رفتن به مطلب

چرا کیندل؟


millan

ارسال های توصیه شده

نویسنده مهمان نیما وزیری: حدود دو هفته پیش یک کتابخوان Kindle 3, Wi-Fi خریدم. در این پست سعی‌ می‌کنم تجربه شخصی‌ خودم را از کار با آن بنویسم و همچنین اطلاعات اولیه را در اختیار خوانندگان بگذارم.

چرا کتاب خوان الکترونیک؟

به نظر می‌‌آید بهترین انتخاب‌ها برای خواندن کتاب در قالب فایل، تبلت و یا کتابخوان الکترونیک باشد. قبل از خرید توانستم با کمی‌ جستجو، مطلب زیادی در مورد مزیت‌های هر کدام پیدا کنم. در مجموع سبکی، شارژ باطری طولانی‌تر، استفاده از جوهر الکترونیک و قیمت ارزان‌تر، مهم‌ترین مزیت‌های یک کتابخوان نسبت به تبلت به حساب می‌‌آید. از طرف دیگر اغلب کتابخوان‌ها تنها یک وسیله با صفحه سیاه و سفید برای خواندن هستند و معمولا امکان هیچ کار دیگری مثل اجرای برنامه و بازی، استفاده کامل از اینترنت و … را ندارند. در حقیقت مسأله تفاوت قیمت بیش از همه دلیل گرایش من به سمت خرید کتابخوان شد.

10-10-2011-9-21-07-AM.jpg

چرا کیندل؟

تقریبا تمام سایت‌های مرور کتابخوان‌ها، کیندل و نوک را بهترین گزینه‌ها می‌دانند (

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
). در نهایت به دلیل پشتیبانی‌ گسترده‌تر از قالب‌های مختلف فایل و پشتیبانی‌ از چند قالب فایل‌های صوتی تصمیم به خرید کیندل گرفتم.

 

خرید از آمازون: متاسفانه تنها امکان خرید کیندل بصورت آنلاین و از طریق سایت آمازون است (البته نه در ایران). متاسفانه در زمان خرید هنوز نسل چهارم کیندل معرفی نشده بود، بنابر این تصمیم به خرید یک کیندل از نسل سوم (۳rd Generation یا بطور مختصر ۳G) با امکان اتصال به اینترنت از طریق Wi-Fi گرفتم. اگر به

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مراجعه کنید دو قیمت برای این محصول مشاهده می‌کنید: ۱۳۹ دلار و ۹۹ دلار (Special Offer). من هم طبیعتاً مورد دوم را انتخاب کردم و تا مرحله وارد کردن شماره کارت اعتباری پیش رفتم که با این پیام مواجه شدم: متاسفانه این گزینه محدود به کشور آمریکا می‌باشد (من در تایوان زندگی‌ می‌کنم). شما برای خرید این محصول باید ۱۳۹ دلار پرداخت کنید. ظاهراً چاره‌ای نبود و من مورد ۱۳۹ دلار را انتخاب کردم که با هزینه حمل و مالیات در نهایت ۱۶۹ دلار تمام شد. ضمن اینکه امکان خرید هیچ محصول جانبی هم (مثل کاور) برای من مقدور نشد.

10-10-2011-9-29-36-AM.jpg

تقریبا ۵ روز بعد محصول به دستم رسید. ولی‌ با کامل تعجب بدون شارژر! با کمی‌ جستجو متوجه شدم این مساله محدود به من نیست و کلا فروش کیندل خارج از ایالت متحده بدون شارژر است (البته این مورد مشمول ایران نمیشود، چرا که ظاهراً فروش کیندل در ایران از طریق شرکت‌های واسطه است). خوشبختانه شارژر کیندل مشابه شارژرهای USB استاندارد است. مثلا من از شارژر تبلت گلکسی همسرم استفاده می‌کنم. ضمن اینکه امکان شارژ با کامپیوتر هم وجود دارد (البته در مدت زمانی‌ بسیار طولانی‌تر).

