رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

صدای تاریخ را در تبریز بشنوید

 

 

یکی از ویژگی های مناطق کوهستانی کشور داشتن آب و هوای سرد در زمستان و معتدل و خنک همراه با وزش بادهای ملایم در تابستان است و آذربایجان شرقی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 

شهر تبریز با وجود داشتن جاذبه های غنی و طبیعی گردشگری همه ساله در تابستان پذیرای خیل بی شماری از دوستداران طبیعت و گردشگران داخلی و خارجی است، چرا گفتیم در تابستان و تعطیلات عید نوروز را قید نکردیم؟ از آنجا که سرمای زمستان سفیدپوش با بهار و فروردین پیوند خورده و به عبارتی ننه سرما رخت خود را از این شهر بر نبسته است بنابراین بسیاری از گردشگران بازدید از کهن شهر تبریز را به تابستان خنک آن واگذار کنند.

 

می دانید چرا این همه از سرمای زمستان و تابستان خنک آذربایجان و تبریز گفتیم؟ برای این که شما را وسوسه کرده و به دیار شمس و شهریار بکشانیم.

 

اگر با این شرط راهی این شهر می شوید که فرصت شما محدود است و به یک سفر یک یا دو روزه بسنده می کنید، پس ما نیز جاذبه هایی را که می توانید در عرض این مدت کوتاه به آنها بپردازید، معرفی می کنیم.

 

● عقابی بر فراز تبریز

 

سال ۱۳۱۴ هجری شمسی، ارفع الملک جلیلی، شهردار وقت تبریز زمانی که پشت میز مذاکره با مهندسان آلمانی نشست و طرح و نقشه عمارت اولین بلدیه کشور را روی کاغذ آورد شاید فکر نمی کرد این عمارت به اصلی ترین نماد تبریز بدل می شود.

 

این عمارت زیبا که طراحی آن منحصر به فرد بوده و همچون عقابی در حال پرواز بر فراز تبریز دیده می شود در هسته مرکزی این شهر قرار دارد و در چهار طبقه شامل (زیرزمین، طبقه همکف، طبقه اول و دوم) بنا شده و بیش از ۸۰ اتاق و ده تالار دارد.

 

برج ۳۰.۵ متری عمارت شهرداری تبریز را آلمانی ها و ساعت چهار ضلعی این عمارت را که چهار ناقوس دارد و با طنین موزون و ضرباهنگ خاص آن هر یک ساعت گذشت زمان را به یادمان می آورد، انگلیسی ها ساخته اند.

 

هم اکنون از آن چهار ناقوس فقط سه ناقوس کار می کند و یکی از ناقوس ها به خاطر حمله روس ها به تبریز سال ۱۳۲۴ با گلوله از کارافتاده است.

 

تالارهای این عمارت به موزه های شهر و شهرداری، موزه دوربین های قدیمی، موزه فرش های نفیس شامل فرش های سفارش داده شده توسط شهرداران وقت)، موزه صنعت چاپ، نشر و... تبدیل شده و کاربری فرهنگی دارد. تالارهای این عمارت با زیبایی های فوق العاده خود چشم هر بیننده ای را خیره می کند.

 

 

لینک به دیدگاه

● باغ نقش و نگار و شعر

 

بسیاری از هموطنان ما از وجود آرامگاه دو کمال در تبریز بی اطلاع هستند. کمال الدین بهزاد و کمال الدین مسعود خجندی؛ تبریز افتخار دارد که اعلام کند میزبان دو کمالی است که یکی شعر و دیگری نقش و نگار و مینیاتور را به حد اعلای کمال رسانده و ایران اسلامی را شهره آفاق کرده اند. کمال الدین بهزاد، نقاش، مینیاتوریست و نگارگر چیره دست ایرانی قرن دهم هجری، نگارگر مکتب هرات است.

 

وی در دربار سلطان حسین بایقرا و نزد علیشیر نوایی در هرات تقرب یافت و بعد از استیلای شاه اسماعیل اول صفوی بر ازبکان همراه وی به تبریز آمد و در دوره شاه طهماسب صفوی نیز در تبریز با احترام زیست و در آنجا درگذشت.

