رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

استان اردبیل با تاریخی سرشار از هنر و معنویت دارای آثار باستانی و فرهنگی بی شماری است که نشانگر تاریخ کهن و فرهنگ ناب و اصیل این سرزمین می باشد.

 

 

آثاری چون پل ها ، بقاع ، خانه ها و حمام های تاریخی که بیانگر شیوه های زندگی ، رفتار و اعتقادات پیشینیان ماست و ما هم باید در حفظ و انتقال آن به نسل آینده تلاش کنیم ولی متاسفانه بنا به دلایلی در طول تاریخ برخی از این بناها و آثار تاریخی فرهنگی نابود شده و برخی نیز در شرف تخریب است.

یکی از این آثار تاریخی حمام وکیل در اردبیل است که به عنوان یکی از آثار دوران صفویه و با بیش از ۴۰۰ سال قدمت در دل بازار تاریخی این شهر جای گرفته که متاسفانه در دو سال اخیر با هدف کاربری تجاری به کلی تخریب و از فهرست میراث فرهنگی پاک شد.

تاریخ ساخت این حمام همانند معمار آن مشخص نیست اما پیشینه این اثر بنا به تاکید سیدجمال ترابی طباطبایی در جلد دوم کتاب آثار باستانی آذربایجان به دوره صفویه بر می گردد.

حمام وکیل که تا سال ۱۳۶۱ فعال بود ، دارای چندین ورودی بود که ورودی اصلی آن به یکی از هشتی های بزرگ بازار تاریخی اردبیل موسوم به گنبد بزرگ راه داشت که هم اکنون مسدود شده است، دیگر ورودی آن اواخر فعالیت خود از سمت خیابان امام خمینی(ره) و میدان امام حسین(ع) تازه میدان بوده که هم اکنون به صورت کامل تخریب شده است.

حمام وکیل اردبیل تا پیش از تخریب ۳۵۰ متر مربع مساحت داشت ولی تا قبل از سال ۱۳۰۶ هجری شمسی وسعت آن بیش از دو برابر سطح فعلی شامل چهار حوض بزرگ و استخری اضافه بر حمام بوده است.

در این سال یعنی سال ۱۳۰۶ هجری شمسی شهردار وقت اردبیل آقا خان حبیبی به منظور ایجاد خیابانی که هم اکنون خیابان اصلی اردبیل محسوب می شود، قسمت هایی از حمام وکیل از جمله نصف چارحوض و تمامی گرمخانه سابق را تخریب کرد.

پس از اجرای طرح خیابان کشی معمار جدید این بنا بنام رستمعلی برادر حاج شعبانعلی معمار معروف زنجانی ضمن تخریب باقیمانده چارحوض سابق، هشتی رختکن را بنا می کند که دارای حوض بزرگی بوده است.

بسیاری از دوستداران فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی در اردبیل از تخریب این اثر تاریخی متعجب شده و از بی توجهی مسوولان ذی ربط در ییشگیری از این فاجعه فرهنگی انتقاد می کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در خصوص تخریب این بنا گفت: برای ثبت تاریخی حمام وکیل از سال ۷۳ اقدام شده بود که به دلیل ممانعت مالک امکان ثبت میسر نشده است.

یحیی نقی زاده افزود: این حمام به دلیل عدم ثبت و مرمت متلاشی شده و به دلیل متلاشی بودن و نامناسب بودن وضعیت کالبدی بنا حائز ثبت در فهرست میراث فرهنگی نشده است. وی اظهار کرد: این حمام در سال ۹۰ توسط سازمان میراث فرهنگی استان برای انجام اقدامات برای کاربری تجاری به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شد.

وی ادامه داد : با توجه به اینکه این بنا در محدوده بافت تاریخی بازار اردبیل واقع شده ، طبق توافق انجام گرفته مقرر شد سرمایه گذار مربوطه معماری سنتی و قبلی بنا را در آن پیاده کند.

نقی زاده تصریح کرد: دو بخش از حمام تاریخی وکیل اردبیل سالم مانده که با نمای سنتی و همسو با بازار اردبیل بازسازی می شود.