کار با کیندل: همان گونه که در تصویر مشخص است، کیندل۳ دارای صفحه کلید کوچکی است. کار با آن راحت است و با کمک کلید چهار جهته می‌توان روی متن حرکت کرد. تغییر صفحه توسط کلید‌های جانبی انجام میشود. تعامل ورق زدن مانند کتابخوان‌های تاچ را ندارد، ولی‌ مناسب است. پورت‌های ارتباطی‌، شامل USB و خروجی‌ صدا و همچنین ولوم صدا و کلید پاور در زیر است. کیفیت بدنه مناسب بوده و بسیار کم لک اثر انگشت را نشان می‌دهد. کیندل استحکام مناسبی نیز دارد. حداقل در برابر حملات دختر یک ساله من تا به حال مقاومت کرده است!

تصویر در کیندل، به دلیل استفاده از جوهر الکترونیک مات بوده و در بلند مدت چشم را خسته نمی‌کند. ولی‌ فکر می‌کنم در این مورد کمی‌ بزرگ‌نمایی شده است. چرا که من با تبلت گلکسی هم کتاب می‌خوانم. اگر از تصویر زمینه مناسب استفاده شود و کمی‌ هم نور را کم کنید، تفاوت چندانی با تصویر در کیندل ندارد. البته در محیطی با نور زیاد عملا خوندان با تبلت امکان‌پذیر نیست، ولی‌ کیندل عالی‌ جواب میدهد. برعکس در محیط تاریک استفاده از کیندل ممکن نیست.

10-10-2011-9-22-55-AM.jpg

امکان پخش موسیقی، همزمان با خواندن در کیندل وجود دارد. صدا مونو بوده و کیفیت مناسبی (ولی‌ نه عالی‌) دارد. یکی‌ از مزایای بزرگ کتابخوان‌ها امکان استفاده طولانی‌مدت از آنها با یک بار شارژ باطری است. با خاموش کردن Wi-Fi می‌توان روزها از کیندل استفاده کرد. برای مثل من در طول دو هفته اخیر تنها یک بار دستگاه را شارژ کرده‌ام. مزیت دیگر سبکی است (۲۴۱ گرم). این مزیت بعلاوه تعبیه مناسب کلید‌ها امکان مطالعه به مدت طولانی تنها با یک دست را می‌دهد.

10-10-2011-9-29-58-AM.jpg

پشتیبانی‌ از فایلها: قالب اصلی‌ فایل‌ها در کیندل AZW است. به علاوه می‌توان با آن بطور مستقیم فایل‌هایPDF ،MOBI ،PRC ،TXT و HTML را باز کرد. فایل‌های تصویری مهم مثلBMP ،JPG و GIF و صوتی مهم مثل MP3 هم پشتیبانی‌ میشود. با داشتن کیندل یک ایمیل اختصاصی در سایت آمازون به شما تعلق می‌گیرد. با کمک آن میتوانید فایل‌های دیگر مثل DOC را بفرستید. آمازون پس از تبدیل آنها به قالب ,AZW فایل را از طریق اینترنت (که با Wi-Fi می‌توان به آن وصل شد) مجانی‌ به کیندل شما ارسال می‌کند.

انتقال فایل: انتقال فایل به کیندل به دو صورت امکان پذیر است. با استفاده از پورت USB می‌توان کیندل را به کامپیوتر متصل کرد (مانند موبایل با تبلت). روش دوم با استفاده از اینترنت است.

در تمام فایل‌هایAZW ،MOBI و PDF امکان استفاده همزمان از دیکشنری وجود دارد. کافی‌ است روی کلمه مورد نظر بروید تا معنی‌ از ظاهر شود. البته دیکشنری‌ها انگلیسی به انگلیسی است و من تا به حال دیکشنری انگلیسی به فارسی برای کیندل پیدا نکرده‌ام. البته این قابلیت در کتاب‌های اسکن شده با تایپ کلمه مورد نظر قابل استفاده است.

