رفتن به مطلب

آشنایی با اصطلاحات تخصصی متالورژی


ارسال های توصیه شده

Age Hardening

پیرسختی فرآیندی است كه فولاد به مروز زمان و یا با افزایش دما سختی و مقاومتش را افزایش می یابد و بطور معمول نرمی فولاد را كاهش می دهد. پیرسختی معمولاً به دنبال خنك سازی سریع یا سردكاری اتفاق می افتد و بر روی تمام ورقهای نوردسرد انباری تأثیر می گذارد. برای فولادهایی كشش ضمانت استاندارد 6 ماه می باشد.

 

Aging

پیری تغییرات در خواص فیزیكی و مكانیكی است و موقعی اتفاق می افتد كه فولاد كم كربن برای مدت زمانی انبار شود. و C و N بتوانند خود را به نابجایی ها برسانند و از لغزش صفحات كریستالی جلوگیری كنند. پیری همچنین با در معرض قرار گرفتن فولاد در درجه حرارت بالا شدت می یابد.

 

Annealing

بازپخت این یك روش عملیات حرارت دهی است كه بوسیله آن كلاف فولادی نوردسرد برای شكل پذیری و خم كاری آماده و مناسب تر می شود . ورق فولادی در یك درجه حرارت مشخص در مدت زمان كافی گرم می شود و سپس خنك می شود . دلیل انجام این عملیات حرارت دهی این است كه ساختار و دانه ها در هنگام نوردسرد ، به هم فشرده می شوند و بدین ترتیب فولاد ترد و شكننده می شود . عمل بازپخت در واقع ساختار ذرات كریستالی فولاد را با ایجاد دانه های جدید در درجه حرارت بالا دوباره بوجود می آورد . روش بازپخت به دو طریق می تواند انجام پذیرد: یك پخت (Batch) و مداوم (Continuos) در روش اول 3 تا 4 كلاف نوردسرد روی هم قرار می گیرند و محفظه ای از بالا روی آنها را می پوشاند . تا مدت 35-24 ساعت ، ‌فولاد در یك فضای بدون اكسیژن (بنابراین زنگ نمی زند) حرارت می بیند و به تدریج خنك می شود . روش دوم كه همان روش مداوم است معمولاً بخشی از یك خط اندودكاری ، كلاف فولادی باز می شود و از میان یك سری حلقه های عمودی در یك محفظه گرمكن عبور می كند و میزان حرارت و خنك سازی برای دستیابی به خواص مكانیكی فولاد كنترل می شود

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

Argon – Oxygen Decarburization

كربن زدایی با گازهای اكسیژن - آرگون كربن زدایی با گازهای اكسیژن – آرگون ، روشی است برای تصفیه بیشتر فولاد زنگ نزن از طریق كاهش میزان كربن در فولاد زنگ نزن . انجام این فرآیند بدین خاطر است كه كربن در فولاد زنگ نزن باید كمتر از فولاد كربنی یا كمتر از فولاد آلیاژی باشد (برای نمونه فولاد حاوی عنصر آلیاژی كمتر از 5 درصد ) . در حالی كه كوره های قوس الكتریكی وسیله مرسوم برای ذوب و تصفیه فولاد زنگ نزن هستند . كربن زدایی با اكسیژن – آرگون (AOD) یك مكمل اقتصادی محسوب می شود بطوری كه زمان عملیات ذوب و درجه حرارت را در فولادسازی به روش كوره های قوس الكتریكی كوتاهتر و پایین تر می آورد. در این فرآیند ، فولاد مذاب و تصفیه نشده از كوره های قوس الكتریكی به داخل پاتیل جداگانه ای منتقل می شود و مخلوطی از گازهای اكسیژن و آرگون از كف پاتیل به داخل فولاد مذاب دمیده می شود سپس عاملهای تمیزكننده به همراه گازهای فوق الذكر به داخل پاتیل اضافه می شوند تا ناخالصی ها را حذف نمایند. در حالی كه اكسیژن با كربن موجود در فولاد تصفیه نشده تركیب می شود تا میزان كربن آن را كاهش دهد. وجود آرگون موجب تقویت میل تركیبی كربن با اكسیژن می شود و از این رو حذف كربن را تسهیل می كند.

