رفتن به مطلب

مرجع آموزش نانو


uraniburg

ارسال های توصیه شده

فناوری نانو در واقع استفاده و تولید ماده در مقیاس ریز مولکولی است که در این ابعاد اتم ها و مولکول ها به شکلی متفاوت از ابعاد بزرگتر عمل می کنند و گستره ای از کاربردهای جالب و شگفت انگیز را فراهم می کنند می توان اصطلاح ((فناوری مولکولی )) را برای فناوری نانو استفاده کرد چرا که ابعاد نانو ابعاد کارایی مولکول هاست.

به عنوان مثال تار موی انسان 50000 نانو متر است و یک مولکول گلوکز کمتر از 1 نانومتر . جالب است که مولکول گلوکز می تواند انرژی فعالیت های متابولیکی را تامین کند .

در واقع نانو فناوری شناخت و کنترل ماده در ابعاد نزدیک به 1-100 نانومتر است ابعادی که در آن پدیده های منحصر به فرد کاربردهای جدیدی پیدا می منند.

 

Click here to view the original image of 540x265px.

N861215_1.jpg

 

 

 

مقیاس های مهم : متر ---------> میلیمتر----------> میکرومتر ---------> نانومتر

 

 

 

Click here to view the original image of 540x260px.

N861215_5.jpg

 

برای دیدن ابعاد نانومتر از میکروسکوپ های الکترونی که بر اساس شتابدهی پر انرژی الکترونها ساختارهای نانومتری را نشان میدهند استفاده می شود. برخی میکروسکوپ ها دستکاری و لمس این ابعاد را با تیغه ای که در نوک آن چند اتم وجود دارد ممکن می سازند.

 

 

 

Click here to view the original image of 540x264px.

N861215_2.jpg

مثال هایی برای درک ابعاد نانو:

 

طولی که نور در خلا در بازه ی زمانی 1/29974957 ثانیه طی می کند یک متر است و یک نانومتر 9 - ^ 10متر می باشد .

 

یک نانومتر برابر قطر 10 اتم هیدروژن یا 5 اتم سیلسیوم است .

یک نانومتر یک میلیاردیم متر است .

یک گلبول قرمز دارای عزض تقریبی هفت هزار نانو متر است .

یک مولکول آب دارای قطری حدود 1 نانو متر است .

اندازه مولکول پروتئین ها بین 1 تا 20 نانومتر است .

 

Click here to view the original image of 540x265px.

N861215_3.JPG

 

 

اگه بخوایم از مثال سیب و گلابی! استفاده کنیم میشه گفت اتما و مولکولای مواد پیرامون ما بدون هیچ نظم و ترتیبی روی هم ریخته ان مثه آجرایی که یه کامیون خالی کرده و وقتی یه ماده با فناوری نانو ساخته بشه کاری که روی اون ماده انجام شده اینه که به اتمها و مولکولهاش نظم و ترتیب داده شده مثه وقتی که از اون آجرا یه دیوار بسازیم ...!

 

 

Click here to view the original image of 540x279px.

N861215_4.jpg

لینک به دیدگاه

برای درک بهتر ابعاد نانو :

 

 

 

Click here to view the original image of 720x540px.

 

Click here to view the original image of 720x540px.

nanoscale.jpg

 

 

 

 

 

howsmall.jpg

 

 

 

 

 

Click here to view the original image of 561x340px.

nanoscale.gif

 

 

 

 

 

 

 

Click here to view the original image of 700x293px.

 

Click here to view the original image of 700x293px.

ucm153737.jpg

 

 

 

 

nanoscale%20final2.jpg

 

 

 

 

 

Click here to view the original image of 792x612px.

 

Click here to view the original image of 728x563px.

Scale_of_Things_09-27-03.jpg

لینک به دیدگاه

ماکرو - میکرو - نانو ساختار

 

شکل یک جسم، وظیفه و عملکرد آن را منعکس می کند. چنانچه تفاوت شکل یک ظرف با شکل یک تیغه منجر به تفاوت در کارایی و کاربرد این دو می شود. چیزی که باعث تفاوت در رفتار این دو ماده می شود ساختاری است که با چشم قابل مشاهده است. به چنبن ساختاری ماکروساختار اطلاق می شود.

 

ماده خواص دیگری هم در ابعاد حجیم دارد که بسیاری از آنها قابل اندازه گیری هستند اما مشاهده نمی شوند. این خواص در محدوده ساختاری به نام میکرو ایجاد می شوند. میکروساختار در مقیاسی بین میلیمتر و میکرومتر قرار دارد.

 

در ابعاد زیر میکرومتری با سساختارهای متشکل از صدها و هزاران اتم روبروو هستیم که نانوساختار ماده شناخته می شوند. ساختاری متشکل از اتمها که به مراتب در سطحی بنیادی تری از ماکرو و میکروساختار ها قرار دارد. در نانوساختار، نوع

اتمها، موقعیت و تعداد و نحوه آرایش آنها مورد توجه قرار میگیرد.

 

اگر اتمهای متفاوتی ساختار کریستال را بسازند، سطوح بیرونی در این کریستال شامل چند نوع اتم هستند. به دلیل قطع پیوند این اتمها, سطح ماده دارای ابری از الکترونها است که در اوربیتالهای الکترونی در سطح بیرونی ماده هستند. این الکترون ها فعالیت و واکنش پذیری را زیاد خواهند کرد. سطوح خارجی، قلب بسیاری از فرایندهای شیمیایی مانند فعالیتهای کاتالیستی و

خوردگی هستند که نقش مهمی در کار بسیاری از ابزارهای الکترونیکی و شیمیایی ایفا میکنند.

 

 

 

Click here to view the original image of 907x414px.

 

Click here to view the original image of 688x314px.

scale.png

 

 

چنانچه اشاره شد نانوساختار یک ماده ساختار آن در مقیاس اتمی است. از نگاهی دقیق نانوذرات و نانوساختارها، ساختارهایی هستند که به اندازه کافی کوچک هستند که خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آنها، تفاوتهایی آشکارا با خصوصیات قبلی و معمولشان در حالت حجیم دارد.

 

در الکترونیک نوارهای پهن انرژی در مواد جامد گسسته شده و به حالت مجزا تبدیل می شود و پدیده های کوانتومی را رقم می زند.

در مورد تاثیرات حرارتی، مرز تغییر در حدود kT است که k ثابت بولتزمن و تقریباً معادل
21-
10×4 ژول است. T دما برحسب کلوین است. در مورد اثرهای نوری(اپتیک)، رفتار غیرکلاسیک وقتی مشاهده می شود که ابعاد جسم به کمتر از اندازه طول موج نور مرئی (در
7-
10×5 متر) می رسد. برای ذراتی مانند الکترونها مقیاس در محدوده اصل عدم قطعیت هایزنبرگ (
8-
10×3 متر) است. این حوزه ها که در آنها تغییرات به وضوح دیده می شود. بخشی از میکروالکترونیک و الکترونیک نوری هستند. از زمانی که ابعاد مدارهای میکروالکترونیک کاهش یافته است، نانوساختارها ظهور بیشتری کرده اند.

لایه نازکی از جامد حجیم خواصی دارد که در جهت عمود مشابه خصوصیات یک تک اتم است. لایه نازکی از یک نیمه هادی که بین لایه نیمه هادی دیگری محصور شده یک چاه کوانتومی نامیده می شود. در این ساختار الکترونها محدود به دو صفحه شده اند و این دو حصار مانع حرکت الکترون در بعد سوم می شوند. لذا از دیدگاه میکروالکترونیک به چاههای کوانتومی نانوساختار دو بعدی اطلاق میشود( در آنها الکترون در دو بعد آزاد به حرکت است).

ساختارهایی که در دو بعد نانومتری هستند، سیمهای کوانتومی نامیده می شوند. در این ساختارها، جامد نیمه هادی الکترون را بین دو بعد محدود می کند. از نگاه میکروالکترونیک این سیمها هادی های تک بعدی هستند (الکترون در آنها مجاز به حرکت در یک بعد است). خوشه ای از اتمها (یک ذره نانومتری) ساختاری داردکه وابسته به خصوصیات تک تک اتم ها است. الکترونها در این ساختار در محل مشخصی از فضا محصورند. به این ساختارها نقطه کوانتومی اطلاق می شود. این ساختارها با استفاده از روشهای استاندارد صنعت نیمه هادی ها ساخته می شوند. فولرین، گرافن و نانولوله های کربنی سه ساختار با این سه وضعیت هستند.

 

 

 

Click here to view the original image of 692x326px.

 

Click here to view the original image of 688x324px.

C_allotropes.png

 

 

فولرینها مولکولهای کروی از اتم کربن هستند که با پیوند محکم کووالانسی به هم متصل شده اند. باکی-بال(C60 یا باک مینیسترفولرین) ساده ترین نوع فولرین است. باکی بال شبیه به توپ فوتبال است که اضلاع 5 و 6 ضلعی دارد که در گوشه همه آنها یک اتم کربن مشاهده می شود. فولرین ها خواص الکترونیکی نقاط کوانتومی را دارند. نانولوله ها نیز مثل صفحات گرافیتی می مانند که به صورت صفحه درآمده است. نانولوله ها رفتار سیمهای کوانتومی را نشان می دهند.

کریستالهای فوتونیکی آرایش متناوب اشیای دی الکتریک هستند که برای امواج الکترومغناطیسی فواصل ممنوعه ای را ایجاد می کنند. خیلی از آنها بر اساس ساختار یک کریستال فوتونیک طبیعی شکل گرفته اند. برای مثال جواهرات و سنگهای قیمتی با نام اُپَل شامل بخشهای سرامیکی کروی هستند که قطری معادل طول موج نور دارند و این باعث تلالو رنگهای مختلف از سنگ می شود.

 

Click here to view the original image of 776x466px.