 

خبرگزاری مهر

لینک به دیدگاه

فواره آب میدان نقش جهان عامل تخریب مسجد اما

 

معاون میراث فرهنگی شهرستان اصفهان گفت: به دلیل وزش باد از غرب به سمت شرق اصفهان، باز بودن فواره آب در میان میدان نقش‌جهان سبب تخریب کاشی‌های گنبد مسجد امام می‌شود.

منصور زیرک در گفت‌وگو با تسنیم در اصفهان اظهار کرد: میدان نقش‌جهان در مجموعه میراث یونسکو ثبت و به یک میراث جهانی تبدیل شده است و داشتن چنین میراث مهم و ارزشمندی دارای قوانین خاصی است و ما نباید این قوانین را زیر پا بگذاریم.

 

وی تصریح کرد: عبور مترو از زیر میدان نقش‌جهان نه تنها نقض قوانین جهانی است بلکه مشکلات بسیاری را برای فرهنگ و تاریخ ملت ما به وجود می‌آورد. معاون میراث فرهنگی شهرستان اصفهان گفت: خبر عبور مترو از زیر نقش جان مدت‌هاست مطرح شده ولی برخی از مسئولان این خبر را در دیگر رسانه‌ها و روزنامه‌ها تکذیب کردند.

 

وی با اشاره به اینکه در جریان عبور مترو از خیابان چهارباغ نیز مسئولان این جریان را تکذیب کرده و بعدها اتفاقاتی در این خصوص رخ داد، افزود: با توجه به بی‌اعتمادی‌های به وجود آمده، در این خصوص بسیار نگران هستیم. زیرک گفت: هر کاری اصولی دارد و برای اجرای این کار نیازمند کارشناسی دقیق و تمهیدات موثر هستیم تا به بافت قدیمی و ساختمان‌های این منطقه آسیبی وارد نشود. وی عنوان کرد: نه تنها در خصوص مترو بلکه در دیگر زمینه‌ها ما از مسئولان گله‌مند هستیم.

 

منبع: معماری نیوز

کد خبر :13356

لینک به دیدگاه

کاروانسراهای تاریخی از جاذبه‌های هر منطقه به شمار می‌روند که گردشگران برای بازدید از آنها رغبت زیادی دارند. در طی این سالها نیز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با راه‌اندازی صندوق احیای آثار تاریخی، تلاش کرده است تا از فرصت این بناهای تاریخی برای اقمات گردشگران در شهرهای مختلف، استفاده کند.

 

اما آنچه درباره این موضوع حائز اهمیت است این است که بناهای تاریخی که قرار است کاربری‌های متنوعی از جمله هتل و ... پیدا کنند باید یادآور فضای تاریخی باشند نه اینکه با ابزاری چون درهای الکترونیکی که سنخیتی با تاریخ ندارند تغییر چهره دهند.

 

azckppx28kobc1oz2w9.jpg

 

 

 

مجموعه کاروانسرای میاندشت، کاروانسرایی است که در الکترونیک به جای در ورودی آن به کار برده‌اند.

 

کاروانسرای میاندشت، یکی از بزرگترین کاروانسراهای ایران و متعلق به دوران صفویه و قاجار در یکی از مسیرهای فرعی جاده ابریشم است. کاروانسراهای میان‌دشت در دهکده میان‌دشت شاهرود قرار دارند. مجموعه کاروانسراهای شاه عباسی میاندشت مشتمل بر سه کاروانسرای متصل به یکدیگر است که دو کاروانسرای آن مربوط به دوره قاجاریه و یک کاروانسرا مربوط به عهد شاه عباس اول است. یکی از آنها کاروانسرای شاه عباسی است و دو کاروانسرای دیگر را حسین‌خان نظام‌الدوله در دوره قاجاریه ساخته است. شیوه ساخت این کاروانسراها در دوران خود زبانزد بوده است.

 

 

منبع: معماری نیوز

کد خبر :13462

لینک به دیدگاه

شوش به‌عنوان یکی از مهمترین محوطه‌های باستانی ایران و جهان، درحالی طی هفته‌های اخیر چندین بار گرفتار شعله‌های آتش شد که فعالان میراث‌فرهنگی به‌شدت از آتش‌سوزی‌های اخیر اظهار نگرانی کردند. عدم جمع‌آوری زباله‌ها، خس و خاشاک و گیاهان خودرو هرس نشده علت آتش‌سوزی‌های اخیر عنوان می‌شود.

