رفتن به مطلب

بررسی تخصصی بررسی تخصصی LG Optimus 4X HD


Arpak

ارسال های توصیه شده

حضور ال‌جی در باشگاه چهار هسته‌ای‌ها

Optimus 4X HD واقعا یک گوشی متفاوت است در کنار پردازشگر 4 هسته‌ای، دارای بزرگ‌ترین باتری در کلاس خود است و می‌تواند تصاویر را با کیفیتی فوق‌العاده پخش کند. مجهز بودن به NFC و اندروید بستنی حصیری از دیگر مزایای آن است. نمی‌توان گفت که 4X HD بهترین و کامل‌ترین است. زیرا هنوز از رابط کاربری نسخه 3 استفاده می‌کند. البته مزایای آن بسیار بیشتر از معایب آن است که باعث شده است این گوشی به یکی از گزینه‌های مطرح برای طرفداران گوشی‌های چهار هسته‌ای تبدیل شود. بررسی قابلیت‌ها و مشخصات Optimus 4X HD به شما این ایده را خواهد داد که آیا این گوشی قابل رقابت با S III و One X، دو گزینه دیگر 4 هسته‌ای بازار خواهد بود؟

1.jpg

طراحی

طراحی 4X HD در عین سادگی بسیار زیبا و خیره کننده است. یکی از نقاط مثبت آن وزن کم است. طول آن 132.4 میلی‌متر، عرضش 68.1 میلی‌متر و ضخامتش 8.9 میلی‌متر است. با این مشخصات تقریبا غیر ممکن است که بتوانید با یک دست با آن کار کنید. همچنین باید فکر گذاشتن آن در جیب شلوار را از سر بیرون کنید زیرا حتی در جیب عقب شلوار هم جا نخواهد شد و مقداری از آن بیرون می‌ماند. در کناره چپ گوشی دکمه‌های تنظیم صدا، در بالا جک 3.5 میلی‌متری هدفون و کلید خاموش/روشن و در پایین درگاه microUSB قرار گرفته است. خطوط روی گوشی بسیار زیبا به نظر می‌رسند. گوشه‌های چپ و راست آن نیز به نظر ساده می‌آیند اما یک الگوی الماس مانند را به شخص بیننده القا می‌کند. به علاوه در پشت گوشی از پلاستیک استفاده شده است که طرحی شبیه چوب دارد. اگرچه این پلاستیک کمی شل و بدون دوام به نظر می‌رسد، اما بسیار به سبک بودن گوشی کمک کرده است و الگوی آن حس خوبی را منتقل می‌کند. در پشت در گوشه سمت چپ یک LED وجود دارا که وظیفه حمایت از دوربین 8 مگاپیکسلی را بر دوش می‌کشد. در پایین آن 2 شیار برای خروجی بلندگوها وجود دارد. از طریق فضای در نظر گرفته شده در پایین و به کمک ناخن می‌توانید در را باز کنید. با برداشتن در به درگاه microSD، سیم کارت و باتری 2150 میلی آمپری خواهید رسید. در سمت پشتی در گوشی 2 عدد آنتن رادیویی طلایی رنگ مشاهده خواهید کرد که این‌ها همان سیستم NFC هستند.

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

صفحه نمایش 4X HD صفحه‌ای 4.7 اینچی است که همان‌طور که از نامش پیداست تصاویر را با رزولوشن 720 ×1280 پیکسل یعنی HD واقعی ارائه می‌دهد. بعد از ساعت‌ها بازی و دیدن فیلم با آن باید بگوییم که واقعا عملکردی عالی را از آن شاهد بودیم. تصاویر کاملا زنده و واضح هستند و رنگ‌ها نیز طبیعی به نظر می‌رسند. تنوع رنگ بسیار زیاد است و در بالاترین حد روشنایی پس زمینه، عملکرد آن به نهایت خود می‌رسد و اگر در بیرون از خانه از زاویه‌های گوناگون به آن بنگریم بازهم واضح و خوانا است.

در سمت چپ بالای صفحه نمایش حسگرهای نوری و حرارتی قرار گرفته‌اند و در کنار آن‌ها دوربین 1.3 مگاپیکسلی برای مکالمه تصویری در نظر گرفته شده است. در پایین صفحه نمایش، 3 دکمه اندرویدی یعنی دکمه‌های بازگشت، خانه و منو قرار گرفته‌اند که در هنگام استفاده روشن می‌شوند.

9.jpg

10.jpg

ویژگی‌ها و رابط کاربری

همان‌طور که قبلا نیز اشاره کردیم 4X HD به یکی از جدیدترین و قوی‌ترین پردازشگرها مجهز است. پردازشگری 4 هسته‌ای با فرکانس 1.5 گیگاهرتز به همراه چیپست Nvidia Tegra 3. سرعت پردازش بسیار سریع بوده و هیچ حرف و سخنی باقی نمی‌گذارد. کارهایی مانند زوم دو انگشتی، باز و بسته کردن برنامه‌ها، باز کردن چند برنامه به صورت هم زمان و جا به جایی بین آن‌ها بسیار خوب و با سرعت مناسب انجام می‌شوند.

