رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

* v e n o o s * مهمان

تخریب‌ها خانه‌های تاریخی در تهران تمامی ندارد

حافظ بی‌خانه شد+عکس

 

 

 

 

خانه تقاطع خیابان حافظ و جمهوری که تنها بازمانده از سبک معماری اروپایی- ایرانی بود، چندی پیش با خاک یکسان شد و حالا گودبرداری برای بلندمرتبه سازی، به جای آن همه هویت و خاطره آغاز شده‌است.

IMAGE634841879582391066.jpg

 

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ سریال تخریب خانه‌های تاریخی تهران تمامی ندارد. این بار نوبت خیابان تقاطع حافظ و جمهوری بود که برای همیشه با خاک یکسان شد.

 

این بنای ارزشمند، به نام خانه تقاطع حافظ و جمهوری به شماره 25374 در فهرست آثار ملی در سال 87 ثبت شد. شنیده‌ها حاکی از این است که خانه به یک سرهنگ تعلق داشته اما اطلاعات بیشتری در مورد نام و سمت این فرد به دست نیامده‌است.

[TABLE=width: 200, align: center]

[TR]

[TD=align: center]IMG_0188.jpg[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #ffcc99, align: center]این تنها تصاویر برجای مانده از خانه تاریخی تقاطع حافظ و جمهوری است. خانه‌ای بزرگ و ارزشمند که در فهرست میراث ملی جای گرفته بود[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

تماس با اداره میراث فرهنگی تهران برای کسب اطلاعات بیشتر از این خانه و چگونگی گرفتن مجوز برای تخریب آن به نتیجه نرسید. هنوز معلوم نیست که چرا شهرداری مجوز ساخت و ساز روی این خانه تاریخی را صادر کرده‌است.

[TABLE=width: 200, align: center]

[TR]

[TD=align: center]Picture%20025%20(2).jpg[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #ffcc99, align: center]نمای بیرون این خانه تاریخی که شاید افراد بسیاری که از این تقاطع عبور کرده‌اند با آن خاطره دارند[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

مدت‌ها به دلیل بی‌توجهی اداره سازمان میراث فرهنگی، این‌ خانه به صورت متروکه در آمد تا اینکه چندی پیش کاملا تخریب شد. در حال حاضر گودبرداری برای ساخت و ساز جدید روی آن آغاز شده است.

[TABLE=width: 200, align: center]

[TR]

[TD=align: center]Picture%20049%20(3).jpg[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #ffcc99, align: center]خانه حافظ تخریب شد[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

به نظر می‌رسد که طی چند سال اخیر، خانه‌های تاریخی شرایط بسیار نامناسبی را پشت سر می‌گذارند و اگر این روند ادامه پیدا کند، دیگر تهران برای همیشه از خانه‌های تاریخی و نشانه‌های معماری‌اش خالی می‌شود.

 

به گفته کارشناسان میراث فرهنگی، تخریب خانه‌های تاریخی نه تنها می‌تواند تهران را از داشتن نشانه‌های معماری دوره‌های مختلف تاریخی تهی کند، هویت و یادمان‌ها و خاطره‌های مردم را از آن بخش شهر برای همیشه از بین می‌برد.

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...
* v e n o o s * مهمان

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،مرمت و ساماندهی کاروانسرای شاه عباسی بیستون در کرمانشاه به پایان رسید.13dea15b0231fb900f56bd5b2cb5b491.jpgعلیرضا مرادی ،معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه در خصوص پایان مرمت کاروانسرای شاه عباسی در کرمانشاه به خبرنگارحوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ گفت: کاروانسرای شاه عباسی بیستون ۵ هزار متر مربع وسعت داشته و به دوران صفویه بر می گردد که از سال ۹۰ طرح مرمتی آن آغاز شد و امسال به پایان رسید.

 

وی ادامه داد: برخی فضاهای کاروانسرای بیستون تخریب شده بود و با مرمت و ساماندهی آن فضاها را از لحاظ معماری دوباره احیاء کردیم.

 

مرادی به احیای فضاهای دیگر این کاروانسرا اشاره کرد و گفت: حجره ها و برخی فضاهای بتنی و به طور کل شالوده های این بنا ساماندهی و مرمت شده است.

 

وی در خصوص کاربران کاروانسرا بیستون، تصریح کرد: بعد از پایان مرمت در نظر داریم این بنا را به بخش خصوصی واگذار کنیم و امکان دارد کاربری آن به هتل یا فضای استراحتگاه گردشگران تبدیل شود.

 

مرادی خاطر نشان کرد: هدف اصلی ما احیاء دوباره معماری همه ی فضاهای این کاروانسرا بود و اکنون با مرمت به پایان رسید./ص

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

[h=3]این هفته به هر دری زده شد، صدای خوشی از میراث فرهنگی شنیده نشد، جز صدای ساعت قدیمی شمس العماره که بعد از صدسال دوباره کوک شد و صدایش در ارگ قدیم تهران طنین انداخت. باقی هفته تخریب حسینه شیخ مرتضی زاهد بود و درهای بسته مسجد رنگونی‌ها و البته خبری که پایگاه های میراث جهانی منتشر شد و حقایقی از پرداخت نشدن حقوق کارکنان این پایگاه ها در 6 ماه گذشته را افشا می‌کرد.[/h]گروه میراث فرهنگی - ماجرای حسینیه شیخ مرتضی زاهد یکی از خبرهای این هفته بود که با نزدیک شدن ماه محرم خراش دیگری بر دل های دوستداران میراث فرهنگی زد. ماجرا از این قرار بود که این حسینیه که زمانی شهره میان عزاداران حسینی بود و خادمان آن همیشه محرم‌ها شور حسینی را پرشورتر از هر سال برگزار می‌کردند، با همت شهرداری تخریب شد! نامه خادمان و جمعی از اهالی خیابان مصطفی خمینی به رییس وقت سازمان میراث فرهنگی برای ثبت ملی حسینیه شیخ مرتضی زاهد که هرگز به نتیجه نرسید. خادمان این حسینیه می‌گویند که برای حفاظت از این حسینیه بارها و بارها با مسئولان سازمان میراث فرهنگی مکاتبه داشته اند اما هیچ کدام از این تلاش‌ها به نتیجه نرسیده و چند روز مانده به محرم این حسینیه با خاک یکسان شده است. در این حسینیه، نزدیک 100 سال است که مراسم وعظ، عزاداری و روضه برگزار شده بود. اهالی مصطفی خمینی هم که از روزهای عزادارای در این حسینیه خاطره های بسیار دارند، به شدت از وضعیت ایجاد شده ناراحت هستند. اینکه نه تنها این حسینیه تخریب شد، بلکه تمام هویت و آن‌ همه خاطره از روزهای محرم هم در زیر خاک ها دفن شد.