 

«مجتبی گهستونی» فعال میراث‌فرهنگی و دبیر انجمن تاریانا با اعلام این خبر به CHN افزود: «در هفته‌های گذشته کاخ آپادانا چندین بار بر اثر انباشت زباله‌ و گیاهان خودرو به آتش کشیده شد.» این فعال میراث‌فرهنگی معتقد است، دما و گرمای قابل توجه شهرستان شوش از یک طرف و ضعف مدیریت پایگاه ‌شوش در جمع‌آوری به موقع گیاهان خودرو در کنار پایه‌ستون‌های هخامنشی از سوی دیگر سبب شده که آتش‌سوزی در این منطقه شدت و دامنه وسیعتری پیدا کند.

 

 

به‌گفته دبیر انجمن تاریانا، آتش سوزی‌های اخیر در حالی آسیب‌های جدی به ستون‌ها و پایه‌ستون‌های هخامنشی محوطه باستانی شوش رسانده که سال گذشته ۷۰۰ میلیون تومان به منظور انجام یکسری اقدامات مرمتی و پاکسازی در محوطه‌ّهای آپادانا و کاخ اردشیر و آماده سازی بخشی از پرونده شوش اختصاص گرفت. هر چند که بخشی از این اقدامات به دلیل عدم حضور ناظر کیفی با اعتراض‌های کارشناسان مواجه شد.

 

این درحالی است که پیش از این باستان‌شناسان به پایه‌های ستون‌های کاخ آپادانا و وضعیت نابسامان آن‌ها اشاره کرده‌ بودند. چنانچه به‌اعتقاد برخی از باستان‌شناسان، چندین دهه از کاوش آثار سنگی می‌گذرد اما تاکنون هیچ ساماندهی روی آثار صورت نگرفته است. با این وجود مسئولان و متولیان میراث‌فرهنگی از آماده‌سازی پرونده ثبت جهانی شوش در روزهای آینده می‌گویند. اینکه عامل حریق در محوطه‌ باستانی شوش سهوی بوده یا عامدانه هنوز مشخص نیست، اما آنطور که از شواهد امر پیداست جمع آوری نشدن خس و خاشاک‌ّ و گیاهان خودرو در اطراف پایه‌ ستون‌ها سبب شده که آتش‌سوزی در ابعاد وسیعی از این محوطه باستانی ادامه پیدا کند.

 

منبع: معماری نیوز

کد خبر :13537

 

 

پ.ن: اساسا این موضوع خیلی پیش پا افتاده ای به نظر میرسه در حالی که مسائل مهمتری هم هست......اخه چه اهمیتی داره از 1 مشت گل و آجر حفاظت بشه....ذریح جدید قراره کجا ساخته بشه!!؟؟؟:whistle:

لینک به دیدگاه

چندی پیش وسایل خانه‌های نصیرالملک و محتشم به ارگ کریم‌خانی منتقل شد تا سرنوشت مهمترین خانه‌های تاریخی شیراز توسط صندوق حفظ و احیاء مشخص شود. در این میان اما هنوز شائبه‌های فراوانی نسبت به واگذاری این خانه‌ها به بخش خصوصی وجود دارد. پیش از این برخی کارشناسان از واگذاری این خانه‌ّها به نزدیکان ملک‌زاده رئیس سازمان میراث‌فرهنگی خبر داده بودند.

در چند روز گذشته درحالی تمامی وسایل خانه‌های محتشم و نصیرالملک به‌بهانه مرمت به ارگ‌کریمخانی منتقل شد که فعالان و کارشناسان میراث‌فرهنگی خواستار شفاف‌سازی وضعیت مهمترین خانه‌های تاریخی شیراز شدند. به‌گفته‌ این افراد، هر گونه واگذاری به‌ بخش خصوصی نیازمند برگزاری مزایده است.

این درحالی است که پیش از این برخی از فعالان میراث‌فرهنگی از واگذاری خانه‌های نصیرالملک و محتشم به‌‌مدت 25 سال و مبلغ اندک به نزدیکان ریاست سازمان میراث‌فرهنگی خبر داده بودند.