 

Batch Anneal

بازپخت غیرمداوم فرآیندی است كه بوسیله آن تعدادی كلاف فولادی (4 كلاف بصورت عمودی روی هم قرار گیرند) به مدت طولانی در معرض عملیات حرارتی قرار داده می شوند . این فرآیند ورقهای نورد سرد را قادر خواهد ساخت تا با كریستالیزه شدن كامل به محصولی تا حد ممكن نرم تیدیل شوند تا خصوصیات مورد نظر مشتری را تأمین نمایند.

 

Calorizing

كالوریزه كردن پوشاندن آلیاژهای آهن دار با آلومینیم یا آلیاژهای آهن و آلومینیم است كه ایجاد یك لایه مقاوم در برابر اكسایش می كند. این عمل با حرارت دادن جسم در گرد آلومینیم در درجه حرارت 800 تا 1000 درجه سانتی گراد انجام می شود.

 

Carbo-Nitriding

كربورنیترید كردن فرآیند و روش سخت كردن فولاد است كه در آن اجزاء فولاد در یك اتمسفر حاوی كربن و نیتروژن حرارت داده می شود.

 

Carburising

كربن دهی وارد كردن كربن در لایه سطحی فولاد كه حاوی كربن كم است . این روش بوسیله حرارت دادن در واسطه كربن دار جامد ، مایع یا گاز انجام می شود. عمق نفوذ كربن در سطح فولاد با میزان حرارت و زمان عملیات كنترل می شود بعد از كربن دهی برای سخت كردن اجزاء تشكیل دهنده فولاد بوسیله حرارت دهی در درجه حرارت مناسب و سرمادهی لازم است .

 

Case – Hardening

برون سخت سازی فرآیند سخت سازی سطح فولاد در حالیكه داخل آن بدون تغییر می ماند ، فولادهای كربنی و آلیاژی برای برون سخت سازی مناسب هستند عناصر سخت پذیر در آنها . مقدار لازم موجود باشد. در این فرآیند مخصوصاً در مورد فولادهای آلیاژی با یك پوسته سخت و مغزی چقرمه بوجود می آورد.

 

Cladding

روكش كاری روكش كاری ،‌روش مورد استفاده در پوشش فولاد كربنی یا فولاد كم آلیاژی (فولاد حاوی عنصر آلیاژی زیر 5 درصد) با فولاد زنگ نزن است . این روش ، مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی فولاد معمولی را افزایش می دهد و در مقایسه با استفاده محض از فولاد زنگ نزن از هزینه بسیار كمتری برخوردار است . به سه روش این كار انجام می گیرد كه عبارتند از : 1) جوشكاری فولاد زنگ نزن بر روی فولاد كربنی 2) ریختن فولاد زنگ نزن مذاب در اطراف یك تختال فولاد كربنی جامد در قالب 3) قرار دادن تختالی از فولاد كربنی بین دو ورق فولاد زنگ نزن و اتصال آنها با نورد در درجه حرارت بالا در كارخانه نورد ورق .

 

Coating

اندودكاری ، رنگ كردن ، پوشش كردن فرآیندی است برای پوشش دادن فولاد با ماده دیگر كه غالباً برای مقاومت در برابر خوردگی است (مثل قلع ، روی یا كروم) . 1. شكلی از سطح حفاظتی یا تكمیل كاری زینتی است . سطوح حفاظتی در قبال خوردگی یا سایش با آبكاری الكتریكی ، رسوب شیمیایی ،‌ غوطه دادن ، جوشكاری ، پاشیدن ، تبخیر حرارتی در خلاء یا جوی از گازی خنثی صورت می گیرد كه همراه پیوندی مكانیكی یا نفوذی با فلز بنیانی است . 2. استفاده از پوشش محافظ در سطح ورقهای فولادی ‌، یكی از روشهای مؤثر كاهش اكسایش فلز و عیوب حاصل هنگام حرارت دیدن در حرارتهای زیاد است .

 

Cold Galvanizing

گالوانیزه كاری سرد روش كاربرد اندودهای محافظ روی است و شامل گرد روی بسیار نرم و یك چسب در یك حلال ، مانند پلی استیرن و غیره است . حلال تبخیرشده و لایه ای محتوی حدود 95 درصد روی از خود باقی می گذارد ، در حقیقت رنگ گردن با رنگ غنی از فلز روی است .

