رفتن به مطلب

تفاوت وب با وبلاگ


ارسال های توصیه شده

وب چیست؟

سایت وب، مجموعه ی از صفحات مرتبط به یکدیگر است که انبوهی از اطلاعات را در قالب متن، تصویر، صدا، و فیلم در اختیار بیننده قرار می دهد.

وب سایت، مکان حضور هر شخص یا شرکت در شبکه اینترنت است. یک وب سایت می تواند علاوه بر ایجاد ارتباط و معرفی دارنده سایت، امکان اطلاع رسانی بروز، بازاریابی و معرفی بین المللی را نیز فراهم آورد.

وب سایت شما می تواند محلی برای تجارت شما باشد عرضه محصولات شما .

وب سایت می تواند رزومه و معرفی توانایی های شما باشد یا نمونه کار شما و یا حتی محلی برای نوشته ها و تحقیقات و مقالات شما .

 

وبلاگ چیست؟

وبلاگ (weblog) ترکیبی است از دو کلمه webبه معنای شبکه جهانی و log (به معنای گزارش روزانه یا روز نوشت) است که یک صفحه شخصی یا گروهی می باشد که بصورت روزانه یا چند وقت یکبار با مطالب جدید بروز می شود .

وبلاگ با اینکه پدیده ای نوظهور در اینترنت می باشد ولی انقلابی در عرصه اینترنت بپا نموده است که این به دلیل خصوصیت هایی است یک وبلاگ دارد که از همه مهمتر رایگان بودن آن است و همچنین کار با آن بسیار ساده و راحت می باشد و احتیاج به تخصص و دانش خاصی ندارد برای همین هر روز افراد بیشتری را می بینید که وبلاگ نوسی روی می آورند مخصوصا این استقبال در بین جوان ها بیشتر است واین ها همه موجب شده روز به روز اطلاعات جالب ومفید به اینترنت اضافه شود از این گذشته اگر وبلاگ پویایی داشته باشید از طریق آن درآمد زایی هم میشود انجام داد که این امر با گذاشتن یکسری تبلیغات از سایت های تبلیغاتی در وبلاگ شما انجام میشود.

استقبال از وبلاگ در بین ایرانیان و فارسی زبانان بسیار گسترده بوده که بخشی از این وبلاگ ها به خاطرات شخصی و اتفاقات روزانه افراد می پردازد و بعضی دیگر نیز بصورت تخصصی و در زمینه خاص و تخصص خود مطلب می نویسند وهمچنین خوانندگان این مطالب نظراتشان را در آن خصوص می دهند که به جذابیت های وبلاگ افزوده است.

شما هم اگر می خواهید یک صفحه شخصی داشته باشید دست بکار شوید و در یکی از سرویس دهندگان وبلاگ ثبت نام کنید.

سایتهایی هستند که با عضویت در آنها می توانید پروفایل ساخته و آلبوم عکس داشته باشید و یا وبلاگ داشته باشید . سایتهایی هستند که شما می توانید دوستان دیگر بیابید و با آنها در ارتباط باشید و شبکه دوستی بر قرار کنید . این سایتها سرویس بلاگ هم می دهند .

اخیرا با تحولاتی که در تکنولوژی رخ داده است و بیشتر شدن سرویس دهندگان وبلاگ و ایجاد فضای رقابت بین آنها تغییرات زیادی در آنها رخ داده است ، اعم از آنکه می توانید چندین بلاگ داشته باشید (مثل Blogger ) و یا یک بلاگ گروهی باشد و چندین نویسنده با محدوده دسترسی خود داشته باشد و بیشتر کدها و تغییران در بلاگ اعم از گذاشتن کانترها ( شمارنده ها ) و آرشیو های موضوعی و یا زمانی و نیز گذاشتن لینکهای روزانه و لینگ دوستان ، همه و همه به صورت بسیار ساده و اتوماتیک انجام یم شود بدون آنکه کاربر با قالب و کدنویسی های آن آشنا باشد .

حتی در قدمی بلندتر بعضی از آنها به کاربر خود اجازه می دهند که عکسهای خود را در آنجا آپلود کنند ? Blogger.com

بعد از اینکه Blogger.com زیر مجموعه ایی از گوگل شد جهشی عظیم در آن رخ داد که شخص با داشتن تنها یک اکانت Gmail به راحتی چندین بلاگ درست کند و از فضای آن نیز استفاده کند .

