رفتن به مطلب

مجموعه لغات تخصصی در علم مکانیک خودرو - فرهنگ لغت خودرو


سیندخت

ارسال های توصیه شده

s4he9wrbgx1w4xj012nn.jpg.

 

 

 

AIR cleaner

صافی هوا: محفظه‌ای فلزی یا پلاستیكی حاوی المنتی ***** كننده است كه وظیفه آن گرفتن گرد و غبار و آشغال‌ها از هوای ورودی به موتور می‌باشد.

AIR Filter element

***** هوا: ***** موجود در صافی هوا كه غالباً از نوعی كاغذ پلیسه خورده ساخته می‌شود و در دوره‌های زمانی معین باید تعویض شود.

Allen key

آچار آلن: آچاری شش گوش است كه در داخل حفره شش ضلعی انتهای پیچ‌های آلنی قرار گرفته و برای باز كردن و بستن آنها استفاده می‌شود.

Aligator clip

انبر سوسماری: نوعی انبرك فلزی نوك دراز و فنردار است كه نوك آن دندانه‌دار بوده و از آن برای برقراری اتصالات موقت الكتریكی استفاده می‌شود.

Alternator

دینام : از اجزای سیستم برقی وسیله نقلیه كه انرژی مكانیكی دریافتی از موتور را به انرژی الكتریكی تبدیل می‌كند به این وسیله ضمن شارژ باطری، سیستم‌های استارت، احتراق و لوازم برقی را به‌كار می‌اندازد.

AMP(Ampere)

آمپر: واحد اندازه‌گیری جریان الكتریكی را آمپر می‌گویند. یك آمپر برابر است با مقدار جریان تولید شده توسط یك ولت در مقاومت الكتریكی یك اهم .

Anaerobic sealer

موم عایق(غیر هوازی): ماده‌ای است كه برای پیشگیری از شل شدن پیچ و مهره‌ها به دور آنها مالیده می‌شود. كلمه غیر هوازی به این معناست كه این موم توسط اكسیژن فعال نمی‌شود.

Anti freeze

ضد یخ : ماده‌ای كه غالباً اتلین كلیكول بوده و با آب مخلوط شده و در رادیاتور خودرو، تزریق می‌شود تا در فصل زمستان از یخ زدن آب پیشگیری كند. ضد یخ حاوی مواد شیمیایی برای پیشگیری از پوسیدگی، زنگ زدگی و یا تشكیل رسوبات می‌باشد.

Antiseize compound

ماده ضد جوش خوردگی: پوششی كه احتمالاً جوش خوردن اتصالاتی نظیر، پیچ و مهره‌های منیفولد اگزوز را كه در معرض حرارت‌های زیاد قرار دارند كاهش می‌دهد.

Asbestos

فیبر نسوز: ماده معرفی فیبر مانند با مقاومت زیاد در برابر حرارت كه غالباً در تركیب مواد لنت ترمز به‌كار می‌رود. فیبر‌ نسوز برای سلامتی مضر بوده و غبار ایجاد شده توسط لنت ترمز نباید استنشاق شود.

Axel

محور ( اكسل): شافتی كه چرخ بر روی آن قرار می‌گیرد و گاهی نیز به همراه چرخ می‌چرخد . محوری كه چرخ‌های طرفین خودرو را به هم وصل می‌كند اكسل نامیده می‌شود. اكسلی كه نیروی موتور را به چرخ‌ها منتقل می‌كند به اكسل محرك معروف است.

Axle shaft

شافت اكسل: شافتی كه در طرفین دیفرانسیل قرار می‌گیرد و نیرو را از دیفرانسیل به چرخ‌های متحرك منتقل می‌كند.

Ball b earing

بلبرینگ: مجموعه‌ای شامل دوقفسه‌ داخلی و خارجی با جنس سخت است كه ساچمه‌های كروی از جنس فولاد سخت بین آنها قرار می‌گیرد و به‌عنوان یاتاقان ضد اصطكاك عمل می‌كند.

Bearing

یاتاقان: نیم حلقه‌ای پهن كه برروی شافت متحرك و یا درون حفره حلقوی محل قرار گرفتن شافت قرار می‌گیرد و باعث كاهش اصطكاك و ساییدگی شافت یا حفره آن می‌شود.