 

کمال الدین مسعود خجندی، از شعرای معروف قرن هشتم و نهم هجری است که بعد از تشرف به حج در تبریز سکنی گزید و تحت حمایت سلطان جلایر قرار گرفت.

 

می توان گفت زیباترین شعری که کمال الدین خجندی در وصف تبریز سروده چنین است:

 

تبریز مرا راحت جان خواهد بود/ پیوسته مرا ورد زبان خواهد بود

 

گر سر نکشم آب چرنداب و گجیل/ سرخاب ز چشم من روان خواهد بود

 

مقبره دو کمال سال ۱۳۳۸ توسط فرهنگ دوستان کنجکاو شهر تبریز کشف و بعدها به همت انجمن آثار ملی، مرمت و لوحه یادبود در آن نصب شد.

 

آرامگاه دو کمال شعر و نقش و شعور در میان باغی مشجر و بنایی همراه با هزاران نقش و نگار و خاطره در محله بیلانکوه تبریز قرار دارد.

 

● فیروزه جهان اسلام

 

حدفاصل چهارراه منصور و میدان ساعت تبریز را که خوب نگاه کنی می بینی گنبدی لاجوردی و فیروزه ای چشمانت را به سوی خود می خواند، نزدیک تر شده و از ورودی بوستان خاقانی وارد می شوی انگار این سازه با عظمت برایت آشناست چراکه خودنمایی رنگ ها و الوان های زیبای آن آرامشی عجیب را مهمان لحظه لحظه خستگی هایت می کند.

 

پلک هایت را دوباره و چندباره به هم می زنی تا شاید زیبایی کاشی های معرق و لاجوردی و آبی ای را که در نماسازی آن به درستی به کار رفته را چندباره ببینی. می دانی سخن از چیست؟ سخن از مسجد کبود یا همان فیروزه جهان اسلام است.

 

طبق نوشته موجود در کتیبه سردر آن دستور ساخت این مسجد سال ۸۷۰ هجری قمری توسط جان بیگم خاتون، همسر ابوالمظفر جهانشاه، مقتدرترین حکمران سلسله قراقویونلوها صادر شد و دستان هنرمند کاشیکاران و معماران ایرانی در آن زمان اوج هنرنمایی خود را به رخ دنیا کشیدند.

 

معماران چیره دستی که با سرانگشتان خود روح زندگی را در طاق ها، مناره ها، گنبد و شبستان این مسجد باعظمت دمیدند و اسلیمی های زیبا، ظریف و چشمنواز طاق ها و مقرنس های آن را برتر از گوهر پدید آوردند و به واقع خاک را به هنر کیمیا کردند.

 

از مسجد کبود که بیرون بیایی و خیابان امام خمینی(ره) را چند صد متری مستقیم به جلو بروی، گوش هایت را که تیز کنی صدای تاریخ را از دالان های ارگ تبریز می توانی بشنوی، صدای تفنگ و باروت هایی که تن ارگ را از روی حسد، زخم زدند می توانی با گوش دل بشنوی.

 

ارگ ۳۲ متری تبریز شاهد مقاومت مردمی است که از فراسوی تاریخ، باعظمت گذر کردند و اکنون این بنا با قامت افراشته خود صدای ماندگاری این مردم را سر می دهد.

 

مقابل ارگ که ایستادی به خاطر بسپار این بنا یادگاری است از مجموعه عظیم مدرسه، مسجد و خانقاه تاج الدین علیشاه جیلانی که توسط خواجه تاج الدین علی شاه در دوره ایلخانی و در قرن هشتم هجری ساخته شده است.

 

این بنا در دوران های مختلف مورد هجوم و تخریب قرار گرفت و بارها کارایی خود را از مسجد به انبار غله و مهمات تغییر داده است.

 

در اثر زلزله مهیبی که تبریز را با خاک یکسان کرد تنها این بنا فرو نریخت و فقط بخش هایی از آن آسیب دید و به عنوان نماد مقاومت مردم تبریز، استوار ماند و اینک قبای بازسازی و زیباسازی محوطه اطراف آن توسط میراث فرهنگی آغاز شده است.