و نیز Msn نیز در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
این امکان را به کاربران خود می دهد که وبلاگهایی داشته باشند و حتی عکسها و موزیک ها ویدیو های خود را در آن آپلود کنند . البته شرکت ماکروسافت در آینده هدف عظیمی را در این باره دنبال می کند که حتی کاربرانی که از Microsoft Office- Word استفاده می کنند بتوانند نوشته های خود را در آن تدوین کنند و به صورت آنلاین آن را به بلاگ خود بفرستند و یا حتی از همانجا با زدن یک دکمه به شخص مورد نظر میل کنند .

که هر کدام از این سرویس ها بدلیل قابلیت هاشون طرفداران خاص خودشان را دارند ناگفته نماند که امروزه در سروییس دهندگان بلاگ فارسی بلاگفا یکی از پرطرفدارترین سرویس هادر بین کاربران است.

 

تفاوت ها و تشابهات وبسایت و وبلاگ

در نگاه اول، وب‌سایت و وبلاگ شبیه هم به نظر می‌رسند، اما دقیق‌تر که می‌شویم تفاوت‌های زیادی را بین این دو می‌بینیم.

وب سایت "جایگاهی در اینترنت است که در آن می‌توان اطلاعاتی را در مورد سازمان‌ها، شرکت‌ها و افراد به دست آورد" و وبلاگ " وب سایت پویایی است که متعلق به شخص یا اشخاصی است و در برگیرنده اطلاعاتی راجع به موضوع یا موضوعات گوناگون است". Npco.net

پذیرفتن این تعریف‌ها می‌تواند شروعی برای مقایسه این دو باشد؛ بدین منظور، ابتدا به مشابهت‌ها و سپس به تفاوت‌ها می‌پردازم:

 

شباهت های وب‌سایت و وبلاگ:

هردو جایگاهی در فضای سایبری(Cyberspace) هستند و URL منحصر به فردی دارند.

هر دو برای انتشار اطلاعات و داده‌ها در فضای سایبری به کار می‌روند.

محتوای هر دو اطلاعات است و کارکرد اطلاع‌رسانی دارند.

وبلاگ هم نوعی وب‌سایت است.

هر دو را می توان به جای هم استفاده کرد ( اما پیشنهاد نمی شود )

 

تفاوت‌های وب سایت و وبلاگ:

وب سایت‌ها عمدتا رسمی هستند، اما وبلاگ‌ها عمدتا (یا به کلی) شخصی‌اند.

به روز کردن وب سایت‌ها نسبت به وبلاگ‌ها، نیازمند وقت بیشتری است.

وب‌سایت‌ها از نظر طراحی ساختار پیچیده‌ای دارند، در حالی که وبلاگ‌ها ساده‌ترند. مثل لباس رسمی و راحتی می‌مانند.

وب‌سایت ها به موضوعات خاصی می‌پردازند، در حالی‌که وبلاگ‌ها تمام وقایع ریز و درشت زندگی را پوشش می‌دهند.

گفتمان حاکم بر وب سایت‌ها رسمی است، ولی وبلاگ‌ها گفتمانی غیر رسمی دارند.

وب سایت ها معمولا ارتباط یک سویه ( و گاهی ارتباط با ما ی سایت ) و وبلاگ‌ها عمدتا ارتباط دو سویه ( کامنت گذاری) با بازدید کنندگان برقرار می کنند.

وب سایت‌ها برای مالکانشان هزینه‌ی اقتصادی دارند، در حالی که بیشتر وبلاگ‌ها برای بلاگرها رایگان هستند و از سرویس رایگان یک سرویس دهنده استفاده می کنند.

در وب سایت‌ها می‌توان صحبت از محدودیت و سانسور کرد، در حالی که وبلاگ‌ها از این نظر بسیار آزاد تردند.

وب سایت‌ها گرایش به سکون و نظم و وبلاگ‌ها گرایش به پویایی و بی‌نظمی دارند.

وب سایت ها حال و هوای مدرن و وبلاگ‌ها حال و هوای پست مدرن دارند.

راه اندازی وب سایت‌ها نسبت به وبلاگ‌ها به زمان بیشتری احتیاج دارد.(البته نه برای مهندسان IT)

وب سایت‌ها نمود عقلانیت و وبلاگ‌ها نمود احساس‌اند.

به روز رسانی در وب سایت بیشتر به شکل ایجاد صفحات جدید و در وبلاگ به صورت تولید محتوا صورت می‌گیرد.

در وب سایت ها معمولا اطلاعات به روز رسانی، ثبت نمی شود. در وبلاگ‌ها ثبت اطلاعات به روز رسانی اهمیت ویژه‌ای دارد.

به روز رسانی وب سایت‌ها مخصوص افراد حرفه‌ای است، در حالی که بلاگرها بدون دانش فنی وبلاگ‌های خود را به روز می‌کنند ( بسیار راحتتر از سایت هایی حتی دارای CMS ).