Big end bearing

یاتاقان میل‌لنگ:‌ یاتاقانی كه در محل اتصال شاتون به میل لنگ قرار می‌گیرد.

Bleed nipple

سوزن یا شیر هواگیری : دریچه‌ای كه در سیلندر ترمز، محفظه صفحه ترمز یا دیگر اجزای هیدرولیك قرار می‌گیرد و برای تخلیه هوای موجود در سیستم مربوطه باز می‌شود، به این دریچه، پیچ هوا گیری نیز می‌گویند.

Brake disk

دیسك ترمز : قطعه‌ای از سیستم تعلیق و ترمز دیسكی كه همراه چرخ می‌چرخد و در هنگام ترمز گیری لنت ترمز بر روی آن قرار می‌گیرد.

Brake bleeding

هواگیری ترمز: روشی برای تخلیه هوا از لوله‌های هیدرولیك در سیستم ترمز هیدرولیكی است.

Brake drum

كاسه ترمز: قسمتی از سیستم تعلیق (عموماً چرخ عقب) و ترمز كاسه‌ای كه همراه چرخ می‌چرخد و در هنگام ترمزگیری، كفشك ترمز بر روی آن قرار می‌گیرد.

Brake lining

لنت ترمز: ماده‌ای زبر است كه در هنگام ترمز گیری به صفحه یا كیسه چسبیده و باعث كاهش سرعت وسیله نقلیه می‌شود. لنت معمولاً توسط چسب یا پرچ به كفشك‌های ترمز متصل می‌شود

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

Brake pads

بالشتك ترمز: بالشتك‌های قابل تعویضی كه در هنگام ترمز گیری به دیسك ترمز می‌چسبند. این بالشتك‌ها از جنس فلز بوده و لنت ترمز بر روی آن پرچ شده است.

Brake shoe

كفشك ترمز: صفحه فلزی هلالی شكلی كه لنت ترمز برروی آن پرچ شده در هنگام ترمز به كاسه ترمز (كاسه چرخ) می‌چسبد.

Breaker bar

اهرم: دسته‌ای بلند كه برای ایجاد نیروی بیشتر به دسته آچار اضافه می‌شود.

Bulk head

صفحه جدا‌كننده قسمت موتور از قسمت سرنشین در اتاق خودروها

Caliper

كولیس: نوعی ابزار اندازه‌گیری كه می‌تواند ابعاد خارجی اجسام مانند ضخامت و همچنین ابعاد داخلی، مانند قطر و عمق را اندازه‌گیری كند. قطعه‌ای ثابت از یك مجموعه ترمز دیسكی كه قسمتی از دیسك را احاطه كرده و حامل لنت‌های ترمز است. همچنین كالیپر در بردارنده اجزای هیدرولیكی است كه در زمان ترمزگیری باعث درگیر شدن لنت‌ها با دیسك می‌شود.

Camshaft

میل سوپاپ: شافتی كه یك سری زائده بادامی شكل به نام بادامك بر روی آن تعبیه شده و مكانیزم سوپاپ‌ها را به كار می‌اندازد. این شافت به وسیله چرخ دنده، زنجیر و یا تسمه گردانده می‌شود.

Canister

كانیستر- مخزن جذب بخارات بنزین: محفظه یا ظرفی در سیستم كنترل توزیع سوخت كه حاوی تكه‌های كوچك كربن برای جذب رطوبت و بخار از سیستم سوخت است.

Carbure Tlor = Carburetor

كاربراتور: مجموعه‌ای كه سوخت و هوا را با نسبت‌های مناسب مخلوط می‌كند تا حداكثر قدرت ممكن را از عمل احتراق حاصل از جرقه شمع در یك موتور احتراقی ارائه دهد.

Caste llated nut = Castle nut

مهره اشپیل‌خور- مهره چاكدار: لبه‌های این مهره مانند لبه‌های فوقانی قلعه‌های قدیمی، دارای كنگره است و علت نامگذاری آن نیز به دلیل همین تشابه است. در تنظیم چرخ‌ها، به شیب رو به جلو یا رو به عقب محور فرمان كاستور گفته می‌شود. وقتی Castor محور فرمان در نقطه بالایی به طرف عقب مایل باشد، شیب آن مثبت فرض می‌شود.