بزرگ نمایی صفحه، بزرگ کردن فونت (فقط MOBI و AZW) چرخش صفحه، پر‌رنگ و کم رنگ کردن نوشته‌ها و چند تنظیم دیگر خوندان با کیندل را راحت می‌کند. این تنظیمات بخصوص هنگام خواندان فایل‌های PDF بسیار مفید است. فن آوری Text-to-Speech نیز میتواند کتاب را برای شما بخواند (فقط MOBI و AZW).

photo-fonts_.gif

امکان اتصال به اینترنت هم وجود دارد، ولی‌ در محیطی‌ سیاه و سفید و با سرعت بارگزاری پایین. بنابراین جز در مورد ضروری چندان جذابیتی ندارد. بازی‌‌های ساده نیز مانند سودوکو و پازل برای کیندل وجود دارد اما اگر ساکن ایالت متحده باشید (البته امکان دانلود غیر قانونی وجود دارد).

زبان فارسی: کیندل تمام PDF های فارسی را پشتیبانی‌ می‌کند (هم فایل‌های اسکن شده و هم بر مبنای فونت). متنهای فارسی کاملا مرتب نمایش داده میشوند (راست به چپ بودن، اندازه فونت، بودن کلمات فارسی و انگلیسی در یک خط و …). اما امکان تبدیل متن فارسی به MOBI یا AZW وجود ندارد.

نکته ۱: متن بالا نظر شخصی‌ اینجانب است و الزاماً کامل یا صحیح نمی‌باشد.

نکته ۲: خرید من قبل از معرفی‌ کیندل تاچ انجام شده است.

پی‌نوشت: از آقای وزیری باری نوشتن این پست ممنونیم، امیدوارم واقعا آنقدر شوق مطالعه در جامعه ما زیاد شود که دیدن کتاب به صورت عام و کتابخوان به صورت خاض در دست مردم، چیزی معمول شود.

10-10-2011-9-30-26-AM.jpg

در مورد کیندل نکات و مطالب مهمی دیگری هم وجود دارد که به برخی از آنها در اینجا اشاره می‌کنم و مابقی را به زودی در یک پست تکمیلی برایتان خواهم نوشت:

نشانه گذاری و حاشیه‌نویسی: خیلی از ماها عادت داریم که هنگام مطالعه زیر جملات مهم خط بکشیم یا با ماژیک فسفری، عبارت‌های مهم را های‌لایت کنیم، شما می‌توانید همین کار را با کیندل انجام بدهید.

10-10-2011-9-23-40-AM.jpg

به اشتراک گذاشتن صفحات مهم: با اشتراک گذاشتن صفحات مورد علاقه خود بر روی Facebook و Twitter می‌توانید دوستان ، خانواده و سایر خوانندگان را در جریان کتابهای مورد علاقه خود بگذارید .

های‌لایت‌های محبوب: بارها شده که ما کتابی را در دست گرفته‌ایم و در خلوت خود مطالعه کرده‌ایم و تحت تأثیر صفحات خاص یا مضامین نهفته در جملاتی از آن یا زیبایی ادبی برخی از عباراتش قرار گرفته‌ایم، اما در این مواقع نتوانسته‌این این حس و حال خود را به اشتراک بگذاریم.

کیندل می‌کوشد که خواندن کتاب را به یک روند اجتماعی تبدیل کند، به این صورت که اطلاعات مربوط به های‌لایت شدن یک کتاب را جمع‌آوری می‌کند و در صورتی که صحه یا جملات خاصی، زیاد های‌لایت شده باشند، آن قسمت‌ها را به صورت های‌لایت‌های محبوب نمایش می‌دهد.

در ضمن بد نیست، برای دوستانی که کنجکاوند حدود قیمت‌ها را در ایران بدانند، قیمت کیندل را بنویسم:

تا جایی که می‌دانم فعلا در ایران سه مدل کیندل بیشتر قابل تهیه است، قیمت کیندل وای فای با صفحه نمایش شش اینچی، حدود ۳۷۰ تومان، قیمت کنیدل ۳G که باز هم صفحه نمایش شش اینچی دارد، حدود ۴۳۰ تومان و قیمت کنیدل DX که صفحه نمایش ۹٫۷ اینچی با وضوح بالاتر دارد، حدود ۷۰۰ تومان است.

با یک محاسبه ساده مشخص می‌شود که قیمت تمام‌شده کیندل برای ما، حدود ۸۰ درصد بیشتر از قیمتی است که یک کاربر خارجی با احتساب هزینه مالیات و پست، می‌پردازد.

«یک پزشک»

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...