 

Click here to view the original image of 688x413px.

PH%20CR.png

 

 

نانوساختارها در هر سطحی وجود دارند و در ساخت بسیاری از نانوساختارها می توان از موجودات طبیعت الگو گرفت. تار عنکبوت معمولی (در بین تمام عنکبوتها و انواع تار آنها) ماده ای پلیمری با خواص برجسته است که اگر خواسته باشیم خوب توصیف کنیم به مانند یک تور ماهیگیری می ماند که توان و قدرت مهار کردن یک موشک بالستیک را دارد. این خصوصیات ناشی از نانوساختار و ساختار خاص نانومتری رشته تار است که شامل نواحی کریستالی و غیر کریستالی آمیخته در هم است. بسیاری از ساخته های طبیعی نانوساختار دارند و ویژگی های خاص آنها بسیاری از دانشمندان فناوری نانو و فناوری بیو (فناوری زیستی) را به تکاپو انداخته است. چنانچه ریچارد فاینمن اشاره می کند: "طبیعت با ابزار زنده ای کار می کند که می توان از آن برای توسعه ساختارهای کوچک استفاده نمود".

تا کنون با 1400 رویکرد شناخته شده از خصوصیات و پدیده های مربوط به موجودات مختلف در خلقت کپی برداری شده است.

لینک به دیدگاه

به افتخار باکمینستر فولر، سازندهٔ گنبد ژئودزیک نام این ماده‌ی شیمیایی را فولرن گذاشتند

 

 

 

Click here to view the original image of 590x300px.

590_fuller_about.jpg

باکمینستر فولر

 

 

 

Click here to view the original image of 600x858px.

greenga.jpg

 

 

Click here to view the original image of 580x379px.

99092sF.jpg

 

 

 

Click here to view the original image of 500x333px.

50250974.jpg

 

انواع فولرن :

 

 

  • توپ باکی
    : که کوچکترین آن‌ها C
    ۲۰
    و متداول‌ترین آن‌ها C
    ۶۰
    است.

  • نانو‌لوله‌ها
    : لوله‌های توخالی بسیار کوچک که عملکردی عالی در صنعت الکترونیک دارند.

  • مگالوله‌ها

 

 

نانو لوله ها همون شکل کشیده شده ی باکی بال هستن

 

 

Click here to view the original image of 773x762px.

 

Click here to view the original image of 728x718px.

buckyball-3.gif

 

 

 

 

Click here to view the original image of 560x447px.

FULLERENES.jpg

 

 

 

fullerenes_fig_2.jpg

 

240px-Carbon_nanotube_zigzag_povray_cropped.PNG

 

 

Click here to view the original image of 500x375px.

NanoTube500.jpg

 

 

 

 

 

cnt.gif

 

 

 

mwnt.gif

 

 

 

Click here to view the original image of 600x556px.

nano-tube-tech.jpg

لینک به دیدگاه

نانو ساختارهای زیستی در خلقت

 

فناوری میکرو و نانو در خلقت را نانوبیونیک اطلاق می کنند. بيونيك كه به آن بيومتريك يا مهندسي خلاق زيستي هم مي‌گويند كاربرد ساز و کارهای زیستی موجود در طبيعت در چرخه طراحی و مهندسي و فناوري‌هاي مدرن است. در حقیقت بیونیک آموختن فنون مهندسی از خلقت است. به این حوزه از دانش، الهام از طبیعت گفته شده است. این علم ساختارهای طبیعی را به همراه قابلیتهای ویژه آنها رصد کرده و سعی به استفاده از آن در طراحی های مهندسی دارد. تاکنون در حوزه های مواد، البسه، معماری، انرژی، هوافضا و نور و ... از طبیعت استفاده شده است. کلمه طبیعت(Nature) را کسانی استفاده می کنند که قائل نیستند، همه موجودات و هستی خالقی مدبر دارند، لذا برای تاکید بر این موضوع جایز است جای این کلمه از واژه خلقت استفاده شود.
رویکرد الهام از خلقت با سرعت پیش می رود و همچنان ناشناخته های بیشتری از ساختمان بدن موجودات وجود دارد که برای مهندسی ساختارهای مشابه مفید است. بخشی از این تلاش ها برای ساخت تجهیزاتی است که بتوانند انرژی زیادی را تولید و ذخیره کنند. سلول های خورشیدی و پـیلهای سـوختی و باتری ها فناوری های جدیدی هستند که انرژی برق را با ساز و کاری شبیه به بخشی از ساز و کار برگها در فرایند فوتوسنتز، تامین یا ذخیره می کنند. ویژگی خود تميز شوندگي که از خلقت الهام گرفته شده است، در حقیقت ایجاد سطحی ویژه است که تمایلی به جذب ذرات کثیف ندارد. خصـوصیـت خـود تمیزشوندگی برگ نیلوفر آبی به خاطر برجستگی های نانومتری روی برآمدگیهای میکرونی است که خصوصیت آبگریز به آنها میدهد. لباس، بتن و شیشه از این خصوصیت برای دفع آب و روغن استفاده کرده اند. در اینجا آنچه تغییر میکند رفتار قطره آب آلوده با سطح یا کشش سطحی بین این دو است.

 

3.JPG

شکل2- خـود تمیزشوندگی برگ نیلوفر آبی

 

 

رنگ بدون رنگدانه، طرحی است که محققان علم مواد در حوزه فوتونیک به دنبال آن هستند. بال پروانه نانوساختاری دارد که منجر به انعکاس طول موج رنگهای مختلف بین 400 تا 700 نانومتر می گردد. برخی پروانه ها رنگی هستند، حتی اگر در بال آنها هیچ رنگی نباشد). این رنگ به خاطر نانوساختار سطح بالها ایجاد شده است. ابعاد این ساختار در محدوده نور مرئی و نزدیک به ابعاد نانومتری (1 تا 100 نانومتر) می باشد، این امر به پراکنش رنگهای متفاوت منجر می شود. توجه به خلقت نشان می دهد که ساختار پیچیده بدن حیوانات و تنه گیاهان می تواند منشا، خلق محصولاتی گردد که بشر به طور موثر از آنها استفاده کند.

 

4.JPG

شکل3- ساخت رنگ بدون رنگدانه

 

 

 

در پای نوعی مارمولک به نام گِکو نانوساختارهایی وجود دارد که تعداشان به حدود 500000000 نانوموی منعطف می رسد. آنها باید از نظر تئوری 2 کیلوگرم وزن داشته باشند، این ساختارها در هر پنجه پای مارمولک، به آن کمک می کنند که روی دیوار راه برود.

 

 

 

5.JPG

شکل4 - چسبندگی پای گکو

 

 

کاهش اصطکاک و سایش در تماس شن و دندانه های نانومتری در فلس های ماهی شنزار باعث می شود که بتواند در مدت نیم ثانیه زیر شن پنهان شود.

 

 

6.JPG

شکل5- ماهی شنزار

 

 

سطوح برآمده آبدوست و برجستگیهای نانومتری بال سوسک سیاه به عنوان سطوح پست در پوست باعث جمع آوری

بهینه رطوبت می شوند.

 

 

 

7.JPG

شکل6 - برجستگیهای نانومتری بال سوسک سیاه

 

 

 

کاهش اغتشاش در کانال های میکرومتری پولک ه با خطوط پست و بلند نانومتری باعث افزایش سرعت عمل ه می شود. لباس های شناگران المپیک با الهام از همین شیارهای نانومتری ساخته شده است. این لباس باعث افزایش کارایی و رکورد شناگران شده است. ساخت چنین لباسی با تلاش محققین ناسا با الهام از خلقت نشان دهنده شیوه های نوینی در نوآوری در تحقیقات دانشمندان نانو است. نانوشیارهای روی پای آبدزدک باعث حرکت راحت حشره روی آب می شود.

 

8.JPG

شکل7- خطوط پست و بلند نانومتری در کانال های میکرومتری پولک ه

 

9.JPG

شکل8- نانوشیارهای روی پای آبدزدک

 

 

 

هر ماده خواصی دارد که مورد توجه فناوری است، چینی و ظروف چینی(خانواده سرامیکها)، یکی از این دسته مواد هستند. در حوزه های مختلف از ساختمان تا الکترونیک، کاربردهایی وجود دارد که افزایش دما تا 1000 و 1500 درجه سانتیگراد وجود دارد. برخی از کانیهای سخت
زمین
این دما را تحمل می کنند، صدف ها در بردارنده چنین موادی هستند. صدفها، چینی های طبیعی هستند که دمای شکل گیری آنها 4 درجه سانتیگراد بوده است. ایلهان آکسای دانشمند ترک این موضوع را مورد بررسی دقیق قرار داده است. ساختار ریز آبالون ( نام این صدف)خیلی جالب است. آبالون ها بسیار محکم هستند. استحکام این صدف ها دو برابر پیشرفته ترین سرامیک های حال حاضر است. دانشمند امریکایی به نام کالرین تالر این موضوع را بررسی کرده است. با بزرگنمایی 300000 برابر به کمک میکروسکوپ الکترونی پویشی، تصویری از ساختار ریز این صدف به نمایش رسید که نشان می داد ساختار آبالون شبیه یک دیوار آجری است. آجرهایی از کربنات کلسیم که به کمک ملاتی از پروتئین ها در کنار هم هستند. علیرغم ساختار بسیار شکننده کربنات کلسیم صدف بسیار محکم بوده و شکنندگی بسیار کمی دارد. این به خاطر ساختار ورق ورق آن است. اکسیدها طبیعتی سخت دارند. آلیاژهای آلومینیومی بورون کربید از این الگو استفاده کرده اند. این مواد در یک تانک آمریکایی استفاده شده اند. از نحوه شکستن یک کوزه به عنوان یک ماده از کانیهای طبیعی فراموش نخواهید کرد که اکثر مواد سرامیکی ساخت بشر بسیار شکننده هستند. اما در زره تانک مواد ترکیبی جدیدی مورد استفاده قرار گرفته است که می توانند این مشکل را رفع کند. مانند آبالون علاوه بر مواد سرامیکی معمول مواد دیگری با پوشش همراه شده که مانع شکستن و خرد شدن ساختمان ماده می شود. ترک برداشتن و شکستن به خاطر آن است که مواد نمی توانند انرژی ناگهانی برخورد را گرفته یا جذب کنند.