Cataly Tic Converter

مبدل كاتالیزی: قسمتی از سیستم اگزوز شبیه به صدا خفه‌كن كه آلودگی‌های ویژه‌ای را از دود خروجی موتور جذب و به گازهایی بی‌ضرر تبدیل می‌كند.

Circlip

خار حلقه‌ای: گیره یا خاری حلقوی شكل كه برای جلوگیری از حركت مضاعف قطعات استوانه‌ای و شافت‌ها در انتهای دامنه حركت آنها نصب می‌شود. خار حلقه‌ای داخلی، در داخل شیاری در سیلندرها و خار حلقوی خارجی در شیاری كه روی بدنه خارجی قطعات استوانه‌ای نظیر شافت وجود دارد، قرار می‌گیرد.

Clearance

خلاصی- لقی: مقدار فضای خلاصی بین دو قطعه، مثلاً بین پیستون و دیواره سیلندر و یا یاتاقان و محور آن

Coil Spring

فنر حلقوی یا مارپیچ- فنر لول: فنری مارپیچی از جنس فولاد ارتجاعی كه در اندازه‌های مختلف و در قسمت‌های مختلف خودرو به كار می‌رود. مثلاً فنر برگرداننده شناور بنزین و فنر سوپاپ‌ها

Compression

تراكم: كاهش حجم، افزایش فشار و افزایش دمای یك گاز كه بر اثر كم كردن حجم و فضای اشغالی آن، حادث می‌شود.

Compression ratio

نسبت تراكم: نسبت بین حجم سیلندر در زمانی كه پیستون در بالاترین نقطه كورس قرار دارد با حجم سیلندر در زمانی كه پیستون در پایین‌ترین نقطه كورس خود قرار دارد.

لینک به دیدگاه

Crank case

كارتر: قسمت زیرین بلوك موتور كه میل‌لنگ در داخل آن می‌گردد.

 

Crank Shaft

میل‌لنگ: مهمترین عضو گردانده داخل موتور كه درون كارتر حركت چرخشی داشته و از طریق قسمت‌های پله‌ای شكل خود به شاتون‌ها متصل است.

 

Crocodile Clip

گیره سوسماری: گیره‌ای انبر مانند با دهانه‌های دندانه‌دار برای برقراری اتصالات موقت الكتریكی.

 

Diagnostic Code

كد عیب‌یابی- كد شناسایی: كدهایی كه با اتصال كامپیوتر برنامه‌ریزی شده برای تشخیص عیب موتور به موتور، می‌توان به آنها دست یافت. این كدها، نمایانگر محل دارای مشكل در موتور هستند.

 

Disk Brake

ترمز دیسكی: نوعی سیستم ترمز كه در آن با سایش لنت‌ها بر روی یك صفحه دیسك متصل به چرخ، عمل ترمزگیری انجام می‌شود.

 

Double - Over head Cam (DOHC)

میل سوپاپ دوتایی: میل سوپاپ برخی موتورها دارای دو میل سوپاپ هستند كه یكی برای سوپاپ‌های هوا و یكی برای سوپاپ‌های خروج دود تعبیه شده‌اند.

 

Drive belt

تسمه: نواری از جنس لاستیك كه برای به حركت در آوردن دینام، پمپ آب، پمپ هیدرولیك فرمان، كمپرسور كولر و نظایر آن، با استفاده از نیروی پولی میل‌لنگ به‌كار می‌رود.

 

Drive shaft

شافت محرك - پلوس: هرگونه شافتی كه برای انتقال حركت به كار می‌رود. از این واژه غالباً برای اشاره به شافت پلوس استفاده می‌شود.

 

Drum brake

ترمز كاسه‌ای: نوعی ترمز كه از استوانه فلزی كاسه‌ای شكلی استفاده می‌كند كه به سطح داخلی چرخ متصل شده است. هنگامی كه پدال ترمز فشرده می‌شود، لنت‌های منحنی شكل به دیواره داخلی كاسه چرخ ساییده شده و باعث ایجاد حالت ترمز در چرخ‌ها می‌شوند.