 

Corex

كوركس فرآیند كوركس یك روش ذوب با كاربرد زغال سنگ است كه فلز مذاب یا چدن خام تولید می كند. محصول این روش می تواند توسط كارخانجات ذوب فولاد به روش كوره های قوس الكتریكی یا به روش كوره بلند استفاده شود. در این فرآیند زغال سنگ كك نشده را در یك واكنشگر ذوب كه آهن مذاب نیز تولید می كند به گاز تبدیل می كند . زغال سنگ تبدیل شده به گاز به داخل یك كوره عمودی تزریق می شود و در اینجا اكسیژن از كلوخه سنگ آهن و یا گندله جدا می شود ، سپس آهن احیاء شده به واكنشگر ذوب ارسال و آن را تغذیه می كند.

 

Corex Process

فرآیند كوركس فرآیند كوركس با حذف باتریهای كك سازی ، از دو كوره تشكیل شده : كوره ذوب و مولد گاز و كوره احیاء كننده . در كوره ذوب و مولدگاز . زغال سنگ از بالا وارد گنبد آن گردیده و با سوختن و تولید حرارتی حدود oc1000 ، تجزیه حرارتی صورت گرفته و گازهای اكسیدكربن ،‌ گازكربنیك ، هیدروژن سولفوره (H2S) و Co2 تولید و حداكثر حدود 1 درصد گاز متان باقی می گذارد . این گازها پس از گردگیری وارد كوره دوم یعنی كوره احیاء می گردند

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
گرد حاصله وارد كوره اول می شود . در كوره احیاء ،‌ سنگ آهن یا گندله یا كلوخه و اضافات از بالا وارد و با گازهای احیاء كننده ،‌ كه از پهلو وارد آن شده برخورد و احیا و به آهن اسفنجی تبدیل می گردد. آهن اسفنجی حاصله وارد كوره ذوب و مولد گاز می شود. اكسیژن نیز از پایین وارد این كوره می گردد. آهن اسفنجی در این كوره ذوب و به فلز مذاب یا چدن تبدیلی و سرباره تبدیل كه به طرق سنتی به فولاد تبدیل می گردد. قسمتی از گازهای حاصله از كوره ذوب و مولد گاز بدین طریق استفاده می شود.

 

Decarburisation

كربن زدایی خارج شدن كربن از سطح فولاد در نتیجه حرارت دهی در محیط كم كربن ، در طی نورد فولاد ، سطوح داغ در معرض اثرات كربن زدایی اكسیژن در محیط قرار می گیرند و بدین صورت سطح فولاد از كربن تهی می شود.

 

Decopperisation

مس زدایی حذف مس از فولاد مذاب است .

 

Degassing

گاززدایی دفع گازهای محلول در فولاد مذاب قبل از ریخته گری با مواد گازهایی بی اثر مانند آرگون و یا با تركیبات خاص گازهایی مضر را (H2 - Co – N2 – o2) از فلز مذاب خارج می كنند .

 

Deoxidation

اكسیژن زدایی عناصری همچون سیلیس و آلومینیوم هنگامی به فولاد مذاب اضافه می شوند تشكیل اكسیدهای بادوامی را می دهند و مقدار اكسیژن محلول در مذاب را كاهش می دهند قابلیت حل شدن اكسیژن در فولاد با كم شدن درجه حرارت در هنگام جامد شدن فولاد كاهش می یابد و اكسیژن اضافی تركیب می شود و ایجاد منواكسید كربن می كند.

 

Desulfurization

گوگرد زدایی عملیاتی است كه توسط آن یك تركیب شیمیایی پایه قلیایی خاكی به داخل پاتیل حاوی فلز مذاب تزریق می شود تا گوگرد را قبل از بارگیری فلز مذاب به داخل كوره اكسیژنی خارج سازند .این عملیات بدین دلیل است كه گوگرد در عملیات ذوب در كوره بلند از طریق كك به فولاد وارد میشود و تعداد اندكی از فولادسازان وجود دارند كه قادر به خارج كردن گوگرد از فولاد هستند. به دلیل اینكه گوگرد اضافی در فولاد تأثیرمنفی تری گرم یا سرخ شكنندگی داشته بر ویژگیهای جوشكاری و شكل پذیری فولاد می گذارد، لذا ، كارخانجات فولاد باید این مرحله را به فرآیند فولادسازی خود اضافه نمایند.