 

 

 

10.JPG

شکل9- تانکی با بدنه کامپوزیتی

 

 

 

ساختار نانومتری آبالون قبلاً با تلفیق مواد آهکی و پروتئینها این کار را انجام داده است. با الهام از این خصوصیت صدف دانشمندان با ترکیب الیاف ساخت بشر و پلیمرها مواد کامپوزیت(چند سازه ها) جدیدی ساخته اند.

 

11.JPG

شکل 10- صدف دریایی یا آبالون (Abalone) که جزء کریستالهای فوتونیک هم است.

 

 

 

صدف دریایی یک موجود دریایی است. پوسته های محکم و رنگین صدف که در درجه حرارتهای بسیار بالا هیچ آسیبی نمی بیند و یک ساختمان مورد توجه برای محققان بوده است به خاطر آن است که این ساختمان شبیه به دیواری است که آجرهایی از سنگ(مواد معدنی و سرامیکی) و ملاتی از پروتئینها دارد.
فایبرگلاس یا الیاف شیشه از الیاف پر مصرف است که با ترکیب دیگر مواد مورد استفاده قرار می گیرد. ماشینهای فرمول یک، قایقها، هواپیماها و سفینه ها ساختار مشابهی در خلقت دارند. پوست تمساح از نمونه ساختارهای
محکم و ضخیم
خلقت است. این ساختار دارای الیافی است که در بین مواد پروتئینی دیگر قرار گرفته اند.

 

 

Click here to view the original image of 426x309px.

aliigator%281%29.png

لینک به دیدگاه

مثال هایی از بیونیک:

 

 

 

 

شرکت مرسدس بنز (Mercedes-Benz) اقدام به طراحی خودرویی بیونیک با الگوبرداری از شکل نوعی ماهی کوچک گرمسیری نموده است

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

25524210115824625018719656399225417618117699.gif

 

 

1132551442279815213755711567014317859519.gif

 

5020821238382431884741182792532161923344.gif

 

 

14861162316915122126862475914318218246185.gif

 

06623334872184517712620018310820922619653.gif

 

 

 

8526682392201942071752014115478701181262.gif

 

 

 

Click here to view the original image of 500x333px.

bionic_example.jpg

 

 

 

Click here to view the original image of 500x333px.

mb_chassis.jpg

 

 

 

Click here to view the original image of 500x363px.

mb_model.jpg

 

 

 

 

Click here to view the original image of 500x379px.

mb_front_left.jpg

 

 

 

 

Click here to view the original image of 500x333px.

mb_interir.jpg

 

 

 

Click here to view the original image of 456x500px.

mb_rear_left.jpg

 

 

 

Click here to view the original image of 500x400px.

mb_wind_tunnel_testing.jpg

 

 

 

 

 

عکس چند ساختمون که با ایده گرفتن از طبیعت ساخته شدن:

 

 

 

Click here to view the original image of 508x669px.

450pxNational_Space_Centre_Leicester_thumb.jpg

 

 

 

 

Click here to view the original image of 508x328px.

urbancactusimg_thumb.jpg

 

 

 

 

 

 

Click here to view the original image of 508x368px.

City_hall_london_arp_thumb.jpg

 

 

 

 

Click here to view the original image of 508x508px.

theascent_thumb.jpg

 

 

 

Click here to view the original image of 508x531px.

spa4bThe20DenverInternationalAirportDenver_thumb.jpg

 

 

Click here to view the original image of 500x360px.

city-of-arts-and-sciences-03.jpg

 

 

 

 

Click here to view the original image of 550x412px.

milwaukee-art-museum.jpg

لینک به دیدگاه

بیونیک؛ سرچشمه فناوری در طبیعت

 

Click here to view the original image of 681x383px.

 

Click here to view the original image of 681x383px.

pc1d4395b32b08d2cebdfc684f76e812b5_zimg_001_1.jpg

پدر

انسان همواره به جهان زنده پیرامون خود نگریسته و در فن‌آوری از آن الهام گرفته است. به جرأت می‌توان لئوناردو داوینچی را پدر "بیونیک" دانست؛ چرا که پرواز پرندگان الهام‌بخش طرح‌های ماشین‌های پرنده او بوده است. واژه "بیونیک" نخستین بار در سال ۱۹۶۰ میلادی توسط جک ای.استیل (Jack E. Steele) آمریکایی در یک کنفرانس جهانی به کار برده شد. تعریف وی از بیونیک بسیار ساده بود: بیونیک علم به کارگیری سیستم‌های زنده‌ی طبیعت برای حل مسائل فنی است.

Click here to view the original image of 681x383px.

 

Click here to view the original image of 681x383px.

pcff4feeb361da8205747c459375e0613b_zimg_002_2.jpg

همچون عقاب

عقاب الهام‌بخش دانشمندان در ساخت هواگردهایی با مصرف انرژی پایین است. چرا که عقاب بال‌های خود را به گونه‌ای می‌گشاید که بدون مصرف نیروی فراوان در میان هوا نوسان کند. گرایش بال به سرازیری در حین حرکت، تاثیر مثبتی بر نیروی شناوری دارد.

Click here to view the original image of 681x383px.

 

Click here to view the original image of 681x383px.

pc4c764022c81a4f1d10826503fff320a9_zimg_003_3.jpg

نماد پاکی

نیلوفر آبی در بخش وسیعی از آسیا سمبل پاکی است. برگ‌های این گیاه شناور، دارای برجستگی‌‌هایی از موم طبیعی است که گرد و خاک و کثیفی را دفع می‌کنند. در طبیعت گیاهان و حشرات دیگری نیز وجود دارند که بدن آنان دارای این خاصیت تمیزکننده طبیعی است.

Click here to view the original image of 681x383px.

 

Click here to view the original image of 681x383px.

pc35b2b778f76c80506476dd809c7eec8c_zimg_004_4.jpg

کارایی نیلوفر آبی

بیش از بیست سال است که این خاصیت نیلوفر آبی در فن‌آوری به کار گرفته می‌شود. نمونه‌های آن پارچه، پلاستیک، ظروف و آجرهای سقف هستند که آشغال را به خود جذب نمی‌کنند. در حال حاضر متخصصان با تکیه بر این خاصیت، از این مواد در ساخت هواپیماها بهره می‌برند، تا سطح بدنه آنان در زمستان یخ نزند.

Click here to view the original image of 681x383px.

 

Click here to view the original image of 681x383px.

pc23404592bf9cc73da1d333d4c3bc4750_zimg_005_5.jpg

شکارچی پرسرعت

بدن ه پوشیده از دندان‌های ریزی است که روی پوست او درآمده‌اند. نقش این "فلس‌ها" جهت دادن به حرکت آب و کاستن از سطح اصصکاک است. بیهوده نیست که این شکارچیان ماهر با صرف اندکی انرژی، با سرعت بالا زیر آب در حرکت هستند.

Click here to view the original image of 681x383px.

 

Click here to view the original image of 681x383px.

pce88a855db52f52570e4f1d55b57d773c_zimg_006_6.jpg

لباس ه‌ای

بیش از ده سال است که تولیدکنندگان لباس‌های ورزشی مایوهایی از جنس پوسته‌ی ه ابداع کرده‌اند. برای اولین بار از این مایوهای ورزشی در بازی‌های المپیک سال ۲۰۰۰ استفاده شد. جالب است که کلیه‌ی‌ برندگان این مسابقات این نوع مایوهای جدید را بر تن داشتند.

Click here to view the original image of 681x383px.

 

Click here to view the original image of 681x383px.

pc0413a54689c2d2e6a1d7a3a4f2aa9bd3_zimg_007_7.jpg

زنبور عسل؛ ریاضیدان طبیعت

کندوی عسل نمونه‌ی بارزی از استحکام و صرفه‌جویی در مصالح است. در عین حال ساختار کندو به گونه‌ای است که بیشترین فضای ممکن برای جمع‌آوری شیره را دارا می‌باشد. محاسبات ریاضی‌دانان نشان داده است که شش ضلعی مناسبترین شکل هندسی برای دستیابی به خواص فوق است.

Click here to view the original image of 681x383px.

 

Click here to view the original image of 681x383px.

pc538e9b22420315905366b130dcd9d956_zimg_008_8.jpg

ساختار کندوی عسل

یافته‌های انسان از دیرباز حکایت از به کارگیری پدیده‌های طبیعی داشته است. امروزه ساختار کندوی عسل الگوی آجرهای کم وزن و در عین حال بااستحکام است. همچنین بافتی مشابه شانه‌ی عسل در ساخت لاستیک‌های مخصوص زمستان و یا تخته اسنوبورد به کار گرفته می‌شود.

Click here to view the original image of 681x383px.

 

Click here to view the original image of 681x383px.

pcb0af87fc689f1e52b78290b3211acc98_zimg_009_9.jpg

کشفی حیرت‌انگیز

یک مهندس سوئیسی به نام ژرژ دو مسترال (Georges de Mestral) در گردش‌های روزانه خود همراه با سگش کشف بسیار جالبی کرد. وی روزی گیاهی از تیره‌ی گل‌ستاره‌ای‌ به نام بابا آدم یا فیلگوش را که مرتب به پوست سگ او می‌چسبید را زیر ذره‌بین تماشا کرد. بافت این گیاه قادر به درهم آمیختن و چسباندن مواد مختلف است.