 

EGR Valve

دریچه‌ای كه برای وارد كردن گازهای خشك خروجی از موتور به مسیر جریان هوای ورودی به موتور تعبیه شده است.

 

(ECU) Electronic Control Unit

واحد كنترل الكترونیكی: كامپیوتری كه سیستم‌های جرقه‌زنی و تزریق سوخت یا سیستم ضدقفل ترمز و مانند آنها را كنترل و هدایت می‌كند.

 

(EFI) Electronic Fuel Injection

تزریق سوخت الكترونیكی: نوعی سیستم سوخت‌رسانی كامپیوتری كه سوخت را از طریق انژكتورها به محفظه احتراق می‌رساند

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

Emergency Brake

ترمز اضطراری یا دستی: نوعی سیستم ترمز مستقل از ترمز هیدرولیكی اصلی كه می‌تواند در صورت بروز اشكال در ترمزهای اصلی برای كاهش سرعت یا متوقف كردن خودرو مورد استفاده قرار گیرد. این وسیله، بدون فشردن پدال ترمز باعث ساكن ماندن وسیله نقلیه می‌شود. ترمز دستی، شامل یك اهرم دستی است كه به صورت مكانیكی از طریق یكسری كابل و اتصالات

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ترمزهای جلو یا عقب را به كار می‌اندازد. ترمز اضطراری به ترمز دستی یا ترمز پارك نیز معروف است.

 

End Float

میزان حركت طولی بین دو قطعه. مثلاً، در مورد میل‌لنگ، فاصله‌ای كه میل‌لنگ در امتداد سیلندر به جلو و عقب حركت می‌كند را دامنه حركت آن می‌گویند.

 

(EMS) Engine Management System

سیستم برنامه‌ریزی موتور: نوعی سیستم كامپیوتری كه سیستم تزریق سوخت و سیستم احتراق را از طریق برنامه‌ریزی جامع، هماهنگ می‌كند.

 

Exhaust Manifold

منیفولد اگزوز: قطعه‌ای با گذرگاه‌های متعدد كه گازهای خروجی از موتور از طریق آن، محفظه احتراق موتور را ترك كرده و وارد لوله اگزوز می‌شوند.

 

Fan Clutch

كلاچ فن موتور: نوعی وسیله اتصال‌دهنده (كلاچ) كه حاوی مایعی لزج است و سرعت‌های متغیری را برای فن موتور به نسبت سرعت موتور تأمین می‌كند.

 

Feeler Blade

تیغه فیلر: ابزاری با یك نوار تیغه‌ای نازك از جنس فولاد سخت با ضخامت‌های مشخص و دقیق كه برای بررسی و یا اندازه‌گیری فاصله‌های كوچك بین قطعات، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

Firing order

زمان‌بندی احتراق: زمان‌بندی مربوط به احتراق و جرقه‌زنی سیلندرها كه از سیلندر شماره یك آغاز می‌شود.

 

Fly Wheel

فلایویل- چرخ طیار: نوعی چرخ دوار سنگین كه انرژی جنبشی را جذب و ذخیره می‌كند. وظیفه فلایویل كه به سر میل‌لنگ متصل می‌شود، تعدیل لرزش‌ها و ضربات ناشی از احتراق سیلندرها و یكنواخت كردن گردش شافت خروجی موتور است.

 

Free Play

خلاصی: میزان حركت و یا لقی یك اتصال یا مجموعه‌ای از قطعات كه باعث ایجاد وقفه بین اعمال نیرو و حركت عملی می‌شود. مثلاً، میزان حركت پدال ترمز قبل از فعال شدن پیستون‌ها، در سیلندرهای ترمز.

 

Fuse

فیوز: قطعه‌ای الكتریكی كه از یك مدار، در مقابل بار بیش از حد، محافظت می‌كند. فیوز، حاوی قطعه‌ای فلزی و نرم است كه برای عبور جریانی مشخص، تنظیم شده و در صورت عبور جریان بیش از مقدار تعیین شده، مدار را قطع می‌كند.

 

Fusible Link

اتصال فیوزی: وسیله‌ای محافظتی برای مدار كه شامل فلزی هادی است و توسط عایقی مقاوم در برابر حرارت، احاطه شده است. فلز هادی، از سیمی كه تحت محافظت آن قرار دارد، نازك‌تر است و به همین دلیل، ضعیف‌ترین نقطه مدار است.