محمدرضا نسب عبدالهی»، فعال میراث‌فرهنگی در اینباره به خبرگزاری میراث‌فرهنگی گفته بود: خانه‌های تاریخی محتشم و نصیرالملک شیراز در ازای دریافت مبلغی اندک، به مدت حداقل 25 سال به افرادی که گفته می‌شود جزو نزدیکان مسئولان ارشد سازمان میراث‌فرهنگی هستند واگذار می‌شود.

اما «مهدی پارسایی» پژوهشگر و مدرس دانشگاه، به واگذاری خانه‌های تاریخی نصیرالملک و محتشم به اماکن توریستی اشاره می‌کند و می‌گوید: چند روز پیش وسایل خانه‌های نصیر الملک و محتشم به ارگ کریم‌خانی منتقل شد تا این خانه‌ها در اختیار صندوق حفظ و احیاء درآیند.

به‌گفته وی، کاربری این خانه‌ها هنوز مشخص نشده اما احتمال می‌رود به اماکن اقامتی و توریستی تبدیل شوند.

پارسایی می‌افزاید: در واقع در راستای همین تصمیم‌گیری‌های واگذاری میراث‌فرهنگی بود که اتاق‌های ارگ‌کریمخانی برای آوردن وسایل خانه‌های نصیرالملک و محتشم خالی شد. این درحالی است که هم‌اکنون نیروهای 5 اداره در ارگ‌کریمخانی مستقر شده‌اند و این اتفاق از یک سو، باعث می‌شود که گردشگران تنها از دو اتاق خالی ارگ کریمخانی بازدید کنند و از سوی دیگر پرونده مجموعه زندیه را به‌تعویق بیاندازد.

خانه‌های نصیرالملک و محتشم پیش از تخلیه کاربری اداری داشتند. از خانه‌ نصیرالملک به عنوان پایگاه پژوهشی بافت تاریخی شیراز استفاده می‌شد که البته گفته می‌شود به‌دلیل نبود اعتبارات نزدیک به سه سال بود که به‌حالت نیمه‌تعطیل در آمده بود. خانه محتشم نیز محل فعالیت اداره میراث‌فرهنگی شهرستان شیراز به‌شمار می‌رفت که آن هم آنطور که پارسایی می‌گوید چندی است که از تعطیلی‌اش می‌گذرد.

درحال‌حاضر این پژوهشگر و یکی از اعضای پرونده ثبت جهانی مجموعه زندیه از شفاف‌سازی واگذاری این دو خانه تاریخی شیراز می‌گوید. به‌اعتقاد وی اگر قرار است واگذاری صورت بگیرد لازم است روند کار به‌صورت مزایده و کاملا شفاف باشد.

 

 

منبع: معماری نیوز

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

z4vlhezioub5c1qzleu2.jpg

 

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از آغاز عملیات مرمتی تزئینات مسجد جامع کاشان خبر داد.

«حسین یزدانمهر» در گفتگوبا خبرنگارایلنا در کاشان با اعلام این خبر افزود: در ادامه مرمت‌های انجام شده در حیاط و زیر زمین مسجد جامع کاشان در مرداد ماه سال جاری مقرر شد کتیبه‌های خطی دوره زندیه این مسجد که آیاتی از سوره‌های نباء و دخان است مورد مرمت قرار گیرد.

 

 

وی گفت: فضای مذکور از سمت حیاط باز است و همچنین تعدادی روزنه در اطراف گنبد وجود دارد که محلی برای نفوذ گل و لای حاصل از بارندگی است که به همراه فضولات پرندگان در محل، باعث آلودگی و خرابی بخش‌هایی از کتیبه‌ها شده است لذا پاکسازی و استحکام بخشی کلیه سطوح ضروری و لازم می‌نمود.

وی ادامه داد: برای فاز اول کار جناحین گنبد خانه که دارای بیشترین مقدار آلودگی و فرسایش است مورد نظر قرار گرفت، و عملیات مرمتی آن در دست اجراست.

 

یزدانمهر با توجه به اهمیت تاریخی مسجد جامع کاشان تاکید کرد: مراحل کار شامل تثبیت و استحکام بخشی و مرمت و بازسازی قسمت‌های فرو ریخته آس‌تر و بستر، تمیز کاری‌های لازم به روش‌های فیزیکی و شیمیایی و موزون سازی رنگی است.