 

Detining

قلع زدایی ، قلع گیری روش بازیابی قلع از حلبی ها قراضه است .

 

Dip Coating

اندودكاری غوطه ای اندودی است كه با فرو بردن فولاد در مذابی همچون قلع و روی ایجاد می شود.

 

Dipping Acid

فروشویی اسیدی فروبردن قطعه فولادی در حمام اسید برای اسیدشویی و پوسته زادیی و غیره است و این كار را می توان با اسیدكلریدریك و اسیدسولفوریك انجام داد.

 

Electroplating

آبكاری فرآیندی است كه با استفاده از الكترولیز فلزی را روی فلز پایه می نشانند. این پوشش دهی می تواند كاركردی (برای حفاظت از خوردگی) یا برای تزیین باشد.

 

Flux

كمك ذوب عامل تصفیه كننده آهن است . عناصر قلیایی خاكی از جمله سنگ آهك و آهك با ناخالصی های درون مذاب واكنش نشان می دهد و ایجاد سرباره میكند . سرباره بوجود آمده بر روی آهن مذاب كه نسبتاً سنگین تر است شناور می شود.

 

Gas Carburising

كربن دهی گازی شیوه عملیات حرارتی مورد استفاده در سخت گردانی فولاد است بدینوسیله كربن به داخل لایه های بیرونی سطح آهن با حرارت دادن در یك جریان گازی جذب می شود این گازها غنی از كربن هستند.

 

Graphitising

گرافیت زایی فرآیند بازپخت است كه در ریخته گری آهن وفولاد با كربن و سیلیسیم زیاد استفاده می شود و تمام یا قسمتی از كربن تركیبی به كربن گرافیتی یا آزاد تبدیل می شود.

Hardening

سخت گردانی سخت گردانی فرآیندی است كه طی آن سختی فولاد افزایش می یابد ، برای مثال درجه سختی كه فولاد در مقابل برش ،‌سایش ،‌خمش و كشش مقاومت خواهد كرد . این فرآیند برای افزایش پایداری است تا با سخت گردانی ، فولاد برای كاربردهای خاص و اضافی مناسب شود. سخت گردانی فولاد می تواند از طریق شیوه های مختلف حاصل شود كه عبارتند از : 1. عملیات حرارتی ، كه در این شیوه خواص فولاد با قرار دادن فولاد در معرض یك سری تغییرات درجه حرارت تغییر داده می شود. 2. سردكاری ،‌ در این شیوه تغییرات در ساختار و شكل فولاد از طریق نوردكاری ، چكش كاری یا تسطیح كاری فولاد در درجه حرارت نسبتاً پایین حاصل می شود.

-

Heat Treatment

عملیات حرارتی تغییر خواص فولاد با قرار دادن آن در معرض تغییرات حرارتی است . هدف از عملیات حرارتی بر روی فولاد افزایش سختی ،‌ پایداری یا قابلیت انعطاف پذیری فولاد است تا آن را برای كاربردهای بیشتر مناسب سازند. در عملیات حرارتی ،‌فولاد حرارت داده می شود و سپس برای ایجاد تغییرات در شكل ساختاری آن لازم است سرد شود تا خصوصیات دلخواه به آن منتقل شود . مدت زمان صرف شده برای هر حرارت و میزان خنك سازی تأثیر به سزایی در عملیات حرارتی دارند.

 

Heavy Coating

پوشش دهی ضخیم وضعیتی است كه موجب پوشش زیاد از حد بر روی ورق فولادی می شود.

 

Hot Dip Galvanizing After Fabrication

گالوانیزه كاری داغ بعد از ساخت فرآیندی است كه برای تولید پوشش فلز روی بر روی محصولات فولادی ساخته شده با غوطه ور كردن كامل محصول فولادی در حمام روی مذاب مورد استفاده قرار می گیرند . این فرآیند اندودكاری چند لایه متالوژیك با ضخامت 4 میلی متر كه شامل لایه های آلیاژی آهن – روی كه با عرض روی پوشش داده شده است را امكان پذیر میسازد.