 

‌فاتحه تپه 3 هزار ساله سگردان هم خوانده شداین هفته خبری هم از محوطه تاریخی سگردان رسید که چندان هم خوش نبود، چراکه شنیده شد، راه‌آهن به‌جان سگردان افتاده است، این محوطه تاریخی که نزدیک به 3 هزار سال قدمت دارد در محاصره فیبرهای نوری قرار گرفته، پیمانکار با اینکه جواب روشنی درخصوص توقف حفاری‌ها نمی دهد اما بر عبور کانال از روی این تپه تاریخی تاکید دارد چراکه به اعتقاد او، اگر این محوطه از اهمیت تاریخی برخوردار بود ریل‌‌های راه‌آهن هیچگاه در حریم آن جانمایی نمی‌شد. به گفته این پیمانکار، اداره کل میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی حفاری کانال 900 متری راه‌آهن را با نظارت باستان‌شناسان و کارشناسان صادر کرده است. محوطه سگردان که متعلق به دوره عصر مفرغ جدید و عصر آهن است مورد تهدید فیبر نوری مخابرات شرکت راه‌آهن قرار گرفت. این درحالی است که باستان‌شناسان طی 2 سال تنها 120 متر مربع از این محوطه 42 هکتاری را کاوش کرده‌اند. اما براساس شواهد موجود شرکت راه‌آهن بدون در نظر گرفتن فعالیت‌های علمی باستان‌شناسان و حضور آن‌ها در محوطه، اقدام به حفر کانال 900 متری با عمق یک‌و نیم متر کرده و حفاری هایش را تا بافت اصلی تپه پیش برده‌ است. اما با تمام این تفاسیر «علی اقبالی» پیمانکار پروژه فیبر نوری نه تنها اطلاع‌رسانی‌ها را کم لطفی و جوسازی رسانه‌ها می داند بلکه باستان شناسان حاضر در منطقه را تحت عنوان دانشجویانی بی اطلاع نام می برد که مشخص نیست به دنبال چه هستند! اقبالی که خود را بومی منطقه می‌داند به chn می‌گوید: در زمان افتتاح این پروژه، معاون فرماندار، رئیس میراث‌فرهنگی مهاباد حضور داشتند. حتی مدیر میراث‌فرهنگی استان آذربایجان غربی هم موافقت خود را تلفنی اعلام کرده است. این پیمانکار با اشاره به اینکه صدها عکس وجود دارد که در این پروژه یگان حفاظت میراث‌فرهنگی حضور دارد تاکید می کند: نه تنها مسئولان میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی موافقت خود را اعلام کرده‌اند بلکه مجوز حفاری شرکت راه‌آهن را تایید کرده اند و تنها در صورتی اجازه توقف عملیات را داده اند که شرکت راه آهن طی عملیات به آثار باستانی برخورد کند. حال پروژه ملی شرکت راه‌آهن که قرار بود 25 مهر افتتاح و راه‌اندازی شود به تپه خورده و متوقف شده است، و هنوز مشخص نیست پروژه فیبر نوری که ملی و ازشیوه علمی برخوردار است به چه مانعی برخورد است که برای اهدافش با این شدت و حدت نه تنها افتتاح نشده که مسکوت باقی مانده‌ است!

 

پرنده خوشبختی، از بام میراث جهانی ایران پرکشیده‌استفکر می کردیم این هفته شاید خبرهای خوبی از میراث جهانی ایران برسد، اما نرسید. می‌گویند میراث‌جهانی از حقوق جهانی برخوردار است اما حقوق کارکنان پایگاه‌های میراث‌جهانی ایران هنوز در جیب خالی‌شان نرفته‌ است. گفته‌ می‌شود که از 6 تا 2 ماه انتظار برای کارکنان پایگاه‌های میراث‌جهانی محاسبه شده است. درست برابر با زمانی‌که حقوقی دریافت نکرده‌اند. وضعیتی نابسامان که برخی از پایگاه‌ها را ‌ به مرز بحران رسانده و کارکنان‌اش را به‌ستوه آورده است. چغازنبیل، تخت‌جمشید و پاسارگاد، ارگ بم، تخت سلیمان، مجموعه کلیساهای آذربایجان، گنبد سلطانیه و ... آثار جهانی به‌شمار می‌روند که گرفتار تصمیمات ملی شده‌اند. چغازنبیل 6 ماه است که در این شرایط گرفتار آمده‌ و کارکنان میراث‌جهانی بم هم نزدیک به 4 ماه است حقوقی دریافت نکرده‌اند‌، در این میان پایگاه‌های استان‌فارس وضعیت بهتری را سپری کردند. این درحالی‌است که پایگاه پارسه و پاسارگاد در خوشبینانه‌ترین حالت تنها یک ماه از حقوق معوقه‌‌اش می‌گذرد. اما بشنوید از چرایی و چگونگی این اتفاق؛ سال 1381 بود که به طور رسمی پروژه‌های بزرگ که بعدها به پایگا‌ه‌های میراث فرهنگی تغییر نام دادند، شکل گرفتند. قرار بود این پایگاه‌ها شرایطی را فراهم آورند که به دور از فشارهای استانی و کم و کاستی‌های آن، تعداد زیادی از آثار تاریخی کشور را به فهرست میراث جهانی الحاق کنند. پایگاه‌های میراث فرهنگی از پایتخت حقوق می‌گرفتند و قرار نبود باری روی دوش استان‌ها باشند تا بتوانند به خوبی انجام وظیفه کنند. اما این‌طور نماند. با آمدن مشایی زمزمه استانی شدن پایگاه‌ها شنیده شد و بالاخره تا دوره بقایی همه پایگاه‌ها استانی شدند. حالا این روسای استان‌ها بودند که اعتبارات پایگا‌ه‌ها را تامین می‌کردند. شاید به‌همین دلیل است که درحال‌حاضر حقوق معوقه برخی استان‌ها 6 تا دو ما است که به تعویق افتاده‌است. اما شنیده می‌شود که مدیران پایگاه‌های جهانی کشور فعالیتی فراتر از گرفتن حقوق کارمندان می‌کنند. آنها معتقدند مسئله‌ای که هم‌اکنون بسیار چالش برانگیز شده مباحث مربوط به تبدیل وضعیت کارکنان پایگاه‌های میراث‌جهانی است. یکی از کارشناسان میراث فرهنگی که در پایگاه‌‎ میراث جهانی فعالیت می‌کند در این خصوص به chn می‌گوید: «همانطور که می‌دانید پایگاه‌های میراث‌جهانی پلان مدیریت و ساختار مشخصی دارند که براساس برنامه زمانبدی معین باید به اهدافی که در نظر گرفته‌اند برسند. اما رسیدن به این اهداف و چشم‌اندازهای مدیریتی زمانی رخ می‌دهد که نیروهای متخصص وجود داشته باشد و نیروهای متخصص زمانی مشغول به‌فعالیت خواهند بود که حقوق ابتدایی خود را دریافت کرده‌ باشند.» اما از آنجایی‌که تاکنون محل پرداخت پرسنل از محل پرداخت اعتبارات عمرانی بوده نوع قرارداد کارکنان پایگاه به‌صورت کارگری و روز مزد محسوب می‌شده، تا اینکه هیات دولت برای رفع مشکلات پایگاه‌های جهانی اقدام به تصویب بخشنامه‌‌ای کرد. مصوبه‌ای که در صورت اجرایی‌شدن راهبردی مناسب برای برون رفت مشکلات و تصویب نهایی پایگاه‌ها است. طبق بخشنامه 1/11/90 تمام نیروهای پایگاه‌های میراث‌جهانی باید تعیین تکلیف شوند. با اینکه گفته می‌شود قراردادها با تمامی کارکنان تحت عنوان "قرارداد انجام کار معین" تنظیم شده تا بدین وسیله کارکنان از حقوق و مزایای خود برخوردار شوند اما گفته می‌شود این روند در مراحل اداری بسیار کند پیش می‌رود. درحال‌حاضر تمامی پایگاه‌های میراث جهانی کشور با معضل حقوق معوقه کارکنان مواجه هستند. اما وقتی به سراغ روسای اداره میراث‌فرهنگی استان‌ها می‌رویم با نداشتن وقت و جلسات متعدد روبرو می‌شویم. کسی پاسخ‌گوی حقوق عقب افتاده کارمندان نیست.

