رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

درود و فلان:icon_gol:

آقا من داشتم این بخش و مینگریدم دیدم راجع ب همه معمارا :whistle: تاپیک هه الا یورن اتسن whistle.gif گفتم شاید یادتون رفته باشه یا از قلم انداخته باشینش تاپیکشُ زدم تا هرکسی راجع بهش اطلاعاتی چیزی داره اینجا بزاره و اینا :ws3: خواهش میشه خداشاهده قابلی نداشت :w02: :whistle:

لینک به دیدگاه

afz1xxgr886447u3gu37.jpg

 

یورن اوتزن (به

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
: Jørn Utzon) (
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
-
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
)معمار
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
یود. مشهورترین کار وی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است.

فرزند معمار شناخته شده ٔ کشتی در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دانمارک ( Aalborg) از ۱۸ سالگی در طراحی کشتی با پدرش همکاری می‌کرد. در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در رشته معماری تحصیل کرد.

 

یورن اوتزن در سال 1918 در کپنهاگ به دنیا آمد. پدر او مدیر کارگاه کشتی‌سازی در شهر Alborg دانمارک و مهندس برجسته وسایل نقلیه دریایی بود. چند تن از خویشاوندان او قایقرانانی ماهر بودند و خود اوتزن نیز در جوانی به ملوان زبده‌ای تبدیل شد. شغل مورد نظر او تا سن حدود 18 سالگی، افسری در نیروی دریایی بود. مقارن با همین زمان، در حالی که او هنوز در دبیرستان تحصیل می‌کرد، کمک به پدرش را در کارگاه کشتی‌سازی او، با بررسی طرح‌های جدید، ‌ترسیم نقشه‌ها و ساختن ماکت‌ها آغاز کرد. این فعالیت امکان دیگری برای کارآموزی او فراهم کرد تا مانند پدرش، مهندس وسایل نقلیه دریایی شود. اما تجربیات جدید او در طول تعطیلات تابستان، نزد پدربزرگ و مادربزرگش، تأثیرات دیگری بر سرنوشت او گذاشت. اوتزن در آنجا دو هنرمند، یعنی Paul Schrøder و Carl Kyberg را ملاقات کرد که او را با هنر آشنا کردند. همچنین Einar Utzon-Frank، یکی از خویشاوندان پدری او که یک مجسمه‌ساز و همچنین استاد آکادمی سلطنتی هنرهای زیبا بود، بر او تأثیر گذاشت و باعث شد او به مجسمه‌سازی علاقمند شود. زمانی کلیه شواهد حاکی از آن بود که اوتزن می‌خواهد هنرمند شود، اما دست آخر، او متقاعد شد که رفتن به مدرسه معماری می‌تواند بهترین مسیر حرفه‌ای برای او باشد. اگرچه نمره‌های نهایی او در دبیرستان، به ویژه در ریاضیات، ضعیف بودند، اما استعداد عالی او در طراحی دست آزاد به اندازه‌ کافی قوی بود که او بتواند در امتحان ورودی آکادمی سلطنتی هنرهای زیبا در کپنهاگ پذیرفته شود.

زمانی که اوتزن در سال 1942 از آکادمی هنرهای زیبا فارغ‌التحصیل شد، مانند بسیاری از معماران آن زمان، به دلیل جنگ جهانی دوم، به کشور بی‌طرف سوئد گریخت که در آنجا او به خاطر طولانی‌شدن جنگ، در دفتر استکهلم Hakon Ahlberg مشغول کار شد. به دنبال آن، او به فنلاند رفت تا با آلوار آلتو کار کند. اوتزن همواره از آلوار آلتو، گونار آسپلوند و فرانک لوید رایت، به عنوان مهم‌ترین اشخاص تأثیرگذار بر کار شخصی خود یاد می‌کرد. او در طول دهه بعد سفرهای بسیاری انجام داد و از مراکش، مکزیک، ایالات متحده، چین، ژاپن، هند و استرالیا دیدن کرد و چنین مقدر بود که مقصد آخری، به عامل مهمی در زندگی وی تبدیل شود.