Click here to view the original image of 681x383px.

 

Click here to view the original image of 681x383px.

pc8acccc49bcfa0d6386bd5bf271cb758c_zimg_010_10.jpg

تحولی در صنعت پارچه بافی

در سال ۱۹۵۱ میلادی ژرژ دو مسترال کشف خود را به ثبت رساند و با استفاده از آن اولین قماش را با خاصیت خودچسبندگی‌ تولید کرد، که به زبان آلمانی Klettverschluss خوانده می‌شود.

Click here to view the original image of 681x383px.

 

Click here to view the original image of 681x383px.

pc79f0b1d84643962137dfb4104f584645_zimg_011_11.jpg

حرکت عروس دریایی

بیش از ۵۰۰ سال است که عروس دریایی در اعماق متوسط اقیانوس‌ها یافت می‌شود. عروس دریایی در آب شناور است و به وسیله خارج کردن آب از پشت خود و با حرکت کششی ناشی از آن به سمت جلو حرکت می‌کند. سرعت عروس دریایی ده کیلومتر در ساعت است.

Click here to view the original image of 681x383px.

 

Click here to view the original image of 681x383px.

pce1f844daa49f3c1d6590a781b06465ba_zimg_012_12.jpg

روبات عروس دریایی

مرکز تحقیقات بیونیک شرکت آلمانی (Festo) دستاوردهای زیادی در ساخت روبات (افزارهای خودکار) براساس الگوهای طبیعی به دست آورده است. از جمله آنان ساخت روبات عروس دریایی است که مطابق روش حرکتی این جانور چه در هوا و چه در دریا حرکت می‌کند. در آینده‌ی نزدیک با استفاده از این تکنولوژی میتوان برای طراحی سنسورهای شناور بسیار ظریف دریایی استفاده کرد.

Click here to view the original image of 681x383px.

 

Click here to view the original image of 681x383px.

pc2a6dd4fd1a31c7b313f09429be221429_zimg_013_13.jpg

خرطوم فیل

خرطوم فیل در زندگی این جانور نقش اساسی دارد؛ چرا که حس لامسه‌ی فیل در خرطوم آن است. علاوه بر این فیل از خرطوم به عنوان دست استفاده می‌کند و با آن غذا و آب را در دهان خود می‌گذارد.

Click here to view the original image of 681x383px.

 

Click here to view the original image of 681x383px.

pc946d7651c1a37aad5c2081f5ab3dc2e4_zimg_014_14.jpg

خرطوم بیونیک

خرطوم فیل در زندگی این جانور نقش اساسی دارد؛ چرا که حس لامسه‌ی فیل در خرطوم آن است. علاوه بر این فیل از خرطوم به عنوان دست استفاده می‌کند و با آن غذا و آب را در دهان خود می‌گذارد.

Click here to view the original image of 681x383px.

 

Click here to view the original image of 681x383px.

pcaaf20065959846bf9091a9d51bc05eb5_zimg_015_15.jpg

صحرانورد

این عنکبوت که زیر شن‌های صحرایی زندگی می‌کند تا صدها سال ناشناس بود، تا آنکه پرفسور آلمانی اینگو رشنبرگ (Ingo Rechenberg) روش حرکت این حشره را کشف کرد و به آن "عنکبوت دوچرخه‌سوار" نام داد. هر گاه که این حشره احساس خطر کند چرخ و پشتک می‌زند و به این ترتیب با سرعتی برق‌آسا فرار می‌کند و خود را نجات می‌دهد.

Click here to view the original image of 681x383px.

 

Click here to view the original image of 681x383px.

pc5e7beda348613f89682dd07bdfa38b25_zimg_016_16.jpg

سیار معلق‌زن

پروفسور رشنبرگ "عنکبوت دوچرخه‌سوار" را مدل قرار داد و از روی آن یک خودروی پشتک‌زن را ساخت. این خودرو می‌تواند در سفرهای اکتشافی در فضا جانشین خودروهای چرخ‌دار شود. اولین نمونه‌ی آزمایشی "ماشین معلق‌زن" اکنون آماده است.

Click here to view the original image of 681x383px.

 

Click here to view the original image of 681x383px.

pce4ee0fd0fe54cb295d8b0089849c7a07_zimg_017_17.jpg

گل قاصدک

تخم گل قاصدک ریشه‌هایی دارد که مقاومت آن را در مقابل فشار هوا افزایش می‌دهد. به همین دلیل گل قاصدک در هوا معلق می‌ماند و به آهستگی بر زمین می‌نشیند.

Click here to view the original image of 681x383px.

 

Click here to view the original image of 681x383px.

pc6b2fdf0411afc2236456435f1dfff17b_zimg_018_18.jpg

چتربازی

پرواز با چتر از ارتفاع ۱۰۰۰ تا ۴۵۰۰ متر صورت می‌گیرد. سرعت سقوط تا زمانی که چتر باز نشده باشد، حتی به ۲۰۰ کیلومتر درساعت نیز می‌رسد. ولی پس از باز شدن چتر سرعت پرواز به پنج متر در یک دقیقه کاهش می‌یابد. انگاری که چترباز چون گل قاصدک میان زمین و آسمان معلق است.

Click here to view the original image of 681x383px.

 

Click here to view the original image of 681x383px.

pc0799194d6685357df8f70056337ac05b_zimg_019_19.jpg

محکم‌تر از فولاد

گرچه تار عنکبوت نازکتر از موی انسان است، ولی درجه مقاومت آن چندین برابر فولاد است. این تار آنچنان محکم است که می‌توان از آن یک توری ساخت و جلوی حرکت یک هواپیما را گرفت.

Click here to view the original image of 681x383px.

 

Click here to view the original image of 681x383px.

pcc13244207e73bda3c68c0d72d470f7b0_zimg_020_20.jpg

کاربرد تار عنکبوت

به دلیل محکمی، سبکی و در عین حال انعطاف‌پذیری تار عنکبوت، در پزشکی و صنعت کابردهای زیادی دارد. از جمله می‌توان از آن برای تهیهٔ نخ جراحی و یا تولید پارچه و کاغذهای مقاوم استفاده کرد.

گرچه در ابتدا بیونیک بیشتر به بررسی ماشین‌هایی می‌پرداخت که براساس سیستم‌های زنده طراحی شده بودند، ولی هم اکنون بیونیک تبدیل به هنر به کارگیری دانش سیستم‌های زنده در حل مسائل فنی پیچیده شده است.
لینک به دیدگاه

دستیابی به ابعاد نانو برای گذشتگان نیز امکان پذیر بوده است. آثاری در موزه های معروف دنیا معرفی شده که حاوی نانوذرات و نانولوله های کربنی است. شمشیر معروف دمشقی که سازنده آن اسدالله نام داشته در بردارنده نانولوله های کربنی است. این نشان می دهد آهنگران ماهر بدون آنکه تغییرات نانومتری را متوجه شوند با استفاده از تجربه بالا، عملیات حرارتی و مکانیکی خاصی(کوبیدن و آب دادن) اعمال کرده اند که در آن کربن داخل فولاد، به شکل نانولوله درآمده است. نحوه ساخت این شمشیرها که نانولوله ها را در بردارند، نگاه ما را به روشهای ساخت در فناوری نانو به این جنبه از ساخت که لزومی ندارد برای رسیدن به نانوساختارها حتماً مستقیم آنها را لمس کرد متوجه می سازد.

 

 

 

 

 

Click here to view the original image of 805x526px.

 

Click here to view the original image of 728x476px.

30.png

شکل 1- شمشیری حاوی نانولوله های کربنی

 

 

 

نوع دیگر نانومواد، در اثر تحولات حرارتی و زمانی زمین در بستر خاک ایجاد شده اند. نانورس ها، هالوسیت ها و ايموگولايت ها از این دسته به شمار می روند. نانورس ها کانی هایی هستند که حداقل یکی از ابعاد آنها در سطوح نانومتری است. این ساختارهای معدنی بلورهای نانومتری دوبعدی هستند.

 

 

 

31.png

شکل 2- معدنی در آمریکا که هالوسیت ها از آن استخراج شده اند.

 

 

در مورد دسته جدید از نانوساختارها به طور كلي دو روش جهت ساخت اشکالی با یک، دو یا سه بعد در مقياس نانو (1 تا 100 نانومتر) وجود دارد. روش كاهش ابعاد یک ماده از ابعاد میکرومتری به نانومتری یا بالا به پايين (Top Down) و دیگری افزايش ابعاد از پايين به بالا (Bottom-Up) با چیدن و جابجایی اتمها و مولکولها در کنار هم است.

 

 

 

 

32.png

شکل3- در مقایسه کلی روشهای بالا به پایین ساده و قدیمی تر از روشهای پایین به بالا و ادامه روشهای ساخت میکرومتری اند.

روشهای پایین به بالا از دهه 90 توسعه یافته اند.

 

 

 

روش بالا به پايين مستلزم كاهش اندازه به كمترين ميزان ممكن تا مقياس نانومتري است. بریدن، برداشتن، خرد کردن، له کردن، تراشيدن، ذوب کردن و ذره ذره کردن افعالی هستند که رویکرد ذکر شده را بیان می کنند.

 

 

36.png

شکل4- یکی از روشهای بالا به پایین روش آسیاب مکانیکی است که از گلوله های سخت برای شکستن کریستال نانومواد استفاده می کند.

 

 

برای مثال در تولید نانوالیاف با اعمال یک میدان برق بسیار قوی کشش بسیار بالایی اعمال می شود که برای نازک کردن الیاف تا ابعاد نانومتری کافی است. رویکردی که بتواند حداقل یک بعد ماده را به صورتی که بیان شد به ابعاد نانومتری برساند، رویکردی از بالا به پایین است.

 

 

 

 

Click here to view the original image of 875x421px.