 

Hot Finishing

تكمیل كاری داغ (آماده سازی) عملیاتی است كه مثلا ً در نوردكاری برای تولید ورق انجام می دهند

 

Hot Quenching

سردكردن داغ خنك كردن در درجه حرارت بیش از درجه حرارت محیط است .

 

Induction Hrdening

سخت كاری القایی یك فرآیند بسیار متداول برای سخت كاری سطح فولاد است . در این فرآیند بوسیله جریانهای الكتریكی القایی و حرارت ایجاد شده و بعد از سردكردن ، سختی مورد نظر حاصل می گردد.

 

Kaldo Process

فرآیند كالدو روشی است برای تولید فولاد از آهن مذاب ، با استفاده از یك كنورتر گردان مورب و یك لانس اكسیژنی كه با آب خنك شده و وارد دهانه كنورتر می شود . این روش تولید فولاد ابتدا در سوئد بكار گرفته شده است و یك روش قدیمی است و دیگر در انگلستان مورد استفاده قرار نمی گیرد.

 

 

Killed Steel

فولاد آرام یا كشته شده این اصطلاح برای این نوع فولاد نشان می دهد كه فولاد مذكور بطور كامل با اضافه نمودن عاملی نظیر سیلسیم یا آلومینیوم قبل از ریخته گری اكسیدزدایی شده است . بنابراین عملاً در مدت جامد شدن هیچ گازی تشكیل نمی شود . فولادهای آرام از درجه بالای تجانس شیمیایی برخوردار هستند و بدون تخلخل است .

 

L – D Process

فرآیند ال . دی . فرآیند فولادسازی اكسیژنی به نام فرآیند ال . دی مشهور شد بعد ازاینكه این فرآیند در شهرهای لینتس و دوتاویتس اتریش جاییكه این فرآیند اولین بار ایجاد و توسعه داده شد. این فرآیند در واقع فرآیند اصلاح شده بسمر است كه فولاد در یك كنورتر با دمش اكسیژن داخل حمام آهن مذاب بوسیله لانس وارد شده به دهانه كنورتر تولید می شود. در حال حاضر كارخانجات فولادسازی اكسیژنی (BOS) فرآیندهای توسعه یافته فرآیندهای ال . دی . هستند.

 

Liquid Carburising

سخت كاری مایع یكی از روشهای سخت كاری فولاد است كه بطور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد و پوسته شدن و گرایش به كربن زدایی را از بین می برد . این كار از طریق غوطه ور ساختن فولاد در حمام مذاب سیانور یا سایر نمكها بدست می آید.

 

Media Hardening

حمام سخت كاری حمام محتوی مایعاتی است كه فولاد برای آبدادن در آنها فرو برده می شود و مانند آب سرد و انواع ‍روغن و آب محتوی كلرورسدیم یا هیدروكسید سدیم برای افزایش قدرت سردكنندگی آن است .

 

Novmalizing

نرمال سازی فرآیند عملیات حرارتی است كه هدف از آن ، از بین بردن تنش های درونی فولاد ، اصلاح ریز ساختار در فولاد و بهبود خواص مكانیكی آن است . فولاد براساس آنالیز تا 800 الی 900 درجه سانتی گراد گرم می شود و سپس در هوا سرد می شود.

 

Parkerising

پاركریزه عملیاتی شیمیایی است كه بر روی محصولات فولادی برای بهبود مقاومت آنها در مقابل خوردگی استفاده می شود. این فرآیند در محلولی از فسفات منگنز انجام می شود كه پوشش نسبتاً ضخیمی بر روی فولاد ایجاد می كند . با این كار فولاد مذكور در ادامه می تواند رنگ یا روغن زده شود.

 

Precipitation Hardening (PH)

رسوب سختی یك گروه كوچك از فولادهای زنگ نزن و انواع دیگر فولاد ها به دلیل رسوب كاربونیتریه ها در زمینه سفتی و استحكام زیادی ایجاد می كنند عملیات حرارتی موجب استحكام بسیار بالا و سختی آن می گردد. كاربردهای فولاد زنگ نزن پیرسختی (PH) شامل ساخت محور پمپ ها و شیرها و همچنین قطعات هواپیما كه بخواهیم به مرور زمان سفتی فولاد افزایش یابد.