وب سایت‌ها محل مناسبی برای شکل گیری گروه‌ها و اجتماعات مجازی نیستند، برعکس، وبلاگ‌ها محیط مناسبی برای این منظورند.

در وبلاگ ها وبلاگ های دیگر را راحتتر می توان پیدا کرد و سیستم کامنت دادن و گرفتن ! باعث آشنایی و نزدیکی بیشتری می شود اما در سایت ها ممکن است یک سایتی که کسی به آن لینک نداده است سالها بدون ویزیتور باقی بماند ، اما در وبلاگ به خاطر سیستم خبررسانی صفحه اول آن حداقل یک نفر به شما سر می زند ! به عبارت دیگر وبلاگ رسانه‌ای تعاملی است.

سادگی وجه مشخصه بلاگ است. اگر به کمک وب سایت توجه کنید آن را پر از اطلاعاتی می‌بیند که در میان تار و پود صفحاتی چند پیچیده شده است. صفحاتی که شاید چندین لایه داخلی داشته‌ باشد. در یک وب سایت شاید پیچیدگی صفحات و نحوه ردیف کردن مطالب کمی شما را سر در گم ‌کند. اما در مقابل بلاگ بسیار ساده است.در واقع هر گاه شخصی به این نتیجه برسد که مطلبی برای نوشتن دارد و آن مطلب ممکن است برای دیگران مفید یا جالب باشد می‌تواند به وبلاگ نویسی بپردازد. زمان کافی هم برای نوشتن و ارسال مطالب وجود دارد و سایت‌های زیادی در قالب وبلاگ نویسی سرویس‌های رایگان ارایه می‌کنند.

کنترل وب سایت‌ها در اختیار مالکان آن است، ولی بلاگرها کنترل جزیی بر وبلاگ دارند. در واقع کنترل آنها تابع یک کنترل بزرگ‌تر توسط صاحبان Domain و مدیران کلان سرویس دهنده وبلاگ است. البته این مورد برای وبلاگ‌هایی که مالکیت Domain آنها شخصی است، صدق نمی‌کند.

در وب سایت شما فضایی را خریداری می کنید و می توانید فایل ها و عکس ها و .. ی خودتان را روی آن آپلود کنید اما در بیشتر سرویس دهندگان وبلاگ شما فضایی برای آپلود عکس ها ندارید و باید از فضاهای مجازی ( همانطور که قبلا گفته شد ) استفاده کرد .

در وبلاگ ها شما مجبورید بنر های تبلیغات مزاحمی را تحمل کنید اما در سایتتان شما از این مشکل رها هستید و حتی می توانید خودتان تبلیغات بگیرید و بگذارید .( البته بستگی به داشتن ویزیتور زیاد در سایت شماست )

یکی از بهترین ویژگی های وبلاگ ها آن است که سرویس دهندگان وبلاگ فارسی زبان هستند و شما می توانید به راحتی در آن استفاده کنید و کارها بیشتر اتوماتیک و بسیار راحت است اما در سایت به این راحتی نمی باشد .

در مقابل مزیت بالای وبلاگ ها محدودیت های آنهاست خود را دارند در مقابل در سایت شما دستتان برای هر کاری باز می باشد و می توانید طبق هر فناوری و هر نوع طراحی کار کنید .

در سایت شما می توانید صفحات مختلف به تعداد مورد نظر داشته باشید ، اما در وبلاگ تعداد صفحات ( استاتیک ) محدودیت دارند .

در سایت شما می توانید امکانات خاص در اختیار دیگران بگذارید اما در وبلاگ محدودیت وجود دارد .

وبلاگ چون زیر شاخه ایی از یک سرویس دهنده می باشد ، امنیت شما کمتر است و با هر نوع مشکل سرویس دهنده شما ممکن است داده های خود را از دست بدهید ( مثل مشکلی که در تغییز دامین Persianblog به وجود آمد ) اما در سایت شما می توانید یک Back up از داده های خود داشته باشید و امنیت آن دست خود شماست .

 

ترافیک بالای وبلاگ ها و کندی سرویس های آن یکی از معایب آن نسبت به سایت می باشد .

و بالاخره اینکه محتوای وب سایت‌ها در درون صفحات نسبتا زیادی قرار دارد. برعکس، محتوای وبلاگ‌ها عمدتا در صفحه‌ی اول و قابل مشاهده متمرکزند. وب سایت‌ها مثل خانه‌های مجللی می‌مانند که ورود به آنها با تشریفاتی همراه است. وبلاگ‌ها کلبه های ساده و با صفایی هستند که در آنها به روی همه گشوده است. شما میهمانان سایبری کدام یک را بیشتر می‌پسندید؟

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...