 

Click here to view the original image of 728x350px.

35.png

شکل5- نانوالیاف با روش بالا به پایین تولید می شوند.

 

 

 

 

روشهاي پايين به بالا مستلزم دستکاری اتم ها و مولكولهاي منفرد مي باشد و خودساماني كنترل شده اتم ها و مولكول ها و تبديل آنها به ماده ای نانومتری است. این رویکرد به فرآيندهاي زيستي و شيميايي شباهت بسيار نزديكي دارد. توليد مثل سلول زنده يا ايجاد بلورهاي برف نمونه هايي از فناوری نانو طبيعي مي باشد. مثلاً در یکی از فرایندهای شیمیایی تولید نقاط کوانتومی شرایط و مواد اولیه فراهم می شود و هر چه زمان بیشتر باشد، اندازه ذرات بزرگتر خواهد شد.

 

 

 

 

Click here to view the original image of 723x457px.

 

Click here to view the original image of 723x457px.

33.png

شکل 6- رویکردهای پایین به بالا و بالا به پایین در ساخت

 

 

 

 

 

 

Click here to view the original image of 542x296px.

34.png

شکل 7- رویکردهای پایین به بالا و بالا به پایین در ساخت

 

لینک به دیدگاه

کاربردهای فناوری نانو

 

 

 

احتمالاً شما تاکنون به این موضوع پی نبرده بودید که برخی از محصولاتی که بر روی قفسه های معازه ها قرار دارد هم اکنون با فناوری نانو تولید شده اند. کرمهای ضد آفتاب سابق نه تنها برای مدت زمان طولانی بر روی صورت باقی نمی‏ماند بلکه علاوه بر آن بسیار سفیدکننده بوده و چهره را زیبا نشان نمی داد، اما امروزه این کرم ها شفاف شده و شما می توانید استفاده کنید. البته فناوری نانو در این کرم ها کمی با ذرات کمی بزرگتر از 100 نانومتر درگیر است.

ماده شیمیایی آنها در اندازه های زیر میکرومتری شامل دی اکسید تیتانیوم (TiO
2
) و اکسید روی (ZnO) هستند که لایه ظخیم آنها روی پوست باعث انحراف اشعه های مضر UV خورشید می شود. این مواد به خوبی ذرات بزرگ و سفید موجود در کرمهای قبلی کار می کنند. این مواد نور مرئی را پراکنده نکرده و مانع جذب نور سفید نمی شوند.

 

نانوتکس، شرکتی است که فناوری بافت نانوتکس را گسترش داده و پوشش هایی را ساخته که در سطح میکرومتر به بافت ها می چسبد و مقدار مواد شوینده مورد نیاز برای تمیز کردن لباس ها را کاهش داده و لکه ها را دفع می کنند. بیش از 80 کارخانه ی پارچه در سراسر جهان از فناوری نانوتکس استفاده کرده اند و به عنوان لباس و مبلمان، محصولات خود را به فروش می رسانند. بزرگترین خاصیت و مزیت تار و پودهایی با این ویژگی این است که این بافت ها آب گریز یا ضد لکه می شوند. بنابراین به جای روش های قدیمی بالا به پایین برای از بین بردن لکه ها پس از کثیف شدن، از همان ابتدا از چسبیدن و ورود لکه ‏ها به درون بافت در اولین تماس جلوگیری می کنند(جلوگیری با روش پایین به بالا). بااین حساب شاید روزی پوشش های کم هزینه نانو ماشینهای لباسشویی را برای همیشه از رده خارج کنند. این شیوه ای است که حیوانات و گیاهان با آن سالها و سالها زندگی می کنند و شما پوست و بدن آنها را در بیشتر مواقع کثیف نمی بینید.

 

 

 

 

Click here to view the original image of 507x396px.

bu_nanotech12_011_mj.jpg

شکل1-خاصیت دافعه قطره های مربا و دفع لک و کثیفی به کمک تغییرات سطحی در محصول نانوتکس

 

محصول جدید دیگر مورد استفاده در سطوح میتواند خانه شما را مانند لباس هایتان تمیز نگه می دارد. محصولی که مانند خمیر دندان و کرم های ضد آفتاب از دی اکسید تیتانیوم منتها در ابعاد نانومتری ساخته شده، و باعث شکسته شدن مواد آلی شده و آنها را از بین می برد. این ذرات از چسبیدن چربی ها و کثیفی ها روی پنجره ها یا سطوح دیگر جلوگیری می کند. پنجره ها، شیشه جلوی اتومبیل و یا حتی شیشه عینک مطالعه از طریق محصولات جدید به صورت خودکار تمیز می شوند. این برای ساختمان های بلند و آسمان خراشها چیز محشری است. با این ابتکار مراحل سخت تمیز کردن شیشه ها و سطوح بیرونی در این ساختمانها حذف می شود.

 

 

 

building.png

شکل2-سطوح خود تمیز شونده برای ساختمان های بزرگ بسیار مفید است.

 

 

 

مهندسی سطح و بافت در مقیاس نانو کمک می کند تا محصولاتی با ویژگی های مکانیکی، رطوبتی، دمایی، زیستی، الکترونیکی، نوری، و شیمیایی بهتری بسازید. برخی از آنها را در زیر لیست کرده ایم.

1- سلول های خورشیدی کوچکتر و کارآمدتر

 

 

 

 

 

Click here to view the original image of 488x372px.

solaro.png

شکل3-سلولهای خورشیدی رنگین کمانی

 

 

 

2- سطوح ضدانعکاس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

38.png

شکل4-کنترل دمایی و کاهش اتلاف انرژی با کمک مواد انعکاس دهنده گرما و سایر نانو مواد در ساختمان

 

 

 

 

3- پنجره های فوتوکرومیک و الکتروکرومیک

 

 

 

 

 

39.png

شکل5-شيشه هايي که با کمک نانوتکنولوژي توان کنترل درجه حرارت را دارد.

 

 

 

 

4- حسگرهای مقاوم به آهنربا و حافظه اطلاعات

5- سازه های کوچک برای ترانزیستورها

6- داروهای ضدباکتریایی موجود در پانسمان ها و ابزارها

7- کاشت های زیست سازگار

 

 

 

 

40.png

شکل6-بافت مصنوعی

 

 

 

 

8- عایق های حرارتی برای ابزار و مصالح ساختمانی

 

 

 

 

 

 

Click here to view the original image of 632x520px.

pore.png

شکل7-منافذ کوچکتر به انتقال حرارت کمک نمی کنند.

 

 

 

9- مقاومهای حرارتی برای توربین ها و موتورها

10- ضد زنگ ماشین ها و ابزارها

11- لایه ی سطحی پاک کننده خودکار برای پارچه ها و سرامیک ها

12- پوشش های ضد بو و ضد رنگ

13- محافظ مواد نرم ( مثل پلیمر – چوب و پارچه)

14- محافظ پوسیدگی ماشین ها و ابزارها

تحلیلی از کاربردها

هر فناوری باید با به کارگیری علم در تولید مفید و مقرون به صرفه کالاها و خدمات، رشد کند و امروزه فناوری نانو است که دنباله رو این هدف است. به واسطه ارتباط فناوری نانو با آجربنای مولکولی مواد این حوزه از فناوری، با بسیاری از چیزهایی که به صورت روزمره از کنار آنها می-گذریم ارتباط دارد، زیرا مولکولها بنای همه مواد را شکل می-دهد.دانشمندان برای فناوري نانو کاربردهای خاصی را متصورند که جایگاه و اهمیت آن را در منافع اقتصادی ممتاز می کند و دانشمندان را به تحقیق در مورد کاربردهاي مختلفی مثل محيط زيست، نفت و پتروشیمی، الکترونيک، خودرو، پوشاک، بهداشت و... هدایت می کند. با حذف آلاينده به کمک ذراتي با ابعاد نانومتر(نانوذرات) يا با کاهش مصرف سوخت مي توان بهبود زيادي را در محيط زيست فراهم ساخت. می توان از نانوذرات برای انتقال دارو به یک نقطه هدف در بدن بیمار بهره برد. در خودرو مهمترين مولفه، وزن و هزینه قـطـعات مخـتلف است که با فناوری نانو می توان آن را تغییر داد.بر اساس خواصی که به آن اشاره شد، هر یک از ساختارهای نانومتری استعداد کاربرد ویژه ای را دارند که در هر زمینه قابل بررسی است. اما از دید کاربردی بیشترین سندهای ثبت اختراع مربوط به حوزه های زیر بوده اند.

 

 

جدول1-بیشترین پتنت های ثبت شده در زمینه فناوری نانو

2.jpg

لینک به دیدگاه

مزایای نهفته در ابعاد نانو

 

 

 

 

Click here to view the original image of 487x460px.

1.jpg

 

 

 

استفاده از فناوری نانو باعث می شود که مصرف پلاتين به عنوان كاتاليست در پيل سوختي از مقدار 0.3 ميلي گرم در متر مربع به 0.007 ميلي گرم در متر مربع برسد (يك چهل و سوم) كه البته کارایی چندین برابرهم نسبــت به روش های قبــلي و 97 درصد صرفه جويي در میزان مصرف کاتالیزور گران قیمت پلاتین به همراه دارد. این کاهش فقط به خاطر نازک کردن ضخامت لایه پلاتین به چند نانومتر است.

 

 

کوچک شدن ابعاد، به همان اندازه، می تواند بزرگ شدن و افزایش خواص و قابلیت ها را به همراه داشته باشد. در نظر بگیرید که خاصیت ویژه ای از یک ماده چندین میلیون بار تقویت شود، اگر خاصیت مطلوبی با کوچکتر شدن ابعاد بتواند اینقدر افزون شود، بعید نیست با استفاده از ابعاد کوچک، نیازهای گسترده ای پاسخ داده شود. با این تفسیر شاید بتوان از کاه، کوه ساخت. اگر 10 ميليون بار بزرگ شويم، یک نانومتر معادل یک سانتيمتر ميشود و طبیعتاً تحولات زیادی در این گستره پهناور برای اشیای نانومتری قابل انجام است. اگر به چند نمونه از تغییرات خواص توجه شود، چنین تفاوتی قابل درک است.

