید و حتما در یخچال بگذارید.

۱۱) هنگام سفر آب و غذای سالم همراه داشته باشید یا از نوشیدنی ها و غذاهایی با بسته بندی مطمئن استفاده کنید. با مشاهده هر مورد از ابتلا به اسهال سریعا به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...