دیدن مسجد رنگونی‌های آبادان ممنوع!آبادانی‌ها همیشه شهره به میزبانی گرم و صمیمی ‌هستند اما این بار مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری در یکی از زیباترین آثار تاریخی‌شان را به روی همه گردشگران بسته‌اند. مسجد رنگونی‌ها را رنگویان برمه ساختند. آن‌ها، نخستین کارکنان خارجی پالایشگاه نفت آبادان بودند. این بنای تاریخی منحصربه فرد دارای شبستان، حیاط اصلی و مأذنه و در پیشانی بنا نقشینه‌ای منقش به آیه "بسم الله الرحمن الرحیم" است. متولی این مسجد شیخ عبدالرشید مندل بود و امامین جماعت آن، شیخ قادری هندی، حاج آقا رنگونی و سپس محمد اسلم راجا بودند. این بنا را نگونی های برمه ساختند، آن ها نخستین کارکنان خارجی پالایشگاه نفت آبادان بودند. در این بنای تاریخی اما امروز بسته است و گردشگران در روزهایی غیر از نوروز با در بسته آن مواجه می شوند یکی از گردشگرانی که به تازگی به آبادان سفر کرده بود، از در بسته این بنای تاریخی می‌گوید. نکته اینجاست که وقتی با مسئولان اداره میراث فرهنگی آبادان تماس گرفته می‌شود، پاسخ می دهند که همه روزه این بنا آماده پذیرایی از گردشگران است به جز روزهای دوشنبه. اما تماس با یکی از اهالی آبادان که مسیر روزانه‌اش هر روز از جلوی در این بنای تاریخی است، نشان از حکایت دیگری دارد. او در گفت و گو با chn درباره بسته بودن همیشگی در مسجد رنگونی‌ها می گوید و توضیح می‌دهد: « تنها روزهای نوروز، این مسجد تاریخی باز است ولی در سایر روزهای سال که از جلوی این بنا رد می‌شوم، بسته است. روزی می‌خواستم که از مسجد دیدن کنم اما نتوانستم با رییس اداره میراث فرهنگی تماس گرفتم، گفت باید با حراست هماهنگ کنم و همین باعث شد، بی خیال دیدن این بنا شوم.» اکنون مسجد رنگونی‌ها سرنوشت تلخی دارد. هر چند که در گذشته بسیار مورد احترام و توجه همه اقوام و مذاهب جنوب ایران بوده است. گفته می‌شود که سال 1291شمسی پالایشگاه آبادان به عنوان اولین واحد تصفیه نفت ایران و مرکز عمده صدور فرآورده های نفتی در نیمکره شرقی آغاز به کار کرد . با مطرح شدن آبادان به عنوان یکی از شهرهای صنعتی ، هزاران تبعه انگلیسی ، هندی و پاکستانی به این شهر مهاجرت کردند .

 

کوشک حمیدیه؛ یک قدم تا مرگکوشک قاجاری شهر حمیدیه که در شرایط نابسمانی قرار دارد باز هم مورد تخریب قرار گرفت. مسئولان میراث‌فرهنگی خوزستان از عوامل طبیعی به‌عنوان مسبب تخریب نام می‌برند درحالی که دوستداران میرا‌ث‌فرهنگی از بلدوزرهایی می‌گویند که در کمین این اثر تاریخی نشسته‌اند. کوشک حمیدیه، دهم مهر1380با شماره ثبت 3980 به فهرست آثار ملی رسید و چندین بار هم در ردیف آثار مرمتی قرار گرفته اما هنوز بودجه‌ای برای مرمت و بازسازی آن تامین نشده است. این درحالی است که مسئولان هم پایبند به توافقاتی که درخصوص حفظ این بنا صورت داده‌اند، نیستند. به‌گزارش chn، کاخ حمیدیه محل حکمرانی شیخ حمید کعبی در مرکز شهر حمیدیه در شمال غرب اهواز است. این عمارت که یکی از نمونه‌های کم نظیر کاخ‌های دوره قاجاریه در خوزستان محسوب می‌شود در حال‌حاضر با بی‌توجهی مسئولان شهرستان مواجه شده، مساحت این کاخ نزدیک به 6 هکتار و متشکل از چهار عمارت است. «مجتبی گهستونی» دبیر انجمن تاریانا با طرح این پرسسش که کوشک حمیدیه در مسیر صدها هزار نفر گردشگری قرار دارد که هر ساله در قالب کاروان راهیان نور به سمت مناطق عملیاتی واقع در جنوب غربی استان خوزستان می روند می‌گوید: «با اینکه این بنا بر سر راه کاروان راهیان نور قرار دارد اما هنوز مشخص نشده که چرا چنین بنایی در کنار رودخانه کرخه مخروبه باقی مانده است.» وی ادامه می‌دهد: «باوجود همه توافقات 12 ماده‌ای دررابطه با چگونگی سرنوشت کوشک تاریخی حمیدیه، بین شرکت بهره برداری کرخه و شاوور وابسته به سازمان آب و برق و اداره کل میراث‌فرهنگی خوزستان در اوایل دهه 80 صورت گرفته اما تاکنون تنها یک ماده از آن توافقنامه به اجرا درآمده است.» اینگونه بود که هفته به اتمام رسید اما خبر خوشی از میراث فرهنگی ایران به گوش نرسید.جز به صدا در آمدن ساعت شمس العماره که بعد از صد سال دوباره در ارگ قدیم طنین انداخت.

لینک به دیدگاه

خانه های قدیمی تبریز با معماری خاص دوران قاجار ، از جمله آثار تاریخی و ارزشمند این شهر به شمار می آیند، این خانه ها پس از مرمت و بازسازی ، برخی به عنوان موزه و برخی به عنوان دانشکده های معماری بهره برداری می شوند. خانه های بهنام ، قدکی و گنجه ای زاده نمونه هایی از این خانه های عصر قاجار هستند.

00.jpg

01.jpg

02.jpg

لینک به دیدگاه
  • 6 ماه بعد...

۱۳۹۲/۳/۹

تجاوزی دوباره به حریم میدان نقش جهان! (+عکس)

 

 

 

"می‌خواهند ابرویش را درست کنند‌، چشمش را هم کور می‌کنند"، این روایت چندین ساله آثار تاریخی اصفهان است که مدیران شهری هر روز به بهانه روان سازی تردد خودروها یا درآمدزایی برای شهر انگشت خود را در چشم یکی از آثار تاریخی اصفهان کرده و هویت شهر را کور می‌کنند.

این داستان دل‌گدازی است که سال‌ها میدان نقش جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کند و هنوز یونسکویی‌ها هم حریف آرایشگران اصفهانی نشدند!

 

به گزارش ایسنا، میدان نقش جهان بار دیگر دستخوش مداخلات بشری به بهانه توسعه شهری می‌شود، این بار نه با برج سازی بلکه با کشیدن خیابانی به اسم آقا نورالله نجفی در حریم میدان و از پشت گنبدهای خاکی رنگ مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان!