 

 

سرپرست اداره میراث کاشان تصریح کرد: مسجد جامع کاشان از قدیمی‌ترین بناهای تاریخ دار کاشان بوده که بعد از منار مسجد جامع ساوه (۴۵۳ ه. ق) و مسجدجامع فهرج (۴۶۱ ه. ق) سومین منار قدیمی تاریخ دار ایران (۴۶۶ ه. ق) است و جز معدود بناهایی است که از زلزله سال ۱۱۹۲ ه. ق مصون مانده است و در ۳۰ خرداد سال ۱۳۱۵ با شماره ۲۵۲ نیز به ثبت آثار ملی رسیده است.

گفتنی است: این مسجد که قدیمی‌ترین بنای تاریخ دار کاشان است، در خیابان باباافضل و در محله میدان کهنه از محلات قدیمی کاشان قرار دارد. مسجد جامع کاشان که پایه‌های اولیه آن به دوران صدر اسلام و آل بویه می‌رسد در دوره‌های مختلف سلجوقی، ایلخانی، زندیه و قاجار مورد گسترش و بازسازی قرار گرفته است. این بنا داری گنبد آجری با مقصوره و ایوان مرتفع و صحن وسیع، دو شبستان بزرگ و یک شبستان تحتانی در ضلع شمالی و مناره است.

 

منبع:ایلنا

کد خبر: 96412

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

سرپرست اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری کاشان از مرمت و بازسازی مسجد دوره‌ی صفوی این شهرستان خبر داد.

 

 

حسین یزدانمهر هزینه‌ی اختصاص داده‌شده به مسجد وزیر (میرزا مقیم) کاشان را حدود 700میلیون ریال دانست و اظهار کرد: مسجد وزیر یکی از مساجد چهار ایوانی دوران صفویه است که با تمام خصوصیات معماری اولیه و فنون معماری معمول در آن زمان پابرجا مانده است.

 

 

او ادامه داد: نماهای صحن مسجد با کاشی‌های عهد صفوی زینت یافته است که برخی از آن‌ها به مرور زمان ریخته‌اند. هنگام ساخت خیابان دروازه‌ی اصفهان قسمتی از انتهای غرفه‌های شرقی و یک ردیف از طاق و تویزه‌های شبستان این مسجد در مسیر خیابان واقع و تخریب شد و به دیگر قسمت‌های بنا نیز آسیب‌هایی وارد آمد.

 

 

سرپرست اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری کاشان بیان کرد: طبق کتاب آثار تاریخی کاشان و نطنز، تألیف حسن نراقی، بانی اصلی این مسجد، جده شاه صفی، یعنی مادر صفی‌میرزا و از بانوان حرم شاه‌عباس اول بوده و آب‌انبار میرزا مقیم نیز در زیر صحن اصلی مسجد واقع شده است.

 

 

یزدانمهر گفت: براساس کتیبه‌ای که در صحن مسجد و در پشت بنای سردر نصب شده، تاریخ 1050 ثبت شده است. بر بالای سردر بنا و بر سه طرف داخل سردر، دو کتیبه به نام شاه‌عباس و شاه‌صفی، مورخ به 1055 گچ‌بری شده است. در بزرگ مسجد نیز کتیبه‌ای به تاریخ 1055 دارد. در محراب ایوان غربی مسجد نیز کتیبه‌ای به تاریخ 1056 دیده می‌شود.

 

 

وی سبک‌سازی بام شامل کندن لایه‌های فرسوده‌ی بام و تخلیه کردن کوناله‌های فرسوده، درآوردن بند فرسوده‌ی گچی روی گنبدها و پاک کردن درزها روی سقف‌های طاق و چشمه، برچیدن پالانه‌ی خشتی فرسوده روی سقف‌های طاق و چشمه و استحکام‌بخشی سقف‌ها را از اقدامات عملیاتی مسجد وزیر (مسجد مقیم) کاشان دانست.

 

منبع : ایسنا

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

وسوسه برج تجاری به‌ جای بزرگترین خانه تهران

 

یک کارشناس فنی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران کاخ «ثابت پاسال» را یک بنای تاریخی و ارزشمند دانست و بر لزوم حفاظت از آن تاکید کرد.

