رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

هر سال در آغاز فصل گرما آمار کسانی که دچار برق گرفتگی ناشی از تعمیر کولر می شوند بالا می رود. کولرآبی به لحاظ برق کشی وسیله خطرناکی به حساب می آید چون:

• سیم بندی کولر کمی پیچیده است بنابراین حتی کسانی که با اصول برق کشی آشنا هستند نیز ممکن است مسیر سیمها را درست تشخیص ندهند و این سبب افزایش خطر برق گرفتگی می شود.

• بدنه کولر فلزی است و اگر در نصب آن دقت نشده باشد مستقیما به کانال های فلزی کولر که آنها نیز به اسکلت ساختمان وصل هستند، وصل است. این یعنی اینکه بدنه کولر مسیر برگشت بسیار قوی به حساب می آید. یعنی کافی است دست شخص به سیم فاز برخورد کند تا جریان شدیدی برقرار شود.

• کولر یک وسیله پرتوان محسوب می شود، لذا کابل کشی و سیستمهای حفاظتی آن به نوعی انتخاب می شوند که قادر به تحمل جریان برق شدیدی که بخصوص در لحظه اول کشیده می شود، باشند. بنابراین عملا هیچ نوع فیوزی که بتواند جلو برق گرفتگی را بگیرد در آن استفاده نمی شود و کابلهای آن قادرند جریان های شدید برق را تحمل کنند.

• معمولا افراد معمولی روزهای تعطیل و به تنهایی جهت راه اندازی کولر به پشت بام می روند و در لحظه بروز خطر کسی نیست که به آنها کمک کند.

• کولرهای آبی خیس و مرطوب هستند که به تشدید برق گرفتگی کمک می کنند.

• محل جایگیری ترمینالهای برق کولرها معمولا به نوعی است که شخص در هنگام ور رفتن با سیمهای آن ناچار به تماس با بدنه کولر است.

• کلیدهای کولر فاقد روشهای قفل یا قطع موقت جریان برق هستند. بنابراین هرآن ممکن است کسی بصورت غیرعمد اقدام به روشن کردن آنها کرده و شخصی که در حال کار با کولر است دچار آسیب هایی چون برق گرفتگی یا حتی قطع عضو و غیره گردد.

• قطع بودن کلید کولر به هیچ عنوان دلیل بر برق دار نبودن سیمهای کولر نیست.

• برق گرفتگی حتی ممکن است در هنگام نصب درپوش های کولرها و در اثر برخورد لبه درپوش ها با ترمینال یا پاشیدن آب به روی آنها صورت گیرد.

بنابراین لطفا موارد زیر را جدی بگیرید:

• تحت هیچ شرایطی به ترمینال برق کولر دست نزنید. اگر لازم است مثلا پمپ یا موتور کولر عوض شود حتما یک کولر کار یا برق کار حرفه ای خبر کنید. اینجا جای صرفه جویی نیست. کافی است هزینه اینکار را با هزینه های برق گرفتگی مقایسه کنید. اگر کسی از اعضای خانواده می خواهد اینکار را انجام دهد، جدا از اینکار جلوگیری کنید. بهتر است از او بخواهید که اینکار را به زمان دیگری موکول کند. در این فرصت یک آدم حرفه ای را خبر کنید.

• تعویض پوشالها، تمیز کردن و روغن کاری کولرها اگر با دقت کافی به موارد ایمنی انجام شوند، کارهای خطرناکی به حساب نمی آیند. اما اینها همه به شرطی است که نصب و برق کشی کولر بصورت استاندارد انجام شده باشند. بنابراین اگر برای اولین بار است که به یک خانه اثاث کشی کرده اید، حتما قبل از اینکه به کولر دست بزنید با یک فاز متر بدنه آن را چک کنید. اینکار را با دست زدن خیلی سریع به بدنه هم می توانید انجام دهید. در صورتیکه حس کردید بدنه برق دارد، حتما یک برق کار را خبر کنید.

• وقتی یکی از اعضای خانواده برای بازرسی یا راه اندازی کولر به پشت بام می رود. اولا برق ساختمان را قطع کنید. اگر اینکار مقدور نبود از قطع بودن کلید کولر مطمئن شوید، سپس با نوار چسب کاری کنید که کلیدها بدون کندن نوارچسب روشن نشوند. یک یادداشت کوچک کنار کلید بچسبانید و توضیح دهید که از دست زدن به آن خودداری شود.

• مواقعی که قرار است برای تست کولر آنرا روشن کنید. حتما از کولر فاصله بگیرید. با یک گوشی تلفن با کسی که کلیدها را می زند در تماس مستقیم باشید. اگر مشکلی پیش آمد بلافاصله کلید را قطع نموده و یک متخصص را خبر کنید.

• وقتی کسی برای تمیز کردن یا تعمیر کولر به پشت بام می رود، حتی اگر این شخص یک تعمیرکار است، حتما یکی از افراد بالغ نیز همراه او به پشت بام برود. این شخص باید آدم جا افتاده ای باشد که اگر خطری پیش آمد بدون هول شدن بتواند کمک کرده و حدالامکان جلو کارهای پرخطر طرف را بگیرد. اگر خدای نکرده کسی دچار برق گرفتگی شد، از دست زدن مستقیم به او خودداری کنید. در مرحله اول اگر می توانید باید جریان برق را قطع کنید، اگر اینکار مقدور نیست یا طول می کشد، با یک وسیله عایق او را از جریان برق جدا کنید. اگر چیزی پیدا نکردید، از گوشه لباس یا کفش ها او گرفته و او را از برق جدا کنید. هیچوقت در یک مرحله اینکار را انجام ندهید. اینکار را باید بصورت ضربه ای و در چند مرحله انجام دهید. یعنی هیچوقت کسی را که دچار برق گرفتگی شده محکم نگیرید. برگرفته از سایت rezashakiba.multiply.com

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...