 

Pre-Heating

پیش گرم كردن عملیات حرارتی اولیه قبل از نورد تختال در واحد نوردگرم است

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

Quenching

سرد كردن سریع - سردكرد سریع در آب یا مایعات برای سخت كردن فولاد وحفظ ریزساختار در حرارت زیاد است .

 

Silicon Electrical Steel

فولاد الكتریكی سیلیسیمی - نوعی فولاد مخصوص است كه با وارد كردن سیلیسیم در فرآیند فولادسازی ایجاد می شود. فولاد الكتریكی خواص مغناطیسی خاصی را نشان می دهد كه برای كاربردهایی همچون ترانسفورمرها ، ژنراتورهای برق و موتورهای الكتریكی بسیار مناسب است .

 

Softening

نرم سازی فولاد - این عمل با بازپخت یا تاب كاری بر روی فولاد به منظور كاهش سختی برای تسهیل در عملیات ماشین كاری آن صورت می گیرد.

Softening Anneal

بازپخت برای نرم سازی فولاد - كاهش سختی فولاد و به عبارتی تردی یا شكنندگی آن با گرم كردن تا نقطه دگرگونی و سپس سردكردن و خنك سازی آن به تدریج .

 

Stainless Steel

فولاد زنگ نزن - واژه ای برای گریدهای فولادی است كه دارای درصد كرم است و عناصر چدن Ni و MO می باشد . فولاد زنگ نزن در مقابل خوردگی مقاوم است و استحكام خود را در درجه حرارت های بالا حفظ می كند. به همین دلایل ، فولاد زنگ نزن به میزان قابل توجهی در صنعت اتومبیل سازی و محصولات تولید مواد غذایی ، و همچنین تجهیزات پزشكی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند. بیشترین انواع معمول گریدها فولاد زنگ نزن عبارتند از : نوع 304 ، بیشترین نوع فولاد زنگ نزن استنیتی (گرو ه فولاد زنگ نزن با كرم و نیكل ) است كه بیش از نیمی از فولاد زنگ نزن تولید شده در جهان را تشكیل می دهند. این گرید فولاد زنگ نزن در مقابل خوردگی رایج در طراحی مقاومت می كند و در زمینه های تولید مواد غذایی و به اغلب مواد شیمیایی مقاوم است

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نوع 316 ، از نوع فولاد زنگ نزن استنیتی است كه حاوی 2 تا 3 درصد مولیبدون است كه آنرا در مقابل انواع مختلف پوسیدگی و خوردگی مقاومتر می سازد. نوع 409 ، از نوع فولاد زنگ نزن فریتی است كه برای درجه حرارت های بالا مناسب است . این گرید فولاد زنگ نزن كمترین كرم را در تمام فولادهای زنگ نزن دارد و بنابراین گران نیست . نوع 410 ، بیشترین نوع فولاد زنگ نزن مارتنزیتی است و از ویژگی مقاومت بسیار بالا به دلیل مارتنزیت است ، این نوع فولاد دارای هزینه كم و عملیات حرارتی است و مناسب برای كاربردهای با خوردگی نه چندان شدید. نوع 430 ، بیشترین نوع فولاد زنگ نزن فریتی است و دارای جنبه های مقاوم در برابر خوردگی به طور كلی است و اغلب برای كاربردهای تزئینی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

Strain Aging

پیركرنش - نفوذ عناصر C , N بر روی تغییرات خواص مكانیكی فولاد نابجایی را با تغییر شكل مومسان ایجاد می كنند.

 

Subcritical Annealing

تابكاری فرآیندی – بازپخت فرآیندی- گرم كردن و نگهداشتن در درجه حرارتی كمتر از دامنه دگرگونی و متعاقباً سردكردن با سرعتی مناسب تابكاری یا بازپخت فولاد است .

 

Sub-Zero Treatment

عملیات سرمایی- منجمدكردن فولاد خاص برای تسریع در دگرگونی استنیتی است .

 

Surface Hrdening

سخت گردانی سطحی - ایجاد سطحی سخت بر روی فولادها است كه با گرم و سردكردن موضعی سطح آنها .

 

Surface Roughness

زبری سطح - ناهمواریهایی هستند كه به صورت پستی و بلندی های ریز بر روی سطح فولاد به وجود می آیند.