 

n00023055-b.jpg

 

 

به گزارش «

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
» به نقل از ایسنا، می‌گویند کاخ «ثابت پاسال» در خیابان آفریقا، بزرگترین خانه‌ی تهران است، خانه‌ای که به دلیل اهمیت تاریخی‌اش آن‌قدر ارزش دارد که برای ثبت و سرپا ماندن‌اش تلاش کنند، نه این‌که با طرح یک مهندس مشاور به مجتمعی 9 طبقه با سه کاربری تجاری، اداری و مسکونی تبدیل شود.

 

مهدی معمارزاده، کارشناس فنی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران که پس از انتشار خبرهایی درباره‌ی احتمال تخریب این بنای تاریخی با مجوز کمیسیون ماده‌ی پنج به این مکان تاریخی سرکشی کرده بود، به خبرنگار ایسنا گفت: این بنای تاریخی هم به دلیل معماری خاص و استفاده از فضاهای طبیعی و هم نقش آن در تاریخ اهمیت دارد و باید به عنوان یک بنای تاریخی ارزشمند مورد توجه قرار گیرد.

 

وی صدور مصوبه‌هایی مانند تخریب و ساخت‌وساز در کنار این نوع از بناهای تاریخی را به دلیل اشکالات زیادی که در طرح تفضیلی وجود دارند دانست و اظهار کرد: معضل شهر تهران، طرح تفصیلی تهیه شده برای این شهر کلان است. معضلی که آن را در عملکرد اجرایی شهر می‌توان دید.

 

او با تاکید بر اینکه طرح تفصیلی تهران از طرح جامع فاصله زیادی گرفته است،‌ گفت: متاسفانه در طرح تفصیلی فاصله زیادی از طرح جامع گرفته‌ایم، چون در حال دور شدن از ارزش‌های شهر هستیم، در حالی که ارزش‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت. تهیه‌کنندگان این طرح به این قضیه توجه نمی‌کنند که شهر با یک‌سری ارزش‌ها ساخته می‌شود‌.

 

وی با بیان این‌که پایه‌ریزی و اساس طرح تفصیلی به صورتی بوده که درآمدزایی در شهر غلبه داشته است، افزود: این اتفاق باعث می‌شود که شهر زیر ساخت‌و‌ساز برود و در واقع یک بارگذاری در تهران صورت گیرد. اقدامی که کمر تهران را می‌شکند.

 

او پهنه‌بندی‌ها در تهران را ضد ارزش دانست و افزود: در این پهنه‌بندی‌ها بافت 500 ساله تاریخی را از بین می‌برند، بافتی که به عنوان معماری ایرانی - اسلامی شناخته می‌شود، اما پس از تخریب آن به دنبال معماری ایرانی و اسلامی می‌گردند، یا برای باغ‌ها ضابطه می‌گذارند و پس از تخریب‌شان در شهرها، به دنبال فضای شهری می‌گردند و قصد ایجاد ارزش‌های بصری می‌کنند! در حالیکه مجوز ساخت‌وساز در محدوده‌های کوه‌هپایه‌ای در تهران را می‌دهند و از کوریدورهای ارزشمند تاریخی صحبت می‌کنند، اما منظرهای طبیعی را در قالب طرح تفصیلی از بین می‌برند.

 

معمارزاده تاکید کرد: تا زمانیکه در طرح تفصیلی تهران تجدیدنظر نشود‌ و مدیران در کمیسیون ماده‌ 5 به طور جدی به این قضیه نپردازند، با این معضلات روبه‌رو هستیم و ارزش‌های تاریخی فرهنگ شهر‌مان از بین می‌روند.

 

او با اشاره به وجود چند بنای تاریخی دیگر در تهران که از نظر فضا و معماری مشابه کاخ «ثابت پاسال» هستند، گفت: کاخ «خرم» باقی مانده از دوره‌ی پهلوی دوم در شهرآرا که روی یک تپه طبیعی قرار گرفته و اطراف‌اش را دیواره‌ی سنگی گرفته است، اما به آن بی‌توجهی می‌شود‌، یا کاخ «نصیری» (رئیس ساواک دوره‌ی پهلوی در شمال شهر تهران) که شبیه قلعه است و برخی افراد به دنبال تخریب آن هستند‌، از نمونه بناهای تاریخی هستند که باید به آنها توجه کنیم؛ اما مدیریت شهری بدون توجه به وجود چنین لکه‌های تاریخی ارزشمندی مجوزهای تخریب و ساخت‌وساز صادر می‌کند. در حالی‌که می‌تواند با حفظ آنها به بهتر شدن وضعیت پایتخت کمک کند.