 

 

بر اساس نیروهای بین مولکولی و بین اتمی ترکیبات متنوعی شکل می گیرند. با تغییر در مقياس هاي حجیم، خصوصيات بنيادي يك ماده تغيير نخواهد كرد و در مورد برخي از خواص، مقدار کمتر ماده برابر است با خاصيت کمتر آن. براي مثال شيريني يک حبه قند بيشتر از يک دانه شکر است. در مورد برخي ديگر از خواص مثل ميزان حل شدن اين مسئله صادق نيست. اگر يک حبه قند و همان مقدار قند به صورت دانه هاي شکر با هم مقايسه شود، دانه هاي شکر خيلي سريع تر در يک ليوان آب حل مي شود. اين نمودي از سطوح بيشتر دانه هاي شکر است. با ریزتر شدن مواد حجیم سطوح افزایش می یابند و با افزایش خیلی زیاد این سطوح همزمان تغییرات زیادی در خصوصیات ظاهری نمایان می گردد. به طور مثال سیب زمینی خرد شده بسیار بهتر و سریعتر از سیب زمینی درسته سرخ می شود. این دقیقاً به خاطر آن است که سیب زمینی خرد شده سطوح بیرونی بیشتری دارد که می تواند با روغن داغ واکنش دهد. چنین نسبتی برای ذرات نانومتری و ذرات میکرومتری وجود دارد.

 

 

 

 

2.JPG

شکل 1- نمایش افزایش میزان نسبت سطح به حجم در یک سیب زمینی

 

 

 

با اشاره به دو مثال فوق درک تغییرات در ابعاد نانومتری نیز آسان است. اگر ذرات کوچکی در ابعاد نانومتری وجود داشته باشند، به مانند سیب زمینی خرد شده و دانه های شکر خصوصیاتشان تغییر می کند. تمام این ذرات از واحدهای کوچکتری با نام اتم ساخته شده اند. قطر کوچکترین اتم یعنی هیدروژن، 0.074 نانومتر و قطر بزرگترین اتم یعنی سرب با عدد اتمی۸۲، 0.35 نانومتر است. با این ابعاد، تخمین زده می شود که یک ذره 1 نانومتری شامل دهها تا هزاران اتم باشد. چنانچه وضعیت اتمهای سطح ذره بررسی شود، تغییر در تعداد این اتمها قابل درک است. تعداد اتم های سطح در ابعاد کوچک تر بیشتر می شود و این منشاء تغییر بسیاری از خصوصیات ماده در ابعاد نانومتری است. در مقياس نانو بـيـشتر اتم ها برروي سطح ماده قرار دارند که شرايط و محدوديت هاي اتمهاي دروني را نـدارنـد. تغییر در تعداد اتمهای سطحی در ایعاد نانومتری بسیار شدید است. براي مثال، ذره اي که ضخامت 20 نانومتر دارد، 20 درصد از اتمهاي آن روي سطحش قرار دارند، در حالي که در يک ذره 30 نانومتري فقط 5% اتم هاي آن روي سطح قرار گرفته اند!

 

 

در شکل2، خوشه های نانوذرات نقره نشان داده شده است. در این شکل60 درصد اتم ها در سطح مولکول قرار دارند. با این شرح، عجیب نیست که وقتی هر فلزی را به ابعاد نانومتری برسانیم، خصوصیت ضد باکتری پیدا می کند.

سطح و اتمهای سطحی چه اهمیتی دارند؟ نسبت سطح به حجم، عامل مهمي است که ميزان فعاليت يک سيستم نانوذرات را تعيين مي-کند. در يک نمونه از نانوذرات، هر چه نسبت سطح به حجم بيشتر باشد، ميزان فعاليت بيشتر است. این فعالیت ممکن است، فعاليت کاتاليزوري يا فعاليت مربوط به دارورسانی باشد. افزایش فعالیت در مورد نانوذرات طلا، تيتانيم، اکسيد روي و پالاديم اثبات شده است.

 

 

 

 

Click here to view the original image of 672x510px.

 

Click here to view the original image of 672x510px.

noghre.png

شکل2- مولکول پلي هدرونی شکل، شامل 201 اتم است که 122 اتم آن در سطح قرار دارد. شکل واقعی این مولکول به صورت خوشه نانوذرات نقره

 

 

 

 

اولين اثر افزايش نسبت سطح به حجم نانوذرات بر خواص فيزيكي ذرات است. اين ويژگي‌، واكنش‌پذيري نانوذرات را به شدت افزايش مي‌دهد به گونه‌اي كه اين ذرات به شدت تمايل به آگلومره يا كلوخه‌اي شدن(چسبیدن به هم) دارند. به عنوان مثال نانوذرات فلزي، به محض قرارگرفتن در مجاورت هوا، به سرعت اكسيد مي‌شوند. البته اين افزایش فعالیت سطحی مزايايي هم در بردارد. به عنوان مثال با استفاده از اين خاصيت مي‌توان كارايي كاتاليزورهاي شيميايي را به نحو مؤثري بهبود بخشيد و يا در توليد كامپوزيت‌ها با استفاده از اين ذرات، پيوندهاي شيميايي مستحكم‌تري بين ماده زمينه و ذرات برقرار نمود و استحكام كامپوزيت به شدت افزايش مي‌يابد.

 

 

 

 

 

Click here to view the original image of 478x522px.

aunp.png

 

 

شکل 3- طلا در حالت ماکرو از لحاظ شیمیایی خنثی است، اما نانوذرات طلا به عنوان کاتالیزور فرایندهای شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

 

 

 

علاوه بر اين، افزايش سطح ذرات، فشار سطحي را تغيير داده و منجر به تغيير فاصله بين ذرات يا فاصله بين اتم‌هاي ذرات مي‌شود. فاصله بين اتم‌هاي ذرات با كاهش اندازه آن‌ها، كاهش مي‌يابد. البته اين امر بيشتر براي نانوذرات فلزي صادق است. در مورد نيمه‌هادي‌ها و اكسيدهاي فلزي مشاهده شده است كه با كاهش قطر نانوذرات، فاصله بين اتم‌هاي آن‌ها افزايش مي‌يابد. اگر اندازه دانه باز هم بيشتر كاهش يابد، تغييرات شديد ديگري نيز رخ مي‌دهد. از جمله اين تغييرات آن است كه اتم‌ها مي‌توانند خودشان را در هندسه‌هايي كه در جامدات توده‌اي غير ممكن است، آرايش دهند. تغيير فاصله بين اتم‌هاي ذرات و نسبت سطح به حجم زياد در نانوذرات، تأثير متقابلي در خواص ماده دارد. وقتی ابعاد نانوکریستال کاهش می یابد، انرژی سطح زیاد می شود و اين امر در خواص ترموديناميكي ماده(مثل نقطه ذوب) تأثيرگذار است. برای مثال سلنیم کادمیوم(CdSe) سه نانومتری در 700 درجه کلوین ذوب می شود، در حالی که دمای ذوب آن در حالت توده ای 1678 درجه کلوین است. شكل4 نشان دهنده نمودار تغييرات نقطه ذوب نانوذرات طلا بر حسب اندازه ذرات آن است. ملاحظه مي‌شود كه نقطه ذوب با كاهش اندازه ذرات، كاهش مي‌يابد و نرخ كاهش نقطه ذوب در اندازه ذرات خيلي كوچك، بسيار شديداست. دماي ذوب طلا در حالت معمولي 1064 درجه سانتيگراد است در حالي كه براي نانو ذرات طلا كه اندازه آنها به حدود 2 نانومتر رسيده باشد دماي ذوب از 1064 به 500 درجه سانتيگراد تقليل مي يابد. كاهش دردماي ذوب ناشي از افزايش تعداد اتمهای سطحی است. اين اتمها نسبت به اتمهاي مشابه در مواد حجيم كمتر پيوند تشكيل مي دهند و اين خود باعث تسهيل در ذوب مي شود.

 

 

 

 

42.png

 

شکل4- تغییرات دمای ذوب طلا با تغییر شعاع ذره

 

 

 

خصوصیات الکتریکی، نوری و مغناطیسی مقیاس نانو، دایره فیزیک جدید را تعریف می کنند. پخش و جذب تابش الکترومغناطیسی، در دایره خواص نوری مقیاس نانو است. پدیده مکانیک کوانتومی تونل زدن، در دایره خواص الکتریکی مقیاس نانو است و سوپرپارامغناطیس شدن و اسپینترونیک در دایره خواص مغناطیسی مقیاس نانو تعریف می شود. تاثیر نور بر نانوذرات بسیار متفاوت با تاثیر نور بر مواد حجیم است، لذا خصوصیات رنگی نیز در ابعاد نانومتری متحول میشوند. از آنجا که چشم انسان تنها قادر به درک طیف مرئی امواج الکترومغناطیسی بین 400 تا 700 نانومتر است و این ابعاد بزرگتر از مقیاسی است که از آن بحث می کنیم. پدیده های فیزیکی و الکتریکی جدیدی در فاصله های نانومتری امکان پذیر است. در محلول ذرات نانومتری طلا، تفاوت اندک در ابعاد رنگ محلول را تغییر می دهد.

 

 

 

 

 

Click here to view the original image of 1316x774px.

 

Click here to view the original image of 688x405px.

0131AuColoidNanoparticles2.png

 

 

 

 

Click here to view the original image of 464x268px.

qd432.png

 

شکل5- نانوذرات مختلف با تغییر ابعاد، تغییر رنگ می دهند.