بیشتر پروژه‌های اوتزن در زادگاهش دانمارک اجرا شده‌اند، اما شهرت او بیشتر به خاطر طرح ساختمان آیکونیک اپرای سیدنی، است. ماجرای این پروژه در واقع از سال 1957 آغاز می‌شود، زمانی که یورن اوتزن 38 ساله، هنوز معمار نسبتاً ناشناخته‌ای بود و در مسابقه طراحی ساختمان اپرای سیدنی شرکت کرد. در این مسابقه که حدود 230 شرکت‌کننده از بیش از سی کشور جهان در آن شرکت کرده بودند، کانسپت او انتخاب شد که در آن زمان از سوی رسانه‌های همگانی به عنوان «سه تاق بتنی صدف‌مانند که با تایل‌های سفید پوشیده شده» توصیف شد. ساخت طرح پیشنهادی او در سال 1959 شروع شد و اجرای آن به دلیل بروز مشکلات مختلف، از جمله ترک پروژه توسط اوتزن در سال 1966، پس از مشاجرات تلخ و ناگوار با مقامات استرالیا درباره هزینه و مسائل مربوط به زمان‌بندی، نهایتاً در سال 1973 پایان یافت. اپرای سیدنی، از زمان افتتاح، به پرفعالیت‌ترین مرکز هنرهای نمایشی در جهان تبدیل شده است، بطوری که در سال روی‌هم‌رفته 3000 رویداد در آن برگزار می‌شود و حدود دو میلیون تماشاگر دارد. 29نوامبر 2008، کپنهاگ: یورن اوتزان، در سن 90 سالگی بر اثر حمله قلبی در خواب درگذشت.

لینک به دیدگاه

اپراي سيدني

[h=2]Jorn utzon, 1918- /Sydaey, New South wales Australia, 1956-73[/h]

بعد از جنگ جهاني دوم يك انقلابي در راستاي عصر ماشيني شدن رخ داد كه طراحان را به سوي تأثيدگيري از فرمهاي طبيعي و يا سنتي سوق داد.

وجود امكانات تخصصي جديد و تركيب آن با ايده‌ها و طرحهايي كه روي كاغذ مي‌آمدند قدرت ايجاد يك تحول را بوجود مي‌آوردند.

گرچه هيچ كس نمي‌تواند باور كند كه بي‌نظيرترين پروژه قرن بيستم كه همانا اپراي سيدني است در سال 1950 توسط يك معمار جوان دانماركي احداث شود به نام جان اوتزون سايت پروژه يك شبه جزيره محسوب مي‌شد.

او از بالابرهاي جديد آن دوره براي ساخت سقفها استفاده كرد و بدانها اجازه داد تا فرم يكدست و يكپارچه را پياده كنند.

ارتفاع بنا در بلندترين قسمت به 90 متر مي‌رسد كه بزرگترين فضاي عمومي قرن محسوب مي‌شود.

هنگامي كه طرح او در مسابقه برنده شده او در توصيف طرح سقفها و ديوارها را طوري توصيف مي‌كند كه گويي قصد شكل دادن يك مجسمه بزرگ را دارند.

گنبدهاي به كار رفته در اپراي سيدني برگرفته و الهاماتي از گنبد مساجد محسوب مي‌شود. گنبدهاي كاشيكاري شده در مساجد شهرهاي اسلامي از فرمي همچون اين سقفها برخوردارند نتيجه طراحي او تبديل به يك پروژه معماري و يك مشكل سياسي شد. چرا كه در آن زمان بودجه كافي براي احداث پروژه در دسترس نبود به همين دليل او به تست استفاده از لايه‌هاي نازك بتن به صورت پوسته‌اي پرداخت كه بعدها بعد از سه سال توسط مهندسين ثابت شد كه اين سازه كاربردي مي‌باشد.

در ساختن بنا از فرمهاي پيش ساخته‌اي استفاده كردند كه آن طاقهاي نوك تيز را بر روي خود سوار مي‌كردند.

طراحي اوتزون كاملاً درست از آب درآمد و فرمهاي انعطاف پذير بوجود آمده كه سطوح شيشه‌اي و سقفهاي صوتي را در بر مي‌گرفت از بيرون همچون موجهاي خروشاني كه به شكستن يكديگر پرداخته‌اند به نظر مي‌آورند.

ديوارهاي شيشه‌اي ساخته شده از پرهاي يك پرونده در حال پرواز الهام گرفته شده بود در سال 1966 به رغم تغيير دولت آن زمان اوتزون مجبور به ترك سيدني شد و طراحي فضاهاي داخلي بر عهده معماران محلي گذاشته شد كه به رغم كم هوشيشان از زيبايي فرم خارجي بنا كم نكردند و بنا به عنوان شاهكار و آوازه زيبايي در جهان شناخته شد

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

7owpb2n0f62dz6ahc153.jpg

نام پروژه : بانک ملی شعبه دانشگاه تهران

 

معمار : يورن اتزون با همکاری هانس مانک هانسن ( معماران دانمارکی )

 

مکان : تهران, خیابان انقلاب

 

تاریخ : 1339- 1338

 

نوع : اداری

 

 

منبع :utzonphotos.com

 

xmmyol2p14qs919dly.jpg

 

gbbfdet5etplq1evse2.jpg

 

eqs79ak1zgqrsf3i9ihk.jpg

 

fj8ood70uu9kkjt5n61m.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...