 

وی افزود: شهرداری تهران می‌تواند از محل تراکم‌های مجاز این گونه بناهای تاریخی را خریداری و به عنوان ارزش‌های افزوده شهر از آنها نگهداری کند. با این اقدام ارزش‌های شهر بهتر شناخته می‌شوند و باعث جذب توریست و ارتقای کیفی وضعیت پایتخت در بهترین سطح می‌شود، در غیر این‌صورت هر روز با برخورد با موارد این چنینی، باعث از بین رفتن ارزش‌های تهران می‌شویم.

 

این کارشناس فنی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، طرح تفصیلی را طرحی غلط دانست که در حال حاضر روی آن مصوبات اجرایی می‌شوند و تاکید کرد: براساس طرح تفصیلی برای این بنای تاریخی مصوبه‌ی ساخت‌وساز صادر کرده و این منطقه را به حالت کنونی درآورده‌اند، در حالی‌که خیابان جردن همیشه قفل است و ترافیک دارد؛ بنابراین با تبدیل این خانه‌ی بزرگ و تاریخی به مجتمعی با سه کاربری متفاوت، قطعا مشکل ترافیک در این منطقه بسیار بیشتر می‌شود.

 

وی کاخ «ثابت پاسال» را یک بنای تاریخی قلعه‌مانند با حدود یک هکتار بنا دانست و گفت: این کاخ به عنوان یک سمبل در خیابان جردن حفظ شده است، حتی دیوارکشی سنگی آن این محدوده را به عنوان یک سمبل معماری و طبیعی نگه داشته است.

 

او که به مدت 25 سال در اداره کل میراث فرهنگی استان تهران به عنوان کارشناس میراث فرهنگی فعالیت می‌کند، در پاسخ به این پرسش که چرا در طول دوران فعالیت‌اش در این اداره کل، این بنای تاریخی را شناسایی و دارای ارزش معرفی نکرده است، گفت: احمد مسجد جامعی در زمان ریاست‌اش در شورای شهر تهران اعلام کرد که تاکنون در شهر تهران 2300 خانه‌ ارزشمند معرفی شده‌اند که از این تعداد تاکنون 30 درصد آنها تخریب شده‌اند. معتقدم این اتفاق‌ با سهل‌انگاری‌های مدیریت‌ شهری از جمله میراث فرهنگی در طول سال‌های گذشته رخ داده است. درِ این خانه‌ ارزشمند نیز تاکنون بسته بوده است و تا کنون امکان دیدن آن را نداشته‌ایم تا آن را به عنوان یک خانه‌ی ارزشمند معرفی کنیم.

 

وی درباره‌ی طرحی که چند سال پیش شورای عالی معماری و شهرسازی برای شناسایی بناهای تاریخی تهران مصوب کرده بود، نیز اظهار کرد: مشاوران طرح تفصیلی تهران در طول سال‌های گذشته برای اجرائی کردن این طرح، حتما با خانه‌های زیادی که در این حد ارزشمند هستند مواجه شده‌اند، اما گاهی اوقات به نظر می‌رسد یا ارزشمند بودن این خانه‌ها را اعلام نکرده‌اند یا اصلا نمی‌دانسته‌اند که چنین بناهای ارزشمندی وجود دارند، اما در حال حاضر باید به عنوان بخشی از خاطرات جمعی خیابان جردن، که همه‌ی آن‌ها در حال تبدیل شدن به برج هستند، این بنای تاریخی باقی بماند.

 

او تاکید کرد: ارزش‌های تاریخی فرهنگی تهران به مرور در حال کمرنگ شدن است، به نظر می‌رسد تا چند سال دیگر همه‌چیز را گم می‌کنیم و دیگر چیزی از تهران باقی نمی‌ماند. شهر یعنی جاییکه خاطرات جمعی مردم از گذشته تا حال حفظ شود. این در حالی است که تهران این تعریف را ندارد، چون با گذشت دست‌کم 10 سال اگر کسی به این شهر وارد شود، نمی‌تواند راه خود را پیدا کند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...