رفتن به مطلب

کتاب‌هایی که نمی‌توان به پایان رساند


- Nahal -

ارسال های توصیه شده

روزنامه گاردین در گزارشی فهرست 10 کتابی را منتشر کرده که به پایان رساندن آنها برای خواننده واقعا دشوار است.

 

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، روزنامه‌ گاردین فهرستی از مشکل‌فهم‌ترین کتاب‌های دنیای ادبیات را تهیه کرده که در میان 10 کتاب منتخب، آثار نویسندگان بزرگی چون «جیمز جویس»، «ایشی گورو» و «کارل ماکس» خودنمایی می‌کند.

 

 

**‌ جیمز جویس شاهکار ماندگار خود «بیداری فینیگان‌ها» را با کلماتی چنان سنگین آغاز می‌کند که خواننده پی می‌برد با چالشی عمیق روبروست. نثر این رمان چنان پیچیده و با واژه‌سازی‌های مختلط آمیخته است که ترجمه‌اش به زحمت قابل خواندن است. جویس پس از اتمام رمان «اولیس»، نوشتن «بیداری فینیگان‌ها» را آغاز کرد. به پایان بردن این رمان 17 سال به طول انجامید که یکی از عواملی که سبب تاخیر در اتمام این رمان شد، بیماری دخترش «لوسیا» بود. جیمز جویس این کتاب را در پاریس نوشت و در سال 1939، دو سال پیش از مرگ آن را منتشر کرد که این رمان آخرین اثر اوست. «بیداری فینیگان‌ها» داستان زندگی خانواده‌ای ایرلندی از شب تا صبح است.

 

 

 

** «نگون‌بختان» نوشته‌ «بی.اس جانسون» یکی دیگر از آثاری است که مشکل فهم بودن آن برای خوانندگان محرز شده است. جانسون‌ که در سن 40 سالگی خودکشی کرد،‌ سال 1969 «نگون‌بختان» را با موضوع دوستی و مرگ به نگارش درآورد. «جاناتان کو» در اثر زندگی نامه‌ای که سال 2004 به چاپ رساند‌، کتاب جانسون را یکی از شاهکارهای ادبیات دهه‌ 60 دانست.

 

 

 

** «کارل مارکس» در کتاب «سرمایه» که برای اولین بار در سال 1867 به چاپ رسید، سعی کرد قوانین اقتصادی حرکت جامعه‌ مدرن را شرح می‌دهد،‌ اما این اثر از شدت دشواری‌، کتابی ترسناک محسوب می‌شود. کتاب مارکس که شاهکار شیوه‌ روزنامه‌نگاری دوره‌ ویکتوریایی محسوب می‌شود،‌ به عنوان کتاب مقدس کمونیست‌های قرن بیستم هم شناخته می‌شود.

 

 

 

**‌ «باروخ اسپینوزا»، از فلاسفه‌ی بزرگ اروپا به شمار می‌رود که کتاب «اخلاق» او که در سال 1677 منتشر شد، لقب یکی از مشکل‌فهم‌ترین آثار ادبی جهان را یدک می‌کشد. اسپینوزا فیلسوفی بود که نسبی بودن خیر و شر را مطرح کرد و معتقد بود در کائنات هیچ اتفاقی برحسب تصادف رخ نمی‌دهد. «یوهان ولفگانگ گوته» زمانی اذعان کرد پس از خواندن کتاب «اخلاق» اسپینوزا به او ایمان آورد.

 

 

 

** «ویل سلف» با نگارش کتاب «چتر» در فهرست نویسندگان مشکل‌فهم از دیدگاه روزنامه گاردین قرار گرفته است. «چتر» که دنباله‌روی ادبیات مدرن «جیمز جویس» محسوب می‌شود‌، با وجود سخت‌فهم بودن یکی از نامزدهای جایزه‌ بوکر 2012 بود. «چتر» داستان غیرخطی است که در 400 صفحه زندگی زنی در آسایشگاه روانی را طی یک قرن گذشته تعریف می‌کند. این زن که فمنیست است به اشتباه در آسایشگاه بستری شده است.

 

 

 

** رمان «زیر کوه آتشفشان» نام زندگی‌نامه‌ خودنوشت «مالکولم لاوری» است که بی‌شک مطالعه‌ آن بسیار دشوار است. «لاوری» در این کتاب داستان «جفری فرمین»، کنسول انگلیسی را روایت می‌کند که «روز مردگان» را در شهری کوچک در مکزیک سپری می‌کند. «زیر کوه آتشفشان» رمانی اخلاقی است که در عرصه هولناک دوزخ و با خیالات و توهماتی هذیانی نقل شده و به رستگاری آدمی می‌پردازد.

 

 

 

** «مرد بدون خاصیت» نام شاهکار «روبرت موسیل» است که گاردین آن را در فهرست 10 کتاب مشکل‌فهم خود قرار داده است. این رمان سه جلدی ناتمام داستان مرد 32 ساله‌ای را روایت می‌کند که به دنبال حقیقت می‌گردد‌، اما تردید او در مسائل اخلاقی و بی‌تفاوتی نسبت به زندگی از او شخصیتی بدون خاصیت و ویژگی می‌سازد.

 

 

 

**‌ «کازو ایشی‌گورو»، نویسنده‌ی صاحب نام ژاپنی با کتاب «تسلی‌ناپذیر» در فهرست گاردین دیده می‌شود. این رمان که در سال 1995 منتشر شد، داستان مردی است که به یکی از شهرهای اروپا سفر می‌کند، اما قادر نیست با روابط و مناسبات روزانه مردم این شهر ارتباط برقرار کند. «ایشی گورو» که تاکنون چهاربار نامزد جایزه بوکر شده است، در سال 1989 برای کتاب «باقیمانده‌ی روز» موفق به کسب این جایزه معتبر شد.

 

 

 

** «توماس پینچون» از دیگر نویسندگانی است که به داشتن قلم دشوار شهرت دارد. «رنگین‌کمان جاذبه» شاهکار ادبی او، رمان کمدی سیاهی است که داستان آن در دوره‌ نزدیک به درگیری جنگ جهان دوم روایت شده است. این کتاب اگرچه دارای صحنه‌های مشمئزکننده و تهوع‌آور از جنگ است، اما از سوی آنتونی بورخس «خاتم‌الکتاب همه کتاب‌های جنگی» توصیف شده است.

 

 

 

** «آفریقا به ترتیب الفبا» نام کتاب آوان‌گاردی نوشته‌ «والتر آبیش» است که یکی از مهمترین آثار معاصر آمریکا محسوب می‌شود. فصل اول این کتاب تنها شامل کلماتی می‌شود که با حرف «a» آغاز می‌شوند، در فصل دوم فقط واژه‌هایی که با حروف «a» یا «b» شروع می‌شوند‌، گنجانده شده‌اند. «آبیش» در نیمه‌ دوم کتابش رویه‌ای برعکس را در پیش گرفته، به طوریکه در فصل 28 این اثر‌، اثری از حرف «z» دیده نمی‌شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...