رفتن به مطلب

کمپلکس­های مارپیچی


azarafrooz

ارسال های توصیه شده

ساختار مارپیچی برای کمپلکس­های آلی–فلزی اولین بار توسط هریس و مکنزیدر سال 1969 برای کمپلکس­های مس(II) از بیس(پیریدینال)اتیلن­دی­آمی ن پیشنهاد شد. نمونه­های کمپلکس­های مارپیچی در حال حاضر متعدد هستند در همه این کمپلکس­ها، لیگاند شامل اتم­های دهنده مناسب غیر­مارپیچی است، اما خواص کوئوردیناسیون یون­های فلز، لیگاند را به گونه­ای که برای رفتار یک توپولوژی مارپیچی فرض می­شود هدایت می­کند لیگاند نشان داده شده با یون Hg2+ به نسبت 2:1 کمپلکس دو هسته­ای دو مارپیچی ایجاد می­کند

 

برای تشکیل چنین کمپلکس­هایی لیگاند باید دارای شرایط زیر باشد: الف) لیگاند باید دارای چندین موقعیت مختلف برای کوئوردینه­شدن به یون­های فلزی باشد وهمچنین قابلیت کوئوردینه­شدن به یون­های فلزی مختلفی را داشته باشد.ب) بین موقعیت­های مختلف برای کوئوردینه­شدن به فلز مرکزی، یک پل مناسبی از اتم­های کربن باشد این پل باید به راحتی حول پیوند­های کربن – کربن دوران می­کند اگر نسبت بین فلز و لیگاند 2:2 باشد، به چنین کمپلکس­هایی مارپیچ دو رشته­ای می­گویند که برای نقره و مس با عدد اکسایش 1 مشاهده می­شود ولی اگر نسبت بین فلز و لیگاند 3:2 باشد به چنین کمپلکس­هایی مارپیچ سه رشته­ای می­گویند، که بیشتر برای کبالت، نیکل، و روی با اعداد اکسایش 2 مشاهدهمی­شود ]60 و61[.

1-3-3-کمپلکس­های دو­هسته­ ای

کمپلکس­های فلزات واسطه دو ­هسته­ای با لیگاند های باز­شیف کاربرد­هایی چون خاصیت ضد­میکروبی، ضد­قارچی و. . . از خود نشان می­دهند. پیلکینگتون و رابسون پیشگامان کار بر روی کمپلکس­های ماکروسیکل دو­هسته­ای می­باشند به­علت توانایی کوئوردیناسیون ویژه این ترکیبات به طور گسترده­ای به عنوان مدل­هایی از جایگاه زیستی فلزات و سیستم­های مناسبی جهت مولکول­های ساده فعال­کننده مورد مطالعه قرار می­گیرند .

در میان کمپلکس­های ماکروسیکل، کمپلکس­های روی(II) دو­هسته­ای بسیار جالب توجه هستند، زیرا برای مطالعات خود تجمعی کاندیدای مناسبی محسوب می­شوند.


1-Helix

 

2-Harries

 

3-Mckenzi

 

4-Double – Strand Helicatec

5-Triple-Stranded Helicates

6-Pilkington

 

7-Robson

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...