خیابان آقا نورالله نجفی به گفته شهردار منطقه 3 اصفهان به صورت شمشیری خیابان حافظ را به خیابان نشاط متصل می‌کند تا تردد خودرو از میدان نقش جهان متوقف شود. خیابانی که احداث آن به تازگی آغاز شده است و بر اساس آنچه که در طرح تفصیلی آمده باید گذرگاهی با عرض 12 متر و با حفظ بافت تاریخی این منطقه باشد، اما بر اساس آنچه شنیده می‌شود آغاز عملیات اجرایی احداث خیابانی با عرض 20 متر است! خیابانی که مقرر شده حجم ترافیک خیابان‌های حافظ و سپه را به دوش بکشد!

 

این پروژه با نگاه‌های تیزبین دنبال می‌شود

 

به گفته احمد امین‌پور، رییس‌ دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان به طور کلی اطلاق نام خیابان به پروژه‌ای که در حال اجرا پشت مسجد شیخ‌لطف‌الله است، مشکل دارد زیرا براساس طرح تفصیلی شهر اصفهان این معبر تنها یک گذرگاه برای کمک به احیای بافت تاریخی و دسترسی محلی است.

 

امین پور در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه اصفهان، با بیان اینکه افزایش عرض این گذرگاه و تبدیل آن به خیابان رفت و آمد و بارگذاری ترافیکی در این منطقه را تشدید می‌کند، گفت: افزایش رفت و آمد موجب افزایش ساخت ‌و ساز و بارگذاری مضاعف پشت مسجد شیخ‌لطف‌الله می‌شود.

وی ادامه داد: مهمترین نکته این پروژه اجرای آن در نزدیکترین حالت ممکن به یکی از عظیم‌ترین بناهای تاریخی جهان است و همین امر موجب می‌شود همه با نگاهی تیزبین این پروژه را دنبال کنند.

 

رییس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان با اشاره به اینکه نبود هیچ اثر تاریخی ثبت شده پشت میدان نقش جهان نباید توجیهی برای چنین مداخلاتی باشد،‌ تصریح کرد: در طرح تفصیلی مشخص شده است که این گذر نه خیابان بلکه تنها معبری با عرض 12 متر است و افزایش عرض آن خلاف قانون است و جای هزاران سوال دارد.

 

خیابان آقا نور الله نجفی، یک گذر 12 متری است.

هم‌چنین ناصر طاهری، معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز در این خصوص گفت: چنانچه فعالیت‌های شهرداری در این منطقه بر خلاف مصوبات کمسیون ماده 5 باشد و احداث گذرگاه آقا نورالله نجفی با عرض بیش از 12 متر انجام شود خلاف قانون است و اداره کل میراث فرهنگی به شدت با آن برخورد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ایجاد گذر پشت مسجد شیخ لطف‌الله تنها با هدف پیاده رو شدن میدان نقش جهان انجام شده است،‌ گفت: ایجاد گذر 12 متری در محدوده شرقی میدان در بازنگری طرح تفصیلی شهر اصفهان و توسط مهندسین مشاور این طرح پیش‌بینی و با توجه به اینکه در مسیر خانه‌های تاریخی نبود در کمسیون ماده پنج پذیرفته شد.

 

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به اینکه یکی از موارد مطرح شده در زمان پیشنهاد این طرح از هم گسیختگی بافت تاریخی پشت میدان با احداث این گذر بود، افزود: پس از مطرح شدن این مسئله مشاور بازنگری طرح تفضیلی تاکیدکرد که این پروژه، خیابان خط‌کشی شده نیست و تنها یک گذر 12 متری با پیچ‌وتاب فراوان است و از گذرهای موجود در این منطقه نیز عبور می‌کند.

 

 

احداث گذرگاه آقانورالله نجفی ضرورتی ندارد.

محمود محمدی، عضو شورای شهر اصفهان و مدرس شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان نیز در این رابطه به خبرنگار ایسنا، منطقه اصفهان گفت: به لحاظ شهرسازی ساخت و سازهایی ماننداین گذر نباید پشت میدان نقش جهان انجام شود.

 

وی افزود: مشاور طرح تفصیلی برای جلوگیری از آسیب دیدن خانه مشروطیت عرض این خیابان را کاهش داد و بر اساس طرح تفصیلی شهر اصفهان قرار بود در این منطقه یک خیابان نه بلکه تنها یک گذر 12 تا حداکثر 14 متری که برای دسترسی محلی مناسب است، احداث شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان ادامه داد: به عنوان مدرس شهرسازی این تعرضات را به صلاح این منطقه از شهر نمی‌دانم و واقعا نمی‌دانم چه ضرورتی دارد که از خیابان نشاط به سمت میدان یک چنین گذرگاهی وجود داشته باشد.

 

محمدی در خصوص نظر شورای شهر اصفهان در خصوص احداث چنین خیابانی گفت: متاسفانه با دیدگاه‌هایی که در شورای فعلی شهر اصفهان وجود دارد و اطلاعی که این دوستان از نظر من در خصوص چنین طرح‌هایی دارند کمتر از تخصص ما استفاده می‌شود.

 

وی با بیان اینکه نقش این گذرگاه نباید بیشتر از گذرهایی مثل پشت‌مطبخ و کوی سعدی باشد و تنها امکان تردد آسان تر برای دستری محلی را فراهم کند، ‌تاکید کرد: گذری که قرار است احداث شود نقش ترافیکی نخواهد داشت و فقط یک دسترسی محلی است و من دلیل احداث پارکینگ در این منطقه را نمی‌دانم!

 

محمدی با اشاره به اینکه ساخت پارکینگ در مجاور بنای تاریخی عظمی مانند میدان نقش جهان نادرست است،‌ تصریح کرد: احداث پارکینگ در مناطق تاریخی به معنای هدایت خودروها به سمت مکان‌های تاریخی است و از میدان نقش جهان تا خیابان نشاط نباید پارکینگی وجود داشته باشد.

289846_736.jpg

 

289847_138.jpg

 

289848_771.jpg

 

289849_322.jpg

 

 

منبع: memarinews

کد خبر :12542

۱۳۹۲/۳/۹

 

 

لینک به دیدگاه

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از اتمام فاز نخست مرمت منزل تاریخی انجوی‌نژاد در شیراز خبر داد.

محمدکاظم بهادری‌پور افزود: این اثر در بافت تاریخی شیراز قرار دارد و مرمت آن از ابتدای سال گذشته با اعتباری بالغ بر 390 میلیون ریال آغاز شده است. وی ادامه داد: طی یک سال گذشته، با توجه به بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان ارشد حوزه مرمت، قسمت‌هایی که نیازمند مرمت بود، شناسایی شد.

بهادری‌پور گفت: در گام نخست سبک‌سازی بام و احیاء پوشش سقف، مرمت شیرسر،همچنین مرمت و استحکام بخشی سقف کاذب این اثر انجام شده است. وی اضافه کرد: خانه انجوی‌نژاد مربوط به دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است.

بهادری‌پور گفت: این منزل تاریخی در محله سنگ سیاه و بازارچه حاج زینل واقع شده و در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ به شمارهٔ ثبت ۸۶۹۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

anjavizadeh.gif

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

qn0stms2sqes77scrkk.jpg

 

رییس باغ موزه هنر ایرانی از راه‌اندازی بخش موزه هنر و معماری بعد از اتمام مرمت ساختمان این مجموعه خبر داد.

