رفتن به مطلب

گرجی ها، قومی ناشناخته در فریدن اصفهان + عکس


ارسال های توصیه شده

به گزارش پارسینه، شاید یکی از ناشناخته ترین اقوام در ایران، گرجیان باشند. داستان گرجیان و کوچانده شدن آن ها به ایران به زمان شروع به کار دودمان صفوی در ایران بازمی گردد. در حمله شاهان صفوی به شهرهای گرجستان ، بسیاری از شهرهای گرجستان غارت شد، صدها هزار گرجی به قتل رسیدند و پس از شکست های بسیار حدود ۳۰۰ هزار گرجی را به ایران با وضعیتی اسفبار و پای پیاده تا اصفهان کوچانده شدند. گرجیان سپس به نجف آباد و بعدا به فریدونشهر کنونی فرستاده شدند تا در مقابله با اقوام لر هم جلوی نفوذ آن ها به سمت اصفهان را گرفته و هم به عقیده شاه عباس صفوی خود تار و مار شوند.

مهاجرت و کوچاندن گرجیان به ایران به همین جا ختم نشد بلکه در سال های بعدی نیز گرجیان از گرجسنان به ایران و مناطق دیگر کشور کوچانده شدند.

425796_451230921594611_306650139_n.jpg

از گرجیان سرشناس در ایران می توان به الله وردی خان اوند ایلادزه و همچنین فرزندش امام قلی خان اشاره کرد. الله وردی خان پایه گذار پل الله وردی خان یا سی و سه پل در اصفهان و امام قلی خان فرمانده جنگ با پرتغالی ها و باز پس گیری مناطق جنوبی کشور از دست آن ها بود.

مرکز سکونت گرجیان در ایران امروزه اصفهان، نجف آباد، منطقه فریدن(فریدونشهر، فریدن، بوئین و میاندشت، افوس و روستاهای اطراف) و همچنین در مناطق دیگر از جمله مناطق شمالی(گرجی محله و گرجی کلا و...) و... می باشد. مهمترین شاخص فرهنگی گرجیان ساکن ایران زبان آن ها است که در منطقه فریدن رایج است.

توضیح عکس: رستورانی در منطقه فریدن که نام آن به دو زبان فارسی و گرجی نوشته شده است. این کار در این منطقه مرسوم است.

لینک به دیدگاه
انصافا از نیکای روزگارن...

 

بچه های پاک و بی ریایی هستن...:w16:

 

بلی....منم چند وقتی هست با هموطنان گرجی بیشتر آشنا شده ام...خونگرم و مهربان:a030:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...