 

 

 

 

تغییرات در خواص الکتریکی نیز قابل مشاهده اند. نقاط کوانتومی، شعاع کوچکی به اندازه a و کمتر از 100 نانومتر دارند. به خاطر ظرفیت الکتریکی (C=4µεε
0
a) که به تناسب این شعاع کم است، انرژی شارژ الکتریکی مقدار زیادی است(U=Q
2
/2C). در چنین حالتی تغییر بار به اندازه حتی یک الکترون در نقطه کوانتومی ممکن است مقدار بزرگی از انرژی را تغییر دهد.

 

 

بدون شک مواد مغناطیسی کاربردهای زیادی در ابزار و وسایل پیرامون ما دارند. این مواد نیز بی ارتباط با ابعاد نانومتری نیستند. موتورها، ژنراتورها، مبدلهای کاهنده برق، کارتهای مغناطیسی، تلفنهای همراه، رادیو و تلویزیون، ابزارهای ماکروویو، جداسازی مغناطیسی، یخچالهای مغناطیسی، امنیت پرواز، عاملهای تمایز دهنده تصویر در MRI، لامپهای فلورسنت و قطارهای برقی و... همه و همه با مواد مغناطیسی سر و کار دارند. خاصيت مغناطيسي از جمله خواصي است که به مقدار بسيار زيادي به اندازه‌ ذره وابسته است.

 

 

 

 

44.png

شکل6- میدان مغناطیسی از حرکت یک ذره بار دار مانند یک الکترون ایجاد می شود. همه اتمها دارای الکترون هستند. این الکترونها علاوه بر حرکت در اطراف هسته اتم، دور خود نیز گردش دارند. به خاطر این حرکت، هر الکترون یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند.

 

 

 

 

 

هر ماده مغناطيس در حالت حجیم، از حوزه‌هاي مغناطيسي تشکيل شده است. هر حوزه حاوي هزاران اتم است که در آن جهت اسپین الکترون‌ها يکسان بوده و ممان‌هاي مغناطيسي همسو هستند. اما جهت ممان های هر حوزه با حوزه‌هاي ديگر متفاوت است.

 

 

 

 

 

Click here to view the original image of 592x206px.

43.png

شکل7- حوزه های همسو شده و حوزه های مغناطیسی حالت عادی

 

 

 

 

هر چه تعداد حوزه‌ها کم‌تر باشد، نيرو و ميدان کمتري نيز براي هم‌ جهت ساختن حوزه‌ها مورد نياز است، و چنانچه ماده‌اي تنها داراي يک حوزه باشد، بنابراين نيازي به هم‌جهت کردن آن با ديگر حوزه‌ها نخواهد بود. از آنجا که قطر اين حوزه‌ها در محدوده يک تا چند هزار نانومتر است، هر ذره‌اي که تنها شامل يک حوزه باشد، مي‌تواند نانوذره به شمار رود.

 

 

 

 

 

 

Click here to view the original image of 540x180px.

41.png

 

 

 

 

9.JPG

شکل8- مقیاس اندازه های مغناطیسی بر حسب نانومتری

 

 

 

 

نانوذرات مغناطيسي داراي تعداد حوزه‌هاي کمي هستند و مغناطیسی شدن آن‌ها ساده‌تر مي‌باشد. از طرف ديگر، بر اساس قانون دوم ترموديناميک "بي نظمي در يک سيستم منزوي، در يک فرآيند خودبخودي، افزايش مي‌يابد".

 

بنابراين، موادي که از حالت طبيعي خارج مي‌شوند، تمايل شديدي براي برگشت به وضعيت طبيعي خود دارند و مغناطیسی شدن، مثالي در اين مورد است. اما چون نانوذرات مغناطيسي نياز به نيروي زيادي براي مغناطیسی شدن ندارند، خيلي از حالت طبيعي فاصله نمي‌گيرند و پس از مغناطيس شدن تمايل چنداني براي از دست دادن خاصيت مغناطيسي و بازگشت به وضعيت اوليه را ندارند. هرگاه، يک ميدان مغناطيسي بزرگ، تمام حوزه‌هاي مغناطيسي را هم‌جهت کند، تغيير فاز مغناطيسي رخ داده و مغناطیسی شدن به حد اشباع مي‌رسد. در دماي بالاتر از يك دماي مشخص، كه دماي قفل شدن ناميده مي‌شود، انرژي حرارتي كافي براي ذره وجود دارد تا مثل يك اتم پارامغناطيس با گشتاور مغناطيسي بزرگ رفتار كرده و حالت سوپرپارامغناطيس ایجاد کند و براي ذرات كوچك قابل ملاحظه است. ارتباط بين اندازه دانه و دماي قفل شدن، بسيار جالب است. اين موضوع براي نانوذرات كبالت مورد مطالعه قرار گرفته است. وقتي اندازه ذرات كبالت از 4.4 نانومتر به 1.8 نانومتر كاهش مي‌يابد، دماي قفل شدن از 50 به 19 درجه سانيتگراد كاهش مي‌يابد. با استفاده از نانوذرات مغناطيسي و ايجاد يک ميدان مغناطيسي مي‌توان دارو را به صورت هوشمند به بافت مورد نظر رسانده و سبب بهبود بافت، بدون صدمه به بافت‌هاي ديگر شد. در يک مثال موردي، محققان اسيد فوليک را بر روي نانوذرات مغناطيسي قرار داده‌ و سپس با داغ کردن نانوذرات سبب افزايش دماي سلول سرطاني و انهدام آن شده‌اند.

 

 

تاثیر کاهش ابعاد در گرانروی سیالات هم دیده میشود. آب در مقیاس نانو به همان روانی نیست که ما در مقیاسهای بزرگ استفاده می کنیم. اشیای کوچک در این محیط با ماده چسبنده ای مثل عسل یا آب قند احاطه شده اند. این به خاطر آن است که خواص گرانروی سیالات در مقیاس نانو نیز دچار تغییر میگردد. اگر dp/dt~ρa²v²، نیروی اینرسی باشد و F= ηav، نیروی گرانروی(η ویسکوزیته مایع است). عدد رینولدز نسبت نیروی اینرسی به نیروی گرانروی یعنی Re = ρav/η است. ثابت رینولدز در ابعاد کم بسیار اندک خواهد شد. این به معنای گرانروی بالای محلول است.

خواص مکانیکی نیز در مقیاس نانو دچار تحول می شوند. در مقیاس نانو، نیروهای بین سطحی و سطحی برجسته میشوند. برای مثال نیروهای چسبندگی، مویینگی و کشیدگی نسبت به نیروهایی که در ابعاد ماکرومتری برجسته هستند(جاذبه)، بیشتر خواهند شد. پوششهای سطحی از این نظر اهمیت دارند که در سیستمهای الکترومکانیکی نانو مقیاس(NEMS) از چسبندگی جلوگیری کنند. حرکت مکانیکی با کاهش ابعاد خیلی سریعتر صورت می گیرد. به همین دلیل انتظار می رود که روتورهای مولکولی فرکانسهای گردشی بالایی داشته باشند(100 تا 1000 گیگاهرتز).

لینک به دیدگاه

 

 

 

Click here to view the original image of 600x399px.

080822083211-large.jpg

 

 

 

دو مکعب پلاستیکی به اضلاع ۱ و ۲ سانتی متر در نظر می گیریم. به نظر شما نسبت سطح به حجم آنها چه رابطه ای با هم دارند؟

 

 

 

 

 

Click here to view the original image of 403x354px.

403px-Lattice_body_centered_cubic.svg.png

 

 

 

اگر یک وزنه ۱ کیلوگرمی روی آنها قرار دهیم کدام یک ممکن است سریعتر تغییر شکل دهد؟

 

حجم مکعب ها با رابطه یک ضلع به توان سه به ترتیب ۱ و ۸ سانتی متر مکعب و سطح آنها با توجه به رابطه ۶ برابر مساحت یک مربع به ترتیب برابر ۶ و ۲۴ سانتی متر مربع می گردد از این رو این نسبت برای مکعب کوچک ۱/۶ یا ۶ و برای مربع بزرگ ۸/۲۴ یا ۳ می باشد.

از رابطه بالا همانطور که مشخص است آهنگ افزایش سطح نسبت به حجم آرامتر است

 

چون هر دو مکعب یکسان هستند با بزرگتر شدن سطح (۴ برابر شدن) وزن نیز به دلیل افزایش حجم (وزن=شتاب گرانشی*چگالی*حجم) افزایش می یابد اما آهنگ افزایش وزن بسیار سریعتر است.

در حقیقت با ۴ برابر شدن سطح حجم ۸ و لذا وزن نیز ۸ برابر می شود.

 

پس همواره با افزایش یا کاهش پارامترهای یک جسم، حجم جسم رشد سریعتری نسبت به سطح آن دارا می باشد.

 

 

 

Click here to view the original image of 600x450px.

Namibia_rhino_etosha@large.jpg

 

آیا دقت نموده اید که یک مورچه می تواند وزنی معادل خود را بر دوش بکشد اما یک فیل با انجام این عمل پرس می شود!

در حقیقیت کلفتی پاهای فیل و باریکی پاهای مورچه دلیل دارد.با افزایش اندازه موجودات ، سنگین تر شدن (افزایش حجم متناسب با افزایش وزن است) با سرعتی بیشتر از قوی تر شدن (افزایش سطح) صورت می گیرد.

 

 

Click here to view the original image of 602x402px.

thomson-gazelle-IMG_0780mw.jpg

 

 

از این رو با اندکی دقت در طبیعت می توان پی به این نکته برد که مورچه نه به دلیل جثه کوچکش بلکه به دلیل بالاتر بودن نسبت سطح به حجمش می تواند بار بیشتری را نسبت به وزن خویش تحمل کند.