 

دلاور بزرگ‌نیا در گفت وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره وضعیت فعلی باغ موزه هنر ایرانی گفت: در حال حاضر بیش از 80 درصد کف‌سازی این مجموعه به اتمام رسیده و سنگ‌فرش معابر پیاده روی باغ در حال انجام و ساختمان اصلی نیز در دست مرمت است.

 

او اضافه کرد: کارهای دیگری همچون نورپردازی‌،‌ سیم‌کشی و گچ‌بری ساختمان به مرور انجام می‌شود و رنگ و آمیزی دیواره‌های داخلی نیز به دنبالش پیگری خواهد شد. همچنین برای راه اندازی مجدد سرویس‌های بهداشتی بازدیدهای فنی انجام شده و جا نمایی آن صورت گرفته است که احتمالا برای حفر چاه و آماده سازی این مجموعه به زودی اقداماتی صورت می‌گیرد.

 

بزرگ‌نیا پیش بینی کرد تا تمام فعالیت‌های مرمتی مجموعه باغ موزه هنر ایرانی تا پیش از سال نو به اتمام برسد.

 

او همچنین درباره فعالیت‌های اجرایی این مجموعه فرهنگی هنری توضیح داد: بعد از اتمام مرمت‌، اولین فعالیت ما راه اندازی بخش موزه هنر و معماری است که مقدمات آن تا کنون با تشکیل پنج جلسه تخصصی با اعضای هیات مدیره انجمن مفاخر معماری ایران انجام شده است و حتی احتمال دارد برای راه اندازی این مجموعه فراخوان عمومی هم منتشر کنیم.

 

به گفته رییس باغ موزه هنر ایرانی فعالیت‌های بخش آموزشی این مجموعه مجددا پیگیری خواهد شد و برگزاری برنامه‌های فرهنگی نشست‌های تخصصی‌،‌ برگزاری فعالیت‌ گالری و نمایش آثار هنرمندان نیز بار دیگر بعد از اتمام مرمت پیگیری می‌شود. او همچنین پیش بینی کرد تا با طراحی فضایی در ضلع جنوبی باغ موزه هنر ایرانی بخش حراج آثار هنرمندان نیز انجام شود.

 

بزرگ‌نیا در پایان درباره وضعیت نگهداری و نمایش ماکت‌های معماری و مجسمه‌های چوبی جمشید مرادیان که پیش ازاین در فضای باز این مجموعه نگهداری می‌شد‌، گفت: ماکت‌ها در کارگاه مرمت مرحله به مرحله قالب‌گیری و نوسازی می‌شوند و مجمسه‌های چوبی نیز اگر نیاز به مرمت داشته باشند‌، در این بخش مورد توجه قرار می‌گیرند و در غیر این صورت به همان شکل سابق نگهداری خواهند شد. اما قطعا اثر چوبی دیگری به این مجموعه اضافه نخواهد شد زیرا ترجیح می‌دهیم فضای باغ موزه با طراحی متفاوتی میزبان مخاطبان باشد.

 

 

منبع:ایسنا

کد خبر: 91100905442

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

پس از تهیه‌ی طرح تبدیل چهار هکتار از بافت تاریخی یزد به پارکینگ و فضای سبز، 260 نفر از دانشجویان رشته‌ی معماری، شهرسازی و مرمت دانشکده‌ی هنر و معماری دانشگاه شهید بهشتی، اصفهان و یزد در نامه‌ای خطاب به استاندار یزد، از او خواستند تا از اجرای این طرح جلوگیری کند.

 

 

در این نامه خطاب به فلاح‌زاده - استاندار یزد - آمده است: با عنایت به این‌که برنامه‌ی گسترش محدوده‌ی کالبدی بنای امامزاده جعفر یزد تحت عنوان «طرح جامع آستان مقدس امامزاده جعفر(ع) یزد» بدون توجه به اصول شهرسازی و معماری بافت تاریخی تهیه شده و در صورت اجرای طرح، بیش از چهار هکتار از بافت تاریخی با ارزش از بین خواهد رفت‌، لازم به تذکر است از آنجا که این برنامه دارای ایراداتی به شرح زیر است، ضرورت دارد حضرتعالی با درایت خویش دستورات لازم را برای جلوگیری هرچه سریع‌تر‌ از اجرای طرح یادشده صادر کنید.

 

 

استفاده از نظرات گروه کارشناسی خبره، که واجد توانایی‌های فنی و علایق مذهبی و ملی باشند در قالب هیأت علمی راهبردی در موضوع مداخله در بافت‌های تاریخی و راهنمایی و هدایت ایشان می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های مناسب و کارشناسانه مفید واقع شود.

 

 

1- تجربه‌ی شهر‌های مشهد،‌ قم و شیراز در اجرای طرح‌هایی از این دست و نتایج سوء ناشی از تخریب محدوده‌های تاریخی و اسلامی نشان از اشتباه بودن چنین مداخله‌های بی‌ضابطه و کلان مقیاس در بافت‌های تاریخی دارد. بنابراین تکرار پروژه‌های ناموفق این‌چنینی چه جایگاه عقلی و شرعی دارد؟

 

 

2- محدوده‌ی تاریخی شهر یزد یکی از مهم‌ترین بافت‌های تاریخی جهان محسوب می‌شود و بی‌تردید این چنین طرح‌هایی جایگاه بین المللی یزد را خدشه‌دار خواهد کرد.

 

 

3- حرکت حکومت رضاخانی در تخریب دو حسینیه‌ی بزرگ یزد (میرچخماق و شاه‌طهماسب) و تخریب سازمان اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بازار یزد در این پروژه با شکل جدیدی تکرار خواهد شد که باعث جابه‌جایی جمعیت‌های بومی ساکن و استقرار تفکر سوداگری زمین، در این محدوده خواهد شد.

 

 

4- بافت تاریخی یزد در سال 1384 به شماره‌ی 15000 به ثبت ملی رسید. براساس ماده‌ی 558 قانون مجازات اسلامی درباره‌ی تخریب اموال تاریخی - فرهنگی‌ «هر کس به تمام یا قسمتی از ابنیه‌، اماکن‌، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی، تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است ... یا تزیینات، ملحقات، تأسیسات، اشیا و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور که مستقلا نیز واجد حیثیت فرهنگی، تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی وارد آورد، علاوه بر جبران خسارت وارده‌، به حبس از یک تا 10 سال محکوم می‌شود». این امر زمینه‌ی پیگیری حقوقی موضوع را در آینده فراهم خواهد آورد.

 

 

5- امام صادق(ع) می‌فرمایند: «حرمت مومن از حرمت کعبه بالاتر است». اجرای این طرح بیرون راندن اجباری ساکنان اصیل محله‌ی امامزاده جعفر و تغییر در بافت اجتماعی این منطقه را درپی دارد. بی‌شک اعمال فشار بر مردم برای تملیک واحدهای مسکونی به اسم امامزاده مقدس شهر یزد صحیح نخواهد بود. ضمن آن‌که در صورت ناراضی بودن مردم و اجرا شدن طرح، مکان غصبی تلقی خواهد شد.