لینک به دیدگاه

● شهر شیرینی های خوشمزه

 

به گفته مسئولان اقتصادی، آذربایجان شرقی بعد از استان تهران تنها استانی است که در صادرات غیرنفتی حرف اول را می زند و عمده صادرات شهر و استان ما خشکبار، شیرینی و صنایع دستی است.

 

این شهر در دنیا با شیرینی های خوشمزه اش شناخته شده و بهتر است بدانید قرابیه معروف ترین سوغاتی تبریز بوده که بیشترین حجم صادرات شیرینی این شهر را بر عهده دارد.

 

بعد از آن نیز انواع شیرینی ها ازجمله ریس، نوقا، اهری، رشته خطایی، باقلوای مخصوص، راحت الحلقوم و... کام گردشگران را شیرین می کند. مگر می شود در تابستان گرم راهی تبریز بشوید و باد خنک این شهر مشام جانتان را بنوازد، اما بدون خوردن کوفته تبریزی برگردید؟

 

فکر نکنید که زیبایی های تبریز به همین موارد ختم می شود. اینها را گفتیم که بگوییم تبریز این همه هست و باز هم این همه نیست.

 

نوبت بعد که آمدید می گوییم از انواع باغ ها و بوستان ها (باغ شمس تبریزی، بوستان ائل گولی، باغلاباغی، بوستان قائم مقام، بوستان آتالار، برج خلعت پوشان و بسیاری از دیدنی های دیگر.

 

معصومه درخشان

لینک به دیدگاه
  • 6 ماه بعد...

تبریز یکی از شهرهای بزرگ ایران و مرکز استان آذربایجان شرقی است.

این شهر بزرگ‌ترین شهر منطقه‌ی شمال‌غرب کشور و مناطق آذربایجانی‌نشین است. تبریز در سال ۱۵۰۰ و در زمان پایتختی سلسلهٔ صفویان به‌عنوان چهارمین شهر بزرگ جهان محسوب می‌شده و هم‌تراز با استانبول -پایتخت امپراتوری عثمانی- بوده‌است. این شهر همچنین در دورهٔ قاجاریان به‌عنوان بزرگ‌ترین، مهم‌ترین و متجددترین شهر ایران به شمار می‌رفته ‌است. نام تبریز در اسناد تاریخی تحت نام‌های مختلفی نظیر «تَورِز»، «تَورِژ»، «تِبریز» و «توری» به ثبت رسیده‌است.

نام تبریز به عنوان شهر اولین‌ها، شهر بدون گدا، شهر زیرگذرها و روگذرها، امن‌ترین شهر ایران، سالم‌ترین شهر ایران، مهد سرمایه‌گذاری ایران، دومین شهر مسافرپذیر ایران، دومین شهر صنعتی ایران، دومین شهر دانشگاهی ایران، دومین شهر بلندمرتبه‌ساز ایران، دومین شهر در جذب گردشگر سلامت در ایران، قطب خودروسازی ایران، قطب قطعه‌سازی ایران، قطب تولید موتور دیزل خاورمیانه و یکی از مهم‌ترین شهرهای مهاجرپذیر ایران مطرح است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

عکس: قدیمی ترین نقشه تبریز مربوط به سال ۹۴۰ هجری قمری است که در موزه‌ای در ترکیه نگهداری می‌شود.

 


جمعیت تبریز بر اساس آمار سال ۱۳۹۰ خورشیدی بالغ بر یک میلیون و ۷۰۰هزار نفر بود.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

عکس: تراموای شهری تبریز

 


این شهر همچنین در سال ۱۵۰۰ میلادی با دارابودن ۲۵۰ هزار نفر جمعیت، چهارمین شهر بزرگ جهان محسوب می‌شد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.


دارالسلطه تبریز

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 


این شهر در طول تاریخ بارها ویران و تجدیدبنا شده و بنای فعلی آن به دوران اشکانی و ساسانی برمی‌گردد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.