بنابراین لازم است وقتی حیوانی از لحاظ جثه حجیم میگردد پاهای کلفت تری داشته باشد و بلعکس.

آیا دقت کرده اید کرگدن نسبت به آهو پاهای قوی تر و کلفت تری دارد.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

تا اینجا مقدمه بودa 19 (159).gif

از اینجا به بعد مفاهیم کاربردی توضیح داده میشهa 19 (627).gif

 

دوستدارای نانو میتونن به

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
هم یه سری بزننicon_gol.gif

لینک به دیدگاه

ساختار اتم

 

 

اَتُم
(به انگلیسی: Atom) واحد تشکیل دهنده تمام مواد (یا تک تک عنصر شیمیایی) است که متشکل از یک هسته مرکزی است که محاطه شده با ابر الکترونی با بار منفی. تعریف دیگری آن را به عنوان کوچکترین واحدی در نظر می‌گیرد که ماده را می‌توان به آن تقسیم کرد بدون اینکه اجزاء بارداری از آن خارج شود.
[۲]
اتم ابری الکترونی، تشکیل‌شده از الکترون‌ها با بار الکتریکی منفی، که هستهٔ اتم را احاطه کرده‌است. هسته نیز خود از پروتون که دارای بار مثبت است و نوترون که از لحاظ الکتریکی خنثی است تشکیل شده است. زمانی که تعداد پروتون‌ها و الکترون‌های اتم با هم برابر هستند اتم از نظر الکتریکی در حالت خنثی یا متعادل قرار دارد در غیر این صورت آن را یون می‌نامند که می‌تواند دارای بار الکتریکی مثبت یا منفی باشد. اتم‌ها با توجه به تعداد پروتون‌ها و نوترون‌های آنها طبقه‌بندی می‌شوند. تعداد پروتون‌های اتم مشخص کننده نوع عنصر شیمیایی و تعداد نوترون‌ها مشخص‌کننده ایزوتوپ عنصر است.

 

نظریه فیزیک کوانتم تصویر پیچیده‌ای از اتم ارائه می‌دهد و این پیچیدگی دانشمندان را مجبور می‌کند که جهت توصیف خواص اتم بجای یک تصویر متوسل به تصاویر شهودی متفاوتی از اتم شوند. بعضی وقت‌ها مناسب است که به الکترون به عنوان یک ذره متحرک به دور هسته نگاه کرد و گاهی مناسب است به آنها عنوان ذراتی که در امواجی با موقعیت ثابت در اطراف هسته (مدار: orbits) توزیع شده اند نگاه کرد. ساختار مدارها تا حد بسیار زیادی روی رفتار اتم تأثیر گذارده و خواص شیمیایی یک ماده توسط نحوه دسته بندی این مدارها معین می‌شود.

 

جهت بررسی اجزاء یک ماده، می‌توان به صورت پی در پی آن را تقسیم کرد. اکثر مواد موجود در طبیعت ترکیب شلوغی از مولکول‌های مختلف است. با تلاش نسبتاً کمی می‌توان این مولکول‌ها را از هم جدا کرد. مولکول‌ها خودشان متشکل از اتم‌ها هستند که توسط پیوندهای شیمیایی به هم پیوند خورده اند. با مصرف انرژی بیشتری می‌توان اتم‌ها را از مولکول‌ها جدا کرد. اتم‌ها خود از اجزاء ریزتری بنام هسته و الکترون تشکیل شده که توسط نیروهای الکتریکی به هم پیوند خورده اند و شکستن آنها انرژی بسی بیشتری طلب می‌کند. اگر سعی در شکستن این اجرا زیر اتمی با صرف انرژی زیاد بکنیم، کار ما باعث تولید شدن ذرات جدیدی می‌شویم که خیلی از آنها بار الکتریکی دارند.

 

همانطور که اشاره شد اتم از هسته و الکترون تشکیل شده است. جرم اصلی اتم در هسته قرار دارد؛ فضای اطراف هسته عموماً فضای خالی می‌باشد. هسته خود از پروتن (که بار مثبت دارد)، و نوترن (که بار خنثی دارد) تشکیل شده. الکترون هم بار منفی دارد. این سه ذره عمری طولانی داشته و در تمامی اتم‌های معمولی که به صورت طبیعی تشکیل می‌شوند یافت می‌شود. بجز این سه ذره، ذرات دیگری نیز در ارتباط با آنها ممکن است موجود باشد؛ می‌توان این ذرات دیگر را با صرف انرژی زیاد نیز تولید کرد ولی عموماً این ذرات زندگی کوتاهی داشته و از بین می‌روند

 

اتم‌ها مستقل از اینکه چند الکترون داشته باشند (۳ تا یا ۹۰ تا)، همه تقریباً یک اندازه دارند. به صورت تقریبی اگر ۵۰ میلیون اتم را کنار هم روی یک خط بگذاریم، اندازه آن یک سانتیمتر می‌شود. به دلیل اندازه کوچک اتم ها، آنها را با واحدی به نام آنگستروم که برابر
۱۰-
۱۰ متر است می‌سنجند.

 

 

 

 

 

طیف هیدروژن

 

 

برای درک نوری که از اتمهای برانگیخته ساطع شده به رنگین کمان رنگها وقتی که نور از یک منشور عبور می کند فکر کنید. رنگهای قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی و بنفش در یک طیف پیوسته رنگها با هم ترکیب می شوند. رنگهایی که در انتهای قرمز هستند طول موج بیشتر و انرژی کمتری دارند و رنگهایی که در سر بنفش هستند صاحب طول موج کمتر و انرژی های بالاتر هستند. نور مریی در محدوده کوچکی از طول موج های ممکن طیف الکترومغناطیسی قرار دارد. اشعه ماوراء بنفش طول موج پایینتر از نور مریی و انرژی بالاتر دارد. اشعه مادون قرمز طول موج بالاتر و انرژی کمتری از نور مریی دارد. شما نمی توانید اشعه ماوراء بنفش یا اشعه مادون قرمز را مشاهده کنید. طیف الکترومغناطیسی شامل محدوده وسیعی از طول موج ها و انرژی ها است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Click here to view the original image of 728x389px.

787px-EM_spectrum_Fa.svg.png

 

 

 

 

 

 

 

 

Click here to view the original image of 675x400px.

675px-EM_Spectrum_Properties_edit_fa.svg.png

 

 

 

 

انرژی الکترونها چطور به طیف الکترومغناطیسی ارتباط می یابد؟ نوری که توسط یک اتم برانگیخته تابیده می شود یک طیف پیوسته را در بر ندارد. بلکه اتم هیدروژن تنها رنگی خاص را می تاباند. باریکه های قرمز، آبی و بنفش که اتم هیدروژن ایجاد می کند طیف هیدروژن نامیده می شوند.

14.jpg

 

15.jpg

 

16.jpg

شکل14- از بالا به پایین؛ طیف مرئی، طیف هیدروژن،طیف نئون

 

 

نور منتشر شده توسط هیدروژن و نئون مانند طیف نور سفید پیوسته نیست. هر عنصر طیف مربوط به خودش را با انرژی خاص انتشار می دهد.

 

 

 

خطوط طیفی و سطوح انرژی

 

 

خط طیفی یک تک طول موج نوری است که وقتی نور ساطع شده از عنصر از یک منشور می گذرد قابل رویت است. اگر در شکل طیف اتم هیدروژن را با طیف نور سفید مقایسه نمایید متوجه خواهید شد که هیدروژن یک خط قرمز و بعد یک خط سبز دارد. تمام خطوط طیفی که در نور خورشید وجود دارد بین این دو خط از دست رفته است و دیگر دیده نمی شود.

همین اتفاق بین خطوط سبز و آبی هم اتفاق افتاده است. هر رنگ یک طول موج و انرژی متفاوت دارد. بور می دانست که اگر الکترون یک اتم برانگیخته شده بتواند به هر سطحی از انرژی برسد آنگاه طیف آن مانند نور خورشید پیوسته خواهد بود اما هیدروژن تنها طول موج خاصی از نور را آزاد می کند. این به آن معنا است که هیدروژن برانگیخته شده تنها مقادیر مشخصی انرژی را آزاد می کند. چون الکترونها مقادیر مشخصی انرژی دارند می توانند در اطراف هسته در فواصل مشخصی متناسب با مقدار انرژیشان حرکت کنند. نواحی اطراف هسته که الکترونهای یک اتم می توانند در آن حرکت کنند سطوح انرژی نامیده شد.

 

 

 

 

 

17.jpg

شکل15- تشابه سطوح انرژی با پله های نردبان

 

 

 

مانند شخصی که از نردبان بالا می رود و پا روی پله ها می گذارد. یک الکترون می تواند با جهش از یک سطح انرژی به سطح بعدی برود.

سطوح انرژی را می توان با یک نردبان مقایسه کرد. شما می توانید تنها پا روی پله های نردبان بگذارید نه در فضای بین پله ها. به طور مشابه الکترونها تنها در سطوح مشخصی حضور دارند نه بین سطوح. اگر یک الکترون از شعله یا از یک جریان الکتریکی انرژی بگیرد، می تواند از یک سطح کم انرژی به یک سطح بالاتر برود. وقتی که الکترون از سطح بالاتر به پایین برگردد انرژی آزاد می کند. در شکل نقاط قرمز نشان می دهند که سطوح انرژی فاصله یکنواختی ندارند.

 

 

 

 

 

 

Click here to view the original image of 484x459px.

18.jpg

شکل16- سطوح مختلف انرژی

 

 

 

 

الکترونها جهشی مانند نقاط قرمز دارندو به لایه های بالاتر می روند و وقتی که به لایه های کم انرژی تر بر می گردند انرژی را به صورت نور آزاد می کنند.

Click here to view the original image of 437x224px.

19.jpg

 

شکل17-هر چه از مرکز اتم دورتر می رویم انرژی کمتر می شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...