 

 

6- در سفر دوم استانی هیأت دولت 10 هکتار از زمین برای تأمین مالی برنامه‌ی اجرای طرح توسعه‌ی امامزاده به استان اهدا شد. بزرگ شدن شهر یزد و مشکلات ناشی از آن برای اجرای طرح توسعه امامزاده را هیچ متخصصی تأیید نمی‌کند.

 

 

7- این نکته را باید خاطرنشان کرد که ما مالکان بافت‌های تاریخی نیستیم، بافت تاریخی امانتی در دست ما برای انتقال به آیندگان است. بی‌تدبیری امروز ما تعبیر بی‌کفایتی آیندگان از ما است.

 

منبع : شبکه اطلاع رسانی ساختمان

لینک به دیدگاه

کاخ های پاسارگاد مسقف شد

 

تعدادی از کاخ‌ها و بناهای موجود در مجموعه جهانی پاسارگاد با هدف حفاظت، نگهداری و جلوگیری از روند فرسایشی مسقف می‌شوند.

درحالی سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی استان فارس از مسقف شدن تعدادی از کاخ‌ها و بناهای موجود در مجموعه جهانی پاسارگاد می‌گوید که به‌اعتقاد وی، این اقدام با هدف حفاظت، نگهداری و جلوگیری از روند فرسایشی انجام می‌شود.

«قدرت الله تاجبخش» رئیس اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فارس، در رابطه با این خبر گفت: در پی مطالعات و پژوهش‌های صورت گرفته در خصوص حفاظت و مرمت بناهای موجود در مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، طرحی به منظور مسقف نمودن بیش از 6 هزار مترمربع از کاخ های اختصاصی، بارعام و کاخ دروازه در اوایل سال گذشته مطرح که طی جلسات مختلف با حضور کارشناسان و صاحب نظران در این حوزه و در نهایت تصویب شورای راهبردی سازمان میراث فرهنگی کشورطرح مذکور تصویب شد».

 

این مسئول بیان کرد: هم‌اکنون در اولین گام ساخت قطعات مورد نظر آغاز شده و این طرح با اعتباری بالغ بر 14 میلیارد ریال عملیاتی می‌شود. او همچنین تاکید کرد: درحال‌حاضر عملیات حفاری محل فنداسیون‌های سقف توسط هیأت حفاری در مجموعه پاسارگاد آغاز شده که به محض اتمام عملیات، نصب سقف‌ها آغاز می‌شود. این عملیات در حدود 2 ماه به‌طول می‌انجامد.

 

این درحالی است که پیش از این علی اسدی باستان‌شناس و دبیر شورای فنی پارسه ، پاسارگاد نیز در گفت و گو با chn، تاکید کرده بود که مسقف کردن تعدادی از کاخ‌ها و بناهای موجود در مجموعه جهانی پاسارگاد بهترین گزینه برای جلوگیری از تخریب سنگ‌ها و پوششی مناسب برای جلوگیری از ریزش نزولات جوی در سطح بناها است.

به‌گفته وی، سقف‌های در نظر گرفته‌شده متناسب با کاخ‌های پاسارگاد و کاملا هماهنگ با معماری محیط است. اما درحال‌حاضر عملیات در مرحله کاوش‌های علمی و فنداسیو‌ن‌بندی و پایه‌گذاری است. چراکه قبل ازنصب لازم است محل‌ پایه‌ها مشخص و کاوش شود.

 

منبع:معماری نیوز

کد خبر :12844

لینک به دیدگاه

شهرداری تهران درنظر دارد از ظرفیت هنرمندان در نوسازی بافت‌های فرسوده و هویت‌بخشی به معماری شهری استفاده کند.

 

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با تأکید بر لزوم استفاده از هنرمندان در مسیر احیا و نوسازی شهر تهران گفت: در این راستا توجه به هویت بخشی و الگوی معماری اسلامی- ایرانی در احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده با جدیت دنبال می‌شود.

 

به گفته جعفری، قدم نهادن در مسیر نوسازی بافت‌های فرسوده، نیازمند استفاده از ظرفیت‌های اقشار مختلف به‌ویژه تشکل‌های مردم نهاد و دانشجویان است. وی با تأکید بر اینکه وظیفه ماست تا بستری را جهت حضور دانشجویان و متخصصین برای نقش‌آفرینی در عرصه نوسازی بافت‌های فرسوده فراهم‌سازیم، افزود: لازم است دانشجویان به‌عنوان شهروندان متخصصی که در این شهر زندگی می‌کنند، تعریف و شناخت درستی از مأموریت‌ها و چشم‌اندازهای نوسازی شهر تهران کسب کنند تا بتوانند در نوسازی شهرشان تأثیرگذار باشند.

جعفری یکی از آسیب‌های جدی حرکت به سمت پیشرفت را عادت‌کردن به محیط دانست و عنوان کرد: زمانی که به محیط پیرامون خود عادت می‌کنیم، کمتر قادر به شناسایی نقاط ضعف آن می‌شویم و کمتر درصدد اخذ تصمیم برای رفع مشکلات و نواقص موجود در محیط بر می‌آییم. وی در ادامه با اشاره به لایه‌های پنهان آسیب‌پذیر در بافت‌های فرسوده اظهار کرد: به این منظور خوب است تا دانشجویان نیز زمانی را جهت شناسایی و رصد مسائل و معضلات زندگی در این بافت‌ها اختصاص دهند تا بتوانند از زاویه نگاه هنرمندانه خود، نسخه‌های خلاقانه در راستای بهبود کیفیت زندگی و تغییر در نوسازی بافت‌های فرسوده شهر ارائه کنند.

 

 

جعفری هدف سازمان نوسازی را تحقق جریان نوسازی مردمی اعلام و اظهار امیدواری کرد که با همکاری همه اقشار و سازمان‌های مربوطه کار نوسازی بافت‌های فرسوده محقق شود.

 

 

منبع:معماری نیوز

کد خبر :12963

لینک به دیدگاه

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه گذشته یکی از دو سقاخانه واقع در ضلع شمالی مسجد جامع اصفهان ورودی دالان مقبره علامه مجلسی تخریب شد؛ سقاخانه تخریب شده مربوط به دوران قاجار است.

 

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در خصوص تخریب صورت گرفته اظهار داشت: درخصوص ساماندهی بخشی از فضای مسجد با اداره اوقاف صحبت‌های انجام شده بود اما اینکه این اتفاق پیرو صحبت‌های انجام شده است یانه در حال حاضر نمی‌توان اطلاعات دقیقی داد.

 

محسن مصلحی گفت: طی روزهای آینده اطلاعات تکمیلی در خصوص چرایی این اتفاق در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت. گفتنی است در دالان ورودی مقبره دو سقاخانه یکی متعلق به دوران صفویه و دیگری متعلق به دوران قاجار قراردارد که یکی از آنها شب گذشته تخریب شد.

 

منبع: معماری نیوز

کد خبر :13038

 

____________________

 

پ.ن:انصافا غیر از این نباید از این مسئولین انتظاری داشت.....که بزرگترین همشون پر رنگ شدن به روز جای مهر روی پیشونیشون هست!:hanghead:

لینک به دیدگاه

به گزارش معماری نیوز، کتاب "زبان انگلیسی برای دانشجویان حفاظت و مرمت آثار و ابنیه فرهنگی- تاریخی برای اولین بار در کشور توسط یک نشر دانشگاهی، دانشگاه یزد، منتشر شد.