چیزی که باعث تعجب شما خواهد شد چگونگی اجرا کردن برنامه‌های حجیم است. به صورت پیش فرض 3 بازی روی 4X HD نصب شده است. این بازی‌ها عبارتند از سایه اسلحه، سامورایی 2: انتقام و قلمرو تاریکی. تمامی این بازی‌ها از گرافیک فوق‌العاده‌ای برخوردارند و در طول بازی هیچ‌گونه مکث و یا باگی را مشاهده نخواهید کرد و برنامه‌ها خیلی روان اجرا می‌شوند.

4X HD به آخرین ورژن اندروید یعنی بستنی حصیری مجهز شده است و در کنار آن بسیاری از امکانات مربوط به گوگل از قبیل Gmail، جستجو، گوگل پلاس، فروشگاه بازی، مسنجر، نقشه‌ها، موقعیت یاب ماهواره‌ای، مکان‌ها، Google talks و ... را در اختیار شما قرار خواهد داد.

13.jpg

14.jpg

از دیگر برنامه‌هایی که در هنگام خرید روی آن نصب شده است می‌توان به وضعیت آب و هوا، بازار بورس، آفیس، Remote Call، Smart Share، Smart World، رادیو FM و برنامه‌های کاربردی دیگر اشاره کرد.

از دیگر امکانات پایه‌ای می‌توان از ایمیل، بلوتوث، مرورگر، تقویم، ساعت، دفترچه یادداشت، ماشین حساب و برنامه ضبط صدا نام برد.

15.jpg

سیستم ارتباطی میدانی نزدیک که به NFC مشهور است، به شما این اجازه را خواهد داد که به صورت بی سیم با دستگاه‌های دیگری که به این سیستم مجهز هستند به انتقال داده بپردازید. این سیستم در فاصله‌ای محدود قابل استفاده است و باید هر دو دستگاه به آن مجهز باشند.

از دیگر امکاناتی که به واسطه NFC ارائه می‌شود می‌توان به برنامه ریزی گوشی اشاره کرد. سه حالت کلی وجود دارد : اداره، ماشین و خواب. برای مثال شما می‌توانید در زمان خواب گوشی را برنامه ریزی کنید تا نور پس زمینه کم شود، موزیک بعد از ده دقیقه قطع شود، گوشی در حالت ویبره قرار گیرد و تمامی برنامه‌ها بسته شوند. شما از قبل برنامه ریزی کرده و در زمان خواب تنها با زدن یک دکمه تمامی این کارها یکجا انجام می‌شوند.

4X HD به رابط کاربری مخصوص ال‌جی با نام Optimus UI 3.0 مجهز است. این رابط کاربری به زیبایی و راحتی رابط کاربری خود بستنی حصیری نیست. آیکون‌ها بزرگ و ویدجت ها دلسرد کننده هستند (مخصوصا آب و هوا) و طراحی کیبورد از رده خارج و قدیمی است البته چند ویژگی جدید نیز اضافه شده است. مانند دسترسی آسان‌تر به برنامه‌های دلخواه از حالت قفل با کشیدن آیکون مورد نظر و یک ویژگی دیگر به نام Quickmemo، است. برنامه‌ای که می‌توانید با نگه داشتن کلید تنظیم صدا و یا از قسمت اطلاعیه‌های گوشی (notifications) به آن دسترسی داشته باشید. این برنامه به شما اجازه می‌دهد که به سرعت به تایپ و یا نوشتن یادداشت با انگشت خود بپردازید. شما همچنین می‌توانید نوع قلم، رنگ و اندازه آن را تغییر دهید. از دیگر ویژگی‌هایی که قبلا نیز در گوشی‌های ال‌جی آن‌ها را دیده بودیم، wifi hotspot و پشتیبانی حرکتی است. سیستمی که می‌توانید به واسطه آن با برگرداندن گوشی، صدای زنگ گوشی را قطع کنید، فیلم در حال پخش را نگه دارید و یا گوشی را در حالت بی صدا قرار دهید.

11.jpg

12.jpg

لینک به دیدگاه

دوربین

دوربین 8 مگاپیکسلی دارای ویژگی‌های بسیاری است: فوکوس خودکار، فوکوس دستی، فلاش، زوم دیجیتال 15 برابر، تشخیص چهره، برچسب گزاری جغرافیایی، تایمر، عکاسی پی در پی، حالت پانوراما و عکس برداری HDR از برجسته‌ترین این خصوصیات است.