 

Swealing

گرماشویی ،‌ اكسید شویی- حرارت دادن زیاد شمش در فضای اكسیدكننده و تبدیل قشر یا لایه ای از آن به اكسید مذاب و جریان پیدا كردن و شسته شدن آن از روی شمش است بطوری كه عیوب سطحی آن از بین برود.

 

Tempering Bath

حمام بازپخت - حمامی است برای بازپخت بعضی از فولادهای نیكل و كرم دار كه سردكردن آنها باید به آهستگی انجام گیرد.

 

Vaccum Oxygen Decarburization (VOD)

كربن زدایی اكسیژنی در خلاء - فرآیندی است برای تصفیه بیشتر فولاد زنگ نزن كه از طریق كاهش میزان كربن انجام می شود. میزان كربن در فولاد زنگ نزن بایستی كمتر از فولاد كربن دار یا كمتر از فولاد آلیاژی باشد ( برای مثال فولاد با محتوی عنصر آلیاژی كمتراز 5 درصد است). در حالیكه كوره های قوس الكتریكی (EAF) ابزارهای متداول برای ذوب و تصفیه فولاد زنگ نزن هستند ، كربن زدایی اكسیژنی در خلاء یك مكمل اقتصادی است بطوری كه مدت عملیات را كاهش می دهد و درجه حرارت ها در فولادسازی به روش EAF كمتر هستند . علاوه بر این ،‌ استفاده از كربن زدایی اكسیژن در خلاء برای تصفیه فولاد زنگ نزن استفاده بهتر از كوره های قوس الكتریكی را برای اهداف ذوب افزایش می دهد. نحوه كار بدین صورت است كه فولاد مذاب و تصفیه نشده از كوره قوس الكتریكی به داخل ظرف جداگانه ای منتقل می شود و سپس حرارت داده می شود و پس از به هم زدن با یك جریان الكتریكی ، اكسیژن از بالای ظرف مذكور وارد می شود . مقادیر قابل توجهی از گازهای نامطلوب از فولاد دفع می شوند و توسط یك پمپ خلاء كشیده می شوند. آلیاژها و سایر افزودنیها برای تصفیه بیشتر فولاد مذاب با آن مخلوط می شوند.

 

Vacuum Casting

ریخته گری مكشی ،‌ ریخته گری در خلاء

 

Vacuum Coating

اندودكاری در خلاء- ملكولها هنگام تبخیر در خلاء زیاد ،‌ در یك مسیر خطی به جسم برخورد می كنند و روی آن نشسته و تشكیل اندود فلزی با ضخامت بسیار كم می دهند.

 

Vacuum Degassing

گاززدایی در خلاء- دفع گازهای محلول از قبیل اكسیژن ، هیدورژن و نیتروژن با یك وسیله پیشرفته تصفیه فولاد در فشارهای پایین یا كمتر از فشار متعارف جوی ( در خلاء) است كه تولید فولاد فوق العاده كم كربن را میسر می سازد و مصرف آن در كاربردهای اتومبیل سازی و صنایع الكتریكی است. معمولاً این كار در پاتیل انجام می شود و گازهای محلول دفع می شودو فولاد خالص تر با كیفیت عالی تر و تمیزتر حاصل می شود.

 

Walterization

والتریزاسیون- فرآیند پوشش جانشینی بر روی فولاد و روی است .

 

Wash Heating

گرماشویی – اكسیدشویی

 

Water Hardening

سخت گردانی با آب - فرآیندی است برای بالابردن سختی فولادهای با آلیاژ كم كه ابتدا فولاد را تا درجه حرارت دگرگونی یا بیش از آن گرم نموده و سپس با فروبردن در آب سریعاً‌ خنك می كنند.

 

Zincate Treatment

عملیات روی كاری - ایجاد لایه ای از اكسید روی بر روی جسم فولادی است .

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

سلام سیندخت.

من دانشجوی رشته جوشکاری هستم.میتونی راجع به تجزیه اسپینودال برام شرح بدی؟

من از ویکی پدیا گرفتم ولی هیچی نفهمیدم.ازت ممنونم.اگه میتونی به ایمیلم بفرست .en_srn@ yahoo.com:flowerysmile::flowerysmile:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...