رفتن به مطلب

گرگان قطعه ای از بهشت شمال ایران+ توضیحات گردشگری


ارسال های توصیه شده

گرگان را با جنگل ناهارخوران آن می شناسند؛ شهری که زیبایی های طبیعی زیادی دارد و مقصد مناسبی برای سفرهای تابستانی است

شهر گرگان مرکز استان گلستان یکی از سه استان شمالی حاشیه دریای خزر است. گرگان تا اواخر دوره قاجار به نام استرآباد مشهور بود و استرآباد در زمان صفویه «دارالمومنین» نام داشت.درست است که این شهر را همه با جنگل ناهارخوران آن می شناسند اما جاذبه های تاریخی دیگری نیز دارد که اغلب از نگاه گردشگران نادیده مانده است.جنگل ناهار خوران

01.jpg

ناهارخوران نقطه ای جنگلی در جنوب شهر گرگان است که در فاصله هشت کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد. این منطقه از هوای نسبتا مطبوع و ملایم تری در مقایسه با شهر و مناطق شمالی این منطقه برخوردار است. به مرور زمان و با افزایش جمعیت و وسعت شهر گرگان از حدود ۲۰ سال قبل فاصله بین مرکز شهر و ناهارخوران به صورت یک خیابان عمومی و نسبتا شلوغ و پررفت و آمد تبدیل شده و اکنون یکی از خیابان های اصلی گرگان است. این مسیر که به جاده ناهارخوران مشهور است، مسیری برای پیاده روی و تفریح مردم است. در این جنگل امکانات متعددی همچون آلاچیق، کمپینگ، رستوران، فروشگاه و سرویس بهداشتی برای گردشگران در نظر گرفته شده است.02.jpg03.jpg04.jpg

لینک به دیدگاه

این روستای زیبا که هفت کیلومتر بعد از جاده ناهاخوران به سمت جنوب قرار دارد به لحاظ سبک معماری خانه ها و قدمت تاریخی آن جزو ۲۰ روستای برتر گردشگری ایران است و جزو مهمترین روستاهای هدف گردشگری است. اگرچه در سال های اخیر بافت معماری این روستا به شدت آسیب دیده و زیبایی سابق را ندارد.

 

07.jpg

 

آبشار زیارت

 

08.jpg

 

این شاخه رودخانه از طریق دو آبشار مجاور از ارتفاع ۱۵ متری به داخل محوطه حوضچه که در محل ریزش ایجاد شده می ریزد. در کل محوطه آبشار ذرات پودر مانند آب در هوا معلق است و به دلیل بالا بودن رطوبت نسبی محیط روی تخته سنگ ها نیز پوشیده از خزه و گلسنگ است. این آبشار در پنج کیلومتری جنوب روستای زیارت و ۱۹ کیلومتری جنوب گرگان قرار داد.

لینک به دیدگاه

آبشار باران کوه

09.jpg

 

آبشار باران کوه یکی دیگر از آبشارهای زیبای استان گلستان است که در مسیر رودخانه شصت کلا و پارک جنگلی باران کوه در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی گرگان واقع شده است.

لینک به دیدگاه

پارک جنگلی قرق

10.jpg

 

پارک جنگلی قرق از تفرجگاه های مهم گرگان است که شامل پارک وحش، رستوران، فروشگاه، سرویس بهداشتی، امکان کمپینگ و پارک بازی است و در ۲۴ کیلومتری شرق گرگان – جاده اصلی گرگان – مشهد قرار دارد.

 

11.jpg

 

12.jpg

 

13.jpg

 

لینک به دیدگاه

موزه گرگان

 

14.jpg

 

موزه گرگان در اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۳ در کاخ سلطنتی واقع در پارک شهر فعلی افتتاح شد. موزه گرگان به سه بخش که شامل بخش های باستان شناسی، مردم شناسی و بخش سنگ مزارهایی که به دست آمده از گورستان های قدیمی منطقه است، تقسیم می شود. این موزه به موزه سنگ قبر نیز معروف است.

این موزه در خیابان شهدا، جنب امامزاده عبدا… گرگان قرار دارد. زمان بازدید از موزه ۹ صبح تا ۶ بعدازظهر است.

 

15.jpg

 

16.jpg

 

این کاخ با ویژگی های دوران پهلوی ساخته شده است. در حال حاضر از این کاخ به عنوان کتابخانه عمومی استفاده می شود.زمان بازدید از این کاخ هم هشت صبح تا شش بعدازظهر است.

لینک به دیدگاه

17.jpg

 

این مسجد در عصر سلجوقیان احداث شده و دارای منارهای کروی با کتیبه ای به خط کوفی است. این مسجد تاریخی در بافت قدیم شهر است و بعد از میدان شهرداری جنب بازار اصلی شهر (نعلبندان) قرار دارد و از ساعت ۹ صبح تا بعد از اذان مغرب می توان از آن دیدن کرد.

لینک به دیدگاه

مدرسه عمادیه

18.jpg

 

از مدارس قدیمی گرگان است که با همان سبک و معماری زیبا از گذشته باقی مانده است. این مدرسه متعلق به قبل از صفویه و هم اکنون مورد استفاده است. برای بازدید از این مکان باید با روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی گرگان هماهنگی به عمل آورید.