همچنین می‌توانید Exposure را از 2- تا 2+ تغییر دهید، از 864×1536 پیکسل تا 20448×3264 پیکسل عکس برداری کنید، 5 حالت عکس‌برداری مختلف (معمولی، پرتره، فضای باز، اسپرت و شب)، 4 وضعیت ISO (100، 200، 400 و خودکار)، 5 نوع وایت بالانس و 4 نوع افکت رنگ از دیگر امکانات است.

دوربین جلو نیز به امکاناتی مشابه ولی کمتر مجهز است که می‌تواند از 480×640 پیکسل تا 960×1280 پیکسل عکس برداری کند. این دوربین به تنظیماتی به نام "Mirror image" و "Beauty Shot" مجهز است. در اولی دوربین فضای بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد تا شما به راحتی از خود عکس برداری کنید و در حالت دوم می‌توانید میزان شفافیت و روشنی تصویر را تغییر دهید.

از تنظیمات فیلم‌برداری می‌توان به زوم دیجیتال، فلاش، نشان دهنده Exposure، برچسب گذاری جغرافیای، افکت‌های رنگ و وایت بالانس اشاره کرد. در کنار این‌ها شما می‌توانید از کیفیت QCIF تا Full HD در 6 حالت فیلم‌برداری کنید.

در فیلم‌برداری دو ویژگی جدید دیده می‌شود که بسیار سرگرم کننده هستند. اول حالتی است که در آن می‌توانید در هنگام فیلم‌برداری چهره را تغییر دهید و به شکلی عجیب و غریب در آورید و در حالت دوم می‌توانید پس زمینه فیلم‌برداری را به واسطه افکت‌های تصویری تعبیه شده به غروب آفتاب، ساحل و... تغییر دهید. بعد از فیلم‌برداری کمتر دستگاه استانداری پیدا می‌شود که بتواند فیلم‌های گرفته شده در حالت HD را پخش کند.

این گوشی به برنامه Media Plex برای پخش این گونه فیلم‌ها مجهز است. در هنگام پخش فیلم می‌توانید زوم کنید و یا سرعت پخش را تغییر دهید. انتظار می‌رفت تنظیمات بیشتری در حال پخش فیلم در اختیار باشد اما به همین دو گزینه محدود شده است.

17.jpg

16.jpg

عملکرد

کیفیت صدا در حال مکالمه تعریفی ندارد. صدا قابل شنیدن است ولی کمی مبهم به نظر می‌رسد. با زیاد کردن صدا کمی بهتر می‌شود اما هنوز هم مانند این است که طرف مقابل کاغذی را در روی گوشی قرار داده است. به طور عجیبی وقتی گوشی را در حالت بلندگو قرار می‌دهیم صدا واضح‌تر به طرف مقابل می‌رسد، اما از بلندگوهای 4X HD صدا خیلی آزار دهنده به گوش می‌رسد. صدا قدرتمند و گوش‌خراش و به طور کلی اصلا مناسب نیست.

بر روی این گوشی تست باتری نیز انجام دادیم. باتری 4X HD با حجم 2150 میلی آمپر قوی‌ترین باتری در میان 4 هسته‌ای است. بعد از ساعت‌ها بازی، تماشای فیلم، استفاده از 3G و مکالمه تنها نصف شارژ گوشی مصرف شد.

اگر در طول روز از برنامه‌های سنگینی استفاده کنید که هر 4 هسته پردازشگر مورد استفاده قرار گیرند، آنگاه نیاز به یک یا حتی دوبار شارژ در طول روز خواهید داشت.

18.jpg

نتیجه‌گیری

اگرچه 4X HD از کمبودهایی مانند رابط کاربری نامناسب و کیفیت بد بلندگوها رنج می‌برد اما بازهم بسیار دوست داشتنی است. در کنار سرعت بسیار بالای پردازش آن، کیفیت تصویر، کیفیت دوربین و قابلیت NFC و پشتیبانی از آخرین نسخه اندروید از امکانات جالب توجه این گوشی هستند. اگر به دنبال یک گوشی چهار هسته‌ای با طراحی جذاب هستید و همچنین S III و One X نظر شما را به هر دلیلی جلب نکرده اند. باید حسابی پول‌هایتان را جمع کنید، Optimus 4X HD را خریداری کنید.

مزایا

صفحه نمایش 4.7 اینچی با رزولوشن 720×1280 پیکسل از نوع HD-IPS LCD

پردازنده 4 هسته‌ای 1.5 گیگاهرتز از نوع Cortex-A9

پشتیبانی از شبکه 4G

پشتیبانی از درگاه HDMI

پشتیبانی از حافظه رم یک گیگابایتی

 

معایب

صدای نه چندان خوب در هنگام مکالمه

شبکه 4G در ایران پشتیبانی نمی‌شود

قیمت نسبتا بالا

رابط کاربری نه چندان جذاب Optimus UI 3.0

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...