 

GAP

دهانه شمع: فاصله‌ای كه جرقه باید در جهش از الكترود مركزی به الكترود جانبی نوك شمع، طی كند. همچنین، این واژه به فاصله بین پلاتین و یا به فاصله بین روتور و كوئل نیز گفته می‌شود.

 

Gasket

واشر: قطعه‌ای نازك و نرم كه معمولاً از جنس نمد، فایبرگلاس، فیبر یا فلز نرم ساخته می‌شود و برای اطمینان از عدم نشتی بین دو سطح فلزی نصب می‌شود. مثلاً، واشر سرسیلندر، اتصال بین بلوك سیلندر و سرسیلندر را عایق‌بندی (آببندی) می‌كند.

 

Gauge

گیج - نشان‌دهنده: وسیله‌ای نمایشگر روی صفحه نمایش جلوی راننده كه برای مشاهده شرایط كاری موتور مورد استفاده قرار می‌گیرد. نشان‌دهنده‌های عقربه‌ای را گیج آنالوگ و نشان دهنده‌های دیجیتال را گیج دیجیتال می‌نامند.

 

Half Shaft

شافت گردانی كه قدرت را از دیفرانسیل به چرخ‌ها منتقل می‌كند- پلوس

 

Harmonic Balancer

وسیله‌ای كه برای كاهش ارتعاشات كششی یا پیچشی در میل‌لنگ طراحی شده و ممكن است در پولی میل‌لنگ تعبیه شده باشد. این وسیله به ارتعاش‌گیر یا لرزه‌گیر نیز معروف است.

 

Hone

ابزاری ساینده برای رفع ناصافی‌ها و كجی‌های كوچك و یا ناهمواری‌های كوچك در قطر سیلندر، سیلندر ترمز و مانند آن.

 

Hydraulic Tappet

تایپیت هیدرولیك- استكانی سوپاپ: قطعه‌ای كه بین سوپاپ و میل سوپاپ قرار گرفته و با استفاده از فشار روغن سیستم روغنكاری موتور، تماس دائم بین سوپاپ و میل سوپاپ را فراهم می‌سازد و به‌طور اتوماتیك خود را با تغییرات طولی سوپاپ تنظیم می‌كند. تایپیت، باعث كاهش صدای سوپاپ‌ها نیز می‌شود.

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...
سلام معنی این چیه؟

engine jacket؟

 

چیزی پیدا نشد توی گوگل

اما علی القاعده بایستی یه لایه پوشاننده موتور باشه

یا بدنه موتور

یا مثلا چیزی مثل یه عایق گرما و صدا

لینک به دیدگاه
این خیلی باحاله ببینین

فک کنم واتر جکت هم همون راه گاه سیال خنک کننده باشه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

Water Jacket

یا

Engine Jacket

؟؟:w58:

لینک به دیدگاه
harshness رو چی معنی میکنید؟

به ارتعاشات ربط داره

 

معنی زبری رو میده توو ارتعاشات که میتونه القا کننده ضریب اصطکاک باشه

ولی معنای اصلیشم توو منابع زبری و نا هنجاری برای سطح به کار میره

لینک به دیدگاه

والا ما پایانامه ترجمه نگرفتیم ولی علنا تا حالا 200 صفحه ترجمه کردم کلا هم با یه سری واژه نامهجور یعنی یه چیز و هرکی یه چیز گفته منم برداشت خودم و نوشتم چه شود

باشد که رستگار شویم:a030:

لینک به دیدگاه
والا ما پایانامه ترجمه نگرفتیم ولی علنا تا حالا 200 صفحه ترجمه کردم کلا هم با یه سری واژه نامهجور یعنی یه چیز و هرکی یه چیز گفته منم برداشت خودم و نوشتم چه شود

باشد که رستگار شویم:a030:

 

معمولا بعضی کلمات بعد از خوندن بخشی از متن خودشون یه معنی از خودشون ظاهر میکنن که غالبا 80% معنی درسته

حتما تو کنکور هم دیدی که بعضی کلمات رو معنیش رو با توجه به متن ازت میخواد:w16:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...