تبریز در طی حکومت چهارصدسالهٔ خاندان "روادی" و اسکان قبیله عرب "اَزد" به شکوفایی رسید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

عکس: استخر و ساختمال ائل گلی سال ۱۳۴۳

 


اوج شکوفایی تبریز در زمان ایلخانان بود که در آن زمان، این شهر پایتخت قلمرویی پهناور از نیل تا آسیای مرکزی بود.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

عکس: ارگ تبریز

 


تمام بناهای تاریخی و دیدنی موجود در تبریز در آخرین شب سال ۱۱۹۳ هجری و در آغاز دوره‌ حکومت قاجاریه بر اثر زمین‌لرزه‌ای هولناک تخریب شدند و این شهر به تلی از خاک تبدیل شد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

عکس: خیابان فردوسی از بالای ارگ تبریز سال ۱۳۳۵

 


این شهر پایتخت سیاسی حکومت‌های اتابکان، ایلخانان، چوپانیان، جلایریان، قراقویونلو، آق‌قویونلو و نخستین پایتخت حکومت صفویان بوده ‌است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

عکس: میدان شهرداری سال ۱۳۴۸

 


از داخل تبریز دو رودخانه عبور می‌کند؛ اولی تلخه‌رود که رودخانه‌ای دایمی است و از ناحیه‌ی شمال غربی این شهر می‌گذرد و دومی مهران‌رود که از مرکز تبریز عبور می‌کند و فصلی است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

عکس: پل قاری ۱۳۴۰

 


تبریز بار‌ها در طول تاریخ بر اثر زمین‌لرزه آسیب جدی دیده یا در پی حمله‌های سلجوقیان، مغولان،عثمانی‌ها، اشغال تبریز توسط روس‌ها (به‌سال ۱۸۲۷-۱۸۲۸) دچار خرابی‌های شدیدی شده ‌است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

عکس: میدان شهرداری تبریز سال ۱۳۳۷

 


 

یکی از مکتب‌های نگارگری ایران به نام "مکتب تبریز" در این شهر و در دوره‌ی ایلخانان، جلایریان، ترکمانان قراقویونلو و آق‌قویونلو و صفویان شکل گرفته ‌است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.


تبریز در جنبش مشروطه نقش مهمی برعهده داشت. پس از سرکوب مشروطه توسط محمدعلی‌شاه قاجار تمام حرکت‌های مشروطه‌خواهانه در تهران خاموش شدند؛ اما در تبریز و تنها در چند محله‌ی آن، هنوز کسانی چون ستارخان (سردار ملی)، باقرخان (سالار ملی) و شیخ‌الاسلام بودند که از این دست‌آورد پاسداری کنند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

عکس: ارگ علیشاه ۱۳۴۹

 


آتش نشانی تبریز در سال ۱۳۲۸

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.


محصلین اعزامی راهآهن به مسکو در سال ۱۳۰۸

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.


تبریز با توجه به آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری، دومین شهر مسافرپذیر ایران پس از مشهد محسوب می‌شود.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

عکس: تفریح‌گاه کوه عینالی (عون بن علی تبریز)

 


اکثریت مردم تبریز مسلمان و پیرو مذهب شیعه‌ دوازده‌امامی هستند. اقلیت‌هایی از مسیحیان، ارامنه، آشوریان، زرتشتیان و کلیمیان نیز در این شهر سکونت دارند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

عکس: پارک شاه گلی (ائل گلی)

 


هم‌اکنون تنها دو محل باستانی ارگ تبریز و مسجد کبود از تبریز قدیم برجای مانده‌ است. به همین دلیل این شهر نسبت به سایر شهرهای بزرگ ایران همچون اصفهان، شیراز و حتی مشهد آثار باستانی بسیار کمتری دارد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

عکس: فيروزه جهان اسلام (گؤی مچيد - مسجد كبود)

 


تبریز پس از تهران رتبه‌ دوم برج‌سازی را در بین شهرهای کشور به خود اختصاص داده ‌است. این شهر به دلیل صنعتی‌بودن، یکی از مهم‌ترین شهرهای مهاجرپذیر کشور محسوب می‌شود. همچنین نام تبریز به عنوان "امن‌ترین شهر ایران" مطرح است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.


خانه سفال تبریز

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.


نمایی از عمارت ائل گلی تبریز در شب

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.


تیم فوتبال تراکتور سازی تبریز یکی از محبوب‌ترتین تیم‌های فوتبال ایران محسوب می‌شود.

این تیم در بازی‌های خانگی از سوی ده‌ها هزار نفر از هوادارانش مورد تشویق قرار می‌گیرد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...