لینک به دیدگاه

دیوار بزرگ گرگان

 

20.jpg

 

دیواری است آجری ما بین دشت گرگان و ترکمن صحراست که به عنوان سدی در برابر حملات دشمن در زمان ساسانیان ساخته شده است. این دیوار با ۲۰۰ کیلومتر طولانی ترین اثر معماری ایران باستان و سومین دیوار تاریخی جهان پس از دیوار چین و آلمان است. در نوشته های تاریخی این دیوار را سد اسکندر، سد انوشیروان، سد فیروز، دیوار دفاعی، قزل آلان، مار سرخ و … نامیده اند.

 

21.jpg

 

22.jpg

 

23.jpg

 

لینک به دیدگاه

پل آق قلا

 

24.jpg

 

پل معروف آق قلا روی رودخانه گرگان رود احداث شده است. پایه های این پل از دوره سلجوقی باقی مانده است و در زمان صفویان روی پایه های باقی مانده پل جدیدی احداث شده است. اطراف پل و حاشیه رودخانه فضای مناسبی برای گردشگران فراهم می آورد. این پل در ۱۸ کیلومتری شمال گرگان، ابتدای بافت قدیم شهر آق قلا قرار دارد.

لینک به دیدگاه

جنگل رنگو

جنگلی است با طبیعتی زیبا که پس از حدود پنج ساعت پیاده روی در امتداد دره و رودخانه آبشار خودنمایی می کند. گرمابه قدیمی و امامزاده ابراهیم از بافت های قدیمی است که در مسیر این جنگل قرار دارد. این جنگل در روستای توشن، پنج کیلومتری جنوب گرگان قرار دارد.

___________________________________________________________________________________________________

منطقه حفاظت شده جهان نما

این منطقه که نام آن از دهکده ییلاقی جهان نما اقتباس شده در سال ۱۳۵۲ بر اساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست با وسعتی معادل ۳۰۶۵۰ هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد. منطقه حفاظت شده جهان نما به علت کوهستانی بودن منطقه و پوشش بوته زاری و علفزاری در کنار درختزارهای تنک، گونه های بسیار با ارزشی از پرندگان را در خود جای داده است. حدود ۷۰ چشمه آبی و چندین رودخانه از زیبایی های دیگر این منطقه است و از گذشته محل گذران اوقات فراغت مردم گرگان بوده است و در ۱۶ کیلومتری جنوب گرگان و جنوب شرقی کردکوی قرار دارد.

___________________________________________________________________________________________________

مسجد گلشن

بنای اولیه مسجد را به دوره صفویه منصوب می دانند اما در دوره قاجاریه بازسازی شده است. این مسجد که در خیابان شهید رجایی است در سال های اخیر با وجود ثبت تاریخی تخریب و سعه جدیدی با اسلوب مشابه مسجد قدیمی جایگزین آن شده است.

___________________________________________________________________________________________________

بازار نعلبندان

از بازارهای قدیمی گرگان است که در روزگاران گذشته از مراکز مهم داد و ستد کالا و توزیع و نشر افکار و عقاید فرهنگی اجتماعی بوده است. امروزه هم این بازار کالبد اصلی داد و ستد در گرگان است. از نظر سبک معماری و راسته های مربوطه این بازار یکی از زیباترین بازارهای منطقه شمال ایران است. این بازار هم در بافت قدیم شهر، بعد از میدان شهرداری قرار دارد.


کاخ شاسمن

این کاخ در شهرستان گرگان واقع شده و بنا به روایتی در سال ۷۹۵ هجری قمری به وسیله امیر تیمور در ساحل رودخانه ساخته شد. این کاخ بعد از اینکه امیرتیمور سراسر مازندران را مورد تاخت و تاز قرار داد، جهت اقامت وی در شهر گرگان ساخته شد.


کاخ آغامحمدخان

این بنا که در کنار پارک شهر نزدیک دروازه بسطام قرار دارد در زمان آغامحمدخان قاجار ساخته شده و هم اکنون در اختیار سپاه پاسداران و غیرقابل بازدید است.

___________________________________________________________________________________________________

قلعه خندان

یکی از بناهای با ارزش متعلق به دوره صفویه در بلوار مازندران است. بقایایی از برج و بارو و استحکامات قلعه هنوز پابرجاست.


تورنگ تپه

در تورنگ تپه که در ۱۷ کیلومتری شمال شرقی گرگان است آثاری برنزی و آهنی از دوره هخامنشی – اشکانی – ساسانی و اسلامی به چشم می خورد. این تپه از مجموعه چند تپه با برجستگی نزدیک به یکدیگر تشکیل شده است.

___________________________________________________________________________________________________

کی برویم؟

از نظر اقلیمی نقاط جنوبی این شهرستان اقلیم کوهستانی و نواحی شمالی اقلیم نیمه مرطوب دارد. آب و هوای گرگان معتدل است؛ هر چند تابستان هایش گرم و کمی شرجی است. این شهر در هر یک از فصول سال زیبایی های خاص خودش را دارد اما به خاطر وجود جنگل در اطراف این شهر توصیه می کنیم که پاییز این شهر را از دست ندهید.


چطور برویم؟

مسافت گرگان تا تهران ۳۹۷ کیلومتر است. شهر گرگان دارای فرودگاه بین المللی است و پرواز مستقیم به عربستان و عراق دارد. پرواز داخلی گرگان هم به شهرهای تهران، مشهد و زاهدان است. مسیر هوایی تهران تا گرگان ۳۵ دقیقه زمان می برد. همچنین مسیر تهران به گرگان دارای خط راه آهن است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...