8kkh4owiu6z2qlnb18wz.jpg

 

کتاب "زبان انگلیسی برای دانشجویان حفاظت و مرمت آثار و ابنیه فرهنگی- تاریخی برای اولین بار در کشور توسط یک نشر دانشگاهی، دانشگاه یزد، منتشر شد.

 

نویسندگان این کتاب محسن عباسی هرفته، محمد علی قوه ندوشن و سید شهاب الدین حیدری می باشند.

 

از مهمترین مشخصه های کتاب مذکور که با هدف پر کردن خلأ آشنایی دانشجویان این رشته در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری با زبان انگلیسی تدوین شده است، می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

 

 

  • بهره گیری از روش های نوین آموزش زبان انگلیسی در طرح ریزی کتاب.

 

  • انتخاب و استفاده از متون چند لایه در بدنه اصلی این کتاب که امکان بهره­ مندی مخاطبان با سطوح دانشی متفاوت را فراهم می­آورد؛ بطوری که متون برای یک دانشجوی کارشناسی سطحی از آموزش را به همراه دارد و برای یک دانشجوی دکتری سطح بالاتری را به همراه خواهد داشت.

 

  • انتخاب متونی که علاوه بر آموزش زبان تخصصی، مهمترین مباحث دانش روز حفاظت را به مخاطبین منتقل می سازند.

 

avze9cnig2pcvz7sr7lu.jpg

 

 

کتاب شامل 8 درس می باشد؛ هر درس موضوعی خاص را دنبال می کندو برآیند دروس، حوزه قابل قبولی از دانش حفاظت و مرمت را پوشش می دهد.هر درس، شامل متنی ویرایش شده از متون اصیل انگلیسی می­باشد، به فراخور اهداف کتاب و قابلیّت متن، تمرین های متنوعی در ربط با متن مذکور طرح ریزی شده است.

 

 

 

 

 

 

 

منبع: معماری نیوز

کد خبر :13064

لینک به دیدگاه

ماجرای خروج خانه‌های تاریخی توسط دیوان عدالت اداری در تهران هنوز خاتمه نیافته که دامنه آن به نجف‌آّباد اصفهان هم کشیده می‌شود. به‌طوری‌که شنیده می‌شود مالکان یک خانه صفوی در این شهرستان مجوز تخریب تنها برج‌های مکعبی شکل ایران را گرفته‌اند.

«حسین نجفی پور» مدیر عامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی نجف آباد اصفهان می‌گوید: تنها برج‌های مکعبی شکل کشور که در بخشی از خانه دور صفوی واقع شده‌اند در معرض تخریب قرار گرفته‌اند.

 

 

 

به گفته این فعال میراث‌فرهنگی، با اینکه این برج‌ها در 25 اسفند 79 به شماره 3482 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند اما به‌دلیل واقع شدن در ملک خصوصی وضعیت نابسامانی را سپری می‌کنند چنانچه در ماه‌های اخیر مالکان از طریق دیوان عدالت اداری کشور حکم تخریب این بنا را گرفته اند و بیم آن می‌رود که هر لحظه این برج‌ها تخریب شوند.

 

 

md4evk62qhe1ib2qadl5.jpg

 

 

درحال‌حاضر شرایط ناپایدار این آثار نگرانی فعالان و کارشناسان میراث‌فرهنگی اصفهان را دوچندان کرده است. چراکه شنیده می‌شود حفاری‌های غیرمجاز بارها در این خانه صورت گرفته است.

این درحالی است به‌دلیل مرمت نشدن این بنا، احتمال ریزش و تخریب بر اثر عوامل جوی و انسانی را شدت داده است.

 

برج‌های صفا آق غلامعلی متعلق به دوره صفوی است. اما کبوترخانه‌ها برای گردآوری کود کبوترها و دیگر پرندگان، جهت مصارف کشاورزی ساخته می‌شده ‌است. کود کبوتر در گذشته استفاده‌های بسیاری در صنعت داشته، از جمله صنعت دباغی در چرم سازی و ساخت باروتبه همین دلیل در زمان شاه عباس صفوی مالیات نسبتا سنگینی از کبوترخانه‌ها گرفته می‌شد. از دیرباز، برای استفاده از گوشت و کود کبوتران، ساختن کبوترخان معمول بوده است.

 

ساخت چنین بناهایی در حوالی اصفهان و یزد معمول بیشتر رواج داشته ‌است. کبوترخانه‌های کوچک و بزرگ ایران بر حسب اندازه میان هزار تا 40 هزار کبوتر را در خود جای می‌دهند.

 

 

 

منبع: معماری نیوز

کد خبر :13143

________________________________

 

 

پ.ن: یحتمل قرار داد ساخت امامزاده جدید در این محل به زودی بسته خواهد شد!:whistle:

لینک به دیدگاه

روند رو به رشد تخریب پی در پی خانه ها در بافت تاریخی یزد به بافت تاریخی اهواز نیز رسید به نحوی که هر روز تعداد بیشتری از خانه ها در این شهر تخریب می شوند تا جایشان را آپارتمان های نوساز بگیرد.

 

 

بافت تاریخی اهواز که اکنون به تک بناهای تاریخی پراکنده تبدیل شده، از سوی هیج نهادی جدی گرفته نمی شوند. بخش عمده ای از این بناهای تاریخی قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی دارند ولی تاکنون اداره کل میراث فرهنگی خوزستان اقدامی برای ثبت و جلوگیری از تخریب آنها انجام نداده است به نحوی که سهم شهر اهواز از ثبت بناهای تاریخی تنها 40 اثر است که شامل 10 خانه، 12 بنای اداری و تجاری و آموزشی، 3 پل، 5 مسجد و بنای مذهبی و 10 اثر شامل بیمارستان، حمام ، محوطه و... می شود.

 

از سال 1390 تاکنون با اختصاص اعتبارات نوسازی و بهسازی از سوی شهرداری به ساکنان بافت های فرسوده و همچنین لحاظ کردن مشوق هایی برای تخریب بناهایی که عمر مفید آنها گذشته و باید نوسازی شوند باعث شده تاساکنان مناطق قدیمی اهواز به شهرداری مراجعه کرده و مجوزهای تخریب بنای خود را دریافت کنند در این میان هیچ مشوقی برای نگهداری از خانه های تاریخی و دارای ارزش معماری وجود ندارد.

 

 

بنابراین روند تخریب میراث اهواز رو به گسترش است و اعتراض های دوستداران میراث فرهنگی مورد توجه مدیران و مسئولان اهواز قرار نگرفته است با این حال آنها می خواهند شهرداری از هر گونه تخریب، تجاوز به حریم، مرمت، تعمیر و تغییر کاربری مغایر با ضوابط حفاظتی اعلام شده از سوی سازمان میراث فرهنگی، جلوگیری کند.

 

 

در این باره، سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان گفت: روند ثبت بناها در اهواز با کندی مواجه است و لی در عوض تخریب بناهایی که پیش از این ثبت بوده مانند بالکن مهدیان و کارخانه ریسندگی و بافندگی و یا بناهایی که از فهرست آثار ملی خارج می شوند، با سرعت پیش می رود.

 

 

مجتبی گهستونی افزود: هرچند در فهرست آثار ملی اهواز عنوان خرابه های شهر قدیم هرمز اردشیر با شماره 43 ثبت شده است و تپه بی سیم آسیه آباد را به آن منصوب می کنند اما تاکنون هیچ اقدامی برای کاوش و نجات بخشی آن صورت نگرفته است. اگر استدلال بعضی از کارشناسان مبنی بر اینکه این بنا بخشی از شهر هرمز اردشیر است، صحیح باشد باید اذعان داشت که تعرض های گسترده ای از قدیم تا کنون در این محوطه صورت گرفته است به گونه ای که در حال حاضر ساخت و ساز تعاونی مسکن بخشی از کارکنان سازمان آب و برق خوزستان همچنان در جریان است.

 

 

وی با بیان اینکه منزل نفیسی، منزل و مغازه قزل باش، مغازه و منزل منشی زاده، پل صالح آباد، مسجد آقاسید علی با مشکلات مشابه دیگر بناها مواجه هستند گفت: در ماههای گذشته بناهای مهمی در خیابان های خسروی، نطامی، فردوسی، حافظ، سعدی، طالقانی، عامری و... تخریب شده است.

 

 

گهستونی افزود: در اهواز صدها بنای با ارزش معماری و مکان مهم وجود دارد که لازم است پس از بررسی های لازم ثبت ملی آنها در دستور کار قرار بگیرد. در این خصوص طی بررسی هایی که در انجمن تاریانا انجام دادیم مشخصات و کروکی کامل 200 بنا را در اهواز در نقشه ای مجزا تهیه کرده و به شهرداری اهواز تحویل دادیم تا حداقل مانع از تخریب این بناها که مالکیت خصوصی دارند شود و یا ضوابط دیگری را درباره آنها تعریف کند.

 

به گفته وی؛ در روزهای اخیر تخریب مدرسه ملی کارون در خیابان طالقانی اهواز انجام شد. همچنین خانه ای دیگر در 30 متری اهواز نبش خیابان دبیرستان ملک تقوی تخریب شد که جز نمونه های شاخص بودند.

 

 

اکنون پیشنهاد می شود که با توجه به اختیار عملی که در ماده 166 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به شورای شهر اهواز داده شده است درصدی از درآمد شهرداری هر شهر را متناسب با نیاز بافت های تاریخی آن شهر در اختیار مدیریت ذیربط در شهرداری قرار دهد تا با نظارت واحدهای سازمان میراث فرهنگی کشور در جهت مرمت بناها، مجموعه ها و بافت های تاریخی همان محل به مصرف برسد.

 

 

از سوی دیگر با توجه به ویژگی های شهر اهواز به لحاظ فرهنگی و قومیتی و نقش آن در توسعه طی یک صد ساله اخیر انجام اقدامات و ایجاد زمینه های لازم برای تسری، تقویت و ارتقای هویت تاریخی – فرهنگی شهر، از طریق انجام و حمایت از اجرای پژوهش های موضوعی تاریخی – فرهنگی و تهیه و اجرای طرح های مرمت و ساماندهی و احیای ابنیه و بافت های تاریخی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

لینک به دیدگاه
آمدند ابرویش را درست کنند، زدند چشمش را هم کور کردند. این ضرب المثل مصداق روشنی از اقدامات مسئولان در تزیین و ساماندهی قورخانه تاریخی است. آن ها برای زیباسازی سردر قورخانه تهران که یکی از آثار ملی دوران قاجار است از رنگ و سنگ کامپوزیت بهره بردند. این سردر که در حال حاضر به عنوان دروازه ورود به مترو میدان امام خمینی (ره) مورد استفاده قرار می گیرد، در دوران قاجار و در زمان ناصرالدین شاه بنا شده است.

....

 

قورخانه تاریخی این روزها کاملا بی سلاح است. چنانچه چندی قبل مدیران به این نتیجه رسیدند که بهترین راه برای تزئین این سردر استفاده از پوشش رنگ است. بنابراین دیوارهای قورخانه را که روزی بر هر کدام از آن ها نقش هایی از اسلحه های آن زمان بود را با رنگ های سبز و آبی مزین کردند.

 

al9cc3vl3g0wjsbb0nmp.jpg

 

مسئولان برای زیباسازی قورخانه تاریخی آن را رنگ کردند

 

دوستداران میراث فرهنگی معتقدند، قورخانه با اینکه زمانی محلی برای ساخت اسلحه و وسایل نظامی و جنگی بوده اکنون در برابر این حوادث بی دفاع است . نکته اینجاست که بخش بزرگی از عمارت قورخانه تهران، در طی سالیان مدید، به علت بی‌توجهی مسئولان و فرسودگی ناشی از گذر زمان به شدت تخریب شده و تنها دروازه بزرگ فلزی و بنای دو طبقه‌ای از آن در محدوده خیابان خیام تهران به جای مانده است. این اثر در مرداد ماه سال 1376 در فهرست آثار ملی ایران نیز جای گرفته است.

 

 

hwx0fwleh7s1z9td7i5.jpg

 

این رنگ آمیزی در حالی است که چندی پیش هم بخش هایی از دیوارقورخانه تخریب شده است

 

 

 

با توجه به پیگیری های مستمر انجام شده جهت زدودن رنگ ها، این بار مدیریت تصمیم بر آن گرفت که این اثر را با سنگ های کامپوزیت تزئین کند و روی دیوارهای یک اثر ملی از سنگهای مرمر به عنوان تزئین استفاده کرده است.

 

چندی پیش بخش شمالی دیوار کاملا تخریب و با استقاده از مصالح کاملا جدید ، دیواری چند متر عقب تر بنا شد.

 

 

 

 

منبع: معماری نیوز

کد خبر :13194

لینک به دیدگاه

فرماندار بم گفت: ارگ تاریخی بم از فهرست میراث در خطر سازمان آموزشی- علمی - فرهنگی ملل متحد (یونسکو) خارج شد.

 

 

حسین زین الصالحین اظهار کرد: با توجه به اهمیت بنای کهن و تاریخی ارگ بم این بنا سال ۲۰۰۴ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. وی با اشاره به اینکه بعد از زلزله دلخراش پنجم دی ۸۲ بم بخش عظیمی از این بنای تاریخی تخریب شد افزود: پس از این حادثه و با توجه به نظرات و تمهیدات کارشناسان یونسکو این بنای تاریخی در فهرست آثار در معرض خطر قرار گرفت.

فرماندار بم بیان کرد: تلاش زیادی برای مرمت و بازسازی این بنای تاریخی و خارج شدن آن از میراث در خطر جهانی انجام و در اجلاس اخیر کارشناسان یونسکو در کامبوج مقرر شد این اثر بی نظیر از فهرست میراث در خطر خارج و در فهرست میراث عادی یونسکو قرار گیرد.

زین الصالحین ابراز امیدواری کرد: با قرار گرفتن ارگ در فهرست میراث عادی جهانی شاهد بازدید بیشتر گردشگران خارجی از بزرگترین بنای خشت و گلی جهان باشیم. وی افزود: تاکنون ۱۰۰درصد آواربرداری ارگ بم انجام و موارد حفاظتی برای بازدید گردشگران بخوبی اندیشیده شده است.

فرماندار بم تصریح کرد: سالانه بیش از ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت و بازسازی ارگ تاریخی بم اختصاص می یابد.

ارگ بم بزرگترین سازه خشت و گلی جهان است. همچنین به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان، بم و منظر فرهنگی آن از فهرست میراث فرهنگی در خطر خارج شده که ارگ بم نیز بخشی از آن را تشکیل می دهد.

 

منبع : ایسنا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...