رفتن به مطلب

مویایی درختان میوه (پوسیدگی قهوه ای درختان میوه)


ارسال های توصیه شده

نام علمی: Brown rot of stone fruit

عامل بیماری: Monilinia Fructicola

 

آسکوکارپ در این جنس یک آپتوسیوم پایه دار فنجانی یا دیسک مانند است که در سطح بافت مومیایی شده میزبان به ویژه میوه ها تشکیل میشود.آپوتسیوم زرد تا قهوه ای رنگ و حاوی پارافیز های رشته ای و آسک های استوانه ای تا چماقی است. نوک آسک ها در محلول ید آبی میشود.

 

 

سیکل زندگی:

 

در بهار آسکوسپور ها یا کنیدی ها جوانه زده و با حمله به بافت های گیاهی آلودگی اولیه ایجاد میکنند. نشانه های آلودگی به صورت خشکیدگی شکوفه، برگ و سرشاخه است. میسلیوم در بافت های میزبان رشد کرده و کنیدیوفور های دراز، منشعب و با زنجیری از کنیدیوم های تخم مرغی یا لیمویی شکل را تولید میکنند که مربوط به مرحبه آنامورف (monilia) است. کنیدیوم ها به صورت باد و باران و گاهی حشرات پراکنده شده و با رسیدن به بافت های میزبان سیکل های بعدی بیماری آغاز میشود.در بعضی موارد در شاخه ها شانکر ایجاد میشود . کنیدیوم های ایجاد شده به میوه ها منتقل میشوند و در طی فصول مرطوب باعث پوسیدگی قهوه ای میوه میشوند.میوه های جوان در برابر بیماری مقاوم هستند ولی با رسیدن آنها مقاومت کم شده و حساس میشوند. آلودگی از طریق سوراخ های حشرات و زخم ها صورت میگیرد.میوه آلوده در ابتدا یه لکه قهوه ای و نرم را نشان میدهد که با تولید آنزیم های مخرب تیغه میانی سلول های میزبان حل شده و بافت نرم میشود.با تهاجم میسلیوم به بافت های مورد حمله، ریسه ها به کل میوه نفوذ کرده و موجب مویایی شدن آن میشود.این میوه ها به زمین افتاده و یا روی درخت آویزان باقی میمانند. میوه های روی درخت منبع خوبی از آلودگی های کنیدیومی در فصل بهار هستند.زیرا میسلیوم موجود در آنها زنده مانده و در بهار تولید کنیدیم میکند. میوه های ریخته شده در کف باغ که تا حدودی هم در خاک مدفون هستند بعد از 1-3 سال تولید آپوتسوم میکنند. آپوتسیوم ها دارای ساقه درازی هستند و به تعداد زیادی روی میوه های مومیایی شده در کف باغ تشکیل میشوند و حاوی آسک و آسکوسپور ها هستند که با فشار خارج میشوند. جریانات باد آن ها را به شکوفه ها، سرشاخه ها و برگ های درختان منتقل میکند و در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی آلودگی را آغاز کرده و سیکل تکرار میشود.

 

کنترل:

- کنترل شیمیایی با سموم کاپتان،تیوفنات متیل،تیرام دومرتبه، یکی اوایل بهار برای جلوگیری از آلودگی گل ها و سیخک ها و مرتبه دوم به منظور آلودگی میوه ها چند هفته قبل از برداشت.

- جمع آوری میوه های مومیایی شده روی درخت و همچنین میوه های ریخته شده پای درخت.

- هرس و حذف